Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke type spoel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JanvanE
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-11-2018
Mijn vraag,

Welk type spoel is het beste om een elektromagneet te maken die het magnetisch veld omkeerd door de spanning om te draaien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22-06 09:30
Als je wilt dat de polen omdraaien, moet dat in principe met iedere spoel lukken. De vraag is hoe groot het magnetisch veld moet zijn, en verdere eisen. Waar wil je je dit voor gaan gebruiken?

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Elke spoel van geleidend draad kan dat, dus graag wat meer informatie wat je exact zoekt. Hoeveel stroom, spanning en inductie? Wil/moet je een kern? Wat wordt de grootte?

Specs

• JanvanE
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-11-2018
10 Ampère spoel kern diameter 10 mm lengte spoel 35 mm of 70 mm.
Ik gebruik nu een hubspoel. Deze is eigenlijk voor om een spoorrails van baan te veranderen. Ik heb het vermoeden dat deze spoel alleen in een richting sterk is. Dit moet naar beide richtingen sterk zijn.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Spoel is in beide richtingen even sterk, je praat waarschijnlijk over een spoel met een holle kern waarin een magneet beweegt dat aan de mechnisme hangt om de rails te verzetten. Of is het een spoel met 3 aansluitingen?

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de bewegingsvrijheid van het mechanisme of de aangeleverde spanning (verlies in aansluiting of bekabeling)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik las je vraag en herinnerde meteen je vorige vraag daarover een poosje geleden:
JanvanE schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:54:
Ik ben een schakeling aan het maken die me niet goed lukt.
Een aan/aan schakelaar geeft spanning aan een spoel, voor de aansluiting staat een diode in de goede richting,de massa kant is met een diode aan de massa verbonden.
Als de aan/aan schakelaar nu op de andere zijde (was eerst dus de massa) spanning zet moet de zijde waar eerst de spanning op stond dus massa worden. Dit alles is ook weer met diodes aan gesloten.
Dit geheel is bedoeld om steeds de N Z polen om te draaien, maar dit wil niet werken. Wel als ik met de hand met een controle lampje dit controleerd.
Het lijkt er op dat nog een beetje rest spanning op de massa kant zit.
Wat doe ik hier verkeerd? Of heb ik andere diodes nodig? Welke zijn dit dan.
Het geheel is 12v en max. 10amp spoel.
Een heleboel antwoorden waarop je in je laatste bericht op 20 augustus iedereen bedankte en aangaf dat je er mee aan de slag zou gaan. Heb je inmiddels gevonden hoe je dat ompolen realiseert? Deze nieuwe vraag doet dat wel vermoeden. In vertelde je dat de gewone netspanning dat al 50 keer per seconde doet, dus een naar 12V getransformeerde spanning doet dat ook. Was al met al dat onderdeel van de vraag met dat gegeven opgelost?

Wat je nu vraagt is het type spoel wat geschikt zou zijn. Wel, dat is onmogelijk te beantwoorden, want je vertelt nog steeds niet wat je wilt maken, hoe groot of klein het is en hoeveel kracht dat magnetisch veld moet hebben en of er een ijzeren kern in moet zitten. Zonder verdere gegevens kan niemand zich daar een voorstelling van maken. Een klein voorzetje, het magnetisch veld van een spoel is evenredig met het aantal windingen maal de stroom door de spoel, AW genoemd, ampère-windingen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True