Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Internetdekking (4G) in de trein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:04
Dagelijks reis ik van Dordrecht naar Leiden met de intercity. In de trein gebruik ik een macbook in combinatie met m’n iPhone 7 voor internettoegang.
In de afgelopen tijd heb ik gemerkt dat de internetverbinding steeds minder goed is geworden. Op hele stukken heb ik geen internet, soms edge en soms 3G, terwijl 4G bijna noodzakelijk is voor een beetje snelle en stabiele verbinding. Mijn frustratie loopt op omdat ik nu bijna langer geen internet heb, dan wel.

Vanwege internetsnelheid en dekking ben ik ooit geswitcht van T-Mobile naar Vodafone en van Vodafone naar KPN. Ik zit nu al weer een aantal jaar bij KPN, omdat het toen het beste netwerk had.

Hoe selecteer ik de juiste provider voor een zo goed mogelijke verbinding in de trein? Wie heeft de beste 4G-dekking? Zou een upgrade van een iPhone 7 naar een iPhone XS helpen? Heb ik dan meer/beter bereik?

Of kan ik met de snelheid van een intercity niet verwachten dat ik constant goed internet heb? Ik surf, maar kijk ook YouTube en Netflix in de trein. Dus soms vraagt dat aardig wat bandbreedte.

Beste antwoord (via orf op 06-11-2018 22:53)

• ferrantufan
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 17-06 09:25
De vraag welk netwerk de beste dekking heeft op een treintraject is een leuke, die durf ik niet zomaar te beantwoorden. Er zijn zoveel factoren aanwezig dat het lastig is om een antwoord te geven, maar je zou op de pagina's van Sensorly en OpenSignal (even de app installeren op je telefoon) kijken of jouw traject al gemapt is door vrijwilligers.

Ik heb zelf nog nooit van Dordrecht naar Leiden gereisd met de trein, wel van Dordrecht naar Rotterdam en vond de 4G dekking op het KPN netwerk maar tegenvallen. Veel terugval naar 3G en dan maar geduld hebben tot je weer op 4G terecht kwam, T-Mobile was zo slecht nog niet als ik er aan terugdenk (het switchen van 3G naar 4G duurde in ieder geval zeker niet zo lang).

En ja, je toestel heeft zeker invloed. Hoe goed/slecht de iPhone 7 is weet ik niet, maar als ik dit, dit en discussies op reddit lees dan gaat de iPhone XS je zeker geen betere ervaring geven. Tweakers heeft over de ontvangst van telefoons een tijdje terug ook nog een artikel geschreven (alhoewel sommige tweakers dit artikel lijken te betwisten in de reacties).

Hoe ik er persoonlijk over denk? Er bestaat sowieso geen provider die overal dé perfecte verbinding biedt (in mijn eigen woonplaats kan ik T-Mobile wel schieten en heb ik liever KPN, op Utrecht CS is het echter weer vice versa en er zijn plekken waar Tele2 weer de beste is of die ene wijk waar Vodafone echt de enige is met fatsoenlijke dekking; zo kan ik nog wel ff doorgaan) dus het is een kwestie van compromissen maken. Koop een prepaid kaartje op een ander netwerk en kijk hoe het bevalt, heb ik zelf ook gedaan en ben er veel wijzer van geworden.

(je kunt ook klagen bij je provider, maar 'k heb nog nooit meegemaakt dat ze er wat mee deden)

[Edit 1: als T-Mobile klant heb ik (als er 4G dekking is) praktisch nooit problemen met YouTube streamen in de treinen, dus ja je kunt wel verwachten dat dat geen probleem is. Ik heb zelf het idee dat iPhones het iets minder doen dan toestellen van Huawei en Samsung maar.. providers verkopen deze telefoons zelf ook dus dan mag je verwachten dat het verschil niet zeer groot is.]

[Voor 7% gewijzigd door ferrantufan op 06-11-2018 19:40]

Alle reacties

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is in België ook, ik denk dat sommige stukken gewoon niet interessant zijn. Het grappige is dat de scanners van de conducteurs het dan ook niet doen. Sommigen zeggen dan gewoon dat het goed is terwijl het overduidelijk is dat ze het niet controleren anderen wachten dan even een minuutje tot er weer wel dekking is :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• ferrantufan
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 17-06 09:25
De vraag welk netwerk de beste dekking heeft op een treintraject is een leuke, die durf ik niet zomaar te beantwoorden. Er zijn zoveel factoren aanwezig dat het lastig is om een antwoord te geven, maar je zou op de pagina's van Sensorly en OpenSignal (even de app installeren op je telefoon) kijken of jouw traject al gemapt is door vrijwilligers.

Ik heb zelf nog nooit van Dordrecht naar Leiden gereisd met de trein, wel van Dordrecht naar Rotterdam en vond de 4G dekking op het KPN netwerk maar tegenvallen. Veel terugval naar 3G en dan maar geduld hebben tot je weer op 4G terecht kwam, T-Mobile was zo slecht nog niet als ik er aan terugdenk (het switchen van 3G naar 4G duurde in ieder geval zeker niet zo lang).

En ja, je toestel heeft zeker invloed. Hoe goed/slecht de iPhone 7 is weet ik niet, maar als ik dit, dit en discussies op reddit lees dan gaat de iPhone XS je zeker geen betere ervaring geven. Tweakers heeft over de ontvangst van telefoons een tijdje terug ook nog een artikel geschreven (alhoewel sommige tweakers dit artikel lijken te betwisten in de reacties).

Hoe ik er persoonlijk over denk? Er bestaat sowieso geen provider die overal dé perfecte verbinding biedt (in mijn eigen woonplaats kan ik T-Mobile wel schieten en heb ik liever KPN, op Utrecht CS is het echter weer vice versa en er zijn plekken waar Tele2 weer de beste is of die ene wijk waar Vodafone echt de enige is met fatsoenlijke dekking; zo kan ik nog wel ff doorgaan) dus het is een kwestie van compromissen maken. Koop een prepaid kaartje op een ander netwerk en kijk hoe het bevalt, heb ik zelf ook gedaan en ben er veel wijzer van geworden.

(je kunt ook klagen bij je provider, maar 'k heb nog nooit meegemaakt dat ze er wat mee deden)

[Edit 1: als T-Mobile klant heb ik (als er 4G dekking is) praktisch nooit problemen met YouTube streamen in de treinen, dus ja je kunt wel verwachten dat dat geen probleem is. Ik heb zelf het idee dat iPhones het iets minder doen dan toestellen van Huawei en Samsung maar.. providers verkopen deze telefoons zelf ook dus dan mag je verwachten dat het verschil niet zeer groot is.]

[Voor 7% gewijzigd door ferrantufan op 06-11-2018 19:40]

• orf
ferrantufan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:27:

Veel goeie tips. Bedankt :)
Ik ga eens meten met de app en kijken hoe de dekking is op het traject. Misschien inderdaad ook even een prepaidkaartje kopen voordat ik van provider wissel.

• orf
ferrantufan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:27:
Koop een prepaid kaartje op een ander netwerk en kijk hoe het bevalt, heb ik zelf ook gedaan en ben er veel wijzer van geworden.

Nog even hier op terugkomen :)

Ik heb inmiddels een iPhone XS en dat maakt inderdaad geen merkbaar verschil. Ik heb ook voor €10 een prepaid kaartje T-mobile gekocht en met die SIM in de trein getest. Duidelijk veel betere 4G dekking en veel soepeler internet dan KPN. Ik ga daarom switchen naar T-mobile (en dat is nog een stuk goedkoper ook!)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True