Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afwerken nieuwbouwhuis zolder (lelijke groene/bruine platen)

Pagina: 1
Acties:

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14-11 08:44
Zo, ik heb wat tijd over (ontslag genomen bij mijn werkgever, nieuwe baan start pas in het nieuwe jaar) en ben van plan de zolder van mijn nieuwbouw woning af te ronden zodat het huis volgend jaar de verkoop in kan.

Grootste punt van aandacht is de afwerking van de binnenzijde van de dakafwerking, de (beruchte) groene/bruine platen. Ik heb een vrij brede zolder (5,5m) en er is een uitbouw geplaatst, dus vanaf de vloer tot de nok is dit materiaal gebruikt. Tussen alle platen kiert het en zakt het plafond van de uitbouw licht door (halve centimeter, lijkt niet goed genageld te zijn). Door de bouwer is op enkele plaatsen een mdf lat van 12mm dik geplaatst om alles bij elkaar te houden (lijkt het). Schilderen met latex of andere middelen lijkt 'm niet te gaan worden, ik heb een stukje getest en pas na 5 keer zit de latex er op (Alphatex van Sikkens), maar nog steeds is het niet mooi.

Het is de bedoeling dat er een vlakke afwerking ontstaat zonder naden die uiteindelijk netjes geschilderd kan worden (bij voorkeur met dezelfde latex als de muren). Ik zat er zelf aan te denken om de platen te voorzien van 12mm vurenhout (vastlijmen en nagelen met tacker door brads van 14mm lang vast te schieten) om vervolgens dunne gipsplaten op het regelwerk te schroeven, alles vervolgens te plamuren, schuren en schilderen, eventueel nog tussendoor voorzien van een nette laag glasvliesbehang...

Ik vroeg mij een paar dingen af:
1. zijn de brads lang genoeg om samen met de lijm voldoende stevigheid te krijgen zodat het regelwerk blijft zitten?
2. wordt het geheel niet te zwaar als ik dit aan de binnenkant van de dakafwerking vastmaak?
3. hoe werk ik alle hoeken netjes af zonder een stucadoor in te hoeven schakelen die alles afstuct?
4. zijn er goede alternatieven (materialen/constructies) waar ik nog niet aan heb gedacht, ook in verband met de "stootvastheid" van gipsplaten die tot de vloer komen)?
5. hoe hebben jullie die lelijke platen omgetoverd tot iets moois?

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-11 18:12
Als je doel is om het "netjes" af te werken voor je gaat verhuizen, zou ik het alleen optisch aanpassen en niet al te veel werk er in steken.

Kieren kan je dichtsmeren met plamuur (of als het nog wat werkt, met wat siliconen kit).
Eventueel over de spijkerkopjes wat plamuur heen trekken en dan schilderen.

Daarna met muurverf alles witten en klaar. Misschien dat je het 2 of 3 keer moet doen, om het goed dekkend te krijgen.

• FragDaddy
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 08:00
Ik heb (zo te horen) een vergelijkbare zolder.
Die is nu keurig wit. Wat heb ik gedaan:

-Dakkapel was aan de binnenkant een legpuzzel van hardboard plaat => Gipsplaat erop gezet en laten stucen. Stucwerk geschuurd.
-Overal afdeklatten weggehaald en opnieuw vastgezet zodat ze mooi uitlijnen.
-Nieuwe afdeklatten in de primer gezet.
-Uitneembare platen in knieschotten (voor toegang achter knieschotten) aangepast zodat samenvallen met de afdeklatten.
-Alle tacker/spijkergaten 2x geplamuurd en geschuurd.
-Betonnen buitenmuren geplamuurd en geschuurd.
-Gipsplaten binnenwanden geschuurd en behangen met glasvlies.
-Alle naadjes afgekit met akrylaatkit
-Alles 1x goed in de voorstrijk gezet
-75% van de zolder 3x gespoten met verfspuit
-25% van de zolder 3x gerold met rollers
-Overal laminaat in gelegd.

Kortom: Hele zomervakantie van 3 weken aan die zolder gewerkt. Voor die tijd ook nog een extra wandje geplaatst, maar dat reken ik even niet mee in de tijd. Die bruine platen zijn een vreselijke klus om echt netjes af te werken!

Have a wheelie good weekend!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:57

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is maar de grote vraag of het helpt bij de verkoop van het huis. Als dat de reden is om het te doen, kun je je afvragen of het uberhaupt moet gaan doen.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:46
Imo is muurverf voor een muur en probeer jij hier hout te schilderen.
Ik zou de wanden opschuren, dan de grondverf er over, dan lichtjes schuren, en dan aflakken met de juiste verf.
Over de naden zou ik een kunststof plakstrip of aftimmerlatjes doen, niet het mooiste maar wel netjes genoeg als je het huis toch gaat verkopen.

Fable wijzigde deze reactie 08-11-2018 09:15 (32%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:07

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hann1BaL schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:04:
Het is maar de grote vraag of het helpt bij de verkoop van het huis. Als dat de reden is om het te doen, kun je je afvragen of het uberhaupt moet gaan doen.
Ja, iedereen vindt het een rotklus, dus als dat al gedaan is, werkt het waardeverhogend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:57

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Señor Sjon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:16:
[...]

Ja, iedereen vindt het een rotklus, dus als dat al gedaan is, werkt het waardeverhogend.
Dat is een fantastische makkelijke conclusie en klinkt aannemelijk alleen houdt die ook daadwerkelijk stand?

Op dit moment zijn er op veel plekken in het land een tekort aan huizen en wordt er dik boven de vraagprijs geboden binnen een week na het te koop zetten. In een dergelijke markt gaat het niet om hoe de keuken er uit ziet of hoe de zolder er uit ziet. En gaan mensen niet alsnog extra bieden omdat dat er beter uit ziet.

Indien het huis in Noord-Oost Groningen staat kan het daarentegen wel helpen.

Maar om de conclusie zomaar even te trekken is veel te voorbarig en daar zou ik eerst informatie over inwinnen bij partijen die daar verstand van hebben. Dat zijn wii niet in ieder geval.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat klopt, maar een extra kamer doet het beter in de waarde en prijsstelling dan de buurman die het niet heeft. Een extra afgewerkte kamer goes a long way, zeker aangezien de koper het ook moet laten taxeren.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Señor Sjon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:16:
[...]

Het is vast waardeverhogend maar de vraag is of het voldoende verhogend is t.o.v. de tijd/middelen die je er in gaat stoppen en dat betwijfel ik....

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het is met name tijd dat je erin stopt. :)

• Harrie_
  • Niet online
Kun je niet een foto plaatsen van hoe de zolder er nu uitziet?

• FragDaddy
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 08:00
emnich schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:36:
[...]

Het is vast waardeverhogend maar de vraag is of het voldoende verhogend is t.o.v. de tijd/middelen die je er in gaat stoppen en dat betwijfel ik....
Je verandert de zolder er echt mee van een opslagruimte tot een extra verblijfsruimte. Het scheelt echt enorm en die paar honderd euro aan materiaal is het meer dan waard.

Have a wheelie good weekend!

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:39
FragDaddy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:28:
[...]

Je verandert de zolder er echt mee van een opslagruimte tot een extra verblijfsruimte. Het scheelt echt enorm en die paar honderd euro aan materiaal is het meer dan waard.
Alleen als er ook een dakraam is (en dan niet zo'n klein ventilatieraampje), anders blijft het een opslagruimte.

• Cappie73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-11 21:10
We kennen het 'probleem' met de groene en bruine platen van de dak elementen, veel moeite om deze te schilderen. Het belangrijkste van alles is je goed voor laten lichten. Vraag het aan een schilder (als je deze kent) of aan een vakkundig verkooppunt.

Het belangrijkste is een isolerende primer te gebruiken en hierna een goede latex te gebruiken van de vakhandel, niet de bouwmarktkwaliteit.

De primer verminderd de 'zuigende' werking van de plaat en gaat tevens het bloeden van de Merbau houtvezels tegen welke ook in deze platen worden verwerkt.. Deze kunnen anders gaan 'bloeden' als de deze niet isoleert met als gevolg dat er (rode) vlekken in het schilderwerk zichtbaar worden.

Goede voorbereiding en de juiste spullen kunnen de tijd die je hier mee bezig bent aanzienlijk verkorten!

Cappie73 wijzigde deze reactie 08-11-2018 12:46 (33%)

• m-designz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:34
Wij hebben ook van diezelfde bruine platen waar de hele zolder mee afgewerkt is. Destijds hebben wij gelijk met het spuiten / stucen van de muren die gasten ook de zolder laten spuiten met een witte latex (kleurcode konden we overigens gewoon doorgeven).

Ik geloof dat we daarvoor iets van 250 euro kwijt waren en ze waren binnen een uurtje of 3 klaar. Nu 2 jaar later zijn alle panelen nog steeds wit en het ziet er nog steeds netjes uit.

Misschien kun je is van die stucers vragen of ze het kunnen?

Niet echt een oplossing waarmee je zelf aan de gang kunt, maar wel eentje die werkt :).

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14-11 08:44
Bijgaand enkele foto's van de zolder (er zijn nog drie andere ruimtes met dezelfde afwerking, een hal, een washok en een grote gebruiksruimte met verwarming, zonder daglicht). Het lijkt nu meer op een aantal opslagruimtes - let niet op de rommel op de foto's - in plaats van echte slaapkamer(s), dat is juist de reden om de afwerking netjes te willen doen. Wellicht dat we for the time being onze slaapkamer op de eerste verdieping verlaten om op zolder te gaan slapen.

Huis staat in Utrecht en zal zeker goed verkopen, al verwacht ik dat ik met een nette afgewerkte zolderverdieping het nog beter kan verkopen. Ben met mijn vriendin ook aan het kijken naar een huis dat bij voorkeur van boven tot onder al helemaal netjes afgewerkt is zodat we er geen omkijken meer naar hebben en zijn zeker bereid daarvoor te betalen.

Qua kosten zal het inderdaad weinig uitmaken, materialen komen op 200 euro uit, verf heb ik nog staan. Qua uren komt het wel goed, we zijn met drie tot vier man om hier aan te werken (naast het schilderen van de trappen en hoge plinten door het hele huis).

https://www.dropbox.com/s/do5ny1qoewp4zcb/IMG-7179.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/h9robmoq3239uhc/IMG-7180.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/usn7e3u2noq4dh3/IMG-7181.JPG?dl=0
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True