Vintage dressoir waterdich maken (badkamermeubel)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:57
Voor ons nieuwe badkamer wil ik een vintage dressoir gebruiken als badkamermeubel. Het dressoir is gefineerd met teakhout. Op het dressoir komt een opbouw wastafel en kraan.

Uiteraard wil ik het dressoir waterdicht/waterafstotend maken. Nu lees is daar verschillende mogelijkheden voor (2 componenten lak, nano coating, impregneren, walnootolie etc.).

Ik kwam zelf op Rigostep Skylt Original, maar twijfel of dit het dressoir wel waterdicht maakt. Ik zal het dressoir eerst licht moeten opschuren (ik ben benieuwd of dit werkt bij fineer).

Heeft er iemand de ultieme tip of ervaring met het waterdicht maken van een houten dressoir/meubelstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Olie, was, skylt etc. gaat niet werken bij een meubel wat permanent nat/vochtig is. Dan heb je echt iets nodig wat helemaal afsluit, lijkt me. Helemaal bij een gefineerd meubel.. Je kan beter een massief teak meubel gebruiken, dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:15
Teak is ook een pain in the ass qua hechting van lak e.d. Ik zou het zeker met een waskom heroverwegen, dat is vaak een natte bende.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
Ik zou er sowieso niet aan beginnen, ik denk niet dat er een oplossing is om dit soort meubelstukken 100% en permanent waterdicht te krijgen. Als je ermee kunt leven dat het niet al te lang mee zal gaan go for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Volgens mij zette mijn moeder dat altijd in de was.
Alleen weet ik niet of dat tegen vocht was of om het te laten glimmen als een bikkel.
Wellicht beide.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kun je niet iets doen met transparante folie/wrappen zoals bij keukens wordt gedaan? Geen idee of dat mooi is (ik denk dat je iets met mat en transparant moet hebben) - gewoon een idee, het is dan wel waterafstotend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
MrMonkE schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:56:
Volgens mij zette mijn moeder dat altijd in de was.
Alleen weet ik niet of dat tegen vocht was of om het te laten glimmen als een bikkel.
Wellicht beide.
Was kan bij een stoel of een salontafeltje (en dan nog moet je meteen de gemorste vloeistof schoonmaken, anders heb je een kring), maar dat is bij een badkamermeubel totaal niet geschikt.
het ruikt wel lekker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-04 15:29
toevallig heb ik zojuist een dergelijk project afgerond, een dressoir omgebouwd naar wastafel. al was dat niet van teakhout, maar wel een of andere fineer finish. Ik heb alle waslagen verwijderd met Alabastine verfafbijt. Ik was eerst met schuren begonnen, maar schuurvel liep steedsvol. Ik kreeg de tip om Alabastine afbijt te gebruiken dat een tijdje laten inwerken en afgestoken met een scherp plamuurmes, en daarna nog een aantal keer geschuurd, van grof (160) naar fijn (400). gat gezaagd voor de afvoer en daarna heb ik de hele boel heel erg goed ontvet en in de bootlak gezet! riviersteen er op!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hIVPM0x.jpg?1

[ Voor 4% gewijzigd door Djampire op 06-11-2018 16:13 ]

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
Was en gewone vernis gaan onvoldoende beschermen.
Je moet echt al een soort epoxy aanbrengen om het 100% water en vocht bestendig te maken.
Fineer is bij een beetje water gewoon los, en dat krijg je nooit meer goed.

En wees eerlijk, Teak is zeker niet de duurste houtsoort, en daar gaan ze dan fineer van gebruiken.
Geef toe, dat meubel wat je gevonden hebt is al waardeloos, en amper de behandeling waard.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:09
Laat ik voorop stellen dat ik er totaal geen verstand van heb, maar als ik denk aan oud hout moet ik aan epoxy resin denken. Zou hier zelf ook een mooie tafel met geintegreerde leds van willen maken.

Kan me best voorstellen dat het mogelijk is om een bekisting te maken om je dressoir en deze dan te vullen met epoxy resin. Zal heel veel werk zijn en heb geen idee of het realistisch is, maar misschien denken anderen hier positief over.

Zal er dan zo uit komen te zien: https://i.pinimg.com/orig...c5f9a0b012415c264de94.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Volgens mij heb je dan honderden euros epoxy nodig :)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
HenkEisDS schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:07:
Laat ik voorop stellen dat ik er totaal geen verstand van heb, maar als ik denk aan oud hout moet ik aan epoxy resin denken. Zou hier zelf ook een mooie tafel met geintegreerde leds van willen maken.

Kan me best voorstellen dat het mogelijk is om een bekisting te maken om je dressoir en deze dan te vullen met epoxy resin. Zal heel veel werk zijn en heb geen idee of het realistisch is, maar misschien denken anderen hier positief over.

Zal er dan zo uit komen te zien: https://i.pinimg.com/orig...c5f9a0b012415c264de94.jpg
Ha ha, zoiets zag ik ook al voor me.

Complicerend in dit geval (voor bijna alle behandelingen die je kunt bedenken) is dat het ding waarschijnlijk ook laden/deurtjes heeft. En dat hout zal altijd wat gaan werken, en zodra je ergens een klein scheurtje hebt in je beschermingslaag is het niet meer waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Als je teak wilt lakken dan moet je het eerst heel goed ontvetten met een lading thinner. En dan niet die nep zooi van de bouwmarkt maar de ouderwetse die stinkt.

Na het ontvetten schuren met fijn schuurpapier. Dan nog een keer afnemen. Dan aflakken met een jachtlak. Bijv. Epifanes Blanke Bootlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 18:07
MrMonkE schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:10:
Volgens mij heb je dan honderden euros epoxy nodig :)
Kan het je vertellen dat je er niet ver naast zit :9 Zelf een eettafel en salontafel willen maken van epoxy. Salontafel is nog bezig maar de eettafel was al bijna 200 euro aan epoxy. En toen hield ik het maar bij wat ik nu heb en ga schuren. :+ Maar het idee is wel mooi, en goed afgewerkt (let op goed alles afdichten en een goede malt) is het prachtig! Wel een flinke klus voor 1 persoon.

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Allen, dank voor jullie reacties en oplossingen!
Ik heb al in de gaten dat ik er nog eens goed over na moet gaan denken....samen met de initiatiefnemer (lees vriendin ;-)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:36
Djampire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:05:
toevallig heb ik zojuist een dergelijk project afgerond, een dressoir omgebouwd naar wastafel. al was dat niet van teakhout, maar wel een of andere fineer finish. Ik heb alle waslagen verwijderd met Alabastine verfafbijt. Ik was eerst met schuren begonnen, maar schuurvel liep steedsvol. Ik kreeg de tip om Alabastine afbijt te gebruiken dat een tijdje laten inwerken en afgestoken met een scherp plamuurmes, en daarna nog een aantal keer geschuurd, van grof (160) naar fijn (400). gat gezaagd voor de afvoer en daarna heb ik de hele boel heel erg goed ontvet en in de bootlak gezet! riviersteen er op!

[Afbeelding]
Heel gaaf geworden ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

TheBorg schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:08:
Als je teak wilt lakken dan moet je het eerst heel goed ontvetten met een lading thinner. En dan niet die nep zooi van de bouwmarkt maar de ouderwetse die stinkt.

Na het ontvetten schuren met fijn schuurpapier. Dan nog een keer afnemen. Dan aflakken met een jachtlak. Bijv. Epifanes Blanke Bootlak.
Het beste is daarbij echt alles te demonteren, zodat je goed bij elk onderdeel kan met de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
StefanG85 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:03:
Allen, dank voor jullie reacties en oplossingen!
Ik heb al in de gaten dat ik er nog eens goed over na moet gaan denken....samen met de initiatiefnemer (lees vriendin ;-)).
Hoe is dit afgelopen? (vraagt mijn vriendin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 18:55
Jamesco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Geen (oud) dressoir met fineer in de douche, zoek één van massief eiken zonder houtworm.
Mss met een gehard glazen plaat (op maat) er over heen, dat glas kun je aan de onderzijde nog voorzien van decoratie folie.

Er worden nog wel eens echt antieke waskom-meubels aangeboden kompleet met spiegel en stenen blad.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanG85
Jamesco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik heb het dressoir een paar keer behandeld met Rigostep Skylt Original 2K lak. Tussen de behandelingen heel licht opschuren. Het dressoir staat nu al 6 jaar in de badkamer. Waterdruppels blijven nog steeds op het dressoir liggen (ook na een nacht trekken ze niet in het hout). Ook is nog geen enkele waterschade aan het hout zichtbaar.

Al met al werkt het, in ons geval, zeer goed.
Pagina: 1