Toon posts:

Pc loopt vast bij processor gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Honda-driver
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-11-2022
Hallo,

Heb sinds kort een Asus m5a99x evo moederbord met een AMD FX 9590 8 core processor.
Nu is het geval, als ik een beetje cpu gebruik dan loopt deze helemaal vast.
Zet ik hem in de turbo modus, dan blijft hij hangen bij de Bios, dus start helemaal niet door.
Geheugen is 8 GB.

...

Windows 10 64bit
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Had eerst een verkeerde voeding gekocht, een simpele 600watt die gewoon gelijk knalde (Spire Pearl power serie). Heb toen een Seasonic S12II bronze gekocht, omdat hij toen al vast liep dacht ik dat de voeding als nog te licht was. Nu hangt er een 850 Watt van Corsair in (CX 850M) maar probleem blijft.
Heb alle schijven los gekoppeld en alleen op de ssd opgestart. Windows is opnieuw geinstalleerd. Als ik een core in de bios uitzet dan is het probleem weg.

Wat kan hier het probleem zijn?

Bedankt
...

Alle reacties

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:11

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Lijkt mij toch een faulty processor. Jammergenoeg is dat niet een onderdeel waar je doorgaans zomaar een ander exemplaar van hebt rondslingeren. Heb je geen vriend of kennis met een dergelijke cpu zodat je die kunt proberen om uit te sluiten of het de processor wel of niet is?

Mijn specs - iRacing Stats - Overwatch Stats - Game collectie

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
AMD FX 9590

Dit zijn nogal stroomvreters en als ik me goed kan herinneren was is erg van belang om te kijken naar een moederbord met erg goede VRM's,omdat dat nogal eens niet het geval was.

[Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 07-11-2018 12:28]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10
Dat bord komt niet boven de 125w ondersteuning, laat staan de debiele 220w die de 9590 kan vragen....
https://www.asus.com/nl/M.../M5A99X_EVO/HelpDesk_CPU/

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad. De FX9000 serie wordt helemaal niet ondersteund door dit bord. Daar zit je probleem.

“Ja maar hij werkt toch?”

Nou nee. Je merkt al dat als hij aan het werk moet de hele boel vast slaat. Je bord kan de vraag naar stroom van deze chip niet aan. Als je blijft proberen bestaat de kans dat je je VRM frituurt.

Proc retourneren en inruilen voor een 8350. Of overwegen een upgrade naar Ryzen te maken. Een simpele Ryzen 3 is immers al sneller.

I reject your reality and substitute my own

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 18:26

Speedy-J

AMD Enthusiast

Idd een paar tientjes uitgeven voor een ryzen 3 en het gaat dan al sneller als die oude FX
Het enige bord wat werkt met deze CPU ga je ook niet snel vinden ,dat is de sabertooth 990FX.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Honda-driver
Als eerste bedankt voor jullie antwoord.

Heb dit setje compleet gekocht als upgrade set.
Heb hem nu ook gebeld en hij heeft deze set ook weer zo gekocht.

Zat ondertussen ook al te zoeken naar geschikte moederbord, en kwam de sabertooth 990FX wel tegen voor een 238 euro. Weet nu dat het moederbord het is, ga denk ik tijdelijk mijn oude er weer inbouwen tot ik iets geschiktst tegen kom of een update doe naar Ryzen 3

Bedankt

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:18
Heb zelf ook zo'n heet hoofd gehad wellis waar de fx8320. Ondervolten en eventueel onderklokken om de boel rustig te krijgen is nog een optie als je dit voor de hobby doet. anders gewoon gaan naar een courant systeem. ik heb een mijn fx8320 (octa-core) vervangen voor i3 8300 quad-core. die i3 maakt ondanks quad core gehakt van de oude FX.

• Honda-driver
Heb net even gekeken en denk dat de fx8320 voor mij wel de oplossing is.
Game zelf niet op de pc maar doe meer aan video bewerking, ook niet dagelijks.
Onderklokken werd ook al genoemd door de persoon waar ik hem van heb, dit ga ik dan ook doen tot de andere processor er is

Als ik hier mee door wil draaien moet ik denk ik ook aan waterkoeling gaan denken. Nu is dat niet verkeerd maar is wel weer een verplichte uitgave. Hij word toch even 78 graden met een be quit dark rock pro koeler.

[Voor 14% gewijzigd door Honda-driver op 07-11-2018 14:08]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Honda-driver schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:04:
Als ik hier mee door wil draaien moet ik denk ik ook aan waterkoeling gaan denken. Nu is dat niet verkeerd maar is wel weer een verplichte uitgave. Hij word toch even 78 graden met een be quit dark rock pro koeler.
Leuk en aardig, maar je zit natuurlijk wel geld te smijten naar een systeem van in wezen 6-7 jaar oud.

Hou deze pagina de komende tijd goed in de gaten, wie weet komt er wat leuks voorbij.

categorie: Upgradesets

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:27

br00ky

Moderator Harde Waren
@Honda-driver, face it, je hebt een miskoop gedaan. Dat is geen schande, dat hebben we allemaal wel eens gedaan. Neem je verlies en verkoop de boel of kijk of de verkoper coulant is. Imo is elke cent die je nu nog in het AM3+ platform steekt er 1 te veel. Toen het uitkwam was het al geen aanrader en ook nu kan ik geen enkel scenario (hoe beperkt het budget ook moge zijn) bedenken waar dit een goede keus is. Binnen elk budget is een betere oplossing te bedenken.

• Honda-driver
@nelizmastr Thnxs voor de tip, zal die pagina in de gaten houden.

@br00ky Ik schaam me niet dat ik een miskoop heb gedaan. Draaide zelf al jaren met een amd x6 2,3 ghz geloof ik. Dacht dat dit wel een leuke upgrade set was. Betreft de verkoper, dat is een kameraad van mij en hij heeft hem ook zo gekocht. Spul verkopen doe ik niet, of ik verkoop het los van elkaar. Wil zelf geen gezeur hebben dat ik troep verkoop. Wat een feit is, heb toch weer iets geleerd.

Even update

Heb nu mijn oude processor er in gezet om zonder geknoei te draaien tot ik iets anders heb.

[Voor 10% gewijzigd door Honda-driver op 07-11-2018 19:29]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Honda-driver schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:49:
Even update

Heb nu mijn oude processor er in gezet om zonder geknoei te draaien tot ik iets anders heb.
Leuk feitje, qua prestaties per kloktik zijn de oudere Phenom II chips zelfs nog iets sneller dan de FX lijn, dus zoveel mis je niet :+

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 13:39

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Speedy-J schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:51:
Idd een paar tientjes uitgeven voor een ryzen 3 en het gaat dan al sneller als die oude FX
Het enige bord wat werkt met deze CPU ga je ook niet snel vinden ,dat is de sabertooth 990FX.
Een paar tientjes uitgeven voor een ryzen..?
En een paar tientjes meer voor een passende mobo, en nog een paar tientjes voor wat ddr4.
Kom jje toch gauw op heel wat tientjes ;)
Misschien is het een optie om je cpu te downclocken, ik begrijp dat dat natuurlijk een vorm van heiligschennis is maar misschien dat je plankje er dan beter mee om kan gaan.
Ben je in ieder geval minder vcore nodig.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Honda-driver
@evilweed Zoals hier boven staat heb ik mijn oude Phenom II x6 er in gezet, en hier draai ik nu mee.
Ben even bezig geweest met downclocken maar dat ging ook niet goed. Zoek nog wel naar een oplossing omdat deze cpu met ander moederbord naar mijn vriendin zou gaan.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

evilweed schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:41:
[...]

Een paar tientjes uitgeven voor een ryzen..?
En een paar tientjes meer voor een passende mobo, en nog een paar tientjes voor wat ddr4.
Kom jje toch gauw op heel wat tientjes ;)
Misschien is het een optie om je cpu te downclocken, ik begrijp dat dat natuurlijk een vorm van heiligschennis is maar misschien dat je plankje er dan beter mee om kan gaan.
Ben je in ieder geval minder vcore nodig.
Voor net iets over de 100 euro heb je al een ryzen 3 1200 en a320 mobo ,en dat geheugen kost in verhouding meer.
200 euro voor compleet setje heb je dan ,idd meer als een paar tientjes maar wel voor weinig geld iets nieuws wat veel harder gaat als die FX.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Alleen zijn A320 bordjes rommel van de onderste plank. Minimaal B350. Dan kan je tenminste nog wat extra prestaties winnen met een lichte overklok

• Honda-driver
Zat al even te kijken betreft ryzen 5. Nu las ik net antwoord op de i3. Hier bij mijn vriendin staat een Intel core i5 cpu 650 @ 3.20GHz 3.33 GHz. Is mijn systeem met de X6 sneller of langzamer.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Honda-driver schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:27:
Zat al even te kijken betreft ryzen 5. Nu las ik net antwoord op de i3. Hier bij mijn vriendin staat een Intel core i5 cpu 650 @ 3.20GHz 3.33 GHz. Is mijn systeem met de X6 sneller of langzamer.
In multitthread programmas is de x6 wel een flink stuk sneller als die oude i5 ,single thread is de i5 weer een stuk sneller.

• Honda-driver
Oké bedankt voor jouw antwoord, dan gaat die X6 daar wel heen als ik ander systeem heb.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee