LED dimmer -> weerstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
Bij schoonvader is een poos terug de woonkamer verbouwd. Eén van de zaken die ze hebben 'aangepakt' is een klein 'voorzetwandje' om de (nieuwe) TV en elektrische sfeerhaard in te stoppen. Daar is ook een koofje in gemaakt met daarin 3 "dimbare" LED spots.

FEAR MAH PAINT SKILLZ0RS!!

Uiteraard hebben de slimmeriken de LEDs aangesloten op een KaKu-achtig iets en schoonpappie de afstandsbediening overhandigd. Echter, de trafo en KaKu-schakelzooi zit allemaal in 't wandje verwerkt (ergens aan de linkerkant, ver verwijderd van de spots) zodat je er niet meer bij kunt zonder 't wandje weer te moeten slopen :( :F

Nu "dimmmen" die LEDs natuurlijk niet; althans: tenzij je stroboscopisch knipperen "dimmen" vindt. Oorzaak is, zeer waarschijnlijk / vermoed ik, dat de LEDs gewoon te weinig vermogen gebruiken voor de gebruikte "dimmer". Als de dimmer "vol open" staat is 't knipperen bijna weg, maar als 't ook maar een klein beetje minder wordt gaan de LEDs flikkeren als een dolle.

Maar nu... we kunnen niet bij de trafo / dimmer zonder de boel af te breken (again... :F ). Het enige wat ik kan doen is de LED armatuur uit de koof trekken en bij de draden naar die LEDs toe dus. Nu zal 't niet 's werelds mooiste oplossing zijn, noch 's werelds meest energie-efficiëntste maar nu vroeg ik me af of ik 't eventueel zou kunnen oplossen door deze jongen er tussen / op te zetten. Heeft iemand ervaring met dergelijke "Dimmer weerstanden"? En ga ik die enkel over de eerste LED heen zetten of moet ik die op elke van de LEDs zetten?

Andere alternatieven die ik vind (andere dimmer, andere trafo, ...) zijn allemaal opties die ik niet heb zonder de boel te moeten slopen. Ik kan verder eigenlijk niet echt nog andere alternatieven vinden / verzinnen tenzij ik er ouwerwetse halogeen in duw :X

Ik ben nu niet in de buurt hiervan, maar kan evt. vanavond ofzo mijn schoonouders eens vereren met een bezoekje en dan meteen kijken of die 3 LEDs parallel of serieel aangesloten zijn (als ik iets kan zien). Ik heb overigens ook geen benul of 't 220V of andere LEDs zijn. Als ik me goed herinner is 't zo'n "3 LEDs in 1 'spot'"-achtig spul a-la zoiets.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 06-11-2018 15:01 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:15

Hoicks

Techno!

Klinkt alsof ze een gewone gloeilamp dimmer hebben gebruikt om LED's te dimmen.... Kun je het niet onder garantie laten oplossen?

[ Voor 22% gewijzigd door Hoicks op 06-11-2018 15:04 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
Hoicks schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:04:
Kun je het niet onder garantie laten oplossen?
Als het door een bedrijf was gedaan vast, maar als 't wat "handige familieleden" betreft... :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:41
En de "handige familieleden" willen hun rotzooi niet zelf fiksen?

On topic: het kan misschien net zo goed opgelost raken door andere spots erin te steken die wel goed samenwerken met de dimmer. Je conclusie over de oorzaak is m.i. wat voorbarig. Misschien zijn het zelfs helemaal geen dimbare spots. Kijk eerst maar eens wat voor spots het zijn - 12/230V, spannings- of stroomgestuurd (hoogstwaarschijnlijk dat eerste) en zo mogelijk een merk/typenr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
teaser schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:43:
En de "handige familieleden" willen hun rotzooi niet zelf fiksen?
Die zullen dan nét zo goed dat wandje moeten openbreken (en even voor de duidelijkheid; dat ding is gestucced-en-al). En als het zonder die moeite kan... Sterker; schoonvaders "oplossing" was: dan gebruik ik ze toch niet? :X

Daarbij; het is dus al maanden zo (dus ze zijn al uit de (verbouw)ronmel en-al). Ik ontdekte het van de week pas toen ik hem vroeg waarom die spots nooit aan waren. Hij heeft er al lang vrede mee; dus openbreken e.d. gaat 'ie het nooit mee eens zijn.
On topic: het kan misschien net zo goed opgelost raken door andere spots erin te steken die wel goed samenwerken met de dimmer.
Ja, kan ook. Maar of ik nou spots of een weerstand van €15 koop...
Je conclusie over de oorzaak is m.i. wat voorbarig. Misschien zijn het zelfs helemaal geen dimbare spots. Kijk eerst maar eens wat voor spots het zijn - 12/230V, spannings- of stroomgestuurd (hoogstwaarschijnlijk dat eerste) en zo mogelijk een merk/typenr.
Dat zal ik wel eens uitzoeken; maar ik vermoed dat mijn vermoeden wel klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 06-11-2018 15:54 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03
RobIII schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:53:
Nu zal 't niet 's werelds mooiste oplossing zijn, noch 's werelds meest energie-efficiëntste maar nu vroeg ik me af of ik 't eventueel zou kunnen oplossen door deze jongen er tussen / op te zetten. Heeft iemand ervaring met dergelijke "Dimmer weerstanden"? En ga ik die enkel over de eerste LED heen zetten of moet ik die op elke van de LEDs zetten?
Eerst en vooral, erg duur voor 2 draden, een weerstand en krimpkous! Ik heb er geen ervaring mee maar ik kan mij wel inbeelden dat het werkt. En normaal slechts 1 in parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Hoe zit het met warmteontwikkeling? Kan me voorstellen dat de weerstand heet wordt als de lamp brand.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Voordat je allerlei zaken gaat aanschaffen moet je weten wat voor dimmer er in zit, en welke techniek die gebruikt. Je hebt verschillende technieken zoals dimmers die werken met pulsbreedtemodulatie of met een triac. Met pulsbreedtemodulatie ga je heel snel de spanning in/uit schakelen, waardoor het lijkt alsof een lamp minder fel brand. Een triac doet iets soortgelijks door de sinusvormige spanning die naar jouw lamp gaat, ergens op een bepaald punt af te kappen.

Als ik jouw verhaal hoor, vermoed ik dat je een dimmer hebt die met een triac werkt. Ik vraag me af of extra weerstanden gaan helpen om het probleem te verhelpen. Je gaat meer stroom trekken, maar de triac kapt de spanning nog steeds af op een bepaald punt, waardoor je geflikker krijgt.

Dus in de categorie laaghangend fruit: kijk of de armaturen ook normale gloeilampen aan kunnen, en schroef die er gewoon in. Ben je van het probleem af zonder gehannes.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1