Vraag

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 10:15
Het probleem is bekend en Microsoft werkt aan een oplossing. Lees ook dit artikel op de frontpage : nieuws: Problemen met activatieserver zorgen voor downgrades Windows 10-insta...

Da's raar.. Vanmorgen geeft mijn desktop aan dat ik Windows opnieuw moet activeren. Wanneer ik dat probeer beweert Windows dat ik Pro draai op een Home license. Hoe dan??!?
Dit systeem is met een originele Windows-7 Ultimate key begonnen en geüpdated. Support bellen is hopeloos, 16 Cortana menu's verder word je er uit geknikkerd.

Iemand al eens zoiets meegemaakt? Hoe op te lossen?

[Voor 35% gewijzigd door TheVMaster op 08-11-2018 12:43]

To terminate or not to terminate, that's the question...

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je recent hardware vervangen? Als je de licentie probeert te activeren heb je volgens mij ook een linkje om middels een chat hulp in te roepen (engels). Dit heb ik al eens gebruikt, gaat makkelijk en snel.

O en hoe is de 'upgrade' uitgevoerd?

[Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 08-11-2018 09:59]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:53
*note* Dit is een samengevoegd topic, want het zijn twee exact dezelfde problemen.....makes sense om ze even samen te voegen

Hallo mede-tweakers,

sinds gisteren zit ik met een probleem waar ik niet uit kom, mijn systeem zegt dat de huidige licentie ineens niet meer geldig is voor Windows 10 Pro, maar dat het een Windows 10 Home licentie is.

Ik heb dit systeem 5/6 jaar geleden gekocht met een Windows 8 Pro licentie, welke ik in 2015 dmv de gratis upgrade aanbieding van Microsoft heb omgezet naar Windows 10 Pro. Nooit problemen mee gehad tot gisteren... nu beweerd het systeem ineens dat het geen Pro maar een Home licentie is.

Opnieuw activeren lukt niet, krijg dan de foutmelding 0xC004C003 wat volgens Microsoft correspondeert met de foutcode voor een verkeerde licentie. Ook wanneer ik het via de optie 'gewijzigde hardware' probeer en het systeem uit de lijst selecteer, waar overigens een Win10 Pro licentie aan gekoppeld is, krijg ik de vermelding dat het niet geactiveerd kan worden.

Uiteraard diverse google opdrachten geprobeerd maar dan kom je in principe telkens terug op hetzelfde door te heractiveren etc, wat dus niet wil werken. Als laatste oplossing wordt er gezegd dat er een herinstallatie van het systeem zal moeten plaatsvinden, maar dat wil ik uiteraard voorkomen.

Wat ik al geprobeerd heb:
-activeringsprobleemoplosser: geeft aan dat het een home licentie is
-hardware gewijzigd: herkent het systeem niet
-systeem uitgelogd van microsoft account en opnieuw aangemeld
-originele windows 8 key geprobeerd, geeft aan dat die niet geldig is dit exemplaar van Windows, bij herhaling de melding dat de activeringsservers niet bereikbaar zijn.

Het betreft dus een legale licentie die altijd heeft gewerkt... ik vermoed dat het probleem bij Microsoft zou kunnen liggen, maar met zoeken kom ik niet veel wijsheid tegen.

Iemand tips of trucs?

[Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 08-11-2018 11:35]

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:01
In het volgende topic nog iemand die opeens hetzelfde probleem heeft:
Windows 10 Pro licentie ineens niet meer geldig

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ja. Pak je telefoon en bel het Nederlandse hulpnummer van Microsoft.

Ik werd de laatste keer goed geholpen om mijn Windows weer te kunnen activeren.

Dit was na 3 upgrade versies achter elkaar. Dus xp fiesta 7 etc.

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
MicGlou schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:01:
ik vermoed dat het probleem bij Microsoft zou kunnen liggen, maar met zoeken kom ik niet veel wijsheid tegen.
Dan wacht je het even 2 dagen af. Als er iets mis gaat aan de kant van Microsoft wordt dat vanzelf wel opgelost.

Misery and hate will kill us all.

• scsirob
@_Dune_ Jaren geleden al. Windows-7 gaf aan dat ik Windows-10 kon updaten, gedaan vlak voordat de 'gratis' termijn verliep. Geen hardware toegevoegd of verwijderd, anders dan een USB stick of een iSCSI device. Maar niets anders dan wat ik al jaren met dit systeem doe.

@Ryan_ Hé, dat is ook toevallig! Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik hou die thread in de gaten. Zou zomaar gerelateerd kunnen zijn.

• scsirob
MicGlou schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:01:

Het betreft dus een legale licentie die altijd heeft gewerkt... ik vermoed dat het probleem bij Microsoft zou kunnen liggen, maar met zoeken kom ik niet veel wijsheid tegen.

Iemand tips of trucs?
Ik heb identiek hetzelfde probleem, stond vanochtend een melding op mijn scherm. Het zou bij MS kunnen liggen. Laten we het in deze thread maar samenvoegen.

• scsirob
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:05:
Ja. Pak je telefoon en bel het Nederlandse hulpnummer van Microsoft.
Dat heb ik geprobeerd, na 16 keuzes werd ik er uit geknikkerd. Nooit een levend persoon aan de lijn gekregen.

• soetie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02 20:00
Hier hetzelfde probleem op 2 verschillende laptops vanmorgen.
Geleverd met officieel windows 10 pro

Ghanz

• toxicsplatterz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:29
Vanmorgen gebeld door een klant met precies het zelfde probleem.
Wellicht dat er weer iets bij Microsoft mis gaat.

• MicGlou
Kijk... dat stelt al ergens gerust dat ik dus niet de enige ben, er gaat vrijwel zeker momenteel iets niet goed aan de kant van de activering. Het zal vooral een kwestie van geduld zijn.

Iemand bekend met een goed meldpunt van Microsoft zodat we het onder de aandacht kunnen brengen, zover dat uiteraard nog niet gebeurd is.

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Yes waarschijnlijk een server-side probleem aan Microsoft's kant.

https://mspoweruser.com/n...-becomes-windows-10-home/

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
Ryan_ schreef op Thursday 8 November 2018 @ 10:03:
In het volgende topic nog iemand die opeens hetzelfde probleem heeft:
Windows 10 Pro licentie ineens niet meer geldig
Ik heb beide topics even samengevoegd...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hier ook met 1 systeem, toevallig wel de enige met een EN installatie i.p.v. NL.

Update: eind van de dag totaal 19 systemen met de melding. Is nog maar een kleine 1% maar ben benieuwd wat er komende week gaat gebeuren.

[Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 08-11-2018 21:10]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Broerse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-11-2018
Iemand al eens zoiets meegemaakt? Hoe op te lossen?
Het lijkt er op dat er een probleem is met de Activatie Servers van Microsoft. Zie

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/9v6ibm/windows_10_pro_suddenly_not_activated/

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-03 13:29

Mark_88

Redacteur
En nu op de fp, dus het staat iig in de schijnwerpers:

nieuws: Problemen met activatieserver zorgen voor downgrades Windows 10-insta...

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22
Er is denk ik meer mis bij ms, ik kan geen xbox one codes verzilveren, misschien zelfde server die er uit ligt

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Safetyman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
Ook ik heb overwacht hetzelfde, tot nu toe onoplosbare, probleem.
Een en ander wordt ook gerapporteerd in het officiële Windows Community forum waar Microsoft mensen laten weten dat het probleem aan hun kant is. Zie ook:

https://answers.microsoft...lterExpanded=false&page=1

[Voor 20% gewijzigd door Safetyman op 08-11-2018 17:11]

• terradrone
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik lees de berichtgeving op tweakers helaas te laat; vanmorgen zelf ad gang gegaan, zelfs microsoft gebeld. Medewerker "ja, ik heb wel ergens iets gehoord...., maar laten we eerst eens kijken naar de product key". Lang verhaal kort: m'n product key is ineens blocked. Andere product keys geprobeerd, werken ook niet. Windows activation een reset gegeven, nu geen activatie, geen werkende product key, geen mogelijkheid te activeren en volgens ms is mijn product key dus blocked. Of ik naar ms duitsland wilde bellen, gezien ik mijn key daar gekocht had. Ze weten verdorie zelf niet wat er speelt. Tsjongejonge zeg.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

