Toon posts:

SONY 55XF8599 of 55XF7596

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JGB07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
Hoi,

Na een al vrij lange speurtocht tussen tal van televisies sta ik thans voor de keuze tussen de SONY 55XF8599 en de 55XF7596. Ik zou voor de XF85 € 100,- meer moeten betalen.

Voordeel van de XF85 is dat deze een 100hz paneel heeft. Voordeel van de XF75 is echter dat deze Direct Led heeft, maar dan weer zonder "Full Aray Dimming"?

Eigenlijk is de 55XF7596 al de max van mijn budget. Maar doe ik daar wel goed aan?

Heeft iemand nog interessante inzichten om de keus te vergemakkelijken?

NB: 100hz is voor mij geen grote pre. Ik kijk weinig actiefilms en sport gaat allemaal vanuit de kabel die sowieso max 50hz kent. Als ik dit volkomen verkeerd zie, hoor ik het natuurlijk graag.

Alle reacties

• M1kez
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 22:05
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een nieuwe UHD TV en ben bij exact dezelde twee tv's uitgekomen! Lettend op de prijs is de XF75 nu 760 en de XF85 999 euro, wat de XF85 bijna een derde duurder maakt.

Als ik de specs vergelijk is het enige mogelijke 'voordeel' de 100HZ, maar ik denk niet dat het voor mij de hogere prijs rechtvaardigt.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 14:39
M1kez schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:07:
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een nieuwe UHD TV en ben bij exact dezelde twee tv's uitgekomen! Lettend op de prijs is de XF75 nu 760 en de XF85 999 euro, wat de XF85 bijna een derde duurder maakt.

Als ik de specs vergelijk is het enige mogelijke 'voordeel' de 100HZ, maar ik denk niet dat het voor mij de hogere prijs rechtvaardigt.
Met een beetje speurwerk (lees: bel/mail winkels en vraag om een scherpe prijs) kun je een 55 inch XE90 op de kop tikken voor € 1.000. Dat is een FALD (full aray local dimming) LCD scherm, wat goede zwartwaardes kan laten zien voor een LCD tv en een veel betere tv is dan een XF85.

@JGB07
Je budget is dan ca € 750? Een duurdere tv is door de bank genomen altijd een betere tv (los van verschillen puur op design waar je voor betaald natuurlijk), omdat doorgaans betere beeldtechnieken worden gebruikt. Denk aan local dimming vs FALD (dus betere zwartwaardes/contrast), een groter kleurbereik of een hoger aantal nits (een hogere lichtopbrengst). Contrast is king voor het plaatje wat een tv neerzet. Vooral de zwartwaardes zijn daarbij van belang. Hoe beter de zwartwaardes hoe hoger het contrast en hoe gaver de beeldbeleving wordt. LCD tv's zijn niet zo goed in het weergeven van diep zwart, maar met FALD wordt een heel goed niveau gehaald.

De vraag is, waar ga jij je tv voor gebruiken? Moet het 4K zijn, wil je met HDR kijken en gamen? Waar ga jij mee films kijken/gamen? Of kijk je voornamelijk tv?

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• M1kez
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 22:05
Hulleman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:32:
Met een beetje speurwerk (lees: bel/mail winkels en vraag om een scherpe prijs) kun je een 55 inch XE90 op de kop tikken voor € 1.000. Dat is een FALD (full aray local dimming) LCD scherm, wat goede zwartwaardes kan laten zien voor een LCD tv en een veel betere tv is dan een XF85.
Edit: dat is inderdaad een mooie TV, vooral als deze te krijgen is voor rond de €1000

[Voor 16% gewijzigd door M1kez op 08-11-2018 15:00]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee