Toon posts:

Intel game PC +-1500 euro (VR ready)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-04 02:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofzakelijk gamen met zo hoog mogelijke fps. Ik speel voornamelijk CS:GO, maar ook regelmatig andere spellen als Arma 3, PUBG, Fortnite, RB6 en Overwatch. Naast deze shooters speel ik ook iRacing, en wil graag ergens komend jaar overstappen op VR, daarom wil ik nu alvast een videokaart die dit aankan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 1500 euro, maar alles is een optie als het maar te onderbouwen in. Dit is puur voor de basiscomponenten, alle randapparatuur neem ik mee van vorige PC.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 144hz scherm (BenQ XL2411Z), en overige randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Tray€ 296,45€ 296,45
1Asus PRIME Z390-P€ 142,45€ 142,45
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 529,-€ 529,-
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,70€ 84,70
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,95€ 48,95
1be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 19,13€ 19,13
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 140,50€ 140,50
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Samsung 860 EVO 1TB€ 165,47€ 165,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.516,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur gegeven aan de nieuwe generatie i5, ondanks het feit dat hier over het algemeen de 2700(X) wordt aangeraden. Aangezien het voor mij puur om performance gaat, en de i5 het tot nu toe nog steeds beter doet in games, heb ik voor intel gekozen. Vijf jaar geleden werd AMD ook al geprezen voor het 'future proof' zijn, en ook nu wordt dat weer geroepen, maar ik ga toch voor wat zich al bewezen heeft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat mij puur om performance, geluid en energieverbruik zijn bijzaak. Weinig geluid is fijn, maar daar ligt de prioriteit niet.

Ga je overklokken?
Dat was ik wel van plan, vandaar dat ik ook de Scythe Mugen heb gekozen, met een extra case fan. Hier heb ik wel nog vragen over, voornamelijk m.b.t. het moederbord. Het is mij onduidelijk welk moederbord wat nou precies brengt, welke beter is voor overclocken en welke juist niet. Heb je echt een mobo nodig die 100 euro duurder is? En is het het dan ook nog steeds waard? (zie vraag 1)

Wat verwacht je van ons?
Eventueel feedback geven op gekozen onderdelen, en het beantwoorden van de volgende vragen:

1 - Welk moederbord is geschikt om te overclocken, en zijn er ook nog moederborden die 3200hz RAM niet aankunnen? Wat is het verschil tussen een moederbord van 140 euro, t.o.v. een van 190 of 240 euro?

Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME Z390-A€ 191,-€ 191,-
1Asus PRIME Z390-P€ 142,45€ 142,45
1Asus ROG Strix Z390-E Gaming€ 245,99€ 245,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,44

2 - Ik heb gelezen dat voedingen niet altijd de juiste aantal pins hebben voor high end GPU's, is dat in deze samenstelling een probleem?

3 - Ik heb nu gekozen voor de Armor 8G van MSI, omdat dat tot nu toe de beste keuze schijnt te zijn. Omdat ze relatief nieuw zijn is het nog moeilijk te zeggen, maar misschien dat er betere alternatieven zijn?

4 - Is verder alles compatibel met elkaar? Wellicht zie ik iets over het hoofd.

5 - Heeft het zin om nog een maandje te wachten op de feestmaand, voor kortingen en dergelijke, of is dat ongebruikelijk bij computeronderdelen?

iRacing Profiel

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:03
1. Ik denk dat de stroomvoorziening van de Z390P best redelijk is maar niks bijzonders. Je zal best een oke overclock halen maar niks extreems. Daar zijn de duurdere borden voor. De stroomvoorziening verbetert bij die 3 moederborden samen met de prijs maar ik denk dat of je 5GHz gaat halen meer van de kwaliteit van je CPU afhangt. Dat wil zeggen de siliconen loterij. Niet alle CPU's overclocken even graag.

2. Alle 3 de moederborden werken zo te zien met je geselecteerde voeding. De pins waar het in dat geval over gaan zijn de CPU power (ookwel EPS power) pins. Dat is die blok connector links bovenin op het bord. Je voeding moet er minstens evenveel hebben als je bord.

EDIT; leesfout. Het ging je om GPU's... foutje. De RM550x 2018 heeft 2 6+2 pins PCIe connectors en das genoeg voor bijna alle videokaarten op de markt behalve een klein aantal 2080Ti's

3. Volgens de review van Foritain is die kaart best goed en het is nog een van de goedkopere ook dusss...

4. Ik zie ook niks.

5. Cyber Monday bestaat. (De maandag na black friday) kortingen zijn alleen nooit mega interessant naar mijn ervaring

[Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2018 14:53]

• Broud
youridv1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:50:
1. Ik denk dat de stroomvoorziening van de Z390P best redelijk is maar niks bijzonders. Je zal best een oke overclock halen maar niks extreems. Daar zijn de duurdere borden voor. De stroomvoorziening verbetert bij die 3 moederborden samen met de prijs maar ik denk dat of je 5GHz gaat halen meer van de kwaliteit van je CPU afhangt. Dat wil zeggen de siliconen loterij. Niet alle CPU's overclocken even graag.
Dat van die lotterij had ik al begrepen inderdaad. Ik ben niets extreems van plan, maar gewoon net wat meer eruit kunnen persen is altijd mooi meegenomen. Maar dan denk ik dat de Z390P wel voldoet.

Kan dit moederbord dan ook met 3200Mhz RAM overweg? Ik zag dat je dat door middel van XMP in de BIOS kan instellen, maar bij de specificaties van moederborden staat daar niets over te vinden.

Bedankt voor je antwoorden!

iRacing Profiel

• youridv1
Bij intel is de regel algemeen dat ram snelheden op alle Z borden zo goed als altijd werken tot en met 4000MHz ofzo. Misschien wel verder tegenwoordig.

• Broud
youridv1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:35:
Bij intel is de regel algemeen dat ram snelheden op alle Z borden zo goed als altijd werken tot en met 4000MHz ofzo. Misschien wel verder tegenwoordig.
Oke, top!

Ik zit te overwegen om voor een kleine meerprijs een moederbord met bluetooth te nemen, en hij lijkt ook gelijk van hogere kwaliteit, klopt dat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus TUF Z390-Plus Gaming (Wi-Fi)€ 184,51€ 184,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 184,51

Simpele vraag misschien, maar zeker zonder reviews vraag ik het toch maar liever.

iRacing Profiel

• youridv1
Die ziet er ook best prima uit. Aardige meerprijs wel...

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 19:01
Broud schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:14:
[...]

Oke, top!

Ik zit te overwegen om voor een kleine meerprijs een moederbord met bluetooth te nemen, en hij lijkt ook gelijk van hogere kwaliteit, klopt dat?

Simpele vraag misschien, maar zeker zonder reviews vraag ik het toch maar liever.
Persoonlijk geen ervaring met de Z390 TUF maar de Z370 TUF was een goedkoop bord (qua kwaliteit) met matige VRM opbouw. Ik denk eigenlijk dat dat met de Z390 variant niet anders is.

• youridv1
Randleman schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:32:
[...]
Persoonlijk geen ervaring met de Z390 TUF maar de Z370 TUF was een goedkoop bord (qua kwaliteit) met matige VRM opbouw. Ik denk eigenlijk dat dat met de Z390 variant niet anders is.
Met het blote oog zie ik al dat er een stuk meer chokes op de Z390 TUF aanwezig zijn dan op de Z370. Het is dus weldegelijk anders

• Randleman
youridv1 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:18:
[...]

Met het blote oog zie ik al dat er een stuk meer chokes op de Z390 TUF aanwezig zijn dan op de Z370. Het is dus weldegelijk anders
Uiteraard zullen er verschillen zijn. Ik heb het dan ook over de kwaliteit van het bord en de VRM opbouw.

Verder is er nog geen enkele review of in-depth analysis van dit bord. Zou dus niet zomaar dat geld neerleggen voor iets waar niks over bekend is :)

Je kunt beter een bord nemen die bewezen goed is en eventueel een losse bluetooth usb stick kopen voor een 10tje.

• youridv1
Qua VRM is er echt geen probleem. Meneer heeft een i5. Ik draai al 2 jaar straight een 6700k op 4.7GHz op 1.35 Vcore op een bord met een 4 phase...

• Randleman
youridv1 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:27:
Qua VRM is er echt geen probleem. Meneer heeft een i5. Ik draai al 2 jaar straight een 6700k op 4.7GHz op 1.35 Vcore op een bord met een 4 phase...
Top, maar is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een 6 core op 5ghz. Ik geef alleen als tip niet zomaar een moederbord te kopen zonder dat je weet of die het waard is voor dat geld.

• youridv1
@Randleman powerdraw verschilt anders niet zo veel... Wie er meer stroom verbruikt is echt een dubbeltje op zijn kant. een 8600K verbruikt bijvoorbeeld minder dan een 7700K

[Voor 51% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2018 12:44]

• Broud
Randleman schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:34:
[...]

Top, maar is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een 6 core op 5ghz. Ik geef alleen als tip niet zomaar een moederbord te kopen zonder dat je weet of die het waard is voor dat geld.
Begrijpelijk. Wel lastig met de Z390, gezien het grootste gedeelte nog geen reviews heeft. Is er ergens te vinden hoeveel phases een moederbord heeft? Zelfs bij productspecificaties van de fabrikanten kan ik daar niets over vinden, terwijl het me toch een belangrijk onderdeel lijkt.

iRacing Profiel

• Randleman
Broud schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:17:
[...]

Begrijpelijk. Wel lastig met de Z390, gezien het grootste gedeelte nog geen reviews heeft. Is er ergens te vinden hoeveel phases een moederbord heeft? Zelfs bij productspecificaties van de fabrikanten kan ik daar niets over vinden, terwijl het me toch een belangrijk onderdeel lijkt.
De website van de (verschillende) fabrikanten is wat dat betreft vaak niet betrouwbaar gebleken qua VRM opbouw. Betrouwbaarste zijn goede reviews uit betrouwbare bronnen. En zelfs dan zegt het aantal fasen nog niet alles. Al en met al lastig dus.

Dit blijkt een prima bord te zijn: pricewatch: ASRock Z390 Extreme4
De Z370 versie hier van was ook al goed. Die lijn hebben ze dus doorgetrokken naar Z390. Voor deze prijs lijkt het een goed bord. Foritain geeft hem toevallig ook een goede review.

[Voor 20% gewijzigd door Randleman op 07-11-2018 13:39]

• Broud
Randleman schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:26:
[...]

De website van de (verschillende) fabrikanten is wat dat betreft vaak niet betrouwbaar gebleken qua VRM opbouw. Betrouwbaarste zijn goede reviews uit betrouwbare bronnen. En zelfs dan zegt het aantal fasen nog niet alles. Al en met al lastig dus.

Dit blijkt een prima bord te zijn: pricewatch: ASRock Z390 Extreme4
De Z370 versie hier van was ook al goed. Die lijn hebben ze dus doorgetrokken naar Z390. Voor deze prijs lijkt het een goed bord. Foritain geeft hem toevallig ook een goede review.
Heb de reviews van Foritain even bekeken en denk dat ik dan maar ga voor deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi€ 202,85€ 202,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,85

Voor die 20 euro verschil vind ik het wel fijn dat er Wifi/BT geintegreerd is, en heeft een misschien wel betere review op de BIOS software na.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

iRacing Profiel

• Randleman
Broud schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:11:
[...]

Heb de reviews van Foritain even bekeken en denk dat ik dan maar ga voor deze:

Voor die 20 euro verschil vind ik het wel fijn dat er Wifi/BT geintegreerd is, en heeft een misschien wel betere review op de BIOS software na.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Gigabyte doet het over het algemeen inderdaad ook erg goed op Z390 :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee