Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[iPhone] Help! iCloud backup verdwenen/onvolledig? Fotos weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JaymzHetfield
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-03 10:40
Mijn iPhone is weg voor reparatie. Na reparatie wil ik 'm weer restoren a.d.h.v. mijn backup in iCloud, zoals ik al eens eerder gedaan heb. Tot mijn gigantisch grote schrik zag ik in iCloud echter dat de meest recente backup van mijn iPhone slechts 5,5 GB is, wat m.i. veel kleiner is dan eerdere backups en nooit de 9 jaar aan foto's kan vertegenwoordigen die ik er op had staan. Hieronder een chronologische uiteenzetting van wat er gebeurd is.

Wat is er gebeurd?
  • Ik heb een iPhone SE 128 GB. Deze heb ik vorig jaar gekocht omdat mijn oude iPhone te weinig opslagcapaciteit bood voor (m.n.) mijn grote hoeveelheid foto's. Met dezelfde reden had ik ook de iCloud opslag uitgebreid naar 50GB, waarvoor ik elke maand betaal. Ik maakte geen gebruik van iCloud foto's. Deze kwamen alleen in de backup terug. Ik had alle foto's vanaf mijn eerste iPhone (2009) op de iPhone staan. Hieronder ook foto's van de kinderen (geboren 2016, 2018).
  • Het scherm van de iPhone was kapot en heb ik naar de telecompartner van mijn inboedelverzekering gestuurd, waar deze gerepareerd zou worden. Voor verzending heb ik een backup gemaakt via Instellingen>Mijn naam>iCloud>i-Cloud-reservekopie>Maak nu reservekopie
  • Na deze eerste reparatie kreeg ik de iPhone 'gerepareerd' terug en heb ik deze hersteld vanuit de iCloud backup. Dit ging helemaal goed. Alles was direct weer terug en alle foto's stonden er weer op. Helaas was de reparatie echter niet goed uitgevoerd. Het scherm was flets, microfoon(s) werkte(n) niet meer en de accu was veel sneller leeg dan voorheen. Na een klacht ingediend te hebben, heb ik de telefoon opnieuw opgestuurd naar die telecompartner van de inboedelverzekering, om ze de kans te geven de boel te herstellen. Voor verzending heb ik wederom een backup gemaakt via Instellingen>Mijn naam>iCloud>i-Cloud-reservekopie>Maak nu reservekopie. De backup instellingen heb ik niet aangepast.
  • Zondag 4-11 ontving ik een mail van Apple: Op 11-11-2018 wordt jou € 0,99 in rekening gebracht voor je iCloud-opslagabonnement van 50 GB, maar er is een probleem met je betaalinformatie.
    Zorg ervoor dat je je betaalinformatie zo snel mogelijk bijwerkt. We zullen je account downgraden naar het gratis opslagabonnement van 5 GB als we je abonnement niet kunnen vernieuwen.
    Vanochtend (7-11) heb ik mijn credit card gegevens opnieuw ingevoerd om dit te verhelpen. Vervolgens ben ik via de browser op iCloud ingelogd om te zien of de 50 GB nog wel geactiveerd was. Dat was wel het geval maar hierbij viel me ook op dat er slechts een hele kleine hoeveelheid ruimte werd ingenomen door mijn iPhone reservekopie! Slechts 5,5 GB. Dit kan m.i. nooit de volledige backup van mijn toestel zijn. Ik heb daarom gekeken naar de laatste backup datum en dat is woensdag 24-10. Dat komt dan wel weer overeen met wanneer ik mijn telefoon voor de tweede keer heb opgestuurd.
  • Zodoende heb ik met Apple support gebeld om te vragen wat er aan de hand is. Je krijgt dan echter iemand aan de telefoon die je niet meer kan vertellen dan wat je zelf al kan zien; er is een backup van 24-10 van 5,5 GB, vermoedelijk zitten daar niet alle in foto's gezien de omvang, maar we kunnen niet in de backup kijken en we hebben ook geen oudere versie van de backup beschikbaar (!!!!).
  • Toen snel de telecompartner gebeld met de vraag waar mijn telefoon blijft (is al 2 weken weg) en of deze al gewist is. Antwoord: Ja, hij is al gewist, en het gaat nog wel 2 weken duren omdat we 'm naar Apple moeten sturen voor nader onderzoek ;w
  • Ik heb nu grote angst dat er iets mis is met mijn backup en dat ik bij het restoren naar de gerepareerde iPhone het verlies van jaren aan dierbaar fotomateriaal te verwerken krijg.
Wie kent dit probleem en weet of er een oplossing is? Ik snap er zelf geen zak van hoe dit verkeerd gegaan lijkt te zijn. Mijn theorieën:
  1. De backup van 24-10 is om onbekende reden (en zonder foutmelding) onvolledig geweest en heeft de eerdere, wél complete backup overschreven.
  2. Door een bug in de afhandeling van de betaling is mijn backup verdwenen / onvolledig geraakt. Lijkt me sterk, aangezien ik dat voor de genoemde datum van 11-11 heb gecorrigeerd.
Bij het zoeken naar 'lotgenoten' via Google kom ik wel wat soortgelijke verhalen tegen, maar geen oplossingen. Is één van jullie wellicht bekend met wat Apple met 2e/3e lijns support nog zou kunnen betekenen, of wat er met 3rd party tools te behalen valt?

Mijn meest 'recente' backup op mijn eigen NAS dateert van 2015; voor de geboorte van de kids... ;( Ik baal er echt van op iCloud backup vertrouwd te hebben.

Metal up your ass

Beste antwoord (via JaymzHetfield op 08-11-2018 13:13)

• Tommiiee
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:00
Hoe groot was de reservekopie die je na de eerste keer wel succesvol hebt teruggezet?

Daarnaast zie ik nog geen probleem. Je gaat nu af op die 5,5 GB, maar misschien is 't wel gewoon heel goed compressed, of een verkeerde weergave.. Je komt er pas achter nadat je de data hebt teruggezet.

Misschien maak je je wel druk om niets. Waarom direct in de stress schieten als er nog geen probleem is?

Alle reacties

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 12:32
Punt 1 en 2, wat zijn de datums?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:00
Hoe groot was de reservekopie die je na de eerste keer wel succesvol hebt teruggezet?

Daarnaast zie ik nog geen probleem. Je gaat nu af op die 5,5 GB, maar misschien is 't wel gewoon heel goed compressed, of een verkeerde weergave.. Je komt er pas achter nadat je de data hebt teruggezet.

Misschien maak je je wel druk om niets. Waarom direct in de stress schieten als er nog geen probleem is?

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Je foto's zitten niet in je backup, maar staan volgens mij gewoon in je iCloud Photo's library!

Weet het wel zeker na het checken : Backup van mijn iPhone X is 4.6GB, maar heb nog 160GB aan foto's in iCloud staan! :)

DennusB wijzigde deze reactie 07-11-2018 11:39 (39%)

Is het al bijna vrijdag?

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:47

MsG

Forumzwerver

DennusB schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:38:
Je foto's zitten niet in je backup, maar staan volgens mij gewoon in je iCloud Photo's library!

Weet het wel zeker na het checken : Backup van mijn iPhone X is 4.6GB, maar heb nog 160GB aan foto's in iCloud staan! :)
En daar lijkt de TS precíes geen gebruik van te maken als ik de TS zo lees?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:41:
[...]

En daar lijkt de TS precíes geen gebruik van te maken als ik de TS zo lees?
Misschien moet ie dat toch even checken?

Is het al bijna vrijdag?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Kijk eens bij https://www.icloud.com/#photos

Ook: https://support.apple.com/nl-nl/HT207428
1. Wanneer u Berichten in iCloud gebruikt of iCloud Foto's inschakelt, wordt uw materiaal automatisch bewaard in iCloud. Dat betekent dat het niet wordt opgenomen in uw iCloud-reservekopie.
Bij de update naar iOS12 kwam er weer een venster voorbij om dit in te schakelen. Kan het zijn dat je het daar hebt ingeschakeld?

jeroen3 wijzigde deze reactie 07-11-2018 11:48 (83%)

• JaymzHetfield
Er staan geen foto's in de iCloud foto bibliotheek op icloud.com. Ik maak daar inderdaad geen gebruik van. Ik heb het voor de zekerheid wel even bekeken net, maar helaas.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Tommiiee schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:38:

Je hebt gelijk dat ik pas 100% zeker weet of ik een probleem heb als ik een restore heb gedaan.

Reden van de stress is:
1. Dat ik zie dat mijn vriendins iCloud backup al groter is dan die 5,5 GB van mij, terwijl ze véél minder foto's heeft én ik zie aan backup van mijn iPad dat de foto's nauwelijks gecomprimeerd worden.
2. Het nog minimaal 2 weken duurt voordat ik een restore kan doen naar mijn telefoon en ik liever zo snel mogelijk ingrijp.
3. Het zéér dierbaar fotomateriaal betreft.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Silver7 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:38:
Punt 1 en 2, wat zijn de datums?
Ik neem aan dat je de datum van de aanschaf van de iPhone, iCloud abonnement en eerste reparatie bedoelt?

Aanschaf van deze iPhone was rond oktober 2017
Aanschaf iCloud 50 GB abonnement was ergens voor de zomer van 2016
Verzending t.b.v. eerste reparatie (en dus tevens de backup die wél succesvol is gebleken): 1-10-2018

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Gisteravond een nieuwe iPhone gekocht (iPhone 7 128 GB), nadat ik te horen kreeg dat de reparatie van mijn SE nog minimaal 2 weken ging duren (reparatiebedrijf gaat 'm naar Apple opsturen).

Bij het instellen van de nieuwe iPhone gekozen voor het terugzetten van de backup van 24-10. Hierbij zag ik ook dat er nog een backup van 22-10 gekozen kon worden. Het verhaal van de telefonische support dat enkel de recentste backup beschikbaar is, lijkt dus niet te kloppen. Dat zie je echter pas als je een telefoon opnieuw instelt en kun je niet in iCloud zien.

Maar goed, backup van 24-10 terug gezet en waarempel: alle foto's terug! Eerst als witte vlakjes en na héél lang wachten (ruim 6500 foto's: 26 GB) was alles weer compleet.

Paniek voor niks.

Blijft wel vreemd wat mij betreft. Conclusie is m.i. dat:
- Óf iCloud geeft een onjuiste weergave van het aantal GB dat ingenomen wordt door de backup, want zelfs met compressie is die backup echt nooit 5 GB geweest.
- Óf iCloud telt de foto's niet mee in de omvang van de backup, aangezien ze kennelijk ook niet mee zouden tellen als je gebruik zou maken van iCloud foto-opslag.

Metal up your ass

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:47

MsG

Forumzwerver

Heb je een reden waarom je bewust die iCloud foto-optie niet gebruikt? Waar koop je dan die uitbreiding van de iCloud-opslag voor?

Kan me voorstellen dat dat niet per se altijd zo blijft werken. Wellicht dat aan de serverkant van Apple jouw foto's al wel volgens een iCloud-structuur werden opgehaald, los van de backup, dat zou verklaren waarom de backup zo klein was qua GB.

Daarnaast zou ik toch ook je eigen backup-strategie bedenken. Je zal niet de eerste zijn die door een fout van een externe partij een keer zijn volledige data kwijt is.

MsG wijzigde deze reactie 08-11-2018 13:53 (18%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• JaymzHetfield
MsG schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:52:
Heb je een reden waarom je bewust die iCloud foto-optie niet gebruikt? Waar koop je dan die uitbreiding van de iCloud-opslag voor?
Ik ken eerlijk gezegd de ins en outs niet volledig, maar ik meende dat de iCloud backups encrypted worden opgeslagen en van de iCloud foto-optie weet ik dat niet. Daarom gaf het mij een beter gevoel om enkel de iCloud backups te gebruiken en niet de foto-optie. Mijn doel was daarmee immers bereikt; een backup van de foto's buitenshuis.
Daarnaast zou ik toch ook je eigen backup-strategie bedenken. Je zal niet de eerste zijn die door een fout van een externe partij een keer zijn volledige data kwijt is.
Daar heb je volledig gelijk in. Het erge is dat ik thuis ook een NAS heb staan met automatische backup naar een andere NAS in een ander pand. Daarmee worden andere foto's en documenten wekelijks gebackupt. Stom genoeg moet ik de iPhones echter ook nog in die backup-strategie integreren, voor het geval er eens iets met iCloud mis gaat. Die worden in praktijk immers vaker gebruikt dan de fotocamera.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Nog een kleine toevoeging, voor wie dit ooit ook meemaakt. Mijn nieuwe iPhone kon eind vorige week geen reservekopie maken omdat er te weinig ruimte in iCloud zou zijn. Opnieuw voor de 100e keer ingelogd op icloud.com via de browser en wat blijkt: er staat nu dat 30,06 GB ruimte wordt ingenomen reservekopie(ën). Dit terwijl er eerder nog werd aangegeven dat er 5,5 GB werd gebruikt en er in de tussentijd geen nieuwe reservekopieën zijn gemaakt.

Het lijkt er dus op dat het werkelijk een fout in iCloud is, waardoor 5,5 GB werd weergegeven. De nu getoonde 30,6 GB lijkt me wel realistisch.

Metal up your ass

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Die encryptie van iCloud-backups is enkel boeiend voor inbraak op server, want voor de rest kan Apple het gewoon decrypten en als iemand je wachtwoord heeft/steelt: zij dus ook. Thuis back-uppen met een dubbele laag encryptie is wat dat betreft een stuk veiliger. :P Moet je alleen af en toe extern ergens opslaan (eg: eens per maand, voor als t mis gaat door brand.)

Denk overigens dat die foute backupgrootte die je zag veroorzaakt wordt door een partial van het vervangende/gerepareerde toestel...? De oude backup wordt daarmee niet overschreven, gelukkig :) Daarom kreeg je ook de optie welke je terug wilde zetten. Dat is normaal gedrag en die zijn pas weg als je ze echt uit iCloud lazert.

WhatsappHack wijzigde deze reactie 14-11-2018 10:14 (7%)

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-04 19:05
Ik neem aan dat TS als de sodemieter een reserve backup op zijn nas heeft gemaakt nu van de foto.
Als hij het nog steeds niet gedaan heeft. Dan is hij laks en dan zou ik het niet zielig vinden als hij zijn icloud backup het niet meer doet.

Moord en brand schreeuwen dat je je foto's kwijt bent geraakt. Maar op het moment dat de restore wel goed werkt. Op de oude voet weer doorgaan.

• JaymzHetfield
kevinl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:56:
Ik neem aan dat TS als de sodemieter een reserve backup op zijn nas heeft gemaakt nu van de foto.
Ja, dat heb je goed.
Als hij het nog steeds niet gedaan heeft. Dan is hij laks en dan zou ik het niet zielig vinden als hij zijn icloud backup het niet meer doet.

Moord en brand schreeuwen dat je je foto's kwijt bent geraakt. Maar op het moment dat de restore wel goed werkt. Op de oude voet weer doorgaan.
Ik snap niet wat je beweegt om deze insinuaties te plaatsen.

Metal up your ass

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True