[GDPR] Gegevens laten verwijderen bij 'gegevens handelaren'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Hallo mede tweakers,

Zoals meerdere tweakers sta ik ingeschreven bij de KVK. Naar aanleiding van het volgende bericht op bijvoorbeeld Nu.nl vroeg ik me af:

In hoe verre heb je het recht als ZZP'er je gegevens te laten verwijderen bij de zogenoemde gegevenshandelaren? Bijvoorbeeld: dr3data (Ik heb geen slechte of positieve banden met dit bedrijf, dit is slechts een voorbeeld.)

Het kalf is namelijk al lang verdronken. Ik word wekelijks plat gebeld door de energie maffia. Zodra mijn telefoonnummer (wat ook mijn privé nummer is) verwijderd is uit de openbare database van de KVK staan mijn gegevens nog steeds in de databases van de gegevenshandelaren en de bedrijven aan wie ze mijn gegevens verstrekt hebben. Ik sta ingeschreven in zowel het consumenten als zakelijke bel me niet register. Dit lappen ze natuurlijk aan hun laars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 23:48
Een contactgegeven van een persoon bij een bedrijf (jouw kvk gegevens) is een persoonsgegeven, omdat deze (naam, telefoonnummer, adres, btw nummer) allen herleidbaar zijn tot jouw als persoon. (Art 4.1)

De enige grond die ze kunnen hebben voor het verwerken van jouw gegevens, is hooguit “gerechtvaardigd belang” (art 6.1.f),

Maar de bron is waarschijnlijk een publieke bron en door dit als bedrijfsgegevens te beschouwen zitten ze in het grijze gebied vande AVG.

Schrijf je je in ieder geval in in het bel-me-niet register. Als ze na 6 weken na inschrijving bellen, kan je een klacht indienen bij de acm.

Maar als ze je bellen, als of namens een energiebedrijf (meestal is het niet het enrgiebedrijf zelf dat belt) dan doe je het volgende.
- vraag een uitreksel van de gegevens conform artikel 14 en 15 van de AVG
- identiteit en contactgegevens van het bedrijf dat jou belt en - indien van toepassing - hun opdrachtgever
- de contactgegevens van de functionaris persoonsgegevens (als ze die hebben)
- waarom ze denken dat ze jouw gegvens mogen bewerken
- een uitwerking van de belangenafweging (art 14.2.b)
- welke gegevens ze nog meer over je hebben
- waar ze jouw gegevens vandaan hebben
- het zou kunnen dat ze aanvullende identificatie vragen, maar dat is onzin, ze hebben je al geidentificeerd door je te bellen en meestal dat wel voldoende om een energiecontract.

Dit antwoord moet je binnen een maand krijgen (of binnen een maand dat het max 2maand langer gaat duren). Het levert ze in ieder geval extra werk op :)

Vervolgens kan je volgens artikel 17 eisen dat je gegevens worden gewist.

Vergeet niet een melding te doen bij de autoriteit persoonsgegevens als ze te laat reageren en bij de acm als ze bellen terwijl je in de belmeniet staat.