Toon posts:

Oracle verplicht licentie voor commercieel Java in 2019?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 23:17
(niet direct een programming vraag, maar gezien het hier gaat over Java toolchain, misschien de beste doelgroep?)

Vandaag bij het updaten naar de laatste JDK kreeg ik een mooie melding dat indien ik commercieel gebruik maak van de JDK tooling hier (mogelijk?) een licentie voor moet worden aangeschaft. Het linkje van de melding brengt je naar deze pagina: https://www.oracle.com/java/java-se-subscription.html.

Ik probeer er achter te komen wat nu precies de regels worden, mag het wel met beperkte functionaliteit (met name profiling/performance tools lijken onder commercieel te vallen)? Heeft dit alleen betrekking tot de JDK? Is het alleen van toepassing bij distributie? Als we een verouderde versie (8 of lager) gebruiken lijkt die vrijgesteld te zijn?

Een aantal andere reads:
- https://www.aspera.com/en...or-java-starting-in-2019/
- https://www.reddit.com/r/...mercial_licenses_in_2019/
- https://www.infoworld.com...ption-to-use-java-se.html

Doel van mijn topic? Java wordt natuurlijk bij veel bedrijven gebruikt, wat wordt de policy bij jullie op de werkvloer? Iedereen en alle servers een licentie? Blijven steken op een oude versie? Over op bijvoorbeeld OpenJDK?

Daanoz

Alle reacties

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
*oude reactie verwijderd*

Dit gaat alleen over support op oude versies van Java?

Vanaf versie 11 kun je OpenJDK gebruiken, omdat deze hetzelfde is als de OracleJDK minus enterprise features.

Dus mijn insteek zou zijn om te upgraden naar OpenJDK 11 waar mogelijk.

[Voor 157% gewijzigd door Lethalis op 07-11-2018 23:17]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:45

Gerco

Professional Newbie

Bij ons gaan we volledig over naar OpenJDK 8. Dat werkt prima voor onze doeleinden.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10! | Huis te koop in Barendrecht!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 17:45
Oracle is al een paar jaar (alsin; meer dan 8 ) iedereen richting OpenJDK aan het pushen. Java is al een tijdje volledig open source, met een aantal vendors die JDKs aanbieden. Sommige gratis (OpenJDK), sommige betaald (Oracle, IMB, etc.).

Java IS OpenJDK.
Lethalis schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:57:
Vanaf versie 11 kun je OpenJDK gebruiken, omdat deze hetzelfde is als de OracleJDK minus enterprise features.
Nee. Je kunt al sinds een hele lange tijd gewoon OpenJDK gebruiken. De services hier die nog op 8 zitten gebruiken ook de 8 OpenJDK. Dit hele proces is echt al heel lang geleden in gang gezet.
Gerco schreef op donderdag 8 november 2018 @ 00:44:
Bij ons gaan we volledig over naar OpenJDK 8. Dat werkt prima voor onze doeleinden.
Afgezien van dat 11 de nieuwe LTS is en 8 uit de support loopt. Begin volgend jaar.

https://niels.nu

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:32:
Nee. Je kunt al sinds een hele lange tijd gewoon OpenJDK gebruiken. De services hier die nog op 8 zitten gebruiken ook de 8 OpenJDK. Dit hele proces is echt al heel lang geleden in gang gezet.
Okee :)

Ik baseerde me vooral op dit:

https://blogs.oracle.com/...ses-for-java-11-and-later

Starting with Java 11, Oracle will provide JDK releases under the open source GNU General Public License v2, with the Classpath Exception (GPLv2+CPE), and under a commercial license for those using the Oracle JDK as part of an Oracle product or service, or who do not wish to use open source software.

From Java 11 forward, therefore, Oracle JDK builds and OpenJDK builds will be essentially identical.

Wat mij het gevoel geeft / gaf dat deze dingen nog niet voor eerdere versies gelden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Hydra
Oracle is goed in het vaag verwoorden van dingen :) Er zat in de Oracle JDK nog wat spul dat vrijwel niemand gebruikt wat ze nu ook naar OpenJDK overgezet hebben.

Je kunt voor Java 8 spul en later prima gewoon OpenJDK gebruiken. Alle projecten waar ik op gezeten heb de laatste 4 jaar zaten al op OpenJDK.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:45

Gerco

Professional Newbie

Afgezien van dat 11 de nieuwe LTS is en 8 uit de support loopt. Begin volgend jaar.
Buiten dat, ja. We hebben letterlijk nog nooit Java support nodig gehad en geen van deze applicaties is internet-facing. Vendors van de applicaties (waarvan sommige intern) ondersteunen echter nog geen Java versies die nieuwer zijn dus we hebben weinig keuze.

Zodra de vendors support hebben voor Java 9, 10, 11 of hoger zullen we daar naartoe overstappen, maar voorlopig werkt OpenJDK 8 prima.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10! | Huis te koop in Barendrecht!

• Hydra
Gerco schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:10:
Zodra de vendors support hebben voor Java 9, 10, 11 of hoger zullen we daar naartoe overstappen, maar voorlopig werkt OpenJDK 8 prima.
Ik kan je wel echt vanuit mijn ervaring as Java dev aanraden om die migratie (mits vendors e.d. het supporten) wel te gaan doen en het ook bij te gaan houden. Hoe groter het 'gat' wordt hoe groter de pijn gaat worden. Je moet je realiseren dat er best een paar dingen veranderd zijn die 9+ niet backward compatible maken. Dit betekent ook dat je problemen gaat krijgen met versies van libraries e.d. die niet werken. 11 is de nieuwe LTS versie en gaat voorlopig wel gesupport worden, ook door vendors.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

[...]

Wat wellicht wel een belangrijk punt is, is dat dat LTS-aspect bij OpenJDK wat Oracle betreft niet echt bestaat.
Althans, als ik het goed heb begrepen. Dus het impliceert dat je moet hopen dat anderen dat overnemen (zoals RedHat), of je moet steeds naar een nieuwe 'major' versie upgraden.

Dat major tussen aanhalingstekens omdat ze ook gedurende het bestaan van Java 8 vergelijkbare aanpassingen hebben gedaan wat daar dan als 'minor' versie gold (maar dan bijvoorbeeld de subversie wel naar het volgende 20-tal).

Ik blijf overigens zelf op mijn workstation voorlopig nog wel de Oracle-versie gebruiken, die op jdk.java.net heeft geen installer en is daarmee toch net wat meer gedoe om te gebruiken :/
Hydra schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:47:
Ik kan je wel echt vanuit mijn ervaring as Java dev aanraden om die migratie (mits vendors e.d. het supporten) wel te gaan doen en het ook bij te gaan houden. Hoe groter het 'gat' wordt hoe groter de pijn gaat worden. Je moet je realiseren dat er best een paar dingen veranderd zijn die 9+ niet backward compatible maken.
Ze zijn er vast, maar onze applicaties zijn vooralsnog zonder moeilijkheden vanaf versie 1.5 oid t/m de huidige 11 gegroeid. Nou hebben wel steeds bij praktische gelegenheden de JDK geupgrade, maar we zijn van 8 naar 10 gegaan door domweg alleen de JDK te veranderen :P
Dit betekent ook dat je problemen gaat krijgen met versies van libraries e.d. die niet werken. 11 is de nieuwe LTS versie en gaat voorlopig wel gesupport worden, ook door vendors.
Dat LTS is dus wel met een zekere korrel zout als 'iedereen' naar OpenJDK gaat.

[Voor 30% gewijzigd door ACM op 09-11-2018 08:52]

• Hydra
ACM schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:45:
Dat LTS is dus wel met een zekere korrel zout als 'iedereen' naar OpenJDK gaat.
Oracle is zelf de grootste contributer he. OpenJDK is Java. OracleJDK is daarvan afgeleid. Het is een community effort (https://adoptopenjdk.net/) maar de 'community' is Oracle, IBM, Microsoft, etc.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hydra schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:36:
[...]

Oracle is zelf de grootste contributer he. OpenJDK is Java. OracleJDK is daarvan afgeleid. Het is een community effort (https://adoptopenjdk.net/) maar de 'community' is Oracle, IBM, Microsoft, etc.
Natuurlijk is Oracle een grote partij achter OpenJDK.

Maar Oracle heeft vziw vrij duidelijk aangegeven dat ze bij OpenJDK alleen de nieuwste versie ondersteunen/ontwikkelen. Dus als zij zeggen 'Java 11 is LTS', dan bedoelen ze daar niet mee 'OpenJDK 11 is LTS'. Maar dan hebben ze het alleen over hun eigen distributie.

't Kan wel zijn dat anderen, zoals Redhat, aangeven dat zij ervoor zorgen dat OpenJDK alsnog wel ook LTS is. Maar dat is wat ik met die korrel zout bedoelde mbt LTS.

• Killemov
  • Laatst online: 09-05 17:56

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Het staat me bij dat de verschillen nagenoeg verwaarloosbaar zijn ... totdat je van de crypto-engine gebruik wil maken en ontdekt dat alleen de lichtere/zwakkere varianten beschikbaar zijn. (Iets met internationale verdragen?) Daar zijn ook oplossingen voor, zie bouncycastle, maar het zijn dingen die je niet verwacht als je de standaard documentatie volgt.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee