Mijn iPhone is weg voor reparatie. Na reparatie wil ik 'm weer restoren a.d.h.v. mijn backup in iCloud, zoals ik al eens eerder gedaan heb. Tot mijn gigantisch grote schrik zag ik in iCloud echter dat de meest recente backup van mijn iPhone slechts 5,5 GB is, wat m.i. veel kleiner is dan eerdere backups en nooit de 9 jaar aan foto's kan vertegenwoordigen die ik er op had staan. Hieronder een chronologische uiteenzetting van wat er gebeurd is.
Wat is er gebeurd?
Mijn meest 'recente' backup op mijn eigen NAS dateert van 2015; voor de geboorte van de kids...
Ik baal er echt van op iCloud backup vertrouwd te hebben.
Wat is er gebeurd?
- Ik heb een iPhone SE 128 GB. Deze heb ik vorig jaar gekocht omdat mijn oude iPhone te weinig opslagcapaciteit bood voor (m.n.) mijn grote hoeveelheid foto's. Met dezelfde reden had ik ook de iCloud opslag uitgebreid naar 50GB, waarvoor ik elke maand betaal. Ik maakte geen gebruik van iCloud foto's. Deze kwamen alleen in de backup terug. Ik had alle foto's vanaf mijn eerste iPhone (2009) op de iPhone staan. Hieronder ook foto's van de kinderen (geboren 2016, 2018).
- Het scherm van de iPhone was kapot en heb ik naar de telecompartner van mijn inboedelverzekering gestuurd, waar deze gerepareerd zou worden. Voor verzending heb ik een backup gemaakt via Instellingen>Mijn naam>iCloud>i-Cloud-reservekopie>Maak nu reservekopie
- Na deze eerste reparatie kreeg ik de iPhone 'gerepareerd' terug en heb ik deze hersteld vanuit de iCloud backup. Dit ging helemaal goed. Alles was direct weer terug en alle foto's stonden er weer op. Helaas was de reparatie echter niet goed uitgevoerd. Het scherm was flets, microfoon(s) werkte(n) niet meer en de accu was veel sneller leeg dan voorheen. Na een klacht ingediend te hebben, heb ik de telefoon opnieuw opgestuurd naar die telecompartner van de inboedelverzekering, om ze de kans te geven de boel te herstellen. Voor verzending heb ik wederom een backup gemaakt via Instellingen>Mijn naam>iCloud>i-Cloud-reservekopie>Maak nu reservekopie. De backup instellingen heb ik niet aangepast.
- Zondag 4-11 ontving ik een mail van Apple: Op 11-11-2018 wordt jou € 0,99 in rekening gebracht voor je iCloud-opslagabonnement van 50 GB, maar er is een probleem met je betaalinformatie.
Zorg ervoor dat je je betaalinformatie zo snel mogelijk bijwerkt. We zullen je account downgraden naar het gratis opslagabonnement van 5 GB als we je abonnement niet kunnen vernieuwen. Vanochtend (7-11) heb ik mijn credit card gegevens opnieuw ingevoerd om dit te verhelpen. Vervolgens ben ik via de browser op iCloud ingelogd om te zien of de 50 GB nog wel geactiveerd was. Dat was wel het geval maar hierbij viel me ook op dat er slechts een hele kleine hoeveelheid ruimte werd ingenomen door mijn iPhone reservekopie! Slechts 5,5 GB. Dit kan m.i. nooit de volledige backup van mijn toestel zijn. Ik heb daarom gekeken naar de laatste backup datum en dat is woensdag 24-10. Dat komt dan wel weer overeen met wanneer ik mijn telefoon voor de tweede keer heb opgestuurd. - Zodoende heb ik met Apple support gebeld om te vragen wat er aan de hand is. Je krijgt dan echter iemand aan de telefoon die je niet meer kan vertellen dan wat je zelf al kan zien; er is een backup van 24-10 van 5,5 GB, vermoedelijk zitten daar niet alle in foto's gezien de omvang, maar we kunnen niet in de backup kijken en we hebben ook geen oudere versie van de backup beschikbaar (!!!!).
- Toen snel de telecompartner gebeld met de vraag waar mijn telefoon blijft (is al 2 weken weg) en of deze al gewist is. Antwoord: Ja, hij is al gewist, en het gaat nog wel 2 weken duren omdat we 'm naar Apple moeten sturen voor nader onderzoek
- Ik heb nu grote angst dat er iets mis is met mijn backup en dat ik bij het restoren naar de gerepareerde iPhone het verlies van jaren aan dierbaar fotomateriaal te verwerken krijg.
- De backup van 24-10 is om onbekende reden (en zonder foutmelding) onvolledig geweest en heeft de eerdere, wél complete backup overschreven.
- Door een bug in de afhandeling van de betaling is mijn backup verdwenen / onvolledig geraakt. Lijkt me sterk, aangezien ik dat voor de genoemde datum van 11-11 heb gecorrigeerd.
Mijn meest 'recente' backup op mijn eigen NAS dateert van 2015; voor de geboorte van de kids...

Metal up your ass