Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Dag allemaal, ten eerste weet ik niet of dit op de juiste plaats staat, dus alvast mijn excuses mits dit verkeerd staat.

Ik heb een HP Pavilion 15-bc200nb en sinds kort is mijn lader ontploft. Deze zat niet in de laptop omdat de batterij al vol was en ik deze dus uitgetrokken had. Plots knalde hij kapot.
Nu, dit is nu zo, en ik ging op zoek naar een nieuwe lader.

De originele is nergens meer verkrijgbaar (150W smart AC adapter, 4,5x3,5 mm ronde pin). Ook in de speciaalzaken hier dichtbij kon niemand mij helpen (Vandeborre, Computerfabriek,...). Ik ging dus naar de Mediamarkt (waar ik de laptop kocht) om garantie aan te vragen, blijkt dat op 'accessoires' slechts 1 jaar garantie zit?

Een lader is terug beschikbaar op 28/11, maar zo lang kan ik niet wachten.
Dus kocht ik een 120W variant die zou moeten werken op Viadennis.nl (https://viadennis.nl/adap...c200nb/VHP1956154530.html). Deze is vandaag toegekomen en er is een probleem; als ik de laptop aanleg en dan de lader insteek, dan laadt hij voor 5 seconden op (laadstroom gedetecteerd, batterij wordt niet opgeladen) maar na 5 seconden gaat hij gewoon over op batterij.
Als de laptop af ligt en ik steek de lader in, dan laadt hij gewoon constant.

Komt dit doordat 120W niet genoeg is, en de laptop dit dus niet "aanvaardt"?

Zoals gezegd is de originele niet (voor een normale prijs) beschikbaar. Hoe kan HP dit nu maken dat na 1,5 jaar na aankoop er ten eerste al geen garantie geldt en ten tweede geen vervanglader gekocht kan worden?

Iemand ervaring hiermee en tips wat ik kan doen?

-----------
UPDATE:

een kennis van mij heeft een 120W smart AC originele HP laptop lader. Deze werkt wel correct, ook als de laptop aangeschakeld is.

Het bizarre is: de HP Omen van de kennis kan wél ten allen tijde opladen met de "namaak"-lader. Deze HP Omen heeft wel een originele 120W lader zoals gezegd, en geen 150W zoals ik heb. Wel kon deze HP Omen detecteren dat het geen HP Smart Adapter was, maar een gewone lader.

[ Voor 12% gewijzigd door BramCoding op 08-11-2018 18:36 . Reden: Update toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Het kan best dat ze op accessoires 1 jaar garantie geven maar volgens het Nederlands recht op een deugdelijk product moet je het een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Op accessoires zit een gemiddelde gebruiksverwachting van 2 jaar: https://www.uneto-vni.nl/...jnenafschrijvingsmethoden
Aangezien die van jouw na 1,5 jaar kapot ging heb je recht op een goede oplossing.
Ik zou contact opnemen met HP en daar je verhaal doen, dan kun je ook direct vragen waarom de originele oplader niet meer te koop is.

Wat betreft de 120W variant zou ik zeggen dat het zeer waarschijnlijk is dat het niet goed werkt omdat de originele lader 150W is, ook deze vraag zou ik voorleggen aan HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
"Aangezien die van jouw na 1,5 jaar kapot ging heb je recht op een goede oplossing."
Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt:
"De eerste zes maanden hoef je enkel het defect aan te tonen. Nadien moet je kunnen aantonen dat het gebrek bestond bij de aankoop, wat zonder expertise bijna onmogelijk is."
Ik vind dat ze hier de garantie wel goed uitleggen. Deze regels zullen in NL wel niet anders zijn.
https://plusmagazine.knac...rticle-normal-657645.html

"Als de laptop af ligt en ik steek de lader in, dan laadt hij gewoon constant."
Ik neem aan dat je hier een uitgeschakelde laptop mee bedoelt.
Als hij uitgeschakeld wél laad én de laptop het zonder accu ook gewoon op de voeding doet zet ik toch mijn vraagtekens bij de lader.
Al zou het op korte termijn geen probleem mogen zijn dat het vermogen wat lager is.
Wel is het zo dat een te lichte lader voortdurend maximaal belast worden en daardoor altijd erg warm worden. De concurrentie voor dat soort producten is moordend, dus geven fabrikanten daar geen cent meer voor uit dan noodzakelijk. M.a.w. is het de vraag of ook je nieuwe voeding de levensduur gaat halen. Als vuistregel mag je in de elektronica nemen dat bij elke 10 °C temperatuurstijging de levensduur halveert.

Het lijkt er op dat de spanning bij volbelasting wat "in elkaar zakt" waardoor de laptop de lader niet geschikt vindt.

Omdat je via "kopen op afstand" altijd binnen twee weken je product zonder opgaaf van redenen mag terugsturen zou ik dat toch overwegen.
Een andere voeding vinden die 150 W (8A) bij 19.5 V kan leveren moet te doen zijn. Let wel op dat de polariteit en maten van de voedingsplug kloppen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BramVanha Waarom claim je geen garantie bij de shop van aankoop, of is het een 2e hands aankoop ?

dit niet gevonden ?
Power supply type: 150 W AC power adapter
Battery type: 4-cell, 63.3 Wh Li-ion

https://support.hp.com/hk-en/document/c05392689#AbT0

https://www.replacedirect...ermogen=150_00_W#combined

[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 08-11-2018 17:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Hackus schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:22:
@BramVanha Waarom claim je geen garantie bij de shop van aankoop, of is het een 2e hands aankoop ?

dit niet gevonden ?
Power supply type: 150 W AC power adapter
Battery type: 4-cell, 63.3 Wh Li-ion

https://support.hp.com/hk-en/document/c05392689#AbT0

https://www.replacedirect...ermogen=150_00_W#combined
Omdat Mediamarkt mij maar 1 jaar garantie wil geven op de lader (ik heb de factuur en alles nog). Ze konden niets voor me doen zeiden ze, ook toen ik er op in ging dat ze dit toch niet konden maken.

En die lader van replacedirect is het inderdaad, alleen is deze maar in het beste geval op 16-11 in stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Veng7 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:17:
"Aangezien die van jouw na 1,5 jaar kapot ging heb je recht op een goede oplossing."
Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt:
"De eerste zes maanden hoef je enkel het defect aan te tonen. Nadien moet je kunnen aantonen dat het gebrek bestond bij de aankoop, wat zonder expertise bijna onmogelijk is."
Ik vind dat ze hier de garantie wel goed uitleggen. Deze regels zullen in NL wel niet anders zijn.
https://plusmagazine.knac...rticle-normal-657645.html

"Als de laptop af ligt en ik steek de lader in, dan laadt hij gewoon constant."
Ik neem aan dat je hier een uitgeschakelde laptop mee bedoelt.
Als hij uitgeschakeld wél laad én de laptop het zonder accu ook gewoon op de voeding doet zet ik toch mijn vraagtekens bij de lader.
Al zou het op korte termijn geen probleem mogen zijn dat het vermogen wat lager is.
Wel is het zo dat een te lichte lader voortdurend maximaal belast worden en daardoor altijd erg warm worden. De concurrentie voor dat soort producten is moordend, dus geven fabrikanten daar geen cent meer voor uit dan noodzakelijk. M.a.w. is het de vraag of ook je nieuwe voeding de levensduur gaat halen. Als vuistregel mag je in de elektronica nemen dat bij elke 10 °C temperatuurstijging de levensduur halveert.

Het lijkt er op dat de spanning bij volbelasting wat "in elkaar zakt" waardoor de laptop de lader niet geschikt vindt.

Omdat je via "kopen op afstand" altijd binnen twee weken je product zonder opgaaf van redenen mag terugsturen zou ik dat toch overwegen.
Een andere voeding vinden die 150 W (8A) bij 19.5 V kan leveren moet te doen zijn. Let wel op dat de polariteit en maten van de voedingsplug kloppen.
Nee je ziet het verkeerd, ik heb het dan ook niet zo goed verwoord:
Als de laptop afgesloten is en de batterij in zit, en ik steek dan de lader in, dan laadt hij op.
Van zodra de laptop aangeschakeld wordt, met de batterij in, dan laadt hij verder voor 5 seconden en schakelt het laden dan af.
De batterij is niet verwijderbaar. Zeer bizar dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PC accessoires hebben dacht ik 2j garantie (via de lijst van Uneto-Vni van verwachte levensduur) ik vind dat zelf nogal kort. en bij wet is het geregeld dat er een verwachte levensduur aan zit (jammer dat dat nergens specifiek beschreven staat) ik vind zelf een originele lader van HP dat die niet zomaar binnen 2j kapot mag gaan. ik heb zelf nog nooit een laptoplader moeten vervangen (merk origineel) het is hier eerder zo dat de lader er nog is en de laptop al vervangen voor beter. accu/batterij van HP geven ze dacht ik 3j fabrieksgarantie op. namaak lader van €30,- kan ik begrijpen, maar org. van €89,- bij losse aankoop..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
UPDATE:

een kennis van mij heeft een 120W smart AC originele HP laptop lader. Deze werkt wel correct, ook als de laptop aangeschakeld is.

Het bizarre is: de HP Omen van de kennis kan wél ten allen tijde opladen met de "namaak"-lader. Deze HP Omen heeft wel een originele 120W lader zoals gezegd, en geen 150W zoals ik heb. Wel kon deze HP Omen detecteren dat het geen HP Smart Adapter was, maar een gewone lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"Als de laptop afgesloten is en de batterij in zit, en ik steek dan de lader in, dan laadt hij op. Van zodra de laptop aangeschakeld wordt, met de batterij in, dan laadt hij verder voor 5 seconden en schakelt het laden dan af."
Dit is toch precies wat ik bedoel. Het laden stopt zodra zowel de laptop stroom vraagt en gelijktijdig de accu ook wil bijladen.
Je kunt eens het volgende testje doen, al is succes niet verzekerd. Laad de accu helemaal op en schakel dan pas de laptop in. (Mogelijk gaat het door de inschakelpiek van de laptop echter nog steeds mis.)
Ik weet niet of de HP speciale laadsoftware heeft. Als dat zo is zou je eens kunnen of er nieuwere versies zijn.
Ik heb ook geen idee of de bios software daar nog een rol in speelt en of er een nieuwere versie van de bios beschikbaar is.

"Wel kon deze HP Omen detecteren dat het geen HP Smart Adapter was, maar een gewone lader."
Vraag is dan waaruit dat "smart" bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Veng7 op 08-11-2018 18:58 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Veng7 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:56:
"Als de laptop afgesloten is en de batterij in zit, en ik steek dan de lader in, dan laadt hij op. Van zodra de laptop aangeschakeld wordt, met de batterij in, dan laadt hij verder voor 5 seconden en schakelt het laden dan af."
Dit is toch precies wat ik bedoel. Het laden stopt zodra zowel de laptop stroom vraagt en gelijktijdig de accu ook wil bijladen.
Je kunt eens het volgende testje doen, al is succes niet verzekerd. Laad de accu helemaal op en schakel dan pas de laptop in. (Mogelijk gaat het door de inschakelpiek van de laptop echter nog steeds mis.)
Ik weet niet of de HP speciale laadsoftware heeft. Als dat zo is zou je eens kunnen of er nieuwere versies zijn.
Ik heb ook geen idee of de bios software daar nog een rol in speelt en of er een nieuwere versie van de bios beschikbaar is.

"Wel kon deze HP Omen detecteren dat het geen HP Smart Adapter was, maar een gewone lader."
Vraag is dan waaruit dat "smart" bestaat.
De test met volle batterij is helaas niet geslaagd, opladen slaat terug af na enkele seconden.
Dat smart is volgens mij gewoon een "merknaam" dat HP hanteert. Maar de laptop kan dus wel herkennen of het een HP smart lader is of niet, maar dat kan dan misschien zijn aan de hand van controlepulsen bij de start van het laden (ik zeg maar iets) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Ik kom dit tegen: "Smart AC-adapter reguleert de stroomtoevoer en beschermt tegen stroompieken, vermindert spanning op de kabels en heeft een speciale dongel ter ondersteuning van nieuwe en eerdere HP modellen"
En deze voeding. Wel een stevig prijskaartje (al zal een 150 W versie niet veel goedkoper zijn.):
https://store.hp.com/Neth...d=W2F75AA&opt=ABB&sel=ACC

Ik kom ook een adapter tegen van 120 W met een pin van 3mm ipv 3.5mm. Je hebt toch geen slecht contact probleem he?

[ Voor 12% gewijzigd door Veng7 op 08-11-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Veng7 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:21:
Ik kom dit tegen: "Smart AC-adapter reguleert de stroomtoevoer en beschermt tegen stroompieken, vermindert spanning op de kabels en heeft een speciale dongel ter ondersteuning van nieuwe en eerdere HP modellen"
En deze voeding. Wel een stevig prijskaartje (al zal een 150 W versie niet veel goedkoper zijn.):
https://store.hp.com/Neth...d=W2F75AA&opt=ABB&sel=ACC

Ik kom ook een adapter tegen van 120 W met een pin van 3mm ipv 3.5mm. Je hebt toch geen slecht contact probleem he?
Hey, de laptop zelf heeft geen slecht contact, want zoals getest lukt het wel met een originele 120W adapter (gisteren ontdekt). Het zijn zeker geen goedkope adapters. Ook is het mij een raadsel waarom een 200W goedkoper is dan een 150W Hp Smart adapter maar bon.
Ik ga waarschijnlijk de 120W aanschaffen aangezien deze ook werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Heb je de pen van die originele adapter vergeleken met de adapter die je al had aangeschaft? Dat kan alleen maar betrouwbaar met een schuifmaat. Die moet je dan natuurlijk wel hebben.
Hiermee zou je uit kunnen sluiten dat je nieuwe adapter toch een andere pen heeft.
Maar of de pen of de adapter is blijkbaar niet goed want die originele van 120 W doet het immers wél. Ik gok op het in elkaar zakken van de spanning van de adapter, dan wel dat HP wat aparts doet en ziet dat het geen originele adapter is.
In elk geval fijn dat je weet hoe je het op moet lossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Veng7 op 09-11-2018 21:56 ]

Pagina: 1