Ervaring PU-Lak "Coating" Betonnen aanrechtblad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Wij hebben een keuken van twee jaar oud met een prachtig betonnen aanrechtblad. Echter zijn we niet te spreken over de huidige coating, welke vrij zacht is en als deze beschadigd ook na opnieuw aanbregen de "krassen" zichtbaar zijn. Omdat beton gevoelig is voor vlekken, willen we een andere beschermlaag

De huidige coating is vrij eenvoudige te verwijderen (dmv thinner, advies van de leverancier) en dat zijn we ook van plan.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een alternatief. Al zoekend kwam ik twee opties tegen: Epoxy of een watergedragen PU lak. De eerste is erg glanzend en dat willen we niet, dus ik overweeg om een PU lak aan te gaan brengen.

De leverancier lijkt alleen niet veel ervaring te hebbben met PU-lak, vandaar dat ik het hier maar even waag.

Ik kwam het volgende product tegen met bijbehorende grondlak
https://www.parketlak.nl/...inish/mineral-finish_819/
https://www.parketlak.nl/...eral-finish-grondlak_818/

Deze lak is volgens spec vrijwel onzichtbaar (erg mat) en speciaal voor deze toepassing. Ik ben echter benieuwd of jullie ervaring met een betonnen aanrechtblad en een dergelijke PU lak. Hoe zit het met de krasvastheid/duurzaamheid hiervan en in hoeverre dit mooi egaal is aan te brengen?

[ Voor 6% gewijzigd door zandpaddo op 07-11-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een 2 components pu bootlak is een stuk sterker dan een watergedragen lak. Epoxy is nog een stuk sterker en echt waterdicht. Het beste is impregneren met epoxy dat er geen glanzende laag overligt maar je beton wel drukwaterdicht is en keihard is en dan afwerken met pu.

Vergeet ook niet dat een watergedragen pu coating een beperktere technische levensduur heeft van ongeveer een jaar of 10.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
digifun schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:46:
Een 2 components pu bootlak is een stuk sterker dan een watergedragen lak. Epoxy is nog een stuk sterker en echt waterdicht. Het beste is impregneren met epoxy dat er geen glanzende laag overligt maar je beton wel drukwaterdicht is en keihard is en dan afwerken met pu.
Jij bedoeld het zoals beschreven in onderstaande link (eerst epoxy, dan afwerken met lak)?

https://polyestershoppen....bakken-afwerken-met-epoxy

Echter kom ik ook tegen dat Epoxy het blad groenig kleurt, maar dat kan ook verschillend zijn per merk natuurlijk. Ook vind het het voorbeeld zoals in de link hierboven echt niet mooi en afbreuk doen aan het uiterlijk van het blad, dus ik ben nogal huiverig voor de epoxy oplossing. Maar jij hebt het over impregneren om glans te voorkomen, wat bedoel je daar precies mee?

Iemand in onderstaand topic heeft uiteindelijk een PU-lak gebruikt, maar als ik je goed begrijp denk jij dat dit niet krasvast is?

https://www.klusidee.nl/F...blad-afwerken-t79139.html

Voor de volledigheid nog even de productbeschrijving erbij:

Trae-lyx mineral finish, de nieuwe ultramatte "onzichtbare'' 2 komponenten PU coating voor op o.a. beton, betonlook, stuc, tadelakt en andere stucco-achtige of steenachtige ondergronden, voor bijvoorbeeld badkamer en aanrechtblad of andere zwaarder belaste ondergronden. Op zuigende ondergronden - dus eigenlijk alle kale steenachtige ondergronden - eerst Trae-lyx Mineral grondlak hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb zelf de onderstaande gebruikt voor mijn betonnen keukenblad:

https://www.deblauwehond.be/documenten/tf-stucvernispdf

Die is in een matte variant te krijgen. Na twee jaar heb ik er nog geen kras opzitten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:22:
Ik heb zelf de onderstaande gebruikt voor mijn betonnen keukenblad:

https://www.deblauwehond.be/documenten/tf-stucvernispdf

Die is in een matte variant te krijgen. Na twee jaar heb ik er nog geen kras opzitten.
Thanks. Dat klinkt goed. Klinkt redelijk hetzelfde als de Trae-lyx. Ik ga eens op zoek naar de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

zandpaddo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:26:
[...]

Jij bedoeld het zoals beschreven in onderstaande link (eerst epoxy, dan afwerken met lak)?

https://polyestershoppen....bakken-afwerken-met-epoxy

Echter kom ik ook tegen dat Epoxy het blad groenig kleurt, maar dat kan ook verschillend zijn per merk natuurlijk. Ook vind het het voorbeeld zoals in de link hierboven echt niet mooi en afbreuk doen aan het uiterlijk van het blad, dus ik ben nogal huiverig voor de epoxy oplossing. Maar jij hebt het over impregneren om glans te voorkomen, wat bedoel je daar precies mee?

Iemand in onderstaand topic heeft uiteindelijk een PU-lak gebruikt, maar als ik je goed begrijp denk jij dat dit niet krasvast is?

https://www.klusidee.nl/F...blad-afwerken-t79139.html
Goede epoxy is kleurloos. Wat je in het voorbeeld ziet zijn meerdere lagen epoxy en dan krijg je echt zo een glimmende laag erover heen. Gebruik je 1 laag epoxy dan trekt die in het beton en maakt het permanent waterdicht en veel sterker eventueel 2 lagen. Daarna voorzichtig opschuren en dan PU coating er overheen. Dan heb je ook niet meer dat glimmende.

Die double d lak die ze polyestershoppen is een van de beste die er is. De watergedragen varianten zijn een stuk zwakker met kortere levensduur. Polyestershoppen is een aanbieder die al echt lang in het 2 componenten segment zit en die hebben er echt verstand van. De 2k produkten voor de woningbouw zijn niet echt van een denderende kwaliteit, daar is het ook nog allemaal nieuw.

Dat topic van klusidee staat een hele hoop misinformatie in dat kun je beter negeren. De suggestie van polyestershoppen om een proefstuk te maken van een betontegel/klinker is ook een goed idee dan zie je gelijk het eindresultaat. Het is wel wat meer werk maar als je het goed doet gaat makkelijk decennia lang mee.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
digifun schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:06:
[...]

Goede epoxy is kleurloos. Wat je in het voorbeeld ziet zijn meerdere lagen epoxy en dan krijg je echt zo een glimmende laag erover heen. Gebruik je 1 laag epoxy dan trekt die in het beton en maakt het permanent waterdicht en veel sterker eventueel 2 lagen. Daarna voorzichtig opschuren en dan PU coating er overheen. Dan heb je ook niet meer dat glimmende.

Die double d lak die ze polyestershoppen is een van de beste die er is. De watergedragen varianten zijn een stuk zwakker met kortere levensduur. Polyestershoppen is een aanbieder die al echt lang in het 2 componenten segment zit en die hebben er echt verstand van. De 2k produkten voor de woningbouw zijn niet echt van een denderende kwaliteit, daar is het ook nog allemaal nieuw.

Dat topic van klusidee staat een hele hoop misinformatie in dat kun je beter negeren. De suggestie van polyestershoppen om een proefstuk te maken van een betontegel/klinker is ook een goed idee dan zie je gelijk het eindresultaat. Het is wel wat meer werk maar als je het goed doet gaat makkelijk decennia lang mee.
Thanks, ik ga hen ook nog maar eens contacten denk ik. Vandaag ook nog even contact gehad met de leverencier van het blad. Komt erop neer dat ze met geen enkele coating goede ervaringen hebben, al lijkt me dat meer risicomijdend gedrag. Ze hebben wel ervaring met het (herhaaldelijk) impregneren. Ik krijg hier nog meer advies over, wat dit dan precies inhoud.

En anders zit er niks anders op dan experimenteren op iets anders, met epoxy en/of 2k lak want het is nogal een grote gok om het zo op je blad te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Even een update. Ik heb ondertussen een best wel mooi middel gevonden en daarmee een van de twee bladen in onze keuken behandeld. Het is Buddy Rhodes PS1-LS een impregneermiddel voor betonnen aanrechtbladen, welke deze ook resistent maakt tegen zuren. Het wordt door slechts twee shops in nederland geleverd op dit moment. Wat het precies is weet ik niet, maar het is voedselveilig (en ruikt beetje ammoniak achtig).

Het is vrij makkelijk aan te brengen dmv sprayen en nathouden voor bepaalde periode. Het meeste werk was bij mij het strippen van het huidige blad met thinner en het lichtjes opschuren met een diamantpad korrel 400. Daarna is vooral de wachttijd tussen de stappen het langst.

Ik heb het er nu twee weken op zitten en blijft vooralsnog mooi. Het andere blad staat nog op de planning. Ik wou dat dit spul er vanaf het begin op gezeten had. Meer info, stuur gerust een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1256456

Beste Zandpaddo,

Sta voor een na 10 naar gebruik behandelen van ons betonnen aanrechtblad.
Ben heel benieuwd naar je bevindingen qua krassen etc nu we een flink aantal maanden verder zijn. Als ik het goed begrijp ben je voor een impregneermiddel gegaan en niet voor een epoxy hars met DD lak erachteraan. Had je een speciale reden om dat laatste toch niet te doen?

Hartelijke groet,
Pennylane
Pagina: 1