Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Game PC 144hz €1200 tot €1500 - welke Ryzen, welke GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManPigBear
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-12-2020
Hallo,

Ik zoek hulp bij het bepalen van mijn CPU, videokaart, en monitor.
Qua CPU twijfel ik tussen de 2600, 2600X, 2700 en 2700X. Momenteel denk ik aan de 2600X.
Qua videokaart twijfel ik tussen de 1070 Ti, 2070 RTX of een vergelijkbare AMD videokaart (Vega 56/64?).
Ik wil een 24" 1080p 144hz scherm denk ik (deze heeft FreeSync). Ik denk dat met een goede videokaart ik geen G-sync nodig heb, of is het misschien toch beter voor een AMD kaart (i.c.m. de freesync monitor) te gaan i.p.v. een nvidia?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag de komende 3 jaar in ieder geval 144hz op 1080p kunnen spelen, en nog goede prestaties t/m 5 jaar als dat kan. Misschien dat ik uiteindelijk een 1440p scherm koop, maar voor nu ben ik een 24" 1080p 144hz scherm van plan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200 tot €1500 (exclusief monitor), maar dat zijn geen absolute grenzen. Als €200 meer nu een veel betere computer oplevert die langer relevant blijft is dat ook oké.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Misschien krijg ik tweedehands een 1080 Ti te pakken (rond de €500) maar dat is nog onduidelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het verder niet veel uit maakt qua prestaties, wel de voorkeur voor zuinigere componenten aangezien ik de computer ook gedeeltelijk voor Folding@Home wil gebruiken. Maar de game prestaties hebben hogere prioriteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een ATX formaat, mid tower. Redelijk stil is het doel.

Ga je overklokken?
Misschien een standaard overklok die de componenten goed aankunnen, niet extreem.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben van plan een complete nieuwe computer + monitor te kopen. Ik zoek met name hulp bij de CPU, videokaart en de monitor. Het plan wat ik nu heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,-€ 216,-
1MSI B450 Tomahawk€ 108,50€ 108,50
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 529,-€ 529,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,79€ 119,79
1Fractal Design Meshify C - TG€ 84,50€ 84,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,95€ 48,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,90€ 142,90
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.409,87

En de monitor:
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC C24G1 Rood, Zwart€ 193,60€ 193,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 193,60

CPU keuze
Ik kom niet uit de keuze tussen 2600, 2600X, 2700, en 2700X. Ik zie redelijk wat builds met de 2600 of 2600X, maar ik lees ook dat op lagere resoluties (met name 1080p) de CPU de bottleneck kan zijn. Zou een 2700(X) dus nodig zijn in mijn geval?

En de keuze tussen de 2600 en 2600X is ook moeilijk. De 2600 kan met overclock op dezelfde kloksnelheid als de 2600X uitkomen, maar ik begrijp dat de boost dan niet meer werkt (altijd een vaste frequentie). Is dat niet nadelig als er 1 core overgeclockt moet worden voor applicaties die maar 1 core gebruiken? Of kan ik prima de 2600 nemen en zal die hetzelfde presteren als de 2600X, ook op 1 core prestaties?

Videokaart keuze
Deze keuze hangt ook af van de monitor. Ik denk dat met een 1070 Ti of RTX 2070 de fps hoog genoeg is dat ik geen G-Sync nodig heb. De nvidia kaarten zijn ook wat zuiniger dan de AMD kaarten begrijp ik.
Of kan ik beter voor de slechtere AMD kaarten gaan (Vega 64 bijvoorbeeld), maar dan heb ik wel FreeSync?

Monitor keuze
Ik heb nu nog een oude 19" 1400x900 scherm, en 24" lijkt mij op normale 'bureau afstand' prima groot genoeg. 27" inch lijkt me dan te groot zo dichtbij. 24" is ook goedkoper, en meer dan 1080p is ook niet echt nodig voor zover ik kan vinden op 24".
Ik wil wel graag een hoge refreshrate, dus daarom zit ik aan de AOC C24G1 Rood, Zwart te denken.

De rest van de componenten
Moederbord: MSI B450 Tomahawk aangezien de reviews goed zijn mbt de VRM mocht ik licht willen overklokken. Het lijkt me niet dat een X470 bord nodig is. De audiochip wordt als minpunt aangehaald maar het lijkt me dat je dat niet merkt.

CPU koeler: Ik hoor dat de AMD koeler goed is (bij de 2600X of hoger), maar een betere koeler is hopelijk stiller en zorgt ook voor meer airflow, wat weer goed is voor de videokaart temperaturen lijkt me?

Verschil met de DBB november:
- CPU: ik weet dus niet of ik een 2700X nodig heb of dat een 2600(X) prima is
- moederbord: de B450 Tomahawk lijkt me prima, of kan ik de €30 extra toch beter uitgeven en aan de X470 van MSI gaan?
- GTX 1080 Ti: een prijskaartje nieuw van €650 euro voor een videokaart vind ik toch wat veel, en ik denk dat ik het niet nodig heb op 1080p 144hz

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

wil je de audio opties van meeste X470 ? pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14:12
Zou een snellere HDD nemen, als je een game wil runnen die je niet op je SSD hebt dan gaat dat met die gekozen HDD echt pover zijn kwa loadtimes...
Heb je echt 4TB nodig?
Gewoon geen HDD en een 1TB SSD is mssn ook een optie...

• ManPigBear
Denk je dat ik het verschil ga horen tussen die audiochips? Het nadeel van de Asus is dat de VRM wat slechter is, en de cover ook wat airflow blokkeert.

Heb je toevallig ook tips voor de CPU/GPU/monitor?

• ManPigBear
Inrage schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:52:
Zou een snellere HDD nemen, als je een game wil runnen die je niet op je SSD hebt dan gaat dat met die gekozen HDD echt pover zijn kwa loadtimes...
Heb je echt 4TB nodig?
Gewoon geen HDD en een 1TB SSD is mssn ook een optie...
Ik dacht om de spellen die ik veel speel op de SSD te zetten, maar misschien kan dat nu niet meer op een 500GB schijf. 4 TB is niet echt nodig, ik gok dat voor de komende tijd 2 TB wel genoeg moet zijn. 1 TB in totaal is misschien weer net wat te weinig als ik ook films etc wil opslaan.

Heb je verder misschien nog tips voor de CPU, GPU of monitor?

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-06 19:31
Ik zou de 30 euro extra niet in de x470 steken. Liever goede b450 dan een brakke entry-level x470. Dit is wellicht niet het beste advies, maar is de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC geen uitkomst? Tomahawk plus wat extra features basically en de gewenste betere audiochip.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1227591;1227587/

Edit: als je niet gaat overklokken, dan zou de stock wraith koeler proberen en als je die te luid vind of betere temperaturen wilt onder dezelfde load of beiden? Dan kan je altijd vervangen voor een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B bijvoorbeeld voor 2 tientjes.

[Voor 31% gewijzigd door rain2reign op 06-11-2018 23:27]

• YinYang
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20-04 09:04
Ben benieuwd waar je op uit gaat komen! Ik ben naar precies hetzelfde op zoek als jou en heb eind vorige week ook al alles besteld (zie mijn topic). Helaas zijn de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC + Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce nog niet op voorraad bij Azerty, dus daar ben ik op aan het wachten momenteel. Een goed alternatief heb ik nog niet gevonden voor die 2.... :(

Waarom kies je eigenlijk niet meteen voor een 1440p monitor?

• masterjorie
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 00:09
YinYang schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:00:
Ben benieuwd waar je op uit gaat komen! Ik ben naar precies hetzelfde op zoek als jou en heb eind vorige week ook al alles besteld (zie mijn topic). Helaas zijn de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC + Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce nog niet op voorraad bij Azerty, dus daar ben ik op aan het wachten momenteel. Een goed alternatief heb ik nog niet gevonden voor die 2.... :(

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden, mijn RTX 2070 Windforce is inmiddels binnen, maar ik wacht nog op de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC bij azerty en heb nog altijd geen idee hoelang ik daar nog op zal moeten wachten, maar hoorde van een medewerker dat er nog 4 andere wachtenden zijn. Hopelijk is de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC binnenkort weer wat beter verkrijgbaar, want een echt alternatief met dezelfde functies is er niet.

• ManPigBear
masterjorie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:13:
[...]

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden, mijn RTX 2070 Windforce is inmiddels binnen, maar ik wacht nog op de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC bij azerty en heb nog altijd geen idee hoelang ik daar nog op zal moeten wachten, maar hoorde van een medewerker dat er nog 4 andere wachtenden zijn. Hopelijk is de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC binnenkort weer wat beter verkrijgbaar, want een echt alternatief met dezelfde functies is er niet.
Welke features van de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC hebben je overtuigd om die te kopen i.p.v. bijvoorbeeld de MSI B450 Tomahawk?

• masterjorie
ManPigBear schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:12:
[...]

