Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyW
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
Hi,

Wat hebben we nu:
wij hebben een winkel met 8 werknemers en momenteel 2 pc's (ca 5 jaar oud - wel geüpgraded met SSD's).
Op beide pc's (met Windows 10 Home) heeft iedere werknemer een eigen profiel staan.

De meest gebruikte programma's zijn:
- Webbrowser (Chrome en/of Firefox)
- MS Office 365
- Photoshop Elements
- Microsoft Remote Desktop (om verbinding te maken met de POS software)

Verder hebben de werknemers toegang tot een NAS via VPN.
En hebben wij 4 netwerkprinters (A4 printer, bon printer, 2x labelprinter)

Deze computers zijn aangesloten op een router welke is aangesloten op een glasvezelmodem (150 Mbit up/down)

Nu gaan we binnenkort verbouwen en moeten er meer werkplekken gaan komen.
Waarschijnlijk gaan we dan naar ca 5 pc's.

Hoe kan ik het beste het netwerk op gaan zetten.
Het meest ideale zou zijn als er ergens een centrale computer (kan ook een externe server zijn) is waar men dan op ik kan loggen en waar hun profiel is opgeslagen. Zodat als er software geüpdatet moet worden e.d. je dit maar 1x per profiel zou hoeven te doen.

Alleen weer ik niet goed waar ik moet beginnen.
Wat heb ik hiervoor nodig?

Het lijkt me dat ik met Windows Server 2012 nodig zal hebben ...

En is het straks mogelijk als 1 werknemer in Photoshop zit een 2e medewerker hier in zijn eigen profiel ook mee aan de gang kan ...
Wie kan me een beetje omweg helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Heb je hele grote bestanden waar je vanuit moet werken? Zo niet is het wellicht interessanter om alles gewoon via Onedrive te laten lopen, je gebruikt tenslotte al Office 365, dit scheelt een ingewikkelde server opstelling. Je kan desnoods nog een simpele NAS in het netwerk hangen voor de grote bestanden die op zijn beurt weer naar bijvoorbeeld onedrive of een off-site NAS wordt gebackupped. Ook is tegenwoordig alles vrij eenvoudig automatisch up to date te houden, zeker de programma's die je zelf noemt.
Photoshop Elements is normaalgesproken een licentie per gebruiker. Je kan voor zover ik weet wel photoshop onder 1 licentie op 2 systemen zetten, maar niet tegelijk gebruiken. Al weet ik dat niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 11:38
RonnyW schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:43:
Hoe kan ik het beste het netwerk op gaan zetten.
Het meest ideale zou zijn als er ergens een centrale computer (kan ook een externe server zijn) is waar men dan op ik kan loggen en waar hun profiel is opgeslagen. Zodat als er software geüpdatet moet worden e.d. je dit maar 1x per profiel zou hoeven te doen.

Alleen weer ik niet goed waar ik moet beginnen.
Wat heb ik hiervoor nodig?

Het lijkt me dat ik met Windows Server 2012 nodig zal hebben ...

En is het straks mogelijk als 1 werknemer in Photoshop zit een 2e medewerker hier in zijn eigen profiel ook mee aan de gang kan ...
Wie kan me een beetje omweg helpen?
Eén van de mogelijkheden die je hebt:
één server neerzetten met Windows server 2016 of 2019 essentials. (2012 is al behoorlijk oud)
Die server kan de volgende rollen aanemen:
- Domein controller (voor het beheren en aanmaken van de gebruikers, en voor het centraal beheren van je pc's middels GPO)
- Print server (voor het beheren van je printers)
- File server (om je nas te vervangen)
- Backup server (geen uitleg nodig hoop ik)

Verder heb je op de nieuwe pc's dan minimaal windows 10 Pro nodig om ze lid te maken van je nieuwe domein.
Office 365 heb je al, en als dat nog niet met exchange online is zou je dat nog extra kunnen afnemen in je abonement. (voor je email)
En wat betreft Photoshop zou je kunnen kijken naar Adobe Creative Cloud, dan heb je de software in abonementsvorm (altijd de laatste versie) en dan worden de instellingen van de gebruiker gesynct naar de servers van Adobe.

Wat betreft de werking met meerdere pc's en meerdere gebruikers:
De profielen van de gebruikers etc worden opgeslagen op de domein controller en de gebruikers kunnen dus op alle pc's inloggen. En met de GPO's kan je instellingen op de computers afdwingen en afschermen zodat de pc's gelijk blijven en de gebruikers niet te veel zelf kunnen rommelen.
Ook het toevoegen van nieuwe pc's en/of nieuwe gebruikers is dan simpel.

Verder kan je bovenstaand verhaal zo simpel en uitgebreid maken als je zelf wil maar dat zal liggen aan je budget en aan je kennis.
Wil je meer de "Cloud" in dan zal je i.v.m. photoshop al gauw uitkomen bij een hosted desktop omgeving of VDI.

Verder zou ik eens gaan praten met één of twee automatisering partij(en) in de buurt om een oplossing neer te leggen, IT is namelijk een grote ergenis (en kostenpost) als het niet goed werkt :)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of als je iets minder geld wilt uitgeven en een redelijk vertrouwen hebt in je werknemers kan je ook naar alternatieven kijken voor windows server, bijvoorbeeld ClearOS wordt tegenwoordig ook meegeleverd door HP op hun microservers. Verder is het een kwestie van wat heb je echt nodig en gebruik je vaak. Een Google GSuite omgeving zou ook een alternatief kunnen zijn maar datis mede afhankelijk van het gebruik van Office.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Je wilt dus een 1 user licentie met 2 gebruikers delen? Dat mag niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:19:
[...]

Je wilt dus een 1 user licentie met 2 gebruikers delen? Dat mag niet.
Daarom is het tegenwoordig soms handiger om dan maar 1 user te delen, ik zou trouwens niet weten hoe je 8 licenties Photoshop op 5 computers krijgt. Maar het geeft wel een probleem aan je moet vooraf goed nadenken over hoe je met de computers om gaat en welke impact dat heeft voor je licenties. Het is erg aantrekkelijk om bijvoorbeeld 5 medewerkers die hetzelfde doen allemaal in hetzelfde account te laten werken, zeker als ze toch vanuit dezelfde mailbox moeten werken.
Kortom informeer en denk goed na vooraf want het kan een hoop geld schelen zonder nu meteen illegaal bezig te zijn. Vraag ook rustig na bij Adobe en Microsoft wat wel en niet mag (bijvoorkeur chat zodat je deze kan bewaren).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Nuance:
http://www.adobe.com/go/softwareterms_nl
1. Gebruik van de Software.
1.1. Softwarelicentie op abonneebasis.
Maakt de Software deel uit van uw abonnement op het gebruik van de Services, dan verlenen we u, mits u zich aan de Voorwaarden houdt, een niet-exclusieve licentie voor de installatie en het gebruik van de Software:
(a) zolang uw abonnement geldig is; (b) zolang het totale aantal gebruikte licenties niet groter is dan het aangeschafte aantal en
(c) overeenkomstig de Voorwaarden en bijbehorende documentatie. Met uw abonnement kunt u de Software op maximaal twee apparaten (of virtuele machines) tegelijk activeren, maar u mag de Software niet tegelijkertijd op de twee apparaten gebruiken.
1.2. Softwarelicentie op apparaatbasis. Als u een Softwarelicentie hebt aangeschaft op basis van het aantal apparaten of virtuele machines, geldt het volgende:
(a) Licentie. Mits u zich houdt aan deze Voorwaarden, verlenen we u een niet-exclusieve licentie om de Software te installeren en te gebruiken (i) tijdens de duur van de licentie; (ii) in het licentiebereik en (iii) conform de Voorwaarden en gerelateerde documentatie bij de Software. Het aantal licentie-installaties mag niet groter zijn dan het totale aantal licenties dat u voor de Software hebt aangeschaft.
(b) Distributie vanaf een server. Indien uitdrukkelijk toegestaan door Adobe mag u, uitsluitend om het
downloaden en installeren van de Software op computers binnen hetzelfde Intranet mogelijk te maken, een image van de Software kopiëren op een computer binnen uw Intranet. Het aantal licentie-installaties mag echter niet groter zijn dan het totale aantal Softwarelicenties dat u hebt aangeschaft. "Intranet" betekent een privé-, bedrijfseigen computernetwerk dat toegankelijk is voor u en uw bevoegde werknemers en opdrachtnemers. Intranet omvat geen delen van het internet, netwerkgemeenschappen die openstaan voor leveranciers, verkopers of dienstverleners of netwerkgemeenschappen die openstaan voor het publiek (zoals groepen op basis van lidmaatschap of abonnement, verenigingen en vergelijkbare organisaties).
1.3. Beperkingen en vereisten.
(a) Aanduidingen van eigendom. U moet ervoor zorgen dat elke toegestane kopie van de Software die u maakt, dezelfde kennisgevingen met betrekking tot het auteursrecht en andere eigendomsrechten bevat als op of in de Software worden aangegeven.
(b) Beperkingen. Tenzij toegestaan in de Voorwaarden, is het niet toegestaan om:
(i) de Software op basis van een servicebureau te gebruiken of aan te bieden;
(ii) de Software te hosten of streamen;
(iii) derden op afstand toegang te verlenen tot de Software;
(iv) technische voorzieningen te omzeilen die bedoeld zijn om toegang tot de Software te beheren;
(v) met de Software producten te ontwikkelen, distribueren of gebruiken die bedoeld zijn om de technologische
maatregelen te omzeilen; of
(vi) uw rechten in de Software te verhuren, leasen, verkopen, in sublicentie te geven, toe te wijzen of over te dragen.
Evenmin mag u toestaan dat delen van de Software naar een ander apparaat worden gekopieerd, behalve wanneer u Creative Cloud voor teams of Creative Cloud voor het onderwijs (benoemde gebruiker) aanschaft. In dat geval mag u overeenkomstig de toepasselijke documentatie plekken aanwijzen.
Dus meerdere gebruikers mogen de software gebruiken op de desktop waarop het geïnstalleerd is. Streamen mag niet, dus dan valt volgens mij RDP (Terminal Services) af.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1