Toon posts:

Netwerk opnieuw inrichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:07
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik denk een Router. We hebben momenteel een router van sitecom. Ik geloof een WLR4100 (in ieder geval een WLR 4xxx). We hebben hem via onze provider Caiway in ieder geval. Deze router is al een paar jaar oud en de wifi is weliswaar dekkend, maar naar mijn mening niet erg snel. Op mijn slaapkamer haal ik tegenwoordig rond de 80Mbit down en 80Mbit up, maar vaak ook minder. De snelheid is heel wisselvallig. Ook heeft mijn broertje met zijn nieuwe laptop met intel AC 9462AC problemen. Het internet valt namelijk telkens weg en het is erg traag. Op school doet het internet het wel zegt hij. Met de aankoop van een router hoop ik dat we de snelheid kunnen aanpakken, de dekking kunnen vasthouden en meteen een router in huis nemen die wel veilig is. Althans, ik neem aan dat de huidige router niet meer veilig is, daar deze niet meer van (beveiligings)updates voorzien wordt. Misschien is een unify AP al voldoende, maar ik hoop dat iemand daar maar over kan vertellen. Bovendien blijf ik dan toch met een verouderde (onveilige) router zitten?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Met black friday voor de deur, kunnen we natuurlijk een duurder model pakken. Ik denk dat 200 euro wel te doen moet zijn. Liever minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Het maakt mij niks uit. Uit eigen onderzoek is gebleken dat:
-DFS support belangrijk is
-minimaal 2*2 mimo nodig is
-gigabit ethernet (maar het is geen 2005 meer)
-alternatieve firmware moet een optie zijn, handig als er ooit een kritiek lek ontdekt wordt, maar niet meer opgelost.
-routers met een broadcom soc schijnen slechte support te hebben voor custom roms, daar de broncode niet openbaar is. Asus lijkt dus af te vallen.
-auto up-date is handig.

pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac
Lijkt erg veel functionaliteiten te hebben. Geen idee of dit wenselijk is. De extra functionaliteiten worden in ieder geval niet gebruikt. De router moet IP-adressen uitdelen en als het kan ook een fatsoenlijk wifi-netwerk opzetten, meer wordt er niet van verlangd. Misschien is parental control wel handig.

pricewatch: Synology MR2200ac
Qualcomm soc, ondersteunt DFS en niet te duur. Wel 'slechts' 400Mbit/s + 876Mbit/s.

pricewatch: Synology RT1900ac
Qualcomm soc, ondersteunt DFS en niet te duur.

Ik zag ook dat Ubiquiti routers verkoopt. Het lijkt echter dat deze geen wifi regelen, klopt dit? Ik neem aan dat ik dan een unify AP erbij moet kopen? Daarnaast, is een Ubiquiti aan te raden. Het is natuurlijk semi-professioneel spul, dus veel functionaliteiten die simpele zielen zoals wij niet gaan gebruiken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Vrijstaand huis uit de jaren 70 met 3 verdiepingen en een grote tuin. De internetaansluiting komt binnen in de woonkamer. Daar staat momenteel ook de router. Afmetingen en muren geen idee. Is er een manier om dit makkelijk uit te zoeken? In ieder geval is de dekking van de sitecom prima.

Alle reacties

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:56
Ik zou Unifi AP's kiezen, deze hebben zich bewezen met hun goede prijs/kwaliteit verhouding.
Je hoeft dan alleen nog een router te kiezen, je zou voor een USG kunnen gaan, maar dan zou je er nog een switch achter moeten hangen, het liefst een POE model.

AP keuzes:
AP-AC Lite(instap): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
AP-AC LR(long range): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
AP-AC Nano-HD(4x4 AC MU-MIMO): pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack)

Als Router kun je gaan voor een Mikrotik, deze heeft veel functies, maar is lastig in te stellen.
Je zou ook voor een EdgeRouter X kunnen nemen, deze is makkelijker in te stellen en bied ook veel functies. pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Als je twee AP AC Lite's neemt en een edgerouter x dan zit je nog onder de €200.
Dan kun je flexibel de twee ap's ergens in het huis positioneren (deze moeten wel bedraad aangesloten worden)

• hoi1234
coolriku schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:03:
Ik zou Unifi AP's kiezen, deze hebben zich bewezen met hun goede prijs/kwaliteit verhouding.
Je hoeft dan alleen nog een router te kiezen, je zou voor een USG kunnen gaan, maar dan zou je er nog een switch achter moeten hangen, het liefst een POE model.

AP keuzes:
AP-AC Lite(instap): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
AP-AC LR(long range): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
AP-AC Nano-HD(4x4 AC MU-MIMO): pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack)

Als Router kun je gaan voor een Mikrotik, deze heeft veel functies, maar is lastig in te stellen.
Je zou ook voor een EdgeRouter X kunnen nemen, deze is makkelijker in te stellen en bied ook veel functies. pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Als je twee AP AC Lite's neemt en een edgerouter x dan zit je nog onder de €200.
Dan kun je flexibel de twee ap's ergens in het huis positioneren (deze moeten wel bedraad aangesloten worden)
Ok duidelijk. Het is wel echt een nadeel dat je weer een switch moet aanschaffen. Wat vind je van een Asus. Volgens een collega met het zelfde internetabonnement, haalt de router namelijk 300/300. Blijkbaar is de ondersteuning out of the box prima en heb je ook nog asus merlin. Het lijkt me dus niet echt een probleem dat asus veelal broadcom gebruikt? Een Ubiquiti router, zendt toch geen wifisignaal uit? En wat maakt het dat die router zo goedkoop is? Ik wil er lang mee doen, dus de router moet wel al het verkeer kunnen routeren. Verder lijkt het me inderdaad een beter plan om meerdere AP's weg te hangen. Die kun je op de beste plaats hangen .

Ik ga eerst de oude router als AP instellen. Als dat niet werkt, was ik inderdaad van plan om een unify te kopen.

[Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 08-11-2018 20:08]

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:56
hoi1234 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:02:
[...]

Ok duidelijk. Het is wel echt een nadeel dat je weer een switch moet aanschaffen. Wat vind je van een Asus. Volgens een collega met het zelfde internetabonnement, haalt de router namelijk 300/300. Blijkbaar is de ondersteuning out of the box prima en heb je ook nog asus merlin. Het lijkt me dus niet echt een probleem dat asus veelal broadcom gebruikt? Een Ubiquiti router, zendt toch geen wifisignaal uit? En wat maakt het dat die router zo goedkoop is? Ik wil er lang mee doen, dus de router moet wel al het verkeer kunnen routeren. Verder lijkt het me inderdaad een beter plan om meerdere AP's weg te hangen. Die kun je op de beste plaats hangen .

Ik ga eerst de oude router als AP instellen. Als dat niet werkt, was ik inderdaad van plan om een unify te kopen.
Ik heb vroeger ook een Asus router gehad, best prima dingen, en inderdaad de Merlin firmware.
Het nadeel is dat het internet altijd op een ongunstige plek binnenkomt, waardoor de wifi functionaliteit van zo'n router eigenlijk zonde is.
Ik zou gewoon een goede router zoeken die geen wifi heeft of wel wifi maar niet te duur is zodat je meer overhoud voor access points, daar heb je uiteindelijk veel meer aan

• hoi1234
coolriku schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:18:
[...]

Ik heb vroeger ook een Asus router gehad, best prima dingen, en inderdaad de Merlin firmware.
Het nadeel is dat het internet altijd op een ongunstige plek binnenkomt, waardoor de wifi functionaliteit van zo'n router eigenlijk zonde is.
Ik zou gewoon een goede router zoeken die geen wifi heeft of wel wifi maar niet te duur is zodat je meer overhoud voor access points, daar heb je uiteindelijk veel meer aan
Klinkt logisch.Het voelt wel raar om een router van 50 euro te kopen. Dat zijn vaak routers die in de categorie 'net niet' vallen. Maar de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X is dus een prima router die ook nog eventjes gesupported wordt? Deze router moet weer even meegaan, dus het is belangrijk dat er ook nog na 5 jaar een mogelijkheid is om beveiligingslekken te dichten (het liefst via stock-firmware).

Eisen:
-lange support
-4 laptops, 2 desktops, 5 smartphones en 1 tablet moeten gebruik maken van internet. Alleen de desktops worden via ethernet verbonden. (Nu nog) (G)(g) smart-TV, slimme thermostaat of iets dergelijks. Zal ook niet snel gebeuren denk ik.
-abonnement van 300/300, leuk als dat volledig benut kan worden.
-Zeker op Zolder goede wifi.

Als die pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X voldoende is, dan ga ik die overwegen in combinatie met één of meerdere unifi access points. Het probleem is dat mijn vader er niet van houdt om kabels te trekken. Anders had ik allang LAN op mijn kamer. Ik denk dat we sowieso een access point nodig gaan hebben, maar een asus (denk RT-AC86u) is een mooi alternatief voor als de accesspoints er niet doorheen komen.

Wat ik me trouwens ook af vraag. Kan ik de Sitecom gebruiken als AP of switch, of is deze zo hopeloos verouderd dat dat gevaarlijk is vanwege te veel onopgeloste beveiligingsgaten? Zelfde vraag ik me trouwens af voor de Sitecom als router en daarbij één of meerdere AP's. En als ik het goed begrijp heb ik voor de opstelling met Ubiquiti router en accesspoints het volgende nodig:
- Router (Ubiquiti)
- Access point (Ubiquiti)
- Switch met POE-support.

[Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 08-11-2018 21:23]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:49
hoi1234 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:19:
[...]

Klinkt logisch.Het voelt wel raar om een router van 50 euro te kopen. Dat zijn vaak routers die in de categorie 'net niet' vallen. Maar de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X is dus een prima router die ook nog eventjes gesupported wordt? Deze router moet weer even meegaan, dus het is belangrijk dat er ook nog na 5 jaar een mogelijkheid is om beveiligingslekken te dichten (het liefst via stock-firmware).

Eisen:
-lange support
-4 laptops, 2 desktops, 5 smartphones en 1 tablet moeten gebruik maken van internet. Alleen de desktops worden via ethernet verbonden. (Nu nog) (G)(g) smart-TV, slimme thermostaat of iets dergelijks. Zal ook niet snel gebeuren denk ik.
-abonnement van 300/300, leuk als dat volledig benut kan worden.
-Zeker op Zolder goede wifi.

Als die pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X voldoende is, dan ga ik die overwegen in combinatie met één of meerdere unifi access points. Het probleem is dat mijn vader er niet van houdt om kabels te trekken. Anders had ik allang LAN op mijn kamer. Ik denk dat we sowieso een access point nodig gaan hebben, maar een asus (denk RT-AC86u) is een mooi alternatief voor als de accesspoints er niet doorheen komen.

Wat ik me trouwens ook af vraag. Kan ik de Sitecom gebruiken als AP, of is deze zo hopeloos verouderd dat dat gevaarlijk is vanwege te veel onopgeloste beveiligingsgaten? Zelfde vraag ik me trouwens af voor de Sitecom als router en daarbij één of meerdere AP's.
wat toevallig, was vandaag ook bezig met een bedraad ap aan te leggen en alles is operationeel. Sitecom kan je gewoon gebruiken. vergeet niet je firewall op je ap uit te zetten, ip moet hetzelfde zijn als op je router, wifi gebeuren uiteraard uit en volgens de winkel netwerk id hetzelfde (maar daar ben ik niet zeker van)

succes

• hoi1234
aljooge schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:26:
[...]

wat toevallig, was vandaag ook bezig met een bedraad ap aan te leggen en alles is operationeel. Sitecom kan je gewoon gebruiken. vergeet niet je firewall op je ap uit te zetten, ip moet hetzelfde zijn als op je router, wifi gebeuren uiteraard uit en volgens de winkel netwerk id hetzelfde (maar daar ben ik niet zeker van)

succes
Maar dat is niet onveilig of zo? De router heeft echt al eventjes geen security updates gehad en met vulnerabilities als krack e.d. vind ik dat toch wel een beetje eng. Of valt dat echt mee? Kijk het is zonde om onnodig geld uit te geven, maar het budget is er, dus het zou ook jammer zijn, als we er 120 euro voor AP's tegenaan gooien en het netwerk nog steeds niet helemaal in orde is.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende unifi AP's?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:41
Hhmm..
Aan de ene kant heb je best wel veel technische eisen. Aan de andere kant wekt je tekst de indruk dat je er eigenlijk weinig verstand van hebt. (niet beledigend bedoeld)

Ik denk dat als je nou je huidige router een beetje aan de ene kant van het huis zet, en een extra accesspoint een beetje aan de andere kant van het huis zet, dat al je problemen zijn opgelost.

Oh, en snelheidswisselingen zul je altijd houden als je in bewoond gebied woont.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:49
hoi1234 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:19:
[...]

Maar dat is niet onveilig of zo? De router heeft echt al eventjes geen security updates gehad en met vulnerabilities als krack e.d. vind ik dat toch wel een beetje eng. Of valt dat echt mee? Kijk het is zonde om onnodig geld uit te geven, maar het budget is er, dus het zou ook jammer zijn, als we er 120 euro voor AP's tegenaan gooien en het netwerk nog steeds niet helemaal in orde is.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende unifi AP's?
misschien wel onveilig, maar eerlijk gezegd zie ik meer problemen in al dat internet of things. Daar kan je niet eens van buitenaf bij je instellingen

het accesspoint staat namelijk achter de router en zendt geen wifi uit. Als je de wifi wil hacken moet je nog steeds bij de router zijn, vergelijk het met je voordeur, die moet je openbreken om binnen te komen, eenmaal binnen liggen je kostbaarheden zomaar voor het grijpen

Dan maakt dat ding natuurlijk contact met internet, maar bij mij gaat hij alleen contact maken met ziggo en een muziekstreamingsdienst weinig risico op malware denk ik.