Welke features van de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC hebben je overtuigd om die te kopen i.p.v. bijvoorbeeld de MSI B450 Tomahawk?
Betere netwerk controller (Intel I211AT) inclusief wifi (AC) en bluetooth (5.0) in vergelijking tot de Realtek RTL8111H van de Tomahawk. Betere audiochip (Realtek ALC1220), waar de Tomahawk de mindere Realtek ALC892 heeft.
De VRM's van de Gaming Pro Carbon AC zijn iets anders (bijvoorbeeld (4x2)+2 fases ipv 4+2), maar volgens mij redelijk vergelijkbaar in gebruik, in ieder geval niet slechter.
De MSI B450 gaming Pro Carbon AC heeft 1 m2 slot meer, maar bij gebruik heeft dit natuurlijk wel gevolgen voor SATA poorten.
De Gaming pro Carbon AC heeft een HDMI en een display poort, de Tomahawk heeft een DVI-D poort i.p.v. de display poort.

Dat zijn volgens mij wel alle verschillen. Vooral de betere netwerk controller en audiochip hebben mij overgehaald.

[Voor 6% gewijzigd door masterjorie op 08-11-2018 14:34]

• rain2reign
De Gaming Pro Carbon AC wordt door vele reviewers en fora geprezen als de beste VRM moederbord op de B450 chipset en hierdoor erg gewild wereldwijd. Maar de grootste (merkbare) verschillen is bij het redelijk zwaar overklokken, audiochipset, wifi/bluetooth en RGB. Qua overklokken presteert de Tomahawk er niet (ver) onder de Gaming pro Carbon, de VRM design is alleen (heel) wat beter. Als je maar een kleine OC doet en de extra features (upgrade?) niet erg boeiend vindt, dan kan je net zo goed voor de Tomahawk gaan.

Ik zou zeggen als er meer als 2 á 3 features of onderdelen van de Gaming Pro Carbon AC jou aanspreken ga ervoor, anders ga je er niet veel merkbare verschil uit merken in vergelijking met de Tomahawk. Vooral nu (op dit moment van schrijven) dat de voorraad zo'n beetje (bijna) leeg is overal voor de Gaming Pro Carbon AC.

• ManPigBear
Dank rain2reign en masterjorie voor de heldere antwoorden voor het moederbord :)

Heeft een van jullie toevallig ook nog tips qua welke processor ik het beste kan nemen? Ik ben nog niet uit de keuze tussen de 2600 en 2600X (of zelfs 2700(X) mocht dat een slimmere keuze zijn).

Bij de videokaart denk ik dat ik voor een snelle en zuinigere nvidia ga (wss 2070 RTX, anders 1070 Ti) en niet een AMD kaart, maar dan heb ik dus geen FreeSync of G-Sync met mijn monitor.

[Voor 25% gewijzigd door ManPigBear op 08-11-2018 15:36. Reden: videokaart keuze]

• ManPigBear
YinYang schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:00:

Op 24" is 1080p prima, dus dan heb ik liever dat de rekenkracht naar een hogere fps gaat, dan naar een hogere resolutie die niet echt nodig is.
Ik heb bij mijn oude pc een 19" 1400x900 scherm gehad, en ik heb de indruk dat 24" qua formaat goed werkt op 'bureau-afstand'. 27" lijkt me wat groot als het zo dichtbij staat?

• rain2reign
ManPigBear schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:34:
Dank rain2reign en masterjorie voor de heldere antwoorden voor het moederbord :)

Heeft een van jullie toevallig ook nog tips qua welke processor ik het beste kan nemen? Ik ben nog niet uit de keuze tussen de 2600 en 2600X (of zelfs 2700(X) mocht dat een slimmere keuze zijn).

Bij de videokaart denk ik dat ik voor een snelle en zuinigere nvidia ga (wss 2070 RTX, anders 1070 Ti) en niet een AMD kaart, maar dan heb ik dus geen FreeSync of G-Sync met mijn monitor.
Ik zou zeggen als je gaat/wilt overklokken dan zou ik persoonlijk voor de 2600 gaan, want dan is de 2600x niet aantrekkelijk in mijn mening voor die 50 euro extra. Niet overklokken, out of the box, dan zou is de 2600x een goede middenmoot, je krijgt er dan ook de betere Wraith Spire bij (die je altijd kan vervangen als je hem te luidt vindt onder 100% load of OC). De 2700x lijkt mij alleen aantrekkelijk als het binnen budget past voor de komende 4-5 jaar en dan upgraden of als je veel multitask (bijv. streaming + gaming). Aangezien die ook nog eens 100 euro meer kost als de 2600x.

Dat te hebben gezegd, ben ik wel een beetje gierig en zou ik de 2700x wel het leukst vinden mits het budget het toe laat. :9

• masterjorie
ManPigBear schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:12:
[...]

Vergeten te noemen dat op dit moment de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC niet te krijgen is en dat bij Azery in ieder geval het nog onduidelijk is wanneer dat veranderd. Daarnaast is het prijsverschil met de MSI B450 Tomahawk op dit moment ook groter.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True