Verwarmen van een ruimte die niet direct aan het huis grenst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-04 15:05
Mijn ouders gaan begin december verhuizen naar een jaren 30 woning. Deze woning heeft aan de achterkant van het huis een ingang, hierna kom je in een halletje waar het toilet is, de CV ketel hangt en de aansluitingen voor de wasmachine en droger zitten.
(https://cloud.funda.nl/valentina_media/097/653/130_1080.jpg)

Als je de deur aan je rechter hand neemt stap je de keuken in. Ga je weer naar buiten en neem je een deur verder dan zit daar een niet geïsoleerde ruimte en een golfplaten dak. Hier gaan fietsen geplaatst worden.
Er word dus nog een extra muur geplaatst tussen deze ruimtes. Deze muur zal geïsoleerd worden.

Daar achter zit nog een ruimte, dit is een soort schuur. Het dak van deze schuur is geïsoleerd. De wanden (nog)niet. Isolatie van deze wanden gaat zeker gebeuren, maar hoe en wat precies is nog niet bekend.
Deze ruimte zal omgebouwd worden tot een massage praktijk en moet daarom verwarmd gaan worden.

Aan de wand die het verst weg is van het woonhuis zit een raam. Het idee op dit moment is om daar een radiator onder te hangen en deze aan te sluiten op de CV installatie van het huis. Echter dient er dan een vrij lange afstand afgelegd te worden door een "buitenruimte".

Er is echter al wel electra aanwezig in deze "schuur"

De schuur zelf is 4 bij 3 meter ongeveer en 2,5 meter hoog. In principe is het de bedoeling dat het niet gaat vriezen in deze ruimte. En verder hoeft het alleen warm te zijn op het moment dat er daadwerkelijk klanten zijn. Dit is ongeveer 2 a 3 keer per week en dan voor 1 uur per keer.

Er dient sowieso een warm en koud water aansluiting te komen in deze schuur. Echter zullen deze aan de wand komen die het dichtste bij het huis zit.

Nu is mijn vraag natuurlijk wat efficiënter is. Aangezien er niet altijd verwarming hoeft te zijn in deze ruimte. Dacht ik dat het misschien een oplossing zou zijn om deze ruimte elektrisch of mer IR licht te verwarmen. Echter heb ik erg weinig ervaring met beide. Een kennis van mij heeft een elektrische verwarming die er uit ziet als een normale verwarming. Deze is 300 watt en kan zijn hele appartement mooi verwarmen. Dit lijkt mij opzich ook een mooie oplossing aangezien er dan geen leidingen door de gehele ruimte gelegd hoeven te worden.

IR verwarming is helemaal nieuw voor mij en weet ik ook echt helemaal niks over.

Graag wil ik hier wat ervaringen verzamelen van bovengenoemde verwarming methoden. En ik sta open voor eventueel andere ideeën (vloer verwarming is helaas te duur in aanschaf, echter hoor ik wel graag als dit snel terug te verdienen is in efficiëntie van het verwarmen.)

Concrete vraag voor mij is eigenlijk. Wat is het meest kosten effectief om deze ruimte te verwarmen.

(Isoleren word overgelaten aan een aannemer. Hier komt later meer informatie over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik zou het vooral niet te moeilijk maken.

Isoleren is inderdaad stap 1. Voor vorst beveiliging heb je niet zoveel nodig, dus je zou ervoor kunnen kiezen om een kleine elektrische plaatverwarming te combineren met een garagekacheltje of straalkachel. 300 watt zal niet genoeg zijn om snel van een graad of 10 naar 18+ graden te gaan. Dat lijkt wel een eis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:40
Een airco is een stuk zuiniger dan puur elektrisch verwarmen. Ook kan je die vaak programmeren en zijn er WiFi modules leverbaar om op afstand te kunnen bedienen. Als je de juiste neemt (Daikin!) kun je de temperatuur al vanaf 10 graden instellen. In de zomer kan je er dan nog mee koelen ook. In aanschaf natuurlijk wel een stuk duurder dan een elektrisch kacheltje dus het zal een beetje af hangen van het beoogde gebruik en budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Mijn masseuse heeft een praktijk aan huis en daar een airco unit hangen. Het is wel fijn om een aardige warmte in zo'n ruimte te hebben daar je toch redelijk met weinig kleding daar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Met 300 watt een appartement verwarmen kan echt niet. dat zal wel 3000 watt zijn.

Volgens mij straalt een mens iets van 100 watt uit ofzo, dan zou je met 3 mensen een heel appartement verwarmen..

zoiet misschien ? https://www.koelklimaatte...-srk50zms-src50zms-5-0kw/

[ Voor 28% gewijzigd door MEN-O op 07-11-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
arnieo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:21:
De schuur zelf is 4 bij 3 meter ongeveer en 2,5 meter hoog. In principe is het de bedoeling dat het niet gaat vriezen in deze ruimte. En verder hoeft het alleen warm te zijn op het moment dat er daadwerkelijk klanten zijn. Dit is ongeveer 2 a 3 keer per week en dan voor 1 uur per keer.
Ik had ooit een klein gevelkacheltje (op gas). Dat ding was ideaal om snel een ruimte te verwarmen, en kan ook als vorstbeveiliging gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Een gevelgaskachel of moderne (sfeer)gashaard kan inderdaad snel een geïsoleerde ruimte verwarmen met een vermogen van tussen de 2,5 en 10kW.

Aansluiten op de bestaande Cv-ketel is ook goed mogelijk, zeker als je toch al leidingen gaat leggen voor warm water. Die paar meter leiding is echt geen probleem, mits de leidingen geïsoleerd worden en de schuur vorstvrij gehouden wordt. Punt van aandacht is wel dat dit dan op een aparte thermostaat werkt, los van het woonhuis. Dit om alleen indien nodig de ruimte op te warmen. Door een overbemeten radiator op te hangen (of twee), kun je een snelle opwarming realiseren.

Wil je geen risico op bevroren leidingen in de tussenliggende onverwarmde schuur, dan moet je de waterleiding (koud water) op vorstvrije diepte ingraven. Warm water kun je dan met een keukenboiler verzorgen.

Verwarmen kan ook met diverse elektrische oplossingen. Om zo'n vrijwel geheel vrijstaande ruimte snel op te warmen, zal zelfs als deze snel van 10 naar 21 graden op te warmen heb je echter wel wat vermogen nodig. Bij de combinatie met een elektrische boiler en de overige apparatuur moet je daarom goed opletten dat je het maximale vermogen van een elektra-groep niet overschrijdt. Het maximale vermogen op één groep is 3680 watt. Een keukenboiler gebruikt al snel 1500 tot 2000 Watt. De overige apparatuur heb ik geen idee van, maar voor elektrisch verwarmen blijft er dan nog maximaal zo'n 1000 tot 1500 watt over.
Een gewone elektrische verwarming (IR-paneel, radiator, Straalkachel) levert net zo veel warmte als dat hij aan energie gebruikt, dus maximaal 1000 tot 1500watt. Genoeg om zo'n geïsoleerde ruimte op temperatuur te houden, maar niet om het snel op temperatuur te brengen. Wil je met een gewone elektrische kachel de ruimte snel kunnen opwarmen, dan moet je hiervoor een aparte groep aanleggen en een kachel van 2500 of 3000 watt plaatsen. Als je dit niet zelf kunt, lopen de kosten van deze op het eerste oog zeer goedkope oplossing dus snel op.

Met een airco (= warmtepomp) kun je met 1000 watt elektrische energie echter 3000 tot 4000 watt aan warmte produceren. En heb je dus veel meer capaciteit om de ruimte snel op te warmen bij een flink lager energieverbruik. Bovendien kun je in de zomer de temperatuur onder het platte dak ook aangenaam houden. Voor deze optie is in combinatie met een boiler van 1500 watt waarschijnlijk géén extra groep nodig.

Let bij gebruik van een elektrische boiler er op dat deze niet aan staat als er langdurig geen warm water nodig is, bijvoorbeeld door een slimme schakelaar toe te passen waarmee de boiler op afstand in- en uit te schakelen is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-04 15:05
Hartelijk dank voor de reacties. Hier heb ik zeker het een en ander aan.

De ruimte hoeft niet per-se in korte tijd opgewarmd te worden. Het is haalbaar om bijvoorbeeld de verwarming enige tijd van te voren aan te zetten. Het gaat in dit geval vooral om zo efficiënt mogelijk te ruimte te verwarmen.

Het betreft wel een schuur met een puntdak, en dat dak heeft isolatie. En niet een plat dak zoals genoemd in de reactie hier boven.

Het idee met een airco om in de zomer te kunnen koelen is misschien ook handig. Lijkt me niet bepaald aangenaam om op een massage tafel te liggen als het in de ruimte erg warm is. En als de komende zomers net zo warm gaan zijn als afgelopen zomer, dan is een airco geen overbodige luxe.
Pagina: 1