die slimme deurbellen, dat lijkt me onveilig

• hoi1234
aljooge schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:59:
[...]

misschien wel onveilig, maar eerlijk gezegd zie ik meer problemen in al dat internet of things. Daar kan je niet eens van buitenaf bij je instellingen

het accesspoint staat namelijk achter de router en zendt geen wifi uit. Als je de wifi wil hacken moet je nog steeds bij de router zijn, vergelijk het met je voordeur, die moet je openbreken om binnen te komen, eenmaal binnen liggen je kostbaarheden zomaar voor het grijpen

Dan maakt dat ding natuurlijk contact met internet, maar bij mij gaat hij alleen contact maken met ziggo en een muziekstreamingsdienst weinig risico op malware denk ik.

die slimme deurbellen, dat lijkt me onveilig
Wat zou er eigenlijk kunnen gebeuren dan? Aan de ene kant wil ik gewoon veilig zijn, maar aan de andere kant heb ik ook altijd het idee dat je dit soort dingen met flink wat zout moet nemen. Bedoel, ik heb nog nooit gehoord dat mensen massaal problemen hebben met software of hardware die niet meer veilig is.

Is het eigenlijk wel verstandig dat ik een acesspoint en een ubiquiti router ga instellen? Is dat niet veel te moeilijk?

[Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 08-11-2018 23:35]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 21:45
Persoonlijk gewoon een Ubiquiti AP aan je modem hangen en klaar ermee :) Pas de Pro bij iemand opgehangen en die dekking is zo bizar dat zijn huis wifi ook overging op het AP die in zijn overkapping zo'n 20 meter van zijn huis hing. Dus eventueel het AP proberen op de eerste verdieping te hangen of anders buiten de meterkast (die dingen zien er gewoon nice uit). Natuurlijk wel de firewall aan laten staan dan.

Ik zou alleen een nieuwe router kiezen achter je modem als je echt extra poorten nodig heb (begrijp dat alles via wifi gaat in je huis). Mocht je glas hebben van Caiway dan moet er inderdaad nog een router bij en zou ik ook die van Ubiquiti nemen en dan PoE injector voor het AP.

Define R5 - Asus Maximus VII Ranger - I7 4790k @ 4,7 GHz/1.275v - 16 GB ram - RX6800 - 250GB Samsung Evo 840 - 3 x Samsung 860 EVO 250 GB

• hoi1234
Joenino schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:52:
Persoonlijk gewoon een Ubiquiti AP aan je modem hangen en klaar ermee :) Pas de Pro bij iemand opgehangen en die dekking is zo bizar dat zijn huis wifi ook overging op het AP die in zijn overkapping zo'n 20 meter van zijn huis hing. Dus eventueel het AP proberen op de eerste verdieping te hangen of anders buiten de meterkast (die dingen zien er gewoon nice uit). Natuurlijk wel de firewall aan laten staan dan.

Ik zou alleen een nieuwe router kiezen achter je modem als je echt extra poorten nodig heb (begrijp dat alles via wifi gaat in je huis). Mocht je glas hebben van Caiway dan moet er inderdaad nog een router bij en zou ik ook die van Ubiquiti nemen en dan PoE injector voor het AP.
We hebben inderdaad glas van Caiway (300/300 abonnement). De enige reden dat ik de router wil vervangen (we hebben dus al een eigen router achter de modem, want modem is namelijk geen wifimodem) zou zijn omdat de router flink verouderd is. Als dat voor securityproblemen kan zorgen, gaat de sitecom wlr 4xxx router weg. Natuurlijk moet de router wel al het verkeer kunnen afhandelen. Als het nodig is om een nieuwe te kopen, omdat de security en/of performance een probleem is/zijn doen we dat.

Ik denk dat ik er bijna ben. Ik ga het volgende aan mijn vader voorstellen:

1. ASUS router zonder AP, mogelijk niet optimaal (maar geen kabels trekken pluspunt, voor m'n vader)

2. Oude sitecom router + Unifi AP. (alleen geen idee welke en hoeveel, graag hoor ik welke informatie er nodig is om mij bij de keus te helpen) mogelijk ook unifi router nodig, als performance bagger blijft.

3. Unifi router + switch(?) (voor ethernet desktops) meerdere unifi AP (graag hoor ik welke informatie ik moet geven voor een goed advies voor de juiste AP) voordeel hier is dat het meteen goed werkt! Dat is ook een pluspunt voor m'n vader.

Net nog even alle reacties nog een keer doorgelezen. Ik lees ook dat ik voor een Ubiquiti USG kan gaan. Wat is daar precies het voordeel van t.o.v de edgerouter X?

[Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 09-11-2018 13:24]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee