Vraag

• Nelvalhil
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2021
Hi iedereen,

Ik ben sinds iets meer dan een maand in het bezit van een Lenovo Ideapad 330 (330-15ICH 81FK003WMH I5 met 1,256gb opslag.). Ik heb hem besteld bij bol.com. Dit is de tweede laptop die ik van bol.com heb mogen ontvangen omdat de eerste laptop niet werkend aankwam. Bij het retourneren van de eerste laptop is deze zoek geraakt door PostNL, er is besloten om nog een week te wachten en mij daarna een nieuwe toe te sturen. Deze heb ik dus nu iets meer dan een maand in gebruik. Ik studeer dus neem elke dag mijn laptop mee.

Voor iets meer dan €800,- voor een Lenovo laptop waren mijn verwachtingen vrij hoog. Echter valt deze laptop op elk vlak tegen. De laptop, tezamen met het scherm ziet er erg goedkoop uit, de laptop loopt nu al af en toe vast, hij is niet zo snel als ik aanvankelijk had verwacht van een configuratie met een sterke I5 + vlotte SSD. En daarbij is de accuduur ook niet echt om naar huis over te schrijven. Ook is de laptop al snel erg luid.

Als ik in de trein zit (60 minuten heen, 60 terug) en ik kijk een film/serie houd ik weinig batterij over om er op school ook echt nog wat mee te doen. Ook valt mijn laptop regelmatig uit. Er zit dus een vrij krachtige mx1050 in, waar ik bewust voor heb gekozen zodat ik ook op mijn laptop games kan draaien. Nadat ik laatst zeer zuinig met m'n batterij om was gegaan en in de trein Darksiders II opstartte viel de Lenovo na 30 seconden bij 67% uit en kreeg hem niet meer aan tot hij thuis aan de oplader zat.

Dus ik ben vooral ontevreden over de accuduur, vergelijkbare laptops (Acer Swift, Xiami Mi notebooks, etc.) met ongeveer dezelfde specs minus de 1050 gaan véél langer mee. Terwijl hier ook een intel 620 inzit zodat de 1050 bij browsen/video's afspelen gewoon uit kan blijven, lijkt mij.

Het langste wat ik met de laptop heb gedaan is denk ik net iets meer dan 3/3,5 uur bij browsen/tekst verwerken. Waar ik aanvankelijk wel had gedacht dat ik er wel 6+ uur mee zou doen

OS/Lenovo Software/Drivers zijn allemaal up-to-date. Iemand enig idee wat ik hiermee aanmoet? Bol.com zal hem niet meer aannemen omdat ik hem al langer dan 30 dagen in huis heb. Echter heb ik hem de eerste paar weken vanwege thuiswerken (op m'n desktop) niet echt gebruikt. Anders had ik hem direct teruggestuurd. Maar ik voel me nu vooral gewoon opgelicht, ik had liever een 1080ti+chromebook gekocht denk ik :X :'(

Beste antwoord (via Nelvalhil op 07-11-2018 19:20)

• Dedun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 20:29
Ik had hem ook gekocht, op papier een leuk speeltje. In de praktijk bleek er een zeer slecht TN-paneel in te zitten. Erg vaal en alles waar je niet in een rechte lijn naar keek kwam korrelig over. De gedachte dat ik minimaal drie jaar tegen zo een scherm aan zou moeten kijken deden me besluiten om deze retour te sturen. Dat is mijn advies dan ook, mits de laptop nog in een retourneerbare toestand verkeert ;-)

Alle reacties

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:52
Ik denk dat je met je klachten (korte accuduur, snelheid) niet zo veel kan.
Nelvalhil schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:46:
Ook valt mijn laptop regelmatig uit.
Dit is -als het dus niet aan een lege batterij ligt- wel een probleem. Zou je de laptop voor garantie niet hier voor terug sturen?

• Nelvalhil
Chris_tiaan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:01:
Ik denk dat je met je klachten (korte accuduur, snelheid) niet zo veel kan.

[...]

Dit is -als het dus niet aan een lege batterij ligt- wel een probleem. Zou je de laptop voor garantie niet hier voor terug sturen?
Voor reparatie? Ben ik hem weken kwijt en kan ik er nog vrijwel niks mee. Al zou dat probleem dan wel opgelost zijn. Maar dat is nog wel de minste ergernis als ik naar dat ding kijk

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Dedun
Ik had hem ook gekocht, op papier een leuk speeltje. In de praktijk bleek er een zeer slecht TN-paneel in te zitten. Erg vaal en alles waar je niet in een rechte lijn naar keek kwam korrelig over. De gedachte dat ik minimaal drie jaar tegen zo een scherm aan zou moeten kijken deden me besluiten om deze retour te sturen. Dat is mijn advies dan ook, mits de laptop nog in een retourneerbare toestand verkeert ;-)

• Nelvalhil
Dedun schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:22:
Hij is zeker nog wel in een toestand om getourneerd te worden, echter kan het niet meer :N.

Heb je daarna een andere laptop aangeschaft, welk? :P

edit: na een gesprek te hebben gevoerd met een zeer vriendelijke vrouw van bol.com mag ik, evengoed 2 weken nadat het eigenlijk kan, de laptop toch retourneren. Nu maar een nieuwe uitzoeken :D. Iemand een suggestie? Ik denk dat ik toch maar kies voor een mx150 ipv. 1050.

[Voor 16% gewijzigd door Nelvalhil op 07-11-2018 17:25]

• Dedun
Pff, kwam zelf op https://www.informatique....an515-52-50ks-laptop.html terecht. Qua specs lijkt checked deze laptop dezelfde boxjes en is volgens mij buiten de Medion apparatuur de beste optie.

• Nelvalhil
Dedun schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:50:
Pff, kwam zelf op https://www.informatique....an515-52-50ks-laptop.html terecht. Qua specs lijkt checked deze laptop dezelfde boxjes en is volgens mij buiten de Medion apparatuur de beste optie.
Die is dan weer een stuk groter en oogt minder professioneel naar mijn mening. Ik denk dat ik toch maar voor een mx150 ga en deze bestel:

https://www.coolblue.nl/p...pavilion-15-cs0960nd.html

• Dedun
Nelvalhil schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:00:
[...]

Hij is zeker nog wel in een toestand om getourneerd te worden, echter kan het niet meer :N.

Heb je daarna een andere laptop aangeschaft, welk? :P

edit: na een gesprek te hebben gevoerd met een zeer vriendelijke vrouw van bol.com mag ik, evengoed 2 weken nadat het eigenlijk kan, de laptop toch retourneren. Nu maar een nieuwe uitzoeken :D. Iemand een suggestie? Ik denk dat ik toch maar kies voor een mx150 ipv. 1050.
Als je maar een kleine stap terug wil doen is er ook nog de HP Pavilion Power 15-cb080nd, mijn zoon heeft deze alweer eventjes en daar zit een goed IPS scherm in. Volgens mij is deze ook een paar keer voorbij gekomen in de BBG's van Tweakers.

edit: als ik zo naar specs kijk lijkt de mx150 een gerebrande GTX1050, maar misschien weten andere mensen daar meer van :)

[Voor 12% gewijzigd door Dedun op 07-11-2018 18:57]

• Nelvalhil
Dedun schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:53:
[...]

Als je maar een kleine stap terug wil doen is er ook nog de HP Pavilion Power 15-cb080nd, mijn zoon heeft deze alweer eventjes en daar zit een goed IPS scherm in. Volgens mij is deze ook een paar keer voorbij gekomen in de BBG's van Tweakers.
Enig idee wat de accuduur van die laptop is? Ik ben nu een beetje bang om een laptop te kopen met een mx1050 :9

• Dedun
Nelvalhil schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:56:
[...]

Enig idee wat de accuduur van die laptop is? Ik ben nu een beetje bang om een laptop te kopen met een mx1050 :9
Redelijk goed, er zit een 70Wh accu in, vs 45Wh in de Lenovo die je had. GTX 1050 2GB is overigens een stuk sneller dan MX150, zover ik terug kan vinden.

[Voor 16% gewijzigd door Dedun op 07-11-2018 19:11]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:02
Ik denk dat de batterij gewoon defect is. Het is niet de bedoeling dat een laptop al bij 67% uitvalt. Mijn laptop heeft overigens hetzelfde probleem en volgens de computerwinkel waar ik de laptop gekocht heb, is de accu defect.

• Nelvalhil
hoi1234 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:15:
Ik denk dat de batterij gewoon defect is. Het is niet de bedoeling dat een laptop al bij 67% uitvalt. Mijn laptop heeft overigens hetzelfde probleem en volgens de computerwinkel waar ik de laptop gekocht heb, is de accu defect.
Ja, hoe dan ook. Ik had dit topic geopend met het idee dat ik hem niet echt meer kon terugsturen, blijkbaar kon ik hem nog wel retourneren en ben blij dat ik er vanaf ben.

• Nelvalhil
Dedun schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:07:
[...]

Redelijk goed, er zit een 70Wh accu in, vs 45Wh in de Lenovo die je had. GTX 1050 2GB is overigens een stuk sneller dan MX150, zover ik terug kan vinden.
Ja, ik weet dat de 1050 een stuk sneller is dan een mx150. Dan ga ik er nog even over nadenken! In ieder geval bedankt voor alles :)

• Anoniem: 524929
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Om hierop terug te komen. Het is een verschrikkelijke laptop. Dit soort laptops passen niet bij Lenovo.

Nadelen op een rijtje:
- Koeling maakt veel herrie, ook idle (known issue op forums, lenovo doet er niks aan)
- Touchpad voelt goedkoop aan en voelt alsof het los zit
- In mijn geval was de behuizing scheef. Links onderin stond de behuizing iets omhoog, deze ging naar beneden als je je hand erop legt. Dit was niet het geval met het scherm dicht, oftewel een designfout. Erg vervelend op een goede tafel. (Edit: Ik dacht eerst dat het de tafel was, maar na 3 tafels was het toch de laptop :9)
- Het scherm is erg slecht. Op 100% in de Windows settings (ipv 125% zoom) was het gewoon niet meer leesbaar. Ik gebruik het liefst 100% i.v.m. dpi schaling.

Voordelen:
- i5 8520U en dat is het dan ook.

Ik heb nog nooit zo'n slechte Lenovo laptop op de markt gezien. Na een uurtje testen alweer ingepakt voor retour. Thinkpads zijn iets te duur. Het gaat dus een ander merk worden na bijna 10 jaar.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 524929 op 16-01-2019 17:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee