Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Arcticwolfx
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 10-06 10:12
Beste allemaal,

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een leuke audio installatie voor thuis, maar heb me hier nog nooit in verdiept en ik vind het dan ook heel moeilijk om hierover de juiste informatie te vinden.

Mijn huidige woonkamer setup is een Samsung HT-E5500. (ja zo erg is het!)

Wat is je budget?
Mijn budget is vrij variabel, ergens tussen de €300 en €1000, met uitbreidingen of upgrades in de toekomst mogelijk. Maar ik moet wel direct iets hebben om goed mee te starten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben op zoek naar mooi geluid in mijn woonkamer van ongeveer 30m². Het gaat vooral om muziek en films. Alles wat ik afspeel komt van mijn HTPC af, deze is rechtstreeks aangesloten op een 4K Sony televisie.

Bluray's, 4K films, netflix, youtube, internetradio enz. komt allemaal van de PC af.

Een bluray speler o.i.d. heb ik nooit gebruikt. Ik kan me in huidig tijdperk ook niet voorstellen ooit nog een schijfje te hebben, maar als dat zo is dan zal ik waarschijnlijk gewoon een 4k bluray speler in de PC inbouwen.

Ik heb iets gelezen over HEOS van Denon, en ik vind het niet heel belangrijk, maar.... Als ik ooit een speakers in de badkamer of zo kan plaatsen, zou ik dat vast wel doen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoveel gezien en vooral hier op Tweakers gelezen, maar ik kom er totaal niet uit.

update:Hierbij voorbeelden wat ik zelf gevonden heb:
Onkyo TX-NR777 en de Yamaha RX-V683.
Schijnen beide goed in de reviews te zijn, Dolby Atmos en DTS ondersteuning, en 4K met HDR10 video doorgave naar de TV. Dan weet ik nog steeds niet welke speaker(s/set) ik erbij moet kopen.
De Yamaha is overigens wel flink duurder hier in Europa zie ik.

Welke vragen heb je hier nog over?
Alles. Heb ik een versterker nodig?
Welke merken zijn doorgaans goed?
Moeten speakers dan los?
Hebben zuilspeakers meerwaarde? Ik houd van wegwerken, maar ik vind mooie zuilen ook niet storend.
Moet ik rekening houden met afstand en plaatsing enz.?
Kan alles via een HDMI of optical out van de PC, of moet ik een andere output inbouwen?

Nu weet ik dat sommige ideale setups ook wel tot de € 5000,- of (veel) meer gaan, en daar wil ik best naar toe werken, maar liefst niet in 1 keer.

Ik sta overal voor open, en ben heel erg benieuwd naar de adviezen van de experts en ervaringsdeskundigen!

[Voor 8% gewijzigd door Arcticwolfx op 07-11-2018 16:53]

Beste antwoord (via Arcticwolfx op 15-11-2018 20:15)

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:37
Wil je snel en direct (behoorlijk) goed zou je hier voor kunnen gaan.
Tevens flink in de aanbieding nu.

https://www.teufelaudio.n...round-5-1-set-p16983.html
pricewatch: Denon AVR-X1400H

Aangezien het een Denon met Heos is kun je de kleine Heos draadloze speakers door je huis gebruiken. De draadloze speakers lopen dan gewoon gelijk met je home cinema!

Dan nog wat kabels erbij en je bent klaar :)

[Voor 20% gewijzigd door NL_Scratch op 08-11-2018 10:44]

Alle reacties

• bjorn1
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 06:43
Versterker zou ik gewoon kijken wat je er minimaal van verwacht en dat los laten hier op de site, zou echter wel een lijstje maken met mogelijke kandidaten om later te kunnen testen op je speakers. De bekende merken kan je gewoon toevoegen. Denon Yamaha Onkyo Marantz Sony etc...

Wil je gelijk een 5.1, 7.1(2) of een atmos setup of beginnen met 2.0?

Persoonlijk vind ik vloerstaanders mooier klinken dan de "wegwerk" speakers, afhankelijk van het type speaker dien je inderdaad een beetje rekening met de plaatsing te houden.

Een complete set up voor €1000 zal passen en concessies doen afhankelijk van wat je er echt van verwacht.

Belangrijkste tip die altijd terug komt is ga eerst gewoon eens luisteren bij de betere winkels, en mocht je goed geholpen zijn denk dan ook eens aan hun en koop je spullen lekker daar i.p.v internet 😉 zo blijven ze ons bedienen met luister sessies.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• NL_Scratch

Aangezien het een Denon met Heos is kun je de kleine Heos draadloze speakers door je huis gebruiken. De draadloze speakers lopen dan gewoon gelijk met je home cinema!

[Voor 20% gewijzigd door NL_Scratch op 08-11-2018 10:44]

• Arcticwolfx
bjorn1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:12:
Versterker zou ik gewoon kijken wat je er minimaal van verwacht en dat los laten hier op de site, zou echter wel een lijstje maken met mogelijke kandidaten om later te kunnen testen op je speakers. De bekende merken kan je gewoon toevoegen. Denon Yamaha Onkyo Marantz Sony etc...

Wil je gelijk een 5.1, 7.1(2) of een atmos setup of beginnen met 2.0?

Persoonlijk vind ik vloerstaanders mooier klinken dan de "wegwerk" speakers, afhankelijk van het type speaker dien je inderdaad een beetje rekening met de plaatsing te houden.

Een complete set up voor €1000 zal passen en concessies doen afhankelijk van wat je er echt van verwacht.

Belangrijkste tip die altijd terug komt is ga eerst gewoon eens luisteren bij de betere winkels, en mocht je goed geholpen zijn denk dan ook eens aan hun en koop je spullen lekker daar i.p.v internet 😉 zo blijven ze ons bedienen met luister sessies.
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik het liefst een 5.1 minimaal wil, ik geloof niet dat nog grotere opstellingen echt een meerwaarde voor mij hebben.

In welke winkels zou ik dan bijvoorbeeld kunnen luisteren naar de speakers/Denon zoals door NL_Scratch wordt aangewezen?
NL_Scratch schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:43:

Bedankt voor je advies! Zo ben ik gelijk klaar. Wel natuurlijk het toppunt van het budget, maar de aanbieding lijkt enorm. De reviews van de Ultima speakers zijn ook erg goed. Dit zijn wel de originele, er zijn ook al mk2 en mk3 schijnbaar. Die kosten wel nog € 1000,-

Ik ben benieuwd hoe deze speakers klinken en ik denk met name de bass. Ook leuk dat je er later nog een Heos speakertje voor in de badkamer enz. bij kunt halen.

Zou het een groot verschil zijn met een Samsung HT-E5500? :*)

[Voor 30% gewijzigd door Arcticwolfx op 08-11-2018 11:06]

• Arcticwolfx
Sorry ik ben schijnbaar een forum noob. Weet niet hoe ik deze post kan verwijderen.

[Voor 186% gewijzigd door Arcticwolfx op 08-11-2018 11:07]

• NL_Scratch
Arcticwolfx schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik het liefst een 5.1 minimaal wil, ik geloof niet dat nog grotere opstellingen echt een meerwaarde voor mij hebben.

In welke winkels zou ik dan bijvoorbeeld kunnen luisteren naar de speakers/Denon zoals door NL_Scratch wordt aangewezen?

[...]

Bedankt voor je advies! Zo ben ik gelijk klaar. Wel natuurlijk het toppunt van het budget, maar de aanbieding lijkt enorm. De reviews van de Ultima speakers zijn ook erg goed. Dit zijn wel de originele, er zijn ook al mk2 en mk3 schijnbaar. Die kosten wel nog € 1000,-

Ik ben benieuwd hoe deze speakers klinken en ik denk met name de bass. Ook leuk dat je er later nog een Heos speakertje voor in de badkamer enz. bij kunt halen.

Zou het een groot verschil zijn met een Samsung HT-E5500? :*)
Die 5.1 set wordt geleverd met de mk2.
De mk3 is er pas sinds kort.
Voor het geld krijg je waarschijnlijk niets beters als je in één keer klaar wilt zijn.
De speakers zelf gaan redelijk laag en met de sub erbij wordt die samsung set volledig weggeblazen.

Wil je eerst rustig met 2.0/2.1 beginnen en dan door naar 3.1/5.1 dan zeker gaan luisteren in bekende winkels.

• Arcticwolfx
NL_Scratch schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:12:
[...]

Die 5.1 set wordt geleverd met de mk2.
De mk3 is er pas sinds kort.
Voor het geld krijg je waarschijnlijk niets beters als je in één keer klaar wilt zijn.
De speakers zelf gaan redelijk laag en met de sub erbij wordt die samsung set volledig weggeblazen.

Wil je eerst rustig met 2.0/2.1 beginnen en dan door naar 3.1/5.1 dan zeker gaan luisteren in bekende winkels.
Vind veel goede reviews. Avforums.com geeft de set een 6 van 10 cijfer, maar ik snap niets van hun uitleg over waarom dat zo is. Als ik dan in hun BestBuy kijk adviseren ze een set van iets meer dan € 20.000,-

Volgens mij ben ik aardig om. Ik sta zeker nog open voor advies en/of ervaringen van anderen, want het is voor mij erg interessant en leerzaam allemaal!

• NL_Scratch
Arcticwolfx schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:15:
[...]

Vind veel goede reviews. Avforums.com geeft de set een 6 van 10 cijfer, maar ik snap niets van hun uitleg over waarom dat zo is. Als ik dan in hun BestBuy kijk adviseren ze een set van iets meer dan € 20.000,-

Volgens mij ben ik aardig om. Ik sta zeker nog open voor advies en/of ervaringen van anderen, want het is voor mij erg interessant en leerzaam allemaal!
Je kunt ze een maand proberen he, vindt je het niets dan stuur je ze gewoon terug.
Voor de versterker kun je weinig verkeer doen, hier kun je veelal alle normale speakers mee aansturen.

[Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 08-11-2018 11:17]

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 03:01
Kijk eens in de pricewatch en filter dan op de belangrijk opties. Ik doe het zo:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Qua merken kan je het zo gek en duur maken als je zelf wilt, maar dat hoeft helemaal niet. Begin je zoektocht dan ook gewoon bij Pioneer, Onkyo, Denon, Marantz, Sony en Yamaha. Die maken prima spul met alle opties die je nodig hebt.

• Arcticwolfx
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben erg blij met de reacties zover en heeft me ook al goed geholpen. Stiekem had ik gehoopt op wat meer suggesties, maar wellicht is Tweakers niet helemaal het juiste forum.

Desondanks ben ik dus al wat verder, ik heb de 2 producten voorgesteld door NL_Scratch besteld. Lijkt mij dat ze aan alle voorwaarden voldoen die ik stelde en de aanbieding ziet er ook goed uit.

Volgens mij moet ik alleen de kabels nog los bestellen. Ik wacht wel tot alles in huis is dan misschien langs de Expert om de kabels te halen.

Ben heel benieuwd hoe het gaat klinken!

• ReRichard
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
Pro-tip: shop 2de hands want 1000,- is vrij weinig voor Hi-Fi land. Als ik naar mijzelf kijk (wel een hoger budget dan jou) staat er voor 2500,- een vrij serieuze set (B&W CM serie + Onkyo TX-NR5009), als ik dat nieuw aan had moeten schaffen had ik alleen de versterker niet eens kunnen betalen ^_^

Plus, speakers slijten vrijwel niet dus 2de hands is ook niet bepaald risicovol.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170060.0 (geinig beginner setje voor het geld)
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169634.0 (set: monitoren maar van het bekende Q-acoustics)

Versterker:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168192.0 (aardig "high-end" versterker van pioneer waar je voor 275,- geen bult aan kan vallen.)

[Voor 40% gewijzigd door ReRichard op 13-11-2018 09:48]

• Arcticwolfx
ReRichard schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:33:
Pro-tip: shop 2de hands want 1000,- is vrij weinig voor Hi-Fi land. Als ik naar mijzelf kijk (wel een hoger budget dan jou) staat er voor 2500,- een vrij serieuze set (B&W CM serie + Onkyo TX-NR5009), als ik dat nieuw aan had moeten schaffen had ik alleen de versterker niet eens kunnen betalen ^_^

Plus, speakers slijten vrijwel niet dus 2de hands is ook niet bepaald risicovol.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170060.0 (geinig beginner setje voor het geld)
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169634.0 (set: monitoren maar van het bekende Q-acoustics)

Versterker:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168192.0 (aardig "high-end" versterker van pioneer waar je voor 275,- geen bult aan kan vallen.)
Dat had ik eigenlijk eerder moeten zien! Maar naar zulke dingen zoek je alleen maar als je ook weet waar je naar moet zoeken. Ik kan het wel kopen maar heb geen idee waar ik dan eigenlijk voor betaal.

Wat misschien wel weer leuk had geweest is dat de verkopers zouden kunnen helpen/adviseren over hoe je het optimaal instelt en gebruikt.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Daar ben ik het wel mee eens. 2ehands speakers kopen is vooral handig als je precies weet wat je wilt.

Die versterker is mooi, maar als 4k (en HDR, lijkt mij belangrijker :o) doorgifte een eis is, voldoet-ie hoogstwaarschijnlijk niet voldoende.

• ReRichard
Arcticwolfx schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:42:
[...]

Dat had ik eigenlijk eerder moeten zien! Maar naar zulke dingen zoek je alleen maar als je ook weet waar je naar moet zoeken. Ik kan het wel kopen maar heb geen idee waar ik dan eigenlijk voor betaal.

Wat misschien wel weer leuk had geweest is dat de verkopers zouden kunnen helpen/adviseren over hoe je het optimaal instelt en gebruikt.
Teufel speakers zijn helemaal niet verkeerd, dus misschien word je er helemaal verliefd op en ben je goed geholpen. Bevalt het niet dan stuur je ze binnen de coulance periode terug en ga je 2de hands opzoek. Mocht je daar hulp bij willen dan staan er genoeg tweakers (inclusief ik) klaar voor advies. Mocht je tevens een real life demonstratie willen van de B&W CM (1) serie (2de hands ligt die net binnen handbereik denk ik) dan ben je van harte welkom.

• Arcticwolfx
ReRichard schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:51:
[...]

Teufel speakers zijn helemaal niet verkeerd, dus misschien word je er helemaal verliefd op en ben je goed geholpen. Bevalt het niet dan stuur je ze binnen de coulance periode terug en ga je 2de hands opzoek. Mocht je daar hulp bij willen dan staan er genoeg tweakers (inclusief ik) klaar voor advies. Mocht je tevens een real life demonstratie willen van de B&W CM (1) serie (2de hands ligt die net binnen handbereik denk ik) dan ben je van harte welkom.
Bedankt voor het delen van je mening, en je aanbod! :-) Ik verwacht ook aardig tevreden te zijn, maar zal zeker je aanbod in gedachten houden.

• dennisk.
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:22
Zelf een aantal maanden geleden ook gekozen voor de Teufel Ultima 40 Mk2 5.1 set en een Denon AVR-2400H. Werkelijk een fantastische set!

Houdt er wel rekening mee dat het afstellen van de speakers dmv Audyssey een enorm verschil zal maken. Mijn eerste indruk van de speakers was 'mwah', vooral bij muziek. Na het gebruik van Audyssey en wat instellingen goed zetten in de receiver was het voor mij een 'wauw'. Goede instellingen maken echt het verschil.

In het Denon ervaringen/discussie topic staat veel geschreven over mogelijke instellingen.

Je hebt een goede keus gemaakt en ik wens je veel plezier met je nieuwe setje!

[Voor 4% gewijzigd door dennisk. op 14-11-2018 15:23]

Reviewtjes..

• Jorgen
Arcticwolfx schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:59:
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben erg blij met de reacties zover en heeft me ook al goed geholpen. Stiekem had ik gehoopt op wat meer suggesties, maar wellicht is Tweakers niet helemaal het juiste forum.

Desondanks ben ik dus al wat verder, ik heb de 2 producten voorgesteld door NL_Scratch besteld. Lijkt mij dat ze aan alle voorwaarden voldoen die ik stelde en de aanbieding ziet er ook goed uit.

Volgens mij moet ik alleen de kabels nog los bestellen. Ik wacht wel tot alles in huis is dan misschien langs de Expert om de kabels te halen.

Ben heel benieuwd hoe het gaat klinken!
Tweakers is op zich een prima plek voor advies op dit vlak, juist omdat hier veel mensen niet audiofiel bevooroordeeld zijn.

Geniet van je nieuwe audioset en als het niet bevalt, kijk dan naar de tips die ik gaf om wat anders uit te zoeken.

• Arcticwolfx
dennisk. schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:23:
Zelf een aantal maanden geleden ook gekozen voor de Teufel Ultima 40 Mk2 5.1 set en een Denon AVR-2400H. Werkelijk een fantastische set!

Houdt er wel rekening mee dat het afstellen van de speakers dmv Audyssey een enorm verschil zal maken. Mijn eerste indruk van de speakers was 'mwah', vooral bij muziek. Na het gebruik van Audyssey en wat instellingen goed zetten in de receiver was het voor mij een 'wauw'. Goede instellingen maken echt het verschil.

In het Denon ervaringen/discussie topic staat veel geschreven over mogelijke instellingen.

Je hebt een goede keus gemaakt en ik wens je veel plezier met je nieuwe setje!
Leuk om te horen! Ik kan me voorstellen dat je het een en ander moet instellen afhankelijk van de ruimte enzovoorts. Ben benieuwd hoe mijn ongetrainde oren ermee om zullen gaan!

Mag ik je trouwens vragen waarom je voor de 2400 hebt gekozen? Het grootste verschil wat ik zie is dat er iets meer Inputs zijn.

En bedankt, hoop dat jij er ook nog veel plezier mee hebt!
Jorgen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:50:
[...]

Tweakers is op zich een prima plek voor advies op dit vlak, juist omdat hier veel mensen niet audiofiel bevooroordeeld zijn.

Geniet van je nieuwe audioset en als het niet bevalt, kijk dan naar de tips die ik gaf om wat anders uit te zoeken.
Ik zal sowieso mijn ervaringen hier in delen, al is het maar om het topic af te sluiten.

Elk advies is waardevol, nu heb ik alweer geleerd dat er een Denon topic is, ik ga alvast beginnen met lezen!

[Voor 3% gewijzigd door Arcticwolfx op 14-11-2018 19:57]

• Jorgen
Ook over roomcorrectie verschillen de meningen kennelijk. Degene die bij mij de boel geïnstalleerd heeft (medewerker van iEar) gaf aan dat roomcorrectie totaal niet nodig was... Zelf ben ik er eerlijk gezegd nog nooit voor gaan zitten om het eens uit te proberen.

• ReRichard
Jorgen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:16:
Ook over roomcorrectie verschillen de meningen kennelijk. Degene die bij mij de boel geïnstalleerd heeft (medewerker van iEar) gaf aan dat roomcorrectie totaal niet nodig was... Zelf ben ik er eerlijk gezegd nog nooit voor gaan zitten om het eens uit te proberen.
ga er een keer een middagje voor zitten en kijk wat het voor je doet. In mijn huidige huis was het een positief verschil van dag en nacht. In mijn vorige appartement was het een drama :o

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:16:
Ook over roomcorrectie verschillen de meningen kennelijk. Degene die bij mij de boel geïnstalleerd heeft (medewerker van iEar) gaf aan dat roomcorrectie totaal niet nodig was...
Mjah, ik denk dat dat toch iets te dogmatisch is. De gedachte is dan misschien "Goede spullen behoeven geen correctie" ofzo. Ik ben geen fan van de "black box" die room correctie nu meestal is en ik vind het doodeng dat een receiver het mid/hoog gaat corrigeren op basis van een meting die geen goed onderscheid maakt tussen direct en gereflecteerd geluid (dat doen je oren wel!). Maar in het laag (< 200Hz) is room correctie bijna altijd wel positief. Al was het maar om een of twee staande golven te killen. Die heb je in elke ruimte wel.

• Arcticwolfx
Nou heren, vandaag al gekomen:

Wat een grote verpakkingen. Zag wel wat schade's op de dozen, zal ze even fotograferen voor de zekerheid. Overigens was er gisteravond laat nog niets bekend, en vanmorgen vroeg ineens een bericht dat GLS ze vandaag komt leveren. Tussen 8:30 en 18:00!

Morgen komt de Denon van Coolblue als het goed is, en dan zal ik nog ergens speaker kabels moeten kopen. Ik las ergens dat Gamma ze ook had, zal wel goed zijn toch?

[Voor 6% gewijzigd door Arcticwolfx op 15-11-2018 17:53]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Zolang het geen CCA is (wat te duur verkocht wordt) kan er weinig mis gaan. Diameter hoef je je ook niet druk om te maken al ga ik zelf veelal voor 2,5mm² omdat je dan net wat meer body hebt om in de terminals te proppen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Arcticwolfx
FeaR schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:32:
[...]

Zolang het geen CCA is (wat te duur verkocht wordt) kan er weinig mis gaan. Diameter hoef je je ook niet druk om te maken al ga ik zelf veelal voor 2,5mm² omdat je dan net wat meer body hebt om in de terminals te proppen.
Ah 2,5mm, even zoeken, bedankt voor de tip! Ik zie dat de MediaMarkt Oelbach SP-25 heeft. Morgen even 20 meter halen. Zal ik er ook bananenstekkers bij kopen?

Edit; zie dat de kabels er in twee kleuren zijn, maar zelfde prijs en kwaliteitsklasse. Ik neem de witte wel dat staat mooier.

Ben net begonnen met uitpakken, wat zijn die speakers groot! Ook lees ik de boekjes die bij elke speaker zaten door, om het zo goed mogelijk op te stellen. Heb echt heel veel vragen, maar ik probeer op het internet de informatie te zoeken.

Moet ik op zoek naar stenen voor onder de speakers, frontfire of downfire instellen van de subwoofer en wat is nu eigenlijk de beste opstelling? Met name de achterspeakers twijfel ik over. Zo veel mogelijk in de hoeken of juist een beetje centraal. Ik denk eigenlijk het eerste omdat de bank zo groot is.

[Voor 6% gewijzigd door Arcticwolfx op 15-11-2018 20:17]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oehlbach is overkill. Bouwmarkt spul voldoet prima, alleen ff uitkijken voor dat CCA verhaal wat al genoemd was.

Verder eerst de handleiding van de Denon doorlezen en dan pas aan de slag met inregelen. Korte versie: speakers juist aansluiten, kartonnen statief in elkaar zetten, microfoon er op. Subwoofer crossover vol open, sub gain op half en dan de denon setup draaien. In het boekje staan de aangeraden meetposities, meestal meet je een keer of 6. En dan genieten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Arcticwolfx
The Eagle schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:53:
Oehlbach is overkill. Bouwmarkt spul voldoet prima, alleen ff uitkijken voor dat CCA verhaal wat al genoemd was.

Verder eerst de handleiding van de Denon doorlezen en dan pas aan de slag met inregelen. Korte versie: speakers juist aansluiten, kartonnen statief in elkaar zetten, microfoon er op. Subwoofer crossover vol open, sub gain op half en dan de denon setup draaien. In het boekje staan de aangeraden meetposities, meestal meet je een keer of 6. En dan genieten :)
Scheelt wel een hoop euro's, misschien voor het begin goed sowieso goed genoeg. Zal je post erbij pakken morgen bij het instellen!

De subwoofer heeft een andere ingang dan de overige speakers. Is dat gewoon speakerkabel met een tulpstekker?

Edit: Een mono RCA kabel voor de subwoofer. Deze van Vivanco is € 20,-

[Voor 9% gewijzigd door Arcticwolfx op 16-11-2018 09:19]

• NL_Scratch
kijk daar zijn ze al :)
Erg benieuwd of het bevalt!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb zelf deze kabels in gebruik. Gewoon degelijk, geen dropveter dat je makkelijk stuk trekt, maar ook geen gekke voodoo:

Speakerkabel 1,5mm2 (dik zat)
https://www.bax-shop.nl/s...5-speakerkabel-1-00-meter

Dit soort kabels tussen apparatuur en zou ik voor je sub aanraden:
https://www.bax-shop.nl/t...a-male-2x-rca-male-5-00-m
https://www.bax-shop.nl/t...-male-2x-rca-male-10-00-m

• Arcticwolfx
JvS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:35:
Ik heb zelf deze kabels in gebruik. Gewoon degelijk, geen dropveter dat je makkelijk stuk trekt, maar ook geen gekke voodoo:

Speakerkabel 1,5mm2 (dik zat)
https://www.bax-shop.nl/s...5-speakerkabel-1-00-meter

Dit soort kabels tussen apparatuur en zou ik voor je sub aanraden:
https://www.bax-shop.nl/t...a-male-2x-rca-male-5-00-m
https://www.bax-shop.nl/t...-male-2x-rca-male-10-00-m
Bedankt, maar de subwoofer die ik heb heeft maar een enkele (mono) aansluiting, en die kabels zijn stereo. Of gebruik ik dan gewoon alleen 1 kleur stekker?

Update; heb speakerkabels gehald van "Kopp" bij de Praxis, en voor de subwoofer kon ik alleen een L+R (Stereo) RCA kabel vinden, maar als ik alleen de L kabel gebruik moet dat wel goed komen toch?

Ps.: Je onderschat wat voor een amateur ik ben :)

[Voor 14% gewijzigd door Arcticwolfx op 16-11-2018 16:32]

• Arcticwolfx
Ik heb alles aangesloten nu, de Audyssey geluidsinstellingen gedaan, moet alleen de achterspeakers nog op een goede manier ophangen. De (hoek) bank staat met rug tegen 2 muren dus kan niet anders dan de speakers ophangen aan de muur, misschien kan ik ze een kleine draai geven richting midden van de kamer. Of heel hoog/aan plafond ophangen, naar beneden gedraaid.

De bass staat downfire gericht, en als ik een liedje met harde bass afspeel, is het best goed maar vrij zacht. Maar als het echt gaat schudden zoals "James Blake - Limit to your love" dan trillen de pannetjes in de keuken.

Misschien zal ik nog even een foto maken van de huidige setup?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True