terradrone schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:12:
Ik lees de berichtgeving op tweakers helaas te laat; vanmorgen zelf ad gang gegaan, zelfs microsoft gebeld. Medewerker "ja, ik heb wel ergens iets gehoord...., maar laten we eerst eens kijken naar de product key". Lang verhaal kort: m'n product key is ineens blocked. Andere product keys geprobeerd, werken ook niet. Windows activation een reset gegeven, nu geen activatie, geen werkende product key, geen mogelijkheid te activeren en volgens ms is mijn product key dus blocked. Of ik naar ms duitsland wilde bellen, gezien ik mijn key daar gekocht had. Ze weten verdorie zelf niet wat er speelt. Tsjongejonge zeg.
Jawel ze weten prima wat er speelt alleen een dergelijke servicedesk zal op dit moment niet de mogelijkheid hebben dit voor jou op te lossen. Op het moment is gewoon afwachten, als het goed is werkt een Windows 10 installatie tenminste 30 dagen zonder activatie. Binnen die tijd heeft Microsoft dit probleem wel verholpen, als dit vandaag of morgen al niet het geval is... voorlopig even paniek, maar waarschijnlijk een storm in een glas water.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Anoniem: 211516

Had nieuwe ssd binnen net ingebouwt krijg ook te horen dat ie niet activated is meer, hopelijk lossen ze het snel op. ik hou topic ook wel in de gaten om te zien wanneer hij weer activeert voor anderen.

Licentie is verdwenen, andere apparaten zo als mijn laptop met windows 10 home staat er wel tussen.

[Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 08-11-2018 18:19]

• terradrone
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:15:
[...]

Jawel ze weten prima wat er speelt alleen een dergelijke servicedesk zal op dit moment niet de mogelijkheid hebben dit voor jou op te lossen. Op het moment is gewoon afwachten, als het goed is werkt een Windows 10 installatie tenminste 30 dagen zonder activatie. Binnen die tijd heeft Microsoft dit probleem wel verholpen, als dit vandaag of morgen al niet het geval is... voorlopig even paniek, maar waarschijnlijk een storm in een glas water.
"ze" (microsoft) zal inderdaad prima weten wat er loos is, de servicedesk medewerker welke ik vandaag sprak had echter vrij weinig kennis van zaken. Zoals gezegd werd ik uiteindelijk verzocht naar microsoft duitsland te bellen omdat ik mijn licentie in dat land had aangekocht en gaf hij aan dat mijn licentie blocked is en hij hier, na twee keer navraag gedaan te hebben, niets aan kon doen. Ik kreeg op geen enkele manier het idee dat deze medewerker daadwerkelijk op de hoogte van de bestaande problemen met de activatieserver was. Zoals gezegd gaf hij aan "ergens iets gehoord te hebben..." en heeft hij hier verder totaal geen aandacht aan besteed. En zeg nou niet dat dit niet waar is, anders moet je maar even langskomen om het gesprek samen met mij te terug te luisteren ;-)

Iemand op reddit had gebelt en kreeg hem activeert maar denk niet dat dit haalbaar is op grote schaal gewoon niet acceptable komt vast nog wel oplossing ze zeggen ook dat je niks hoeft te doen.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25

Deem

Ontcijfer mij!

Ja hier ook opeens plots dat watermerk en ja hoor activeren lukt niet, nou mooi dan...

EDIT: Dit werkte voor mij:

In elevated CMD (right click, run as admin) type (or copy & paste):

wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey
Press Enter, you should see your embedded electronic license key

Copy it and paste in the same command prompt after:

slmgr /ipk

So it will look like slmgr/ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX……

Again press enter and wait, in 10-20 seconds your Windows is back activated.

[Voor 75% gewijzigd door Deem op 08-11-2018 21:29]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Niks werkt hier hij treft wel een licentie voor home aan maar die is voor mijn laptop mijn pro licentie is verdwenen, na een systeem herstel dat gefaalt was en ik naar oude systeem tab ging activeerde die spontaan, na dat ik zelfs nod32 anti virus beveiliging had uitgeschakeld omdat systeem herstel gefaalt had door nod32.

[Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 08-11-2018 21:53]

• scsirob
Inmiddels werkt het bij mij weer. Nogmaals de reactivering gestart, troubleshooter gedraaid en bijna direct 'We've activated your Windows' terug. Watermark weer van de desktop, back to normal.

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Hier inderdaad ook weer gewoon terug zoals het was met een licentie.
Wordt inmiddels op diverse plekken gemeld dat ze het probleem gefixt hebben.
Dus iedereen kan de volgende stappen volgen:
Go to Settings (via Action center > All settings or Windows key + i)
Navigate to Update & Security > Activation
Click the link for the troubleshooter

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms en https://vero.co/gilex

• terradrone
  • Niet online
Update: na vandaag van alles geprobeerd te hebben, en ik eindigde met een systeem zónder enige product key, zojuist de probleemoplosser activatie gedraaid (voor de zoveelste keer), met spontaan de melding "uw systeem is geactiveerd". Dit nadat een ms medewerker mij vandaag verzekerde dat mijn product key blocked is. De melding dat ik win10 pro met een home key geactiveerd zou hebben is verdwenen. En dus het watermerk is ook verdwenen. Lijkt alsof er bij ms er iets heel erg mis is gegaan bij op hun activation servers, en dit kennelijk opgelost is, of hier tenminste aan gewerkt wordt.

Voor wie ook met registry keys en rearm procedures wil stoeien: het probleem zit/zat bij ms en dus heeft dit allemaal geen zin.

• MicGlou
Ook ik kan de blijde boodschap verkondigen dat het weer in orde is... activering is weer goed met de juiste licentie voor de Pro versie.

Al met al toch gelukkig snel opgelost zonder al te veel vervelende consequenties... nu maar hopen dat de mensen die in de tussentijd hebben lopen 'rommelen' de problemen niet erger hebben gemaakt.

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 05:47
Ik heb Microsoft USA gebeld. Die wisten natuurlijk van niets. Maar de vriendelijke meneer heeft gewoon een nieuwe digitale licentie gekoppeld aan mijn account en het was opgelost.
Nu zie ik dat het toch is opgelost lol...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zie hier de gevaren van centraal gecontroleerde computers. Hij "is niet meer van jou".
Is het nog wel mogelijk om een off-line computer met W10 te gebruiken? Nee?
Stopt-ie er dan na 30 dagen mee? En hoe dan verder?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Gister werkte de troebelschieter niet, nu wel:
https://support.microsoft...activation-troubleshooter
voor degenen die pro hebben en gister ineens zagen dat ze alleen home konden

oops, duidelijk gevalletje spuit11 8)7

[Voor 9% gewijzigd door druipgrot op 09-11-2018 09:55]

https://www.hpdetijd.nl/2015-12-28/het-stalacpijporgel-van-luray/

• Safetyman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
Beste mede Tweakers,

Vanuit de officiële Windows Community heb ik vannacht het volgende bericht gekregen:

'Vincent Neveux heeft gereageerd op de vraag "Systeem al jaren actief...Windows claimt dat ik moet activeren omdat ik een Home key voor Pro gebruik...."

Het probleem is inmiddels aan de kant van Microsoft opgelost:

- Ga in Windows 10 via de Start toets linksonder naar Instellingen (Windows toets + i)
- Navigeer naar Bijwerkingen en beveiliging > Activering
- Klik op de link voor de Probleemoplosser

Windows moet (door de Probleemoplosser) normaal worden gereactiveerd, ervan uitgaande dat uw sleutel of digitale licentie echt was voordat het probleem zich voordeed.

Ik heb het bij mijzelf uitgevoerd en het werkte feilloos.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:53
Microsoft heeft het blijkbaar opgelost. Gisteren hier niks aan de hand. W10 Pro (upgraded van W7 Ultimate).
Start ik net mijn laptop op, staat het gevreesde watermerk rechtsonder. Verdween echter vanzelf na een minuut of twee. Zonder verdere ingreep van mijn kant.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 16:44
Het probleem hier is zojuist ontstaan. Opgelost nee dus nog zeker niet. Ik heb overigens een Engelse w10.

Ik zal zo eens proberen te activeren. Maar het probleem kan in ieder geval nog ontstaan

[Voor 30% gewijzigd door Kevinp op 10-11-2018 13:42]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee