Toon posts:

Script dat een mail kan sturen als een programma is gestopt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• vdFliert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06-2022
Beste forum gebruikers,

Ik zoek een programma (wat ik nog steeds niet heb kunnen vinden) of een alternatief om te monitoren of een bepaald programma (.exe) nog actief is. Graag wil ik hiermee een mail kunnen versturen zodra dit te monitoren programma is gestopt/gecrashed.
Een andere optie zou kunnen zijn dat er met Powershell een script gemaakt wordt dat controleert of de files in één bepaalde map langer dan 5 minuten blijven staan. Deze map wordt namelijk gevoed met files die direct verzonden worden naar derden. Dus als hier langer dan 5 minuten nog files in staan dan werkt het programma dus ook niet meer en wil ik een mail hierop krijgen. Ik ben geen kenner van Powershell maar hoop dat iemand mij hiermee wel kan helpen.

Hoor graag van iemand.

Mvgr,
FvdF.
...

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Het is wellicht overkill, maar PRTG doet dit voor je.. Hoef je ook niks te scripten of wat dan ook.

Tegenwoordig gratis voor 100 sensoren, dus je kan er ook nog andere executables mee monitoren. Of wat je eigenlijk maar wil.

Ik monitor onder andere mijn server mobo en CPU temp en de harddisks in mijn NAS....

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 17:21

nexhil

BAM!

PRTG of Nagios doen wat jij wilt :)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Waarbij Nagios wel een steilere leercurve heeft (IMO)

• vdFliert
Ja PRTG heb ik wel eens gezien, alleen vraag me af of dit niet een overkill is voor zo iets kleins. Verder zal ik er namelijk wel niets meer mee gaan doen daar wij intern al een uitgebreid monitorings oplossing hebben draaien, alleen kan ik hier niet mee doen wat ik hier zou willen.

Wellicht nog iemand met andere suggesties, in ieder geval bedankt voor deze tip's

Grt,
FvdF

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@vdFliert Maar dan is die uitgebreide monitoringsoplossing misschien toch niet uitgebreid genoeg ;)

Wat hebben jullie draaien?

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 13:42
Heb zoiets wel ooit eens gemaakt voor een linux binary maar denk dat je er weinig aan hebt in jou geval (windows executable gok ik even) de trapte ik gewoon elke minuut af via cron

[Voor 47% gewijzigd door jimmya3 op 07-11-2018 14:29]

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:03

edeboeck

mie noow noooothing ...

Met Powershell kan je checken of het proces loopt in memory (niet exacte wat je zoekt, maar dit geeft wel aanzet)... eventueel start je dan een programma op dat mail verzendt (dit kan zeer eenvoudig met b.v. een .net-appje)

• vdFliert
Dit is wat er momenteel draait.

LibreNMS (is an autodiscovering PHP/MySQL-based network monitoring system).

Grt,
FvdF

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 12:31
powershell
https://docs.microsoft.co...message?view=powershell-6
code:
1
Send-MailMessage -To "User01 <user01@example.com>" -From "User02 <user02@example.com>" -Subject "Test mail"

code:
1
2
3
4
5
$exePath = 'C:\My Temporary Programs\Test 1.exe'

$isRunning = (get-wmiobject win32_process | ? { 
    $_.Path -eq $exePath
 } | measure-object | % { $_.Count }) -gt 0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if((get-process "outlook" -ea SilentlyContinue) -eq $Null){ 
        "Not Running" 
        #insert your start process here
}

else{ 
    "Running"

}

Kunt dan mss een while rond gooien of een task
code:
1
2
3
4
Do
 {
code hier
 } while ($true)

Waarbij je onder aan een pause van 5 secs ofzo kunt instellen.
https://docs.microsoft.co...t-sleep?view=powershell-6

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:56
Geen ervaring mee, maar als je LibreNMS al gebruikt moet je ook wel "E-mail Alerts" kunnen configureren.

https://docs.librenms.org...tion/#email-configuration --> daarna Alerting

[Voor 31% gewijzigd door eric.1 op 07-11-2018 14:39]

• vdFliert
Het versturen van melding(en) is ook het probleem niet, het gaat alleen om het monitoren dat ik wil. Dat zou niet kunnen met mijn issue.

Grt,
FvdF

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als het stoppen van het programma een melding in je Windows logboek geeft, dan je toch eenvoudig via je Windows taakplanner en e-mail laten versturen als trigger op die gebeurtenis ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee