Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JJ White
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07-06 13:35

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Beste medetweakers,

Even geleden heb ik een R9 290X van een tweaker overgenomen, eenmaal thuis bleek deze niet stabiel te zijn op stock instellingen... Ik nam aan dat dit door de drivers kwam, omdat ik hier voorheen ook wel eens problemen mee heb gehad, maar na het herinstalleren van Windows blijft het probleem bestaan. Ik heb met behulp van 3DMark Firestrike (Combined test, loop) en Afterburner/TriXXX geprobeerd het probleem te localiseren, en hiermee heb ik de volgende data verzameld:

Ook heb ik een screenshot van de throttling die ik observeer:

Naast deze testen heb ik vorige week een PCI-E extension cable gekocht voor een ander project, en het viel mij op dat bij het gebruik van deze extension de instabiliteit verergerde. Met de extension was bijvoorbeeld de 1100MHz downclock op het geheugen niet meer stabiel, terwijl deze meerdere weken daarvoor wel stabiel was zonder extension.

Dit, en de stabiliteit bij het verhogen van het AUX voltage, doet mij denken dat de instabiliteit door een IO functionaliteit van de GPU wordt veroorzaakt en niet het geheugen, al kan ik hiermee niet de throttling verklaren.

Is er iemand die dit al eerder is tegen gekomen en wellicht een oplossing weet?

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

Zijn de contacten van pci-e slot en op de kaart helemaal schoon? Er kan soms stof inkomen. Weet je verder hoe het zit met de historie van de kaart? Verder graag een opsomming van je hardware in de TS zou meer dan welkom zijn.. platform/voeding en draaiende OC's?

De kaart is sowieso oud, en degradatie is een mogelijke oorzaak, zeker als ie ingezet is voor t minen, wat niet heel raar is in deze tijd.

Als laatst, waar heeft dit met overclocken te maken?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
millman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:23:
Zijn de contacten van pci-e slot en op de kaart helemaal schoon? Er kan soms stof inkomen.
Ik heb de kaart vaker in en uit de PCI-e slot gehad, heb zelfs in een lager slot geprobeerd.
Weet je verder hoe het zit met de historie van de kaart? Verder graag een opsomming van je hardware in de TS zou meer dan welkom zijn.. platform/voeding en draaiende OC's?
Ik heb de kaart tweedehands gekocht van een tweaker, deze zei er niet mee gemined te hebben. Mijn hardware:

i7 2600 (Non K) cpu
MSI Z77A-GD65 mobo
16GB 1333MHz ram
Seasonic M12 750W psu

Nergens een OC op, alleen enhanced turbo op de CPU, maar als ik die disable blijft het probleem bestaan.
Als laatst, waar heeft dit met overclocken te maken?
In mijn gedachten past stabiliteit, clocks, voltages, e.d. wel in het overclocking gedeelte? Althans, daar denk ik mensen te vinden die hier ervaring mee hebben.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tweakers die vaak in t OC sub-forum komen, kijken ook naar de hardware secties in dit forum, maak je niet ongerust ;) alleen vragen mbt overclocken zijn gewenst in dit sub-forum. Maargoed, ik snap ergens je redenatie wel, het kan zijn dat je topic door een mod verplaatst gaat worden :)

Uit je informatie haal ik dat alleen een lagere geheugen snelheid op de kaart langer dan 10min stabiel is. Lijkt mij duidelijk dat het geheugen brak is. De kaart zou 4-5 jaar oud kunnen zijn en aantal maal van eigenaar gewisseld, hoe solide een kaart dan nog is, is maar de vraag. Zeker met deze kaarten zou ik bij de koop uitgebreid testen, heb je dat gedaan?

Kan je het bios van de kaart uitlezen met gpu-z? Misschien dat er iets uit te herleiden is, of er ooit mee gerommeld is

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Ik had op Reddit dezelfde vraag gesteld en daar werd het idee van een andere BIOS ook al gedropt. Ik heb de BIOS gebackuped, maar aan het versienummer lijkt niks aparts. Ik heb ook geprobeerd om een nieuwere BIOS te flashen maar dat liep mis, dus ik ga binnenkort eens kijken hoe ik een corrupte BIOS opnieuw flash, gelukkig is het wel een dual BIOS kaart.

Mijn eerste indruk was ook dat het geheugen gedegradeerd zou zijn, maar andere observaties doen me geloven dat er toch iets anders aan de hand is. Zo lijkt AUX voltage stabiliteit te verbeteren, terwijl het geheugen gelinked is met de core voltage op Hawaii, althans dat meen ik. Ook veroorzaakte het gebruik van een PCI-e riser cable meer crashes, terwijl deze toch wel van goede kwaliteit was. En als laatste throttled de core clock, ook al verhoog ik de power target tot maximaal.

Ik zoek graag uit wat er aan de hand is omdat ik dat interessant vind, ik weet ook dat dit een oude kaart is en ben al van plan om komend jaar te upgraden, als *fingers crossed* er Navi kaarten komen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Geheugen is niet gelinkt aan t corevoltage.. er is geen voltage voor t geheugen, die is vast.

• revengeyo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-06 13:51
Ik heb ook zoiets gehad, maar dan voornamelijk hele lage fps erbij. Lees 40 fps....
Om een lang verhaal kort te maken:
Ik heb een andere pci-e voedingskabel geprobeerd, en toen was alles weer goed.
dus de voeding kabel naar je videokaart.

[Voor 9% gewijzigd door revengeyo op 21-11-2018 10:03]

• gusto_NL
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-11-2020
Hoi,
Ik heb een GigaB windforce3 290x en halverwege dit jaar ontstond instabiliteit door Afterburner zelf.
- Kijk op forums wat de laatste stabiele versie AMD driver is voor gaming en dat is zeker niet de nieuwste. Installeer deze en laat je niet overhalen om te upgraden naar nieuwe versies tenzij gebruikerforums aangeven dat een nieuwe versie doorslaggevend beter is.
- Gebruik geen Afterburner en Trixx of iets dergelijks.
- RivaTuner Statistics Server wordt altijd mee geïnstalleerd door Afterburner maar die kan je ook zelf los daarvan installeren. Hiermee kan je nog steeds instellen dat je temperatuur kan aflezen en bijvoorbeeld ook zeer goed fps limieten afdwingen tegen screentearen of onnodig hoog fps/temperatuur bij lage resolutie.
- Leer de Wattman van de AMD driver zelf te gebruiken. Maar niet de fps controle dinges gebruiken die zijn niet optimaal in vergelijking met opties van RivaTuner Statistics Server (gewoon shit eigenlijk).

Maar ook:
De x290 is een kaart waar je het echt moet treffen wat betreft kwaliteit van de chip. De standaard instellingen van voltage zou voor alle kaarten goed moeten zijn maar die van mij doet het prima op een veel lagere voltage waardoor hij een stuk koeler loopt. Na de minimale cpu voltage bereikt te hebben kan hij zelfs nog een lichte cpu overclock hebben. Geheugen overclocken bereik je vrijwel niets mee en geheugen underclocken is vrijwel gegarandeerd instabiliteit.
Ik gebruik gewoon GTA 5 ff flink een uur gamen om te testen want bij alle benchmark programma's had ik nooit fouten maar wel met GTA 5 na een half uur probleemlood racen in een BSOD.

Als je andere zaken ook overclockt zoals CPU dan moet je jezelf bewust zijn van het ook een samenloop van omstandigheden kan zijn. De x290 is een stroomvreter en het is geen gek idee dat hierdoor iets meer onstabiliteit in de spanning ontstaat voor de rest van het systeem. Zet de boel op de voorgeschreven instellingen zorg dat de x290 eerst goed loopt zonder tweaks en Afterburner enzo (Echt goed Afterburner verwijderen/deïnstalleren !!!).

Leer er mee leven dat het afgelopen is met Afterburner en Trixx. Gewoon daarmee nokken.
Ik ga verder niet in op vragen over wat exact mijn instellingen zijn. Er is zat op Google te vinden over hoe je Wattman van AMD moet instellen. Maar laat het eerst maar een standaard lopen en geniet er van tot je iets te kort komt.

Niet meer je Windows herinstalleren. Zoeken naar de beste op forums door andere gamers ervaren versie AMD driver. En loslaten van het gevoel dat je altijd drivers moet updaten! Als hij het doet dan doet hij het, klaar is kees. >:)

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-06 19:11
Is het een R9 290x of een geflashde R9 290.
Deze kaarten worden vaak unlocked.
Komt de fabrikant overeen met de data in Gpu-z ?

Heb je de koeler er al eens afgehaald om te kijken hoe de thermal pads of pasta eruit ziet.

Afterburner is gewoon prima hoor.

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is je voeding nog ok?.Ik zie in jouw grafiek dat de 12V lijn niet helemaal stabiel is, maar het bereik van de verticale as is zo lang opgerekt dat je de details niet goed kan terugzien. (beter een bereik van 11.5 -12.5 instellen)

[Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 27-12-2018 17:43]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True