Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMNEZIA
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-10-2024

AMNEZIA

insomniac

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan mijn eerste spiegelreflex camera (kit) te kopen, ik heb twee nikon modellen in gedachten de D3400 en de D5600. Over de body ben ik al vrij zeker dat het een van deze twee gaat worden, ik heb een korte vraag over de body maar het gaat mij vooral over de lenzen die bij een kit komen.

Wat ik wil doen met de spiegelreflex
Over het algemeen probeer ik al een langere tijd fotos te maken, dit heb ik vooral met mijn telefoon (Iphone 7) gedaan. De resultaten zijn niet tegen gevallen alleen nu voel ik mij gelimiteerd door de functionaliteit van mijn telefoon waardoor ik nu dus serieus ben gaan nadenken om een spiegelreflex te halen.

Ik wil graag landschap en natuur fotos (veel licht) maken en wat meer richting de stad/straatfotografie(vaak minder licht/schemertijd). Portret fotos zijn niet mijn doel maar wellicht zal ik dit wel gaan proberen.
Mijn budget ligt rond de 600/900 euro.

Mijn vragen
Ik heb de D3400 en de D5600 vergeleken en de verschillen zijn niet zo groot, volgens mij zit er vooral meer technologie in de D5600. De twee grootste verschillen zijn de autofocuspunten (D3400/11, D5600/39) en het uiklapbare scherm op de D5600. Ik vond het ook belangrijk dat de max. iso ook hoog ligt op deze modellen.

- Zal ik in mijn situatie de extra focuspunten van de D5600 nodig hebben of heb ik genoeg aan de 11 van de D3400?

Over de lenzen, ik heb een aantal kitsamenstellingen gezien en ik denk dat een kit met een 18-55mm en een 70-300mm lens goed past bij mijn doelen voor fotografie. Ook heb ik wat onderzoek gedaan naar de type lenzen en bij sommige (goedkopere) kits zit vaak een nikkor 18-55mm en een tamron 70-300mm lens (zonder VR).

- Na wat googlen zag ik dat de nikkor 70-300mm vaak beter werd geprezen dan de tamron maar is dit verschil ook zo groot? Ik dacht dat nikkor en tamron lenzen rond het zelfde kaliber waren.

Ook heb ik een kit gezien met een 18-140mm lens en een kit met een 18-200mm lens.

- Nu vraag ik me af of het slim is om voor een lens te gaan met een groter bereik of beter twee lenzen met een aanvullend bereik (18-55mm/70-300mm)?

Hier nog even een lijstje van de kits die mijn interesse hebben.
NIKON D3400 ZWART + AF-P 18-55MM VR + AF-P 70-300MM VR (Dit is momenteel mijn keuze)
NIKON D3400 DUBBELZOOM VAKANTIEKIT (Goedkoper maar met tamron lens, enige reden dat deze er bij staat is dat hij goedkoper is)
NIKON D5600 + AF-P 18-55MM VR ("Nadeel" 1 lens)

Mijn uiteindelijke oordeel is dit, omdat ik een redelijk laag budget heb voor een spiegelreflex is het misschien beter met een instapper te beginnen (D3400) welke ik later zou kunnen vervangen met de D5600 of iets anders. Dus als ik dan de 1ste kit zou kopen heb ik wel al 2 nikkor lenzen van degelijke kwaliteit met VR die ik later ook zou kunnen gebruiken.

Maar de D5600 is wat robuster, meer water bestendig en flexibeler in gebruik door het scherm. Allen als ik deze kit haal heb ik wel maar 1 lens (18-55mm), ik heb wel vaker met en spiegelreflex mogen fotograferen welke ook een 18-55mm lens had en dit voelde voor mij toch wat gelimiteerd.

Ik heb via school gebruik kunnen maken van canon en nikon cameras (instap modellen) en mijn voorkeur gaat wel uit naar een nikon. Als jullie goede alternatieven in dezelfde price range hebben op de modellen die ik heb aangegeven sta ik daar zeker voor open.

Sorry voor de lange post maar ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven en dat jullie mij kunnen helpen bij mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:40
In principe zou ik ook gaan voor de Nikon D3400, prima instap model. Verder heb je ook de lenzen voor wide angle en zoom dus kan je jezelf een beetje gaan oriënteren wat je zelf echt wil. en dan kan je later daar de lenzen voor gaan kopen. verder over die focus punten, ben zelf ingestapt met een D3100 heeft er ook 11. Ging verder allemaal prima.

Nog 1 vraag. Waarom kijk je niet tweedehands kan je vaak meer voor minder krijgen. Ben zelf ook nog een scholier maar heb toch leuke appratuur en alles is 2e hands gekocht, omdat ik het anders gewoon niet kon betalen. Test je spullen wel altijd goed voor je ze koopt.

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

Ik zou gewoon met de D3400 beginnen. Een telelens zou ik er nog niet eens meteen bij kopen, maar gewoon zo eens beginnen met één lens. Dan kan je kijken of je iets mist, en het er altijd nog bij kopen. Ik zelf mis een telelens eigenlijk vrijwel nooit. Vanwege het gewicht zou hij sowieso meestal thuisblijven, en een beetje croppen is ook prima te doen. Eerder zou ik (persoonlijk) juist weer meer een wide-angle lens overwegen om landschappen te fotograferen, of een flink lichtsterke prime (a la 35mm/1.8 of 50mm/1.8) voor low-light en portretfotografie.

Zoals @Coolyo_Lars al zegt, is er ook tweedehands veel beschikbaar. Een D3300 of D3200 zijn ook prima camera's en al flink vertegenwoordigd op de tweedehands markt, dus daar zou je nog makkelijk een hap geld kunnen besparen.

Voordeel is dat je dan meer budget overhoudt om later aan lenzen te besteden. Of aan een flitser, een statief of een fotocursus, om daarmee je creatieve mogelijkheden te vergroten.

[ Voor 29% gewijzigd door Garyu op 07-11-2018 13:59 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:59
Een telelens heb je voor jouw gebruik niet nodig. Is allemaal redelijk statisch, dus ook een D3400 zou moeten voldoen. Voor landschap en natuurfotografie, neem je de 18-105 kit lens.

pricewatch: Nikon D3400 + 18-105mm f/3.5-5.6 Zwart

Voor lowlight- en straatfotografie neem je een 35 f1.8 of 50 f1.8. Met een crop camera zou ik 35 mm adviseren.

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
pricewatch: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Bij natuurfotografie horen toch ook dieren? Dan is een telelens wel handig. Ik ga nooit op stap zonder mijn telelens. Dat beetje extra gewicht vind ik minder belangrijk dan als ik toch nog net een bepaalde vogel ofzo op de foto kan krijgen. Dus persoonlijk vind ik dat je wel nog een 200mm zoizo nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:43
een telelens is gewoon gaaf als je net met een DSLR begint. Dus: gewoon er bij kopen! of in een kit, of regel er één tweedehands. Zonder stabilisatie al onder de 100 euro, met VR +/- 200 op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Coolyo_Lars schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:17:
Bij natuurfotografie horen toch ook dieren? Dan is een telelens wel handig. Ik ga nooit op stap zonder mijn telelens. Dat beetje extra gewicht vind ik minder belangrijk dan als ik toch nog net een bepaalde vogel ofzo op de foto kan krijgen. Dus persoonlijk vind ik dat je wel nog een 200mm zoizo nodig hebt
Dat klopt. Maar de standaard telezooms zijn niet heel lichtsterk, waardoor je al snel een statief nodig hebt om dat vogeltje of hertje op de foto zetten. Of je neemt meer ruis bij hoge ISO voor lief.
107mb schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:19:
een telelens is gewoon gaaf als je net met een DSLR begint. Dus: gewoon er bij kopen! of in een kit, of regel er één tweedehands. Zonder stabilisatie al onder de 100 euro, met VR +/- 200 op MP.
Lijkt me niet de eerste prio voor TS met zijn budget en zijn beoogde gebruik ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Joris748 op 07-11-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:43
Joris748 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:25:
[...]

Lijkt me niet de eerste prio voor TS met zijn budget en zijn beoogde gebruik ;)
in de openingspost staat een D3400 dubbelkit met 70-300 VR voor 619 euro. Valt dus ruim binnen budget van 600 tot 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
107mb schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:29:
[...]

in de openingspost staat een D3400 dubbelkit met 70-300 VR voor 619 euro. Valt dus ruim binnen budget van 600 tot 900 euro.
Tel daar de 220 euro voor de 35 mm bij op en TS gaat richting de bovengrens van zijn budget.

Als ik zou moeten kiezen, dan koos ik niet voor de telelens. Dat is leuk voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 23:57
Achteraf heb ik spijt dat ik destijds bij mijn eerste camera (D3200) de kitlens heb gekocht en niet marktplaats afgestruind heb voor een betere lens, want dat ding gebruik ik echt nooit meer. Met een D3400 ga je waarschijnlijk niet extreem veel verschil merken qua beeldkwaliteit, maar als je door wil groeien naar een betere body zul je de lens ook blijven gebruiken. Als je dat wel van plan bent zou ik niet voor een kitlens gaan maar kijken of je iets op Marktplaats kunt vinden. Als je geen wildlife gaat doen is een telelens niet nodig wat mij betreft, maar is inderdaad wel leuk om te hebben.

Ik weet ook niet hoe vast je aan een spiegelreflex zit, maar ik zou ook zeker even rondneuzen binnen de Fujifilm systeemcamera's en binnen jouw budget met name de X-T100 met kitlens. De kitlenzen van Fujifilms zijn uitstekend en de X-T100 is niet duur. Volgens mij zijn er ook wat cashbacks gaande (bij Coolblue in ieder geval voor de X-T100) en dat maakt het wel erg interessant. Ik was zelf wat sceptisch over systeemcamera's, maar een aantal collega's (serieuze hobbyfotografen) zijn overgestapt en moet zeggen dat het bij mij ook wel kriebelt en de kwaliteit is echt verbluffend voor het geld. Ik zeg niet dat je het moet doen, maar het is iets wat je mee kunt nemen in je overweging.

[ Voor 3% gewijzigd door Point op 07-11-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Point schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:40:
Achteraf heb ik spijt dat ik destijds bij mijn eerste camera (D3200) de kitlens heb gekocht en niet marktplaats afgestruind heb voor een betere lens, want dat ding gebruik ik echt nooit meer. Met een D3400 ga je waarschijnlijk niet extreem veel verschil merken qua beeldkwaliteit, maar als je door wil groeien naar een betere body zul je de lens ook blijven gebruiken. Als je dat wel van plan bent zou ik niet voor een kitlens gaan maar kijken of je iets op Marktplaats kunt vinden. Als je geen wildlife gaat doen is een telelens niet nodig wat mij betreft, maar is inderdaad wel leuk om te hebben.
Huh? Waarom zou je een betere lens niet merken op een D3400? Ik denk juist dat je een betere body veel minder zult merken en vaak beter het geld in betere lenzen kunt investeren. Dus zoals gezegd bijvoorbeeld de 35/1.8 te nemen. Lichtsterke primes leveren gewoon geweldige kwaliteit, daar profiteer je met een D3400 net zo goed van als met een D850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 23:57
Garyu schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:46:
[...]
Huh? Waarom zou je een betere lens niet merken op een D3400? Ik denk juist dat je een betere body veel minder zult merken en vaak beter het geld in betere lenzen kunt investeren. Dus zoals gezegd bijvoorbeeld de 35/1.8 te nemen. Lichtsterke primes leveren gewoon geweldige kwaliteit, daar profiteer je met een D3400 net zo goed van als met een D850.
Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad. Een betere lens heb je profijt van met iedere body, maar je haalt meer uit je lens met een betere body. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik merkte een gigantisch verschil tussen mijn lenzen op een D3200 en een D500. Maar goed, dat is een discussie waar TS verder weinig aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk vooral naar mooie tweede hands lenzen belangrijker dan de body. Verschil tussen body's zie je vooral terug in het autofocus systeem en de ISO gevoeligheid. Over het algemeen gesproken scheelt het in de ruis bij hogere ISO.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

What about een van de volgende Sigma-lenzen als standaard walk-around in plaats van de kitlens dan?

Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM.
Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM.

Die leveren in ieder geval ten opzichte van de kitlens enorme kwaliteit voor een acceptabele prijs? En zijn waarschijnlijk tweedehands ook te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 07-11-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Point schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:50:
[...]

Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad. Een betere lens heb je profijt van met iedere body, maar je haalt meer uit je lens met een betere body. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik merkte een gigantisch verschil tussen mijn lenzen op een D3200 en een D500. Maar goed, dat is een discussie waar TS verder weinig aan heeft.
Ja heel vreemd ook dat je verschil merkt tussen een instap body van een €400 uit 2012 of een FF body van 2K uit 2016 :+ Verschik is nogal wat groter dan de body's die de TS op zijn/haar wishlist heeft.

Ik adviseer juist wél een kitlens bij de body te nemen juist omdat de TS ook weer geen enorme ervaring heeft. Lens is relatief goedkoop en relatief allround dus perfect om te ontdekken waar je eventuele voorkeuren liggen en dus ook mee te beginnen.

Dus de D3400 met kitlens. De tele vind ik lastig, beest leuk maar persoonlijk mis ik er weinig aan en zou ik liever voor bv. de 35mm 1.8 gaan. Eventueel later nog een (2e hands) telelens ?
Mooie combo, kitlens voor landschap, natuur, allround en de 35mm voor straat fotografie, schemer en om dingen wat meer te isoleren :)

@AMNEZIA Vergeet niet de rest van de spullen die er nog bij komen zoals een tasje, 1~2 geheugenkaartjes, extra accu en wellicht een statiefje?

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 07-11-2018 20:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Zat net op het vraag en aanbod deel van tweakers te kijken. Daar hebben ze leuke spullen staan. Denk dat de TS daar ook maar eens moet kijken voordat hij een beslissing maakt. (nee ik zit hier niet te adverteren of iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik ben zelf wél groot fan van tele, officieel wordt alles boven de 50mm (of 75?) als tele gezien dacht ik. Mijn persoonlijk mooiste landschapsfoto's zijn met m'n tele-zoom gemaakt. Ik denk dat het maar net is waar iemand zich prettig bij voelt, met groothoek heb ik moeite om een duidelijk onderwerp vast te leggen. Door de kleinere scherptediepte van tele, is dat eenvoudiger. Een ander voordeel van tele vind ik dat voor- en achtergrond dichter op elkaar zit (compressie), zo kun je zeker bij een weids uitzicht een naar mijn idee meer bijzondere foto maken. Zoek er maar eens op om te zien wat het is.

Landschap met tele is eigenlijk een andere tak dan landschap met groothoek.

Dat gezegd hebbende, kan ik je adviseren ook wat budget te reserveren voor een cursus. Zowel fotograferen zelf, als ook evt Lightroom. Dslr en systeem camera's zijn juist op hun sterkst door de vrijheid in instellingen. Dat hoeft zeker niet volledig manueel te zijn, maar weten hoe je bepaalde instellingen moet gebruiken en wat je na het afschieten nog kunt doen met een foto, maakt je veel creatiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMNEZIA

AMNEZIA

insomniac

Topicstarter
Dank voor de vele reacties, na nog wat gegoogled te hebben i.v.m. de focuspunten denk ik met een D5600 net wat meer vrijheid te hebben qua diepte/scherpstelling en compositie en ook het kantelbaar scherm kan heel handig zijn. Als mijn budget dit toe laat en anders ga ik voor de D3400, met wat geluk zal ik misschien ook een D7200 kunnen halen maar dit is alleen als ik deze voor een goede prijs kan vinden.

@Coolyo_Lars @Garyu @sapphire
Tweedehands is ook zeker een optie, mijn plan is om te wachten tot 23 & 26 november aangezien dan Black Friday en Cyber Monday zijn en ik misschien een van bovengenoemde camera's voor een koopje kan meenemen. Ik heb toevallig al een statief liggen dus dat scheelt ook in kosten.

Ik denk zelf wel echt een telelens te willen gebruiken, ik weet van mezelf wat ik wil vastleggen alleen merk dat het met een groothoeklens moeilijker is en ik wil liever niet achteraf mijn foto's moeten croppen.

@Joris748 @sapphire Is er een voordeel aan een lens met alleen 35mm of 50mm tegenover 18-55mm?

@Point De X-T100 ziet er inderdaad heel interessant uit, misschien dat ik deze in de winkel zou moeten bekijken over hoe het in de hand ligt (ik heb wat grotere handen dus als hij te klein is word het al snel vermoeiend).

@LA-384 Een cursus is ook interessant, ik zie ook wel eens dat je een gratis cursus kan krijgen bij bepaalde camera's/kits, ik heb wel al ervaring met lightroom etc. dus dat gaat wel goedkomen.

P.S.
Op superaankoop.co.nl heb ik de camera's voor een mooie prijs gezien, gemixte reviews maar dit is misschien ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door AMNEZIA op 08-11-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

AMNEZIA schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:40:
Dank voor de vele reacties, na nog wat gegoogled te hebben i.v.m. de focuspunten denk ik met een D5600 net wat meer vrijheid te hebben qua diepte/scherpstelling en compositie en ook het kantelbaar scherm kan heel handig zijn. Als mijn budget dit toe laat en anders ga ik voor de D3400, met wat geluk zal ik misschien ook een D7200 kunnen halen maar dit is alleen als ik deze voor een goede prijs kan vinden.

@Coolyo_Lars @Garyu @sapphire
Tweedehands is ook zeker een optie, mijn plan is om te wachten tot 23 & 26 november aangezien dan Black Friday en Cyber Monday zijn en ik misschien een van bovengenoemde camera's voor een koopje kan meenemen. Ik heb toevallig al een statief liggen dus dat scheelt ook in kosten.
Je keuzes zijn tweedehands zeker ruimer, omdat je met hetzelfde geld gewoon meer value for money gaat krijgen. Bedenk ook wat je 'echte' eisen zijn, en waar je best compromissen wilt maken.
Ik denk zelf wel echt een telelens te willen gebruiken, ik weet van mezelf wat ik wil vastleggen alleen merk dat het met een groothoeklens moeilijker is en ik wil liever niet achteraf mijn foto's moeten croppen.
Je zult sowieso met post-processing vééél meer uit je foto's kunnen halen, ik zou zeker wél je foto's nog even op de PC bijwerken.
@Joris748 @sapphire Is er een voordeel aan een lens met alleen 35mm of 50mm tegenover 18-55mm?
Beeldkwaliteit. Deze lenzen zijn veel makkelijker heel goed in elkaar te zetten, omdat de complexiteit van het zoomen wegvalt. Daardoor kan je voor relatief weinig geld enorm goede lenzen krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je niet meer kan zoomen, en daarom worden ze er vaak "bij" gekocht. Voor 100-200€ heb je een beeldkwaliteit met meestal enorme scherpte en weinig vervorming waar je bij een zoomlens ongeveer het 10-voudige zou moeten uitgeven. Daarnaast kunnen ze door hun grote lensopening (f/1.8) ook een heel fijne scherpte-diepte bereiken en werken beter bij weinig licht vergeleken met de gemiddelde zoomlens.
@Point De X-T100 ziet er inderdaad heel interessant uit, misschien dat ik deze in de winkel zou moeten bekijken over hoe het in de hand ligt (ik heb wat grotere handen dus als hij te klein is word het al snel vermoeiend).

@LA-384 Een cursus is ook interessant, ik zie ook wel eens dat je een gratis cursus kan krijgen bij bepaalde camera's/kits, ik heb wel al ervaring met lightroom etc. dus dat gaat wel goedkomen.
Online is er ook veel materiaal het bekijken waard. Denk aan compositie, post-processing, etc. Natuurfotografie is een geliefd onderwerp op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Het grote voordeel van een lens met een vast brandpunt is het grote diafragma. Diafragma is de lensopening.
  • De 35 mm lens heeft een diafragma van f/1.8
  • De 18-55 mm lens heeft bij 35 mm zoom een diafragma van ongeveer f/4.0.
Dit scheelt twee stops. Hierdoor kun je bij weinig licht een 2 stops langere sluitertijd gebruiken om de foto voldoende te belichten. Bij dezelfde hoeveelheid licht geeft f/1.8 met een sluitertijd van 1/60s dezelfde belichting als f/4.0 met een sluitertijd van 1/15s. Met 1/60s kun je foto's maken uit de hand, bij 1/15s heb je een statief nodig.

Zo'n 35 mm prime lens is daarom erg leuk voor low-light en voor straatfotografie. Door het vaste brandpunt leer je ook creatief fotograferen. Je bent veel meer met compositie bezig en leer je spelen met scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMNEZIA

AMNEZIA

insomniac

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:06:
[...]
Je keuzes zijn tweedehands zeker ruimer, omdat je met hetzelfde geld gewoon meer value for money gaat krijgen. Bedenk ook wat je 'echte' eisen zijn, en waar je best compromissen wilt maken.

[...]
Je zult sowieso met post-processing vééél meer uit je foto's kunnen halen, ik zou zeker wél je foto's nog even op de PC bijwerken.

[...]
Beeldkwaliteit. Deze lenzen zijn veel makkelijker heel goed in elkaar te zetten, omdat de complexiteit van het zoomen wegvalt. Daardoor kan je voor relatief weinig geld enorm goede lenzen krijgen. Het nadeel is natuurlijk dat je niet meer kan zoomen, en daarom worden ze er vaak "bij" gekocht. Voor 100-200€ heb je een beeldkwaliteit met meestal enorme scherpte en weinig vervorming waar je bij een zoomlens ongeveer het 10-voudige zou moeten uitgeven. Daarnaast kunnen ze door hun grote lensopening (f/1.8) ook een heel fijne scherpte-diepte bereiken en werken beter bij weinig licht vergeleken met de gemiddelde zoomlens.

[...]
Online is er ook veel materiaal het bekijken waard. Denk aan compositie, post-processing, etc. Natuurfotografie is een geliefd onderwerp op Youtube.
Inderdaad daarom twijfel ik ook nog erg, uiteindelijk zal ik alleen voor de duurdere modellen gaan als het mogelijk is binnen mijn budget.

Daar ben ik mij bewust van, alleen croppen vind ik zelf nadelig omdat je dan vaak met een kleinere foto eindigt. Maar bijwerken gaat zeker gebeuren, een voordeel aan het RAW formaat bij DSLR.
Joris748 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:08:
Het grote voordeel van een lens met een vast brandpunt is het grote diafragma. Diafragma is de lensopening.
  • De 35 mm lens heeft een diafragma van f/1.8
  • De 18-55 mm lens heeft bij 35 mm zoom een diafragma van ongeveer f/4.0.
Dit scheelt twee stops. Hierdoor kun je bij weinig licht een 2 stops langere sluitertijd gebruiken om de foto voldoende te belichten. Bij dezelfde hoeveelheid licht geeft f/1.8 met een sluitertijd van 1/60s dezelfde belichting als f/4.0 met een sluitertijd van 1/15s. Met 1/60s kun je foto's maken uit de hand, bij 1/15s heb je een statief nodig.

Zo'n 35 mm prime lens is daarom erg leuk voor low-light en voor straatfotografie. Door het vaste brandpunt leer je ook creatief fotograferen. Je bent veel meer met compositie bezig en leer je spelen met scherptediepte.
Bedankt voor de informatie, kan dit erg waarderen!
Ik ga denk ik ook een 35mm 1.8 halen zodra dit mogelijk is, weer even gegoogled en inderdaad niet al te duur en zeker een must-have.

[ Voor 21% gewijzigd door AMNEZIA op 08-11-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:29
AMNEZIA schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:16:
[...]
Daar ben ik mij bewust van, alleen croppen vind ik zelf nadelig omdat je dan vaak met een kleinere foto eindigt. Maar bijwerken gaat zeker gebeuren, een voordeel aan het RAW formaat bij DSLR.
Niet vaak, altijd :P Maar vergeet niet dat, bijvoorbeeld, een 1080p-scherm netaan 2MP weergeeft. Niet dat ik nou meteen zou aanraden om alleen maar groothoek te schieten en te croppen, maar het zou je verbazen hoeveel ruimte je hebt voor flinke crops als je foto goed scherp is.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf zeker niet zonder telelens willen. Een dagje dierentuin heeft toch zeker wel baat bij 200mm of meer :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wormaap schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:03:
[...]

Niet vaak, altijd :P Maar vergeet niet dat, bijvoorbeeld, een 1080p-scherm netaan 2MP weergeeft. Niet dat ik nou meteen zou aanraden om alleen maar groothoek te schieten en te croppen, maar het zou je verbazen hoeveel ruimte je hebt voor flinke crops als je foto goed scherp is.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf zeker niet zonder telelens willen. Een dagje dierentuin heeft toch zeker wel baat bij 200mm of meer :)
Precies, die resolutie klinkt heel wat maar in megapixels valt het reuze mee voor de meeste gangbare monitoren. Pas met 8K monitoren heb je een flinke resolutie nodig om het beeld te kunnen vullen, wil je croppen dan mag je helemaal van goede huizen komen (50+ mp).

Overzichtje:
1080p (1920x1080) = 2.07mp
1440p (2560x1440) = 3.69mp
2160p (3840x2160 4K) = 8.29mp
2880p (5120x2880 5K) = 14.75mp
4320p (7680x4320 8K) = 33.18mp

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
AMNEZIA schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:16:
[...]

Inderdaad daarom twijfel ik ook nog erg, uiteindelijk zal ik alleen voor de duurdere modellen gaan als het mogelijk is binnen mijn budget.

[...]

Bedankt voor de informatie, kan dit erg waarderen!
Ik ga denk ik ook een 35mm 1.8 halen zodra dit mogelijk is, weer even gegoogled en inderdaad niet al te duur en zeker een must-have.
Ik zou beginnen met de camera en een allround zoomlens. Ik heb ooit ook o.a. de 35mm en een 50mm lens gekocht en werkelijk nooit gebruikt. Zonde van mijn geld. Kijk eerst welke brandpunten je de 1e maanden veel gebruikt met zo'n statistiekentool. Dan is die lens daarna altijd nog snel aangeschaft.

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 21:56
De D5600 doet mee in de Nikon winter cashback actie. Scheelt alweer €100 en eind volgende week is er bovendien kans op aanbiedingen vanwege Black Friday/Cyber Monday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMNEZIA

AMNEZIA

insomniac

Topicstarter
Even een update, nu bijna een maand later ben ik toch voor de Nikon D5600 met 2 kit lenzen (18-55/70-300) gegaan. Dit komt mede doordat ik dit setje voor een hele mooie prijs heb kunnen vinden (+-700 euro).

Uiteindelijk komt het toch aan op persoonlijke voorkeur, de D3500 voelde voor mij toch iets te basic dit komt vooral omdat ik al eerder met DSLR's heb mogen spelen en ik het uitklapbare scherm toch wel belangrijk vind.
Ik ben ook naar de winkel geweest en heb beide toestellen in handen gehad en de D5600 lag iets lekkerder in de hand.

Wat misschien ook wel meetelt is dat dit voor mij een grote aankoop is geweest en ik mij bewust was dat ik niet zomaar nog een DSLR zou kunnen kopen dus heb ik besloten dat ik met het instapmodel (D3500) geen genoegen wilde nemen, de D5600 voelde voor mij meer als een waardige investering.

Mijn conlusie is dat als je het geld hebt/kan missen zou ik voor de D5600 gaan. Wil je liever wat centen besparen of weet je niet zeker dat je er ook echt gebruik van gaat maken kies dan voor het instap model.
Maar de keuze ligt natuurlijk bij jezelf, ik voelde mij al sinds het begin meer aangetrokken tot de D5600 dus ik denk dat dat ook mijn keuze wel wat heeft beinvloed.
Pagina: 1