Eerste NAS kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap92
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-06 15:01
Ik zoek een?
Ik wil een NAS in huis, om op afstand bij mijn media te kunnen komen en deze te kunnen bekijken/afspelen. Tevens wil ik de nas als een back-up gebruiken.

Wat is je budget?
€+-600,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf de Synology DS218play met 2x 4tb WD Red in gedachten

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil de NAS gebruiken, zodat ik via een mediaplayer, de series en films op mijn NAS kan afspelen op mijn TV. Ik wil deze via internet switches en kabels met elkaar gaan verbinden. Tevens wil ik op afstand via mijn laptop of telefoon bij foto's kunnen op de NAS.

Ik heb geen Smart TV, maar een ouderwetse HDTV. Ik heb daarbij een Philips HD mediaplayer HMP5000/12. Gaat deze mediaplayer goed genoeg werken om bestanden van de NAS af te spelen op de tv?

Ik had al gelezen dat het niet handig is om op een NAS te vertrouwen als enige back-up. Hierdoor zit ik te overwegen om naar 2x2TB te gaan en een 2TB externe harde schijf als extra back-up. Qua opslagruimte verwacht ik niet veel extra nodig te gaan hebben in de toekomst. Ik gebruik momenteel rond de 1.2TB aan opslag.

Ik sta open voor jullie adviezen en tips, alvast dank! :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 13:54

job

Wanneer je een mediaplayer koopt is een play model normaal gesproken niet nodig.
De play koop je als het doelapparaat de bestanden niet kan afspelen. De play zal de bestanden dan omzetten naar een formaat dat wel geaccepteerd wordt.

Als de mediaplayer bestanden af kan spelen via smb/cifs dan gaat elke nas werken.
Je zou dan voor het zelfde geld de 218+ kunnen kopen (dit model heeft een snellere cpu). Je kan het afspelen via smb/cifs uit kunnen testen door op je computer de videobestanden te delen via het netwerk (en dan dus niet via dlna!).

edit: ik ken deze mediaplayer niet. Dus zoek goed uit wat er door mediaplayer ondersteund wordt.
Geen cifs/smb betekent niet dat je perse een play model moet kopen, dat hangt ook weer af van de bestanden die je af wilt spelen nu en in de toekomst. (vertel meer over de gebruikte codecs, bitrate, containers e.d.)

edit2: je zou ook voor de zekerheid gewoon een play model kunnen kopen. Maar dan nog kan het voorkomen dat je bepaalde bestanden toch niet kan afspelen. Dat is dan weer afhankelijk van de bestanden die omgezet moeten worden. oftewel: vertel meer over de gebruikte codecs, bitrate, containers e.d.

[ Voor 59% gewijzigd door job op 07-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Bovenstaande is prima advies. Heb ook de 218+ en mis niks. Kan je gewoon blind kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap92
job schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:34:
Wanneer je een mediaplayer koopt is een play model normaal gesproken niet nodig.
De play koop je als het doelapparaat de bestanden niet kan afspelen. De play zal de bestanden dan omzetten naar een formaat dat wel geaccepteerd wordt.

Als de mediaplayer bestanden af kan spelen via smb/cifs dan gaat elke nas werken.
Je zou dan voor het zelfde geld de 218+ kunnen kopen (dit model heeft een snellere cpu). Je kan het afspelen via smb/cifs uit kunnen testen door op je computer de videobestanden te delen via het netwerk (en dan dus niet via dlna!).

edit: ik ken deze mediaplayer niet. Dus zoek goed uit wat er door mediaplayer ondersteund wordt.
Geen cifs/smb betekent niet dat je perse een play model moet kopen, dat hangt ook weer af van de bestanden die je af wilt spelen nu en in de toekomst. (vertel meer over de gebruikte codecs, bitrate, containers e.d.)

edit2: je zou ook voor de zekerheid gewoon een play model kunnen kopen. Maar dan nog kan het voorkomen dat je bepaalde bestanden toch niet kan afspelen. Dat is dan weer afhankelijk van de bestanden die omgezet moeten worden. oftewel: vertel meer over de gebruikte codecs, bitrate, containers e.d.
Het zullen voornamelijk deze codecs zijn: AVI, mp4, rmvb en het meeste is MKV. De bestanden varieren van 100 mb tot 13gb. Via een externe harde schijf konden deze prima afgespeeld worden op de mediaspeler.

Ik ga morgen eens kijken hoe afspelen via smb/cifs gaat en hoe de mediaspeler dat trekt.

edit: De bitrate moet ik je schuldig blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 13:54

job

knaap92 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:11:
[...]

Het zullen voornamelijk deze codecs zijn: AVI, mp4, rmvb en het meeste is MKV. De bestanden varieren van 100 mb tot 13gb.
Dat zijn containers, geen codecs.
Via een externe harde schijf konden deze prima afgespeeld worden op de mediaspeler.
Ik ga morgen eens kijken hoe afspelen via smb/cifs gaat en hoe de mediaspeler dat trekt.
edit: De bitrate moet ik je schuldig blijven.
super.

edit: ik heb even zitten lezen over jouw mediaplayer en volgens mij ondersteunt deze geen cifs/smb of nfs.
Alleen dlna. Dat maakt het ding beperkter in de mogelijkheden. Indien dit klopt is het belangrijk om te kijken naar wat je af wilt spelen in de toekomst. Wil je upgraden naar een 4K tv en ook 4K materiaal afspelen? Is HDR belangrijk?

[ Voor 26% gewijzigd door job op 07-11-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap92
Voorlopig nog niet. Ik heb ook nog geen 4K scherm in huis en staat voorlopig ook nog niet op de agenda haha.
Wat ik zo snel kon vinden in verschillende bestanden is de codec MPEG4 ISO advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 14:24
Die mediaplayer is zo vervangen, daar zou ik mijn NAS keuze niet op gaan baseren. Dit kost een euro of 75 pricewatch: Xiaomi Mi TV Box 4k Internationale versie 8GB

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1