Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met Grohe SmartControl

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Topicstarter
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: iemand hier ervaring met Grohe SmartControl?

Eind deze maand wordt mijn huis opgeleverd en aangezien douchesets via de aannemer aanzienlijk duurder waren dan losse verkoop heb ik besloten naderhand een set aan te schaffen en te (laten) monteren. Rondkijkende kwam ik op de site van Grohe hun SmartControl systeem tegen. Het is eigenlijk een gewone thermostaatkraan, maar dan met een iets andere vormgeving en vooral werking.

Nieuwe versie met temperatuur aan de rechterzijde:

En de vorige versie (met temperatuur voorop) recht van voren:

De knoppen voorop kan je draaien om de watertoevoer te regelen. De knop kan ook in worden gedrukt om te wisselen tussen hoofd/regendouche of handdouche.

Ik ben stad en land afgeweest om deze dingen in het echt te zien, maar geen Gamma, Praxis, Formido heeft deze producten liggen. Uiteindelijk bij de Plieger Showroom de "Grohe Rainshower System SmartControl 360 DUO" in het echt gezien. Het ziet er erg mooi uit en het is weer eens wat anders. Plieger gaf als reden op dat je dit niet bij de gewone bouwmarkt ziet omdat het meer de luxere lijn is en meer voor projectbouw en/of hotels.

Ik heb op GoT gezocht en een handvol posts gevonden over dit systeem, maar nergens echt ervaringen. Qua basis is de SmartControl een thermostaatkraan, maar het systeem werkt volgens mij aanzienlijk anders. Grohe zelf heeft natuurlijk een heel mooi praatje over het product, maar ik vroeg me af of iemand hier een dergelijk systeem heeft en of het bevalt.

Ter volledigheid:
Ik twijfel zelf nog over de Grohe Rainshower System SmartControl 360 DUO

en de Euphoria SmartControl System 310 Duo

De eerste is strakker (tegen de muur). Ook de handdouche tegen de muur vind ik wel chique. Nadeel is dat je de handdouche eens en voor altijd vast maakt, schoonmaken achter de stang is lastig en ik kan mijn radio niet klemmen om de douchestang :P Volgens mij is dit wel het nieuwste model en dat lokt toch wel.

De tweede is meer klassiek, ik kan mijn radio kwijt en de regendouche kan zwenken. Dit model is wel goedkoper, maar ziet er toch wat minder opgeruimd uit.

Maar goed, mijn keuze doet er nog niet toe. Ik ben eerst op zoek naar ervaringen over dit systeem an sich :)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• dj_raoul
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Vanwege de hoge prijzen van meerwerk bij de sanitair leverancier heb ik onze projectbouw woning laten opleveren met standaard douchethermostaat en glijstang ~40cm oid naar rechts verschoven tov de thermostaat. Na oplevering van de woning heb ik via internet de Grohe Rainshower System SmartControl 360 DUO gekocht en zelf deze gemonteerd waar de oorspronkelijke thermostaatkraan zat. De handdouche gemonteerd op de oorspronkelijke glijstang zodat er door twee personen gedouched kan worden.

Wij zijn er erg tevreden mee. De grote douchekop is erg fijn, beide schouders zijn tegelijk onder de douche. De bediening met Smartcontrol werkt goed. De draaiknop voor temperatuur heeft een vrij lange slag, waardoor je dit makkelijk kunt afregelen zonder bang te zijn voor een groot temperatuurverschil.

Je kunt via de bedieningsknoppen de twee verschillende stralen van de grote douchekop kiezen. Houd er wel rekening mee dat als je de andere straal aanzet, dat er dan eerst koud water (achtergebleven in de leidingen) uitstroomt. Dat laten ze niet zien in de promo video's ;)

Ik heb wel gemerkt dat deze kraan gevoelig is voor 'waterslag'. Er rammelt iets in de kraan als je dr waterstraal uitzet, of als een naburige kraan plots wordt dichtgedraaid. Ik wil nog eens proberen of dit verholpen wordt door een waterslag demper te plaatsen. Maar voorlopig nog genoeg andere 'projecten' op het backlog voor de woning. :)

Laat het maar weten als je nog verdere vragen hebt!

• rkvvkevin
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 24-04 17:46
Wij hebben hem er sinds de oplevering direct in laten zetten (Grohe Rainshower System SmartControl 360 DUO).

Geweldige douchekop en fijne stralen.

Enig nadeel is het water wat in de kop achterblijft. Deze wilt nog wel eens gaan druppelen als er mee gerammeld wordt, waardoor er druppels op de tegels vallen en blijven liggen (vlekken).

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Bedankt voor de informatie. Er zijn wat kleine aandachtspuntjes maar qua constructie lees ik zo geen problemen. Tot op heden leef ik nog alleen in de woning dus een andere kraan die plots dicht wordt gedraaid zal ik niet snel last van hebben :)

@rkvvkevin Compleet andere zijvraag aangzien jij het model hebben waar ik ook naar neig:
Hoe hoog hangt bij jou de handdouche? Op de foto's hangt deze mijns inziens wat laag. Dat is wel het voordeel van de Eurphoria: vrijheid in de hoogte van de handdouche. De oplossing van @dj_raoul kan (ik heb ook de originele glijstang vanuit oplevering nog), maar dat zie ik niet direct zitten.

• rkvvkevin
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 24-04 17:46
FeaR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:54:

@rkvvkevin Compleet andere zijvraag aangzien jij het model hebben waar ik ook naar neig:
Hoe hoog hangt bij jou de handdouche? Op de foto's hangt deze mijns inziens wat laag. Dat is wel het voordeel van de Eurphoria: vrijheid in de hoogte van de handdouche. De oplossing van @dj_raoul kan (ik heb ook de originele glijstang vanuit oplevering nog), maar dat zie ik niet direct zitten.
Mijn handdouche hangt ongeveer even hoog als de handdouche op de foto. Heb er geen last van als deze iets hoger of lager had gehangen, het is tenslotte een handdouche :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:54

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Je nieuwste model is volgens mij de oudste, dat is de 'originele' Smartcontrol zoals ze hem vorig jaar geïntroduceerd hebben, de Euphoria is een wat goedkopere lijn bij Grohe en die is afgelopen jaar geïntroduceerd.

Er is/was een 100 euro cashback actie op die Smartcontrol sets bij verschillende webshops, maar zou kunnen dat deze net afgelopen is.

Hier in huis ook een Grohe regendouche, vrij oude 21cm variant, en het is ook echt dat, een regendouche. Vriendin kan er weinig mee en doet bijna alles met de handdouche, welke een beetje op de hoogte hangt zoals die Euphoria set.

Vitality Discoshow

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:56:
Je nieuwste model is volgens mij de oudste...
Dat nieuwste was een aanname van mijn kant. Deels door de prijs, het is de duurste versie die Grohe heeft. En ook omdat er bij de Plieger werd gezegd dat ze het nieuwste model hadden hangen en dat was dus die Rainshower.
dat is de 'originele' Smartcontrol zoals ze hem vorig jaar geïntroduceerd hebben, de Euphoria is een wat goedkopere lijn bij Grohe en die is afgelopen jaar geïntroduceerd.
Vorig jaar is gelukkig nog niet zo heel oud, maar thanks for the heads-up. Toch neig ik deels naar de Euphoria. Die werkt met iets minder water, ik kan de handdouche verhangen, de regendouche kan 45 graden naar links en rechts swingen en ik kan dus de Grohe radio kwijt. Het strakke van de Rainshower spreekt nog steeds aan, maar de harde montage van de handdouche doet me twijfelen.
Hier in huis ook een Grohe regendouche, vrij oude 21cm variant, en het is ook echt dat, een regendouche. Vriendin kan er weinig mee en doet bijna alles met de handdouche, welke een beetje op de hoogte hangt zoals die Euphoria set.
Dat is dus het punt waar ik over twijfel. Ga ik geen spijt krijgen van een vaste handdouche omdat de druk simpelweg minder is en die ik niet meer kan verzetten.

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
rkvvkevin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:19:
[...]

Mijn handdouche hangt ongeveer even hoog als de handdouche op de foto. Heb er geen last van als deze iets hoger of lager had gehangen, het is tenslotte een handdouche :)
Wij hebben zelf ook de SmartControl 360 DUO, maar hebben de handdouche een stuk hoger gezet en een andere, kantelbare, houder daarvoor gebruikt. Op deze manier kun je hem draaien en er eventueel makkelijker onder douchen zonder dat je haren nat worden.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
tollo71 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:35:
[...]
Wij hebben zelf ook de SmartControl 360 DUO, maar hebben de handdouche een stuk hoger gezet en een andere, kantelbare, houder daarvoor gebruikt. Op deze manier kun je hem draaien en er eventueel makkelijker onder douchen zonder dat je haren nat worden.
Dat is wel briljant om een andere houder te gebruiken! Weet je ook zo welke houder je hebt gekozen?

Dan zit ik alleen nog dat ik de Grohe radio niet vast kan zetten, maar dat los ik mogelijk wel op met een andere Bluetooth radio of een andere montage. Ik zie de 360 toch meer zitten dan de Euphoria.

FeaR wijzigde deze reactie 09-11-2018 10:35 (13%)

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
FeaR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:11:
[...]

Dat is wel briljant om een andere houder te gebruiken! Weet je ook zo welke houder je hebt gekozen?

Dan zit ik alleen nog dat ik de Grohe radio niet vast kan zetten, maar dat los ik mogelijk wel op met een andere Bluetooth radio of een andere montage. Ik zie de 360 toch meer zitten dan de Euphoria.
Ik weet niet meer welke houder precies, maar ziet er zo uit:

http://i67.tinypic.com/ap8pw.jpg

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
tollo71 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:52:
[...]
Ik weet niet meer welke houder precies, maar ziet er zo uit:

[Afbeelding]
Thnx. Mooie douche ook. Zo te zien voor de Moon White versie gegaan?

• Ambacht13
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 07-01 09:36
Kan iemand mij vertellen of de CW4 waarde van de combiketel voldoende is voor de Grohe smart controle 360 zodat hij wel voldoende water opbrengt waardoor hij goed funtioneerd.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True