Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Linux migreren naar kleinere schijf

Pagina: 1
Acties:

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:46
Linux draait op een vrij grote SSD en ik wil dit op een kleinere SSD gaan doen. De dataschijven hoeft niets mee te gebeuren.

Ik zou kunnen clonen (Gparted en dan Clonezilla?), maar dan moet ik wel zeker zijn dat de nieuwe schijf kan booten en ik heb dit nog nooit eerder zo gedaan. Op internet vind ik wel een heleboel tutorials en het lijkt vrij goed te doen.

Maar, wellicht mis ik wat veel simpelere opties (Alle relevante data kopiëren naar data-disk, nieuwe schijf erin en data terug?) of heb ik nog niet de beste tutorial gevonden.
Graag ervaringen of tips dus!

Vooralsnog kijk ik naar deze: https://askubuntu.com/que...-to-smaller-ssd-on-laptop

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Met Gparted maak je eerst je partitie kleiner zodat deze op de kleinere SSD past. (Kan natuurlijk alleen als er
daadwerkelijk minder data op staat.) Daarna maak je partitietabel aan op de nieuwe SSD en kopieer je de partitie naar de nieuwe SSD. Dat is eigenlijk het enige wat je hoeft te doen.

• BoAC
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:19

BoAC

Memento mori

Je kunt ook je nieuwe schijf ernaast hangen, en de volgende stappen doorlopen:
- paritioneren
- filesystems aanmaken
- nieuwe partities mounten
- oude partities mounten (op andere mountpoints!)
- alle data kopiëren (cp -adv oude-mnt-pt/. nieuwe-mnt-pt/.
- de config op nieuwe schijf checken (moet ook bij clonen) /etc/fstab en /etc/grub
- mountpoints unmounten

Opstarten met Ubuntu cd en chrooten naar je nieuwe schijf en grub-install uitvoeren. Deze stap moet ook bij klonen.

• celshof
BoAC schreef op woensdag 7 november 2018 @ 06:49:
Je kunt ook je nieuwe schijf ernaast hangen, en de volgende stappen doorlopen:
- paritioneren
- filesystems aanmaken
- nieuwe partities mounten
- oude partities mounten (op andere mountpoints!)
- de config op nieuwe schijf checken (moet ook bij clonen) /etc/fstab en /etc/grub
- mountpoints unmounten

Opstarten met Ubuntu cd en chrooten naar je nieuwe schijf en grub-install uitvoeren. Deze stap moet ook bij klonen.
Dit alles via een Live boot gok ik? Anders zou ik 4 niet hoeven doen natuurlijk.

• BoAC
  • Laatst online: 22:19

BoAC

Memento mori

celshof schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:34:
[...]
Dit alles via een Live boot gok ik? Anders zou ik 4 niet hoeven doen natuurlijk.
Dit is idd vanaf de huidige installatie :)
Je kunt ook alles doen met behulp van een Ubuntu cd maar dan is stap 4 natuurlijk ook nodig voor de bestaande schijf ;)

[Voor 19% gewijzigd door BoAC op 07-11-2018 07:42]

• celshof
BoAC schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:40:
[...]

Dit is idd vanaf de huidige installatie :)
Je kunt ook alles doen met behulp van een Ubuntu cd maar dan is stap 4 natuurlijk ook nodig voor de bestaande schijf ;)
Dus in het kort (om te kijken of ik je goed begrijp):
- Plaats nieuwe schijf
- Maak partities aan die gelijk zijn aan de partities op de oude schijf en geef ze ook dezelfde settings (wel handig om de boot partitie bootable te maken lijkt me)
- Mount de nieuwe partities
- Kopieer alle data van de oude partities naar de net gemounte partities

De volgende stap is me niet helemaal duidelijk. Ik heb namelijk geen /etc/grub. Wel een map /etc/grub.d en een /etc/default/grub (Ubuntu 16.04.4, had ik wel eerder mogen melden).

- shutdown (want waarom zou ik eerst unmounten als ik niets aan fstab heb toegevoegd)
- verwijder oude schijf
- start op.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Zo ongeveer wel ja. Als je via UEFI opstart moet je daar goed letten op de entries, want met een install-grub kan je er een tweede bij krijgen. Grub configuratie is puur controleren of de UUID van je partities wel kloppen. Dat is ook waarom je fstab moet controleren. Niets is zo vervelend als nadat je alles hebt opgeruimd erachter komen dat fstab naar de oude schijf wijst voor z'n partities. Pas dat dus aan met de waardes die je krijgt van 'blkid'.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MartinMeijerink
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:42

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

BoAC schreef op woensdag 7 november 2018 @ 06:49:
optie d hoeft niet, zit al bij a in ;)

I love the smell of a soldeerbout in the morning

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 19:08

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

celshof schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:48:
Ik zou kunnen clonen (Gparted en dan Clonezilla?), maar dan moet ik wel zeker zijn dat de nieuwe schijf kan booten en ik heb dit nog nooit eerder zo gedaan. Op internet vind ik wel een heleboel tutorials en het lijkt vrij goed te doen.
1.
Ja, dat werkt. Er zijn efficientere oplossingen, maar dat doet er niet toe. Ik zie geen fouten in de procedure die je linkt.

2.
Mocht het toch fout gaan dan is er een tooltje om je te helpen met de meestvoorkomen boot problemen, genaamd Boot Repair: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Kijk en probeer dat tooltje even voor je begint.

3.
De meeste boot problemen hebben iets te maken me (een verschil tussen) de partitietabel en de files /etc/fstab en /boot/grub/grub.cfg.
Maak een (extra) backup van die twee files.
Maak ook een overzicht van je partities.
Dat kan met 'sfdisk --dump /dev/sda > partitietabel.txt' of 'fdisk -l /dev/sda > partitietabel.txt' .
sfdisk is beter voor dit doeleind maar waarschijnlijk niet standaard geinstalleerd.

Mocht er toch iets fout gaan dan helpt het enorm om die drie files (fstab, grub.cfg, parititietabel.txt) te hebben om uit te zoeken wat er mis is gegaan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True