Schuifwand om ruimte te splitsen en geluidswering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 18:24

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
In onze woning hebben we een ruimte van 45m2 die we willen opsplitsen in twee delen. Het idee is dat er in de ene ruimte bv. TV kan worden gekeken en in de andere ruimte bv. kan worden gewerkt zonder last van elkaar te hebben. Een schuifwand/schuifdeur heeft de voorkeur omdat je dan toch gebruik kan blijven maken van één grote ruimte als dat gewenst is.

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FzLq7pFg/schuifwand.png

Ik ben benieuwd naar ervaringen met schuifwanden en de geluidswerendheid ervan. Ik ben bang dat de gangbare systemen die ik heb gevonden niet erg geluidswerend zijn. Er zijn wel systemen die akoestisch heel goed afsluiten, maar die zijn erg prijzig. Of zijn er hier mensen die zelf zoiets hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:52
Wat is je budget?

Iets zoals een gordijn scheidt de ruimtes fysiek, maar geluiden komen er uiteraard doorheen. Maar een koptelefoon op het hoofd van degene die werkt blokkeert het nodige geluid..

Al kan degene die tv kijkt natuurlijk ook een draadloze hoofdtelefoon opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Budget zo'n €500,-, niet echt hoog dus. Ik heb inderdaad ook gekeken naar zgn. vouwdeuren, maar dat lijkt me nog minder akoestisch isoleren. Koptelefoon is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Schuifwandje kun je natuurlijk gewoon zelf timmeren voor weinig geld. Als is 250cm wel een flinke overspanning, dan heb je dus een rail nodig van 5 meter lang. Het zal vast wel bestaan maar weliicht niet zo eenvoudig te vinden/thuis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Het zelf timmeren voor weinig geld is inderdaad niet zo'n probleem. Het zit hem in de hardware denk ik, of dat een beetje afsluit voor het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Is een wand met dubbele openslaande deuren geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 17:08
Wij hebben een schuifwand gemaakt voor een afstand van 3 meter.

Het materiaal voor de deur is op deze maat de grootste uitdaging (gewicht / zeker weten dat het niet gaat buigen etc). Wij hebben uiteindelijk gekozen voor zogenaamde MDF Block Cross Core panelen van 40 dik. Uit 2 stukken gemonteerd middels een veer.

Afbeeldingslocatie: https://www.houtvercruysse.be/pictures/blokplaten.jpg

De rail die wij hebben is van: ROB expert 120 kg ALU schuifsysteem. Via de productfinder kun je redelijk snel zien wat ze hebben (deze combi hebben wij ongeveer). Ik durf alleen niet te zeggen hoe goed dit te verkrijgen is in NL. Wij hebben dit in BE gekocht (voordeel van wonen in de grensstreek :) ).

Moet wel eerlijk zijn dat je budget erg krap is voor bovenstaande oplosing

Wat ik me net bedacht is dat je kan overwegen om zelf een frame te maken met bijvoorbeeld deze akoestische panelen of platen erin. Die zullen veel geluid absorberen lijkt me zo. De kant waar het geluid vandaan komt kun je dan voorzien van deze panelen en de achterkant van dun mdf.

[ Voor 21% gewijzigd door jbcyber op 09-11-2018 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:23

Croga

The Unreasonable Man

President schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:11:
Iets zoals een gordijn scheidt de ruimtes fysiek, maar geluiden komen er uiteraard doorheen.
En toch denk ik dat een goed gordijn een betere scheiding gaat zijn dan zoiets als MDF. Als je een fatsoenlijk zwaar gordijn neemt gaat dat het geluid beter absorberen dan een hard materiaal zoals MDF. De vraag is dan alleen of je dat met €500 gaat redden; je moet dan echt naar een zwaar gordijn toe en voor 250*200 is dat niet goedkoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
De Rikster schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:32:
Is een wand met dubbele openslaande deuren geen optie?
Nee helaas niet i.v.m. een andere deur en meubels die ervoor zorgen dat je de deuren maar voor de helft open zou kunnen zetten.
jbcyber schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:19:
Wij hebben een schuifwand gemaakt voor een afstand van 3 meter.

Het materiaal voor de deur is op deze maat de grootste uitdaging (gewicht / zeker weten dat het niet gaat buigen etc). Wij hebben uiteindelijk gekozen voor zogenaamde MDF Block Cross Core panelen van 40 dik. Uit 2 stukken gemonteerd middels een veer.

[Afbeelding]

De rail die wij hebben is van: ROB expert 120 kg ALU schuifsysteem. Via de productfinder kun je redelijk snel zien wat ze hebben (deze combi hebben wij ongeveer). Ik durf alleen niet te zeggen hoe goed dit te verkrijgen is in NL. Wij hebben dit in BE gekocht (voordeel van wonen in de grensstreek :) ).

Moet wel eerlijk zijn dat je budget erg krap is voor bovenstaande oplosing

Wat ik me net bedacht is dat je kan overwegen om zelf een frame te maken met bijvoorbeeld deze akoestische panelen of platen erin. Die zullen veel geluid absorberen lijkt me zo. De kant waar het geluid vandaan komt kun je dan voorzien van deze panelen en de achterkant van dun mdf.
toon volledige bericht
Waar ik heel erg benieuwd naar ben is je eigen ervaring op het gebied van geluidsreductie met deze oplossing :)
Croga schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:24:
[...]

En toch denk ik dat een goed gordijn een betere scheiding gaat zijn dan zoiets als MDF. Als je een fatsoenlijk zwaar gordijn neemt gaat dat het geluid beter absorberen dan een hard materiaal zoals MDF. De vraag is dan alleen of je dat met €500 gaat redden; je moet dan echt naar een zwaar gordijn toe en voor 250*200 is dat niet goedkoop....
Alleen MDF vind ik geen optie, dan zou ik gaan voor MDF met isolatie ertussen. Ik ga ook even kijken naar geluidsisolerende gordijnen want ik vind het wel een leuke creatieve oplossing als het tot voldoende reductie lijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Sowieso is het heel goed om veel geluidsdemping te hebben in de ruimte die je af wilt scheiden, dat scheelt minstens de helft. Als die ruimte een klankkast is met alleen harde materialen dan zul je zien dat het geluid ook veel meer doordraagt tot aan de andere zijde van de afscheiding.
Pagina: 1