Toon posts:

Zijn 2 exhaust case fans genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TJRK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-04 18:26
Over twee weken kan ik eindelijk voor het eerst mijn PC gaan bouwen. Nu heb ik bij mijn build gekozen voor een NZXT H500 case. Ik heb een aantal videos gekeken over het bouwen van PC's en ook over de verschillende parts die ik heb gekozen.

Nu ben ik erachter gekomen dat deze case standaard maar 2 fans heeft, namelijk op de achterkant 1 en aan de bovenkant 1. Als ik het goed heb zijn dit allebei exhaust fans en zitten er dus geen standaard intake fans bij. Is dit noodzakelijk en zal ik extra fans moeten aanschaffen? Of zijn 2 exhaust fans voldoende?

Ik weet niet of het van belang is, maar voor de zekerheid is hier mijn PC build en ik ben niet van plan om te overclocken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,-€ 216,-
1MSI B450-A PRO€ 89,90€ 89,90
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 469,-€ 469,-
1NZXT H500 Zwart/Rood€ 72,90€ 72,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,90€ 142,90
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 79,75€ 79,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,95

Beste antwoord (via TJRK op 07-11-2018 19:54)

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
TJRK schreef op woensdag 7 november 2018 @ 02:58:
[.....]
Nu ben ik erachter gekomen dat deze case standaard maar 2 fans heeft, namelijk op de achterkant 1 en aan de bovenkant 1. Als ik het goed heb zijn dit allebei exhaust fans en zitten er dus geen standaard intake fans bij. Is dit noodzakelijk en zal ik extra fans moeten aanschaffen? Of zijn 2 exhaust fans voldoende?
Ik ken deze behuizing niet persoonlijk, maar als ik de manual bekijk dan kun je twee extra fan's in het frontpanel plaatsen.
Daarmee kun je de airflow net iets gerichter laten stromen, bijv. voor extra verkoelende lucht richting aanwezige HDD's, maar ook richting CPU en geheugen.

Zoals de case standaard wordt geleverd lijkt de airflow mij voor dat deel vd behuizing aan de karige kant en extra fan's in het front zullen absoluut voor meer gerichtheid zorgen.

Je kunt de airflow eenvoudig zichtbaar maken met iets dat rook produceert (wierook oid). Door het transparante zijpaneel moet het trajet eenvoudig te volgen zijn als je de rook bij de intake naar binnen laat stromen.
Doe deze test daarna nogmaals met een of twee frontfan's en vergelijk de verschillende situaties. ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
TJRK schreef op woensdag 7 november 2018 @ 02:58:
[.....]
Ik ken deze behuizing niet persoonlijk, maar als ik de manual bekijk dan kun je twee extra fan's in het frontpanel plaatsen.
Daarmee kun je de airflow net iets gerichter laten stromen, bijv. voor extra verkoelende lucht richting aanwezige HDD's, maar ook richting CPU en geheugen.

Zoals de case standaard wordt geleverd lijkt de airflow mij voor dat deel vd behuizing aan de karige kant en extra fan's in het front zullen absoluut voor meer gerichtheid zorgen.

Je kunt de airflow eenvoudig zichtbaar maken met iets dat rook produceert (wierook oid). Door het transparante zijpaneel moet het trajet eenvoudig te volgen zijn als je de rook bij de intake naar binnen laat stromen.
Doe deze test daarna nogmaals met een of twee frontfan's en vergelijk de verschillende situaties. ;)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 23:01
Ik zou er wel 2 fans als intake bij nemen ja. Met alleen exhaust gaat de lucht door elke kier naar binnen komen, als daar geen stoffilter zit zal er ook meer stof in je case komen. Volgens de specs in de Pricewatch heeft je moederbord ook 4 case fan aansluitingen, dus je kan mooi 2 extra fans aansluiten en met PWM aansturen. Als je de fan curve instelt zou ik dat zo doen dat je intake fans net iets harder draaien dan je exhaust fans.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

Zoals iedereen al zei: zeker weten 2 extra casefans aanschaffen om op zijn minst een gerichte luchtstroom te krijgen en daarnaast onderdruk te voorkomen (stof).

Kijk even wat voor kwaliteit stoffilters die h500 heeft aan de voorkant. Als dit stoffilters zijn die, net zoals in de lian Li pc-o11 air, erg obstructive zijn, neem dan static pressure fans als casefans.
Deze Noctua's zijn daarvoor uitstekend.

Of koop andere stoffilters van Silverstone ofzo.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 21:35

Eagle Creek

Breathing security

Ik sluit mij aan bij de eerder Tweakers: 2x out = 2x in. Voorin dus twee extra fans plaatsen.

Of één out verplaatsen en één voor van maken.

[Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 07-11-2018 10:48]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lekker de andere kant.
Ik heb 1 exhaust fan in mijn pc zitten, en 1 intake fan. en dat houd mijn pc ook meer dan koel genoeg.
En die intake zit er voornamelijk om de (destijds 3) hd's te koelen, de cpu en gpu bleven iirc zonder ook al koel.

[Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 07-11-2018 10:51]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

heuveltje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:50:
Lekker de andere kant.
Ik heb 1 exhaust fan in mijn pc zitten, en 1 intake fan. en dat houd mijn pc ook meer dan koel genoeg.
En die intake zit er voornamelijk om de (destijds 3) hd's te koelen, de cpu en gpu bleven iirc zonder ook al koel.
Zoals hierboven al aangegeven gaat het ook niet alleen om de koeling, die idd wellicht niet nodig is, maar over het creëren van een overdruk in de behuizing ter voorkoming van het aanzuigen van stof a.g.v. de sterke onderdruk die ontstaat als je alleen twee exhaust fans laat draaien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee