SDD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1135647

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem. Mijn pc wil maar niet booten naar de OS.
Mijn OS staat op mijn sdd geinstaleerd. Maar telkens als ik het nu opstart
krijg de melding "Reboot and select proper boot device or insert boot
media in selected boot device and press a key".
Dus ik ben in de bios gaan kijken, onder tabblad "boot".
Ik zie maar 2 boot options:
Boot 1 is de hdd schijf
Boot 2 is de dvd/cd rom schijf
Boot 3 is als ik een usb in steek
Maar ik zie nergens boot option voor de sdd.
Dus ben de tabblad advanced gaan kijken. in de storage configuration.
Daar zie ik sata3 poort 1 sdd schijf , sata3 poort 2 hdd schijf en sata3 poort 5 dvd/cd rom schijf
Ook staat de sata mode op AHCI.
Ik heb ook gekeken bij de tabblad tools of de sdd aangesloten staat. Hij geeft bij system browser dat in de sata poort 2 mijn samsun evo 250gb aan gesloten zit.

Daarna dacht ik als hij de hdd op poort 5 herkend switch ik die met de sdd,
tevergeefs. Hij herkent em niet in de boot tabblad. Waarom wil het niet herkennen. Wordt er echt gek van lol.

hier zijn wat informatie over mijn pc.
UEFI: Z97 Anniversary p1.90
SDD: Samsung sdd 850 evo 250GB
SerialnUmber: S2R6NX1H604296H

mijn OS was windows 10 legaal gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt twee schijven in je systeem dus? Want in je informatie geef je alleen de SSD aan. Houd er ook goed rekening mee dat in BIOS/UEFI de term 'HDD' staat voor 'hard disk drive', wat ook een SSD (solid state drive) is. Daar komt niet opeens 'SSD' te staan als je alleen maar SSD schijven in je computer hebt.

Wat eerder het geval lijkt te zijn, is dat je boot optie niet correct is. Als je via UEFI opstart, maar CSM/Legacy Boot voor andere media beschikbaar hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat je Windows 10 via die CSM/Legacy methode is geïnstalleerd en dat is logischerwijs niet compatible met UEFI boot. Het vind dan geen informatie om mee op te starten. Andersom kan ook van toepassing zijn uiteraard, maar is wat onwaarschijnlijker.

Ga dus goed na wat voor boot opties je hebt en welke er voor je installatie zijn gebruikt. Dit is eigenlijk makkelijk te controleren door naar de partitietabeltype te kijken op de SSD. Is deze MBR, dan is het OS in CSM/Legacy geïnstalleerd. Heeft het de GPT indeling, dan zou er een FAT32 partitie vooraan moeten staan en moet het met UEFI werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja heb een ssd en een hdd. hdd ziet hij wel.
Ik heb in de csm (compatibility support model) gekeken
csm staat op enabled
launch pxe opRom policy op legacy only
launch storage opRom policy en lauch video opRom policy op legacy only.
En hoe kan ik zo n "partitietabeltype" vinden? staat dit vermeld in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik had de ssd als hoofd schijf en de hdd als e:schijf.
als ik dus van legacy naar uefi only zet. betekend dit dat ie de ssd schijf weer herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bewerk je post als je nog iets toe te voegen hebt en je bent de laatste die heeft gereageerd, zeker in een korte tijd als 10 minuten. :)

Het type partitietabel dat op de schijf in gebruik is vind je met partitioneersoftware. De Windows installatie heeft er eentje, diskpart. Je kan deze tijdens elke stap van de installer via shift+F10 oproepen, je krijgt een command prompt venster en daar typ je dan 'diskpart'. Voor een overzicht van je schijven typ je 'list disk'. De laatste kolom is GPT, als er een * staat heeft de schijf de GPT indeling, anders MBR.

Het is niet te zeggen of je systeem de SSD zal herkennen om van te starten als je de boot optie aanpast naar UEFI only. Wat je zou kunnen doen is het boot menu oproepen via F9 of wat voor toets je ook moet gebruiken en vanuit daar de verschillende boot opties proberen met je schijven. Als je CSM/Legacy aan hebt tegelijk met UEFI kan je bij het opstarten hiertussen kiezen. Heb je Legacy only dan zal je geen UEFI kunnen kiezen als eenmalige boot methode.
Raadpleeg desnoods de handleiding van je moederbord. Die kan je ook van de website downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:23
Werkte het (eer)gister nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah sorry was vergeten.

als ik f11 doe brengt het me terug met de melding om een proper boot device te selecteren.
Snap echt niet waarom het ineens zo raar doet. heb het al eenbjaar zonder enige probleem en dan kom ik thuis net zin om
darksouls 3 te kunnen instaleren en bam computer boot niet meer. karma wat ben je een gemenerd.

@zetje01
hij deed het nog afgelopen zondag en maandag ochtend. pass in de avond van maandag niet meer

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1135647 op 07-11-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:23
Ik zou de HDD en DVD even ontkoppelen, de bios/uefi resetten naar standaard-instellingen, en het dan nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat natuurlijk ook mogelijk is, is dat je SSD er mee opgehouden is. Het wordt nog wel herkend door het systeem, maar functioneel is 't niet meer. Als je een USB stick over hebt van 4 GB kan je met een andere computer een live omgeving van Linux, zoals Ubuntu, er op zetten en er vanaf opstarten. Dan kan je zien of je SSD nog te benaderen is en andere diagnoses draaien op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 20:17
- In diverse BIOS'sen kan je activeren dat je tijdens het booten alle devices ziet uitgelijst.
Welk device wordt daar gedetecteerd als bootdevice? is dat de naam die hoort bij je HDD of je SSD?

- in diverse BIOS'sen selecteer je "de harddisk" als eerste bootdevice, terwijl je in een submenu van sectie "Boot" de volgorde van de harddisks moet opgeven. Het zou kunnen dat je harddisk daar nog op 1 staat, in plaats van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 8 november 2018 @ 01:14:
- In diverse BIOS'sen kan je activeren dat je tijdens het booten alle devices ziet uitgelijst.
Welk device wordt daar gedetecteerd als bootdevice? is dat de naam die hoort bij je HDD of je SSD?

- in diverse BIOS'sen selecteer je "de harddisk" als eerste bootdevice, terwijl je in een submenu van sectie "Boot" de volgorde van de harddisks moet opgeven. Het zou kunnen dat je harddisk daar nog op 1 staat, in plaats van de SSD.
de probleem is ik kan nergens in de boot optie of boot priority.
ik heb de kabels gechecked en al maar ik zie niks verkeerds.

een vraag je wat als er helemaal niks op een schijf staat. laat de boot device dan ook een lege schijf zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat bedoel je met het laatste? Je start altijd de bootloader die op de schijf staat geïnstalleerd. Als het legacy boot is, zal je daar nooit vanuit het BIOS/UEFI iets van zien voor verschil, want het kijkt bij het opstarten wat voor instructies er op de eerste sector staan om uit te voeren, of eigenlijk te volgen naar de werkelijk uit te voeren loader.
Met UEFI is het vergelijkbaar, maar je kan een EFI loader wel registreren bij UEFI. Dit is zelfs noodzakelijk om consistent van schijf te kunnen starten. Maar omdat het ook mogelijk is om van een USB stick of schijf te starten via UEFI zal het systeem ook zoeken naar een EFI loader op de eerste partitie van het betreffende medium.

Ik wil je dan nog even wijzen op mijn vorige post, Hero of Time in "SDD wordt niet herkend". Zet een live omgeving van Linux op een stick en start daar vanaf. Dan kan je zien wat er op de schijven staat (of niet meer).

Pagina: 1