Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Evohome / vloerverwarming / Vaillant Ecotec

Pagina: 1
Acties:

• rgjo
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-11-2018
Probleem #1: in de winter wordt het in sommige kamers boven erg koud. Wanneer de zon in de woonkamer schijnt loopt de temperatuur daar al gauw op en gaat de CV-ketel uit. Als we de thermostaat meenemen naar boven of hoger zetten, dan wordt het in de woonkamer weer bloedheet. Al met al is het nooit overal fijn qua temperatuur.

Probleem #2: de gasrekening stijgt de pan uit en tegelijkertijd is het in sommige kamers vaak te warm.

Daar moet dus verbetering in te brengen zijn!

Ons huis (210m2)

- vloerverwarming in hal, woonkamer en keuken
- in woonkamer zijn er ook nog een viertal radiatoren
- in keuken is ook een extra radiator

dan beneden nog:
- bijkeuken 1 radiator
- drie kinderkamers met elk 1 radiator
- badkamer met radiator

boven:
- slaapkamer met radiator
- badkamer met radiator
- werkkamer met radiator
- werkkamer met twee radiatoren

in totaal dus vijftien radiatoren en vloerverwarming. Alle radiatoren zijn voorzien van thermostaatkranen. Het huis is 50 jaar oud maar 15 jaar geleden flink gerenoveerd. De CV is echter maar 1 circuit. De vloerverwarming ook. De hele boel wordt verwarmd door een Vaillant Ecotec+ (vhr nl 34/5-5l r4). Die doet het op zich prima.

De unit van de vloerverwarming ziet er zo uit:
https://i.imgur.com/hOBermC.jpg

Mijn idee was om een Honeywell Evohome te kopen met 15 HR92 knoppen.

Ik kom er echter niet uit wat ik nou met die vloerverwarming aanmoet. Volgens mij heb ik namelijk niet zo'n regelaar nodig. En als ik die wel nodig heb, dan heb ik geen idee hoe ik die aansluit.

Of heeft iemand wellicht een nog beter plan? Of tips en/of adviezen?

[Voor 20% gewijzigd door rgjo op 06-11-2018 17:11]

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:04
Isoleren. Vooral het dak.

Met goede dakisolatie hoef je boven echt geen verwarming aan te hebben.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• rgjo
Echt wel. Dit is een semi-bungalow uit 1968 (zo eentje als je vaak naast tuinbouwbedrijven ziet) en mijn vriendin is een enorme koukleum. Isoleren heeft zeker een deel van het probleem opgelost hoor, maar extra comfort moet nu van de verwarming komen.

• hesselbeertje
Als de gasrekening nu al de pan uit rijst (hoeveel gebruik je eigenlijk per jaar?), en je gaat ook nog eens naar een zoneregeling (waardoor het boven warmer moet worden) gaat de gasrekening alleen maar verder omhoog.

Dus ik blijf bij mijn stelling, beter isoleren.

[Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 06-11-2018 17:43]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• rgjo
Nu zetten we het thermostaat hoger zodat het in de kamers boven ook lekker warm wordt, maar intussen staat dan ook de vloerverwarming beneden aan, wat volstrekt onnodig is. Dus ik denk dat het wel gaat verbeteren.

Verbruik was vorige maand 200 m3 maar daar moet bij gezegd worden dat iedereen in dit huishouden ervan houdt om dik een kwartier te douchen, dus echt veel zegt dat niet.

• hesselbeertje
Wat is het jaarverbruik? En hoe groot is de woning? Vrijstaand?

• rgjo
Vrijstaand, 210 m2.

Jaarverbruik heb ik niet voorhanden, dat was sowieso niet representatief geweest want er zat tot voor kort een hele oude CV-ketel in.

• hesselbeertje
200m3 in oktober. Volgens de stooktabel van DeBilt (http://www.weerstationuit...l/Stook-tabel-De_Bilt.htm) zit je dan op een jaarverbruik richting de 4000 m3! (Bij 4000m3 per jaar kom je voor oktober op 203m3)

Je woning is dus zo lek als een zeef. Vandaar dat je het koud hebt 's winters.

• rgjo
Zie boven - "daar moet bij gezegd worden dat iedereen in dit huishouden ervan houdt om dik een kwartier te douchen". Volgens deze tabel mag ik overigens 3500 m3 verwachten voor een woning tussen 1966 en 1975 van >150m2.

Even het gasverbruik terzijde. Ik ben op zoek naar meer comfort qua verwarmingsregeling. Nu is het vaak te warm (warmer dan nodig / gewenst) in sommige kamers. Daar zoek ik vooral een oplossing voor.

[Voor 22% gewijzigd door rgjo op 06-11-2018 18:17]

• elcastel
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-05 18:06
Kun je zoiets niet regelen met dynamische kleppen? Waarna je de radiatoren beneden wat meer knijpt en boven vol open zet? Of heb ik het nu weer helemaal verkeerd begrepen?

En; hangt je thermostaat aan een buitenmuur, of in direct zonlicht?

[Voor 12% gewijzigd door elcastel op 06-11-2018 18:13]

• rgjo
@elcastel zou goed kunnen, het is eerder dat _ik_ te weinig kennis van de materie heb om dat te beoordelen (ik heb het filmpje bekeken en het is vast mooi maar ik zie niet helemaal wat het oplevert...)
Het probleem zit hem vooral in de nodeloos aangaande vloerverwarming dus ik denk niet dat dit heel veel oplost.

Thermostaat (Vaillant vSmart) staat braaf in een boekenkast uit de zon. Maar de woonkamer heeft een grote glazen schuifpui op het zuiden en wordt gauw warm (genoeg).

[Voor 27% gewijzigd door rgjo op 06-11-2018 18:21]

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:27
Ik zou die thermostaatkraan op je vloerverwarmingsverdeler(unit) eens wat lager zetten. Zo te horen knalt die continu volgas heet water die VV in. Je ziet dat de meter ook al op 38 graden staat, dit zal soms nog wel hoger zijn. Stel je draait hem terug zou je de temperatuur moeten zien zakken (duurt wel lang), zo rond de 30-32 graden lijkt me al beter. Je woonkamer warmt nu trager op waardoor de radiatoren boven meer kans krijgen om te boel warm te stoken. Stel de thermostaatknop op je VV unit heeft geen effect dan zit ie waarschijnlijk vast in de volledig open positie. Kan ook de reden zijn waarom het beneden direct te warm wordt. Je kan dan ook nog naar een 2-zone regeling toe maar dit is wat goedkoper voor nu.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• rgjo
> Je woonkamer warmt nu trager op waardoor de radiatoren boven meer kans krijgen om te boel warm te stoken

Ja maar.... dat is 's ochtends toch helemaal niet fijn?
En 's ochtends hoeven al die andere kamers niet warm te worden. En dan lopen we dus weer de hele dag aan knoppen te draaien.

Daarom keek ik naar een Evohome achtig systeem.

• Jim423
In de avond puur boven (paar kamers) verwarmen en de VV met rust laten is wel killing voor je rendement. De ketel zal dan heet retourwater krijgen. Het kan wel uiteraard, VV krijgt een zoneklep.

[Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 06-11-2018 19:48]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• pieterrr
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
Ik ben al jaren een gebruiker van evohome, exact voor de usecase die jij beschrijft. Nu een nieuw huis gekocht met vloerverwarming. Mij werd aangeraden om een HR92 knop op de aanvoer van je vloerverwarming te zetten.

Zo kun je de toevoer naar je vloerverwarming regelen. Je moet err dan wel op letten dat je de temperatuur van de woonkamer niet via die HR92 knop meet (die meet veel warmte omdat hij bij het verdeelstuk van je vloerverwarming zit) maar bijvoorbeeld via het basisstation van je evohome.

De rest van je huis regel je vervolgens ook met HR92.

• Jim423
En Evohome meet dan de temperatuur van je retourwater van je VV? Zonee, wat zorgt er dan voor dat je vloer geen 60 graden wordt? De HR92 voor de thermostaatknop zetten (in serie dus) kan natuurlijk wel. Maar dat is in feite een veredelde zoneklep.

• rgjo
> Je moet er dan wel op letten dat je de temperatuur van de woonkamer niet via die HR92 knop meet maar bijvoorbeeld via het basisstation van je evohome.

Hoe dan wel? Via een kamerthermostaat?

Kan dat, dat je vanuit de Evohome die HR92 dicht laat zetten op basis van de kamertemperatuur via de Evohome? Dan gebruik ik die HR92 dus eigenlijk gewoon als klep (met als voordeel dat ik hem heel eenvoudig kan monteren) ?

En moet ik dan nog iets met die pomp van de vloerverwarming doen?

Of zoals @Jim423 zegt door de temperatuur van het retourwater te meten?

> Zonee, wat zorgt er dan voor dat je vloer geen 60 graden wordt?

Nu staat de thermostaatknop van de VV ook op 55 graden... wanneer mijn vloer 60 graden wordt dan zal de kamertemperatuur dusdanig stijgen dat mijn kamerthermostaat de ketel uitschakelt (dat moet dus zo blijven).

• pieterrr
  • Niet online
rgjo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:37:
> Je moet er dan wel op letten dat je de temperatuur van de woonkamer niet via die HR92 knop meet maar bijvoorbeeld via het basisstation van je evohome.

Hoe dan wel? Via een kamerthermostaat?

Kan dat, dat je vanuit de Evohome die HR92 dicht laat zetten op basis van de kamertemperatuur? Dan gebruik ik die HR92 dus eigenlijk gewoon als klep (met als voordeel dat ik hem heel eenvoudig kan monteren) ?

En moet ik dan nog iets met die pomp van de vloerverwarming doen?

Of zoals @Jim423 zegt door de temperatuur van het retourwater te meten?

> Zonee, wat zorgt er dan voor dat je vloer geen 60 graden wordt?

Nu staat de thermostaatknop van de VV ook op 55 graden... wanneer mijn vloer 60 graden wordt dan zal de kamertemperatuur dusdanig stijgen dat mijn kamerthermostaat de ketel uitschakelt (dat moet dus zo blijven).
Met de honeywell kun je kiezen waar je de temperatuur meet, op de termostaatknop of op de termostaat zelf (basisstation). In je slaamkamer etc meet je op de knop, in je woonkamer is dat niet handig ivm de warmte die de hele verdeler uitstraalt.

Met de pomp doe je niks, die pompt gewoon altijd. Ik dacht ook dat dat "moet" en dat een lang stilstaande pomp niet goed is voor je installatie.

De temperatuur die je vloer in gaat regel je met de termostaatknop die er nu al zit. Als je die op 30 zet, stroomt er water van 30 graden in. De juiste temperatuur weet ik niet, heeft oa te maken met de afstand tussen de buizen van je vloerverwarming. Heter = vloer sneller warm maar heeft ook weer impact op je verbruik etc.

• rgjo
Bedankt voor je reactie @pieterrr

> op de termostaatknop of op de termostaat zelf (basisstation)

kan je ook nog een apart thermostaat eraan koppelen? de knoppen zitten niet altijd op even handige plekken.

• pieterrr
  • Niet online
rgjo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:50:

kan je ook nog een apart thermostaat eraan koppelen? de knoppen zitten niet altijd op even handige plekken.
Ja kan, wordt wel een dure grap. De plek van de knoppen maakt niet zoveel uit, daar kom je nooit meer aan, regel je 1x goed in via je app.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True