Toon posts:

Receiver defect? Spanning op behuizing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:56
Sinds een paar weken heb ik last van wegvallend beeld bij TV kijken. Soms valt het beeld en geluid even weg, meestal binnen een seconde weer terug, soms iets langer. Geen nieuwe spullen aangesloten o.i.d in de tussentijd.
Ik ben al een tijdje op zoek naar de storingsbron en heb al vele verdachten gehad, maar ben nu blijven hanger bij de receiver.

Apparaten zitten als volgt aangesloten:
CAI --> Ziggo Mediabox --> HDMI --> Receiver (Yamaha RX-V375) -->HDMI --> Televisie
PS4 --> HDMI -->
Raspberry Pi --> HDMI -->
Chromecast --> HDMI -->

Eerst een voor een alle apparaten, speakers en sub losgehaald, maar storing bleef.
Wanneer ik de HDMI-kabel van de Mediabox tegen de behuizing van de receiver aan hield, kwamen er klein blauwe vonkjes, dus ben ik daar verder naar gaan kijken.
Het bleek dat het hele zooitje via een verlengsnoer en verdeelstekker op een ongeaarde WCD zit aangesloten (enige groep in hele huis die niet geaard is 8)7, leuk een oud huis...).

Ik heb alles via een geaarde WCD aangesloten en nu lijken de storingen ook weg.

Probleem opgelost zou je zeggen... Echter, ik heb mijn twijfels bij de receiver zelf. Deze is dubbel geïsoleerd en heeft dus een niet-geaarde stekker. Ik heb alles losgehaald en nog steeds meet ik ongeveer 115V tussen de behuizing (schroefjes, ingangen) en aarde. Hoort dit of is mijn receiver overleden? Nog tips hoe ik dit eventueel kan meten?

Alle reacties

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:03

SeatRider

Hips don't lie

Heb je nog een coax (antenne) kabel in je receiver zitten? Die zorgt in mijn geval hier ook voor een potentiaalverschil.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• SnakeDoc88
Nope, alles is er uit. Alles 230V aangesloten.
SeatRider schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:03:
Heb je nog een coax (antenne) kabel in je receiver zitten? Die zorgt in mijn geval hier ook voor een potentiaalverschil.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Maakt het verschil als je de stekker omdraait?

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
als het nu geaard aangesloten is en het probleem weg is dan is het in orde. Mocht het zo zijn dat de aardlek eruit knalt dan kan het zijn dat een ontstoor condensator is doorgeslagen. Maar dat zou je nu dan wel gemerkt hebben.

met een voltmeter zal je al snel die 115v meten trouwens, aangezien voltmeters hoog-omig zijn.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35
pyrofielo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:16:
als het nu geaard aangesloten is en het probleem weg is dan is het in orde. Mocht het zo zijn dat de aardlek eruit knalt dan kan het zijn dat een ontstoor condensator is doorgeslagen. Maar dat zou je nu dan wel gemerkt hebben.

met een voltmeter zal je al snel die 115v meten trouwens, aangezien voltmeters hoog-omig zijn.
Wat ik begrijp is dat de receiver niet geaard is aangesloten, aangezien deze geen geaarde stekker heeft.

Zodra je de receiver op een andere manier moet aarden om de boel probleemloos aan de gang te krijgen, heb je het probleem nog steeds niet weggenomen. Er hoort nooit 115V op de behuizing te staan, zeker niet omdat we in een 230V land wonen....

• SnakeDoc88
PageFault schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:27:
[...]

Wat ik begrijp is dat de receiver niet geaard is aangesloten, aangezien deze geen geaarde stekker heeft.

Zodra je de receiver op een andere manier moet aarden om de boel probleemloos aan de gang te krijgen, heb je het probleem nog steeds niet weggenomen. Er hoort nooit 115V op de behuizing te staan, zeker niet omdat we in een 230V land wonen....
Het klopt idd dat hij niet geaard is aangesloten, het apparaat heeft geen geaarde stekker.
Als ik een HDMI-kabel aansluit (ingang of uitgang) en ik meet van de buitenkant van HDMI naar aarde +- 95V. Lijkt me ook vreemd...
Moet er wel bij zeggen dat ik verder een redelijke leek ben op electro-gebied :+

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:01
115V op een behuizing is redelijk normaal. Er zit een ontstoor filter op de netvoeding, en daar zit een spanningsdeling in, wat voor 230V/2 = 115V zorgt. Als het een metalen behuizing is, dan is het vaak wel geaard aangesloten en merk je niks zolang hij in een geaard stopcontact zit. Sommige apparaten, Asus laptops schijnen er tegenwoordig ook vaak last van te hebben bijvoorbeeld, hebben echter geen geaarde stekker, en dan zit je dus met die spanning. De ene voelt dat sneller dan een ander, maar in principe zou het verder onschadelijk moeten zijn. Het is behoorlijk hoog impedant, wat betekend dat zodra jij het aanraakt die spanning inzakt, en je jezelf dus niet electrocuteert.

• pyrofielo
  • Niet online
PageFault schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:27:
[...]

zoek voor de grap gewoon eens een netfilter schema op. Ik denk dat je snel genoeg ziet waarom die 115v wel logisch is.....

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35
pyrofielo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:44:
[...]

zoek voor de grap gewoon eens een netfilter schema op. Ik denk dat je snel genoeg ziet waarom die 115v wel logisch is.....
Neem bijv. deze: https://www.robkalmeijer....1990/03/page66/index.html

Ik zie nergens waar dit geval aan de case vastgemaakt zou moeten worden zodat er spanning op zou kunnen staan. Sowieso zouden apparaten zonder randaarde stekker nooit iets naar de case mogen verbinden! Daar gaat het al fout bij het ontwerp dan.

Waar zou deze volgens jou aan de case verbonden moeten (of kunnen) worden. Ik zie het gewoon even niet, maar ik ben ook geen expert moet ik heel eerlijk bekennen.

• pyrofielo
  • Niet online
PageFault schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:50:
[...]

Neem bijv. deze: https://www.robkalmeijer....1990/03/page66/index.html

Ik zie nergens waar dit geval aan de case vastgemaakt zou moeten worden zodat er spanning op zou kunnen staan. Sowieso zouden apparaten zonder randaarde stekker nooit iets naar de case mogen verbinden! Daar gaat het al fout bij het ontwerp dan.

Waar zou deze volgens jou aan de case verbonden moeten (of kunnen) worden. Ik zie het gewoon even niet, maar ik ben ook geen expert moet ik heel eerlijk bekennen.
Daar zit nog een scheidingstrafo tussen maar als je de tekst over C4 en C5 ook even leest. Bedenk dan ook dat als je de massa (behuizing) aan aarde legt de spanning weg is..

• SnakeDoc88
Dank voor alle reacties.

Laat ik de vraag anders stellen: Ik hang mijn multimeter van de buitenkant van HDMI naar aarde en ik meet +- 105V.
Dit lijkt me niet de bedoeling. Of meet ik nou op een verkeerde manier?

[Voor 7% gewijzigd door SnakeDoc88 op 06-11-2018 15:26]

• Sissors
Dat is niet bijzonder voor ongeaard apparaat. Raak de buitenkant van die HDMI kabel aan (voorzichtig, voor het geval er wel wat kapot is :P), en je zou ineens heel veel minder moeten meten.

• SnakeDoc88
Sissors schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:42:
Dat is niet bijzonder voor ongeaard apparaat. Raak de buitenkant van die HDMI kabel aan (voorzichtig, voor het geval er wel wat kapot is :P), en je zou ineens heel veel minder moeten meten.
Zojuist geprobeerd, maar spanning blijft gelijk, wat ik ook aanraak.

Editie: iets te snel, hij zakt wel van 112 naar 108V

[Voor 7% gewijzigd door SnakeDoc88 op 06-11-2018 15:52]

• Sissors
Ik zie dat ik verkeerd schreef, ik bedoel hetzelfde als waar je meet, dus op het metaal. Ik neem aan dat je nu gewoon de buitenkant van de kabel zelf hebt aangeraakt.

Als je al wel het metaal aanraakte, en je blijft 108V meten, dan heb je dus iets waar 'echt' 108V staat aangeraakt. Het zal niet de opdonder zijn die je bij 230V krijgt, maar alsnog een behoorlijke tik. Als je die niet hebt gekregen, dan zal je iets verkeerds meten.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:16

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als in: vinger op HDMI + multimeter naast je vinger op de hdmi = spanning weg zegmaar.. :)

Maar als er inderdaad 108V op die hdmi kabel staat dan zou je daar als normaal mens ook niet lang je vinger op willen houden. :P

[Voor 42% gewijzigd door DominoNL op 06-11-2018 16:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee