Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sdop
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22-06 12:34
Goedemorgen,

Deze vraag heb ik ook gesteld op het Toon forum, maar ik ben op zoek naar wat meer technische achtergrond: https://forum.toon.nl/aan...n-intergas-xtreme-36-2778.

Dit is de vraag die ik daar gesteld heb:
Ik ben in een nieuwbouwhuis gaan wonen en ben benieuwd of Toon gaat werken in mijn systeem. Beneden heb ik vloerverwarming. In de woonkamer hangt een Honeywell on/off thermostaat en er zit een vloerverwarming verdeler onder mijn trap.
Boven heb ik radiatoren en die worden apart geregeld met een Honeywell modulation termostaat.
De ketel die ik heb is een Intergas Xtreme 36 en ook heb ik een Inventum Ecolution Solo ventilatiewarmtepomp.
De Toon wil ik graag ophangen beneden op de plek van de Honeywell on/off.
Gaat dat werken in mijn situatie en hoe moet ik mijn Toon dan instellen?

Extra uitleg:
De thermostaten zitten wel apart aangesloten op mijn cv ketel, want er kunnen 2 modulerende OpenTherm thermostaten op aangesloten worden!

Antwoord:
Het punt is dat Toon, als deze geplaatst wordt, de hoofdaansturing wordt van alle ruimtes/verwarmingselementen binnen de woning. Dit betekent dat, als je Toon laat aansluiten, de functies van de tweede thermostaat helaas weg zullen vallen. Jouw vloerverwarming en radiatoren zullen dus, tegelijkertijd worden aangestuurd. Als je dit niet erg vindt, dan kan Toon eventueel wel geplaatst worden.

Antwoord 2:
Toon is het centrale punt dat de cv-ketel aanstuurt en kan niet communiceren met andere thermostaten in de woning, waardoor het gebruik van meerdere thermostaten niet mogelijk is.
De achterliggende technische redenen er achter kan ik helaas niet specifiek benoemen.

Mijn vraag aan jullie:
Kan iemand mij vertellen waarom ik niet gewoon die tweede thermostaat ook op mijn CV ketel aangesloten kan houden? Op mijn CV ketel kan ik dus wel 2 aparte thermostaten aansluiten, vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt!

• sdop
Is er toevallig iemand die hier antwoord op weet? :)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:50
@sdop
beste oplossing voor als je zo goedkoop mogenlijk je huis warm wil hebben :
de Honeywell on/off thermostaat hang je aan de Inventum Ecolution Solo.
en stel je in op 22 graden.
die draait dan als het een beetje kouder is buiten 24x7.

een toon (of iets anders wat kan moduleren) hang je aan de Intergas Xtreme 36.
die zet je op 21 graden.
deze thermostaat nooit lager zetten als +/-18 graden (nacht verlaging of als je bent werken).
(de ecolution moet een minimum temperatuur aan afgezogen lucht hebben om te werken.
dus de gezamenlijke afgezogen lucht moet boven de 18 graden blijven om max rendement te halen.
klinkt tegenstrijdig, maar dit bespaart het meeste op stook kosten. ;) )

(de 22 en 21 graden vervangen voor de temperaturen die je wil in huis, dat is persoonlijk.
zolang de ecolution maar 1 graad hoger of meer staat.)

het 2 zone systeem gewoon er uit halen in het hele systeem.
dat is gewoon vrij nutteloos met een ecolution.
(geeft gewoon veel regel problemen en bespaart eigenlijk geen gas, maar kost extra gas.
als het systeem echt is gebouwd om 2 zonne te hebben, dan heb je wel een probleem. ;)
maar dat is zeldzaam ook echt zo gedaan. check het wel even of het 2 zonne zijn of 2 aansturing systemen.)

volg je mijn systeem, dan kom je op minder gebruik als +/-300m3 gas uit.
en de ecolution gebruikt dan +/-1500kWh per jaar. ;)
blijf je met 2 zone klungelen, dan gebruik je meer gas en bijna net zoveel kWh.

edit:
persoonlijk: vind ik een huis wat goedkoop stookt belangrijker, en dat kun je dus doen door 24x7 je huis gewoon warm te houden, dus in zones werken is dan alleen maar lastig en onzinnig. ;)

ik stel mijn thermostaat dus ook maar 2x per jaar in.
herfst systeem activeren, lente het systeem uit zetten.
de rest van het jaar raak ik het systeem niet meer aan. ;)
(dus aan aansturing via een telefoon is dan ook vrij onzinnig.)

vorig jaar heb ik 300m3 gas gebruikt met een 1680kWh.
gebruik wel de ecolution combi 50, dus die doet ook een beetje tap water dus meer kWh.
dit jaar heb ik nog wat geoptimaliseerd en verwacht nu ruim onder de 300m3 te blijven.

hier wat gegevens van mijn gas gebruik, met en zonder ecolution:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/eerste%20jaar%20ecolution.jpg
(ik had in januari nog wel wat problemen met wat instellingen met de ecolution, dus verwacht nu een beter jaar.)

hier mijn thermostaten:
(niet de mooiste opstelling, wil nog eens een thermostaat met externe voeler gaan gebruiken.
dan kan de ecolution thermostaat ook in de trapkast hangen.
maar voor nu werkt het even.)
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/termos.jpg
de onderste doet de ecolution en staat op 22 graden.
de bovenste doet de remeha tzerra.
in de nacht vraagt die 19 graden, en langzaam over de dag verdeeld gaat hij steeds een stapje hoger tot de 21 graden.
dus veel dagen draai ik allen op de ecolution. ;)

(ik heb ook nog wel ergens verbruik in kWh van de ecolution, moet ik even zoeken.)

[Voor 49% gewijzigd door migjes op 09-11-2018 11:02]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sdop
Dank voor je antwoord! Ik ga straks eens kijken wat nu precies aan wat hangt :p
Wat ik me denk te herinneren is dat de on/off thermostaat beneden rechtstreeks aan de Intergas (op thermostaat #1) hangt en dat de modulation thermostaat van boven een klein doosje in gaat van Danfoss en vanuit daar naar de Ecolution en vanuit de ecolution weer naar de Intergas (op thermostaat #2). (Ga het vanavond nog even controleren of dit echt zo zit)
Waarom de ecolution 1 graad hoger zetten?
En die 2 zones hou je dan toch want ze zitten dan alsnog allebei aangesloten?
Is het gebruik van de ecolution niet hoog met 1500kWh per jaar? Of begrijp ik je verkeerd?

[Voor 37% gewijzigd door sdop op 09-11-2018 11:21]

• migjes
@sdop
ecolution 1 graad hoger als de gas ketel.
(of meer, ik heb nu zelfs 2 graden, dan maar iets warmer in huis verschrikkelijke luxe >:) )
zodat die altijd als eerste probeert je huis te verwarmen.
die stookt een stuk goedkoper als gas.

1m3 gas bevat 9,2 tot 9,6kWh, maar gasketel heeft eigenlijk wel een matig rendement.
dus je haal maar +/-8kWh per m3 gas er uit.
een ecolution haalt wel een cop van 4 (eigenlijk 4,1, maar ik rond af)
dus als je daar mee 1m3 gas vervangt, dan gebruik je maar 1m3=8/4=2kWh.
2kWh kost +/- 22ct x 2 = 44ct en 1m3 gas kost 65ct.
dus de ecolution stookt goedkoper. d:)b

een ecolution gebruikt +/- 300W, maar dat 24uur per dag als hij ook verwarmt.
kost stiekem 24x300W= 7200Wh = 7,2kWh per dag.
doe dat voor 120 dagen per jaar (een winter) en dan zit je op een +/- 1500 tot 1700kWh per jaar.
maar dan heb je wel een 700 tot 800m3 gas bespaard. ;)

de lucht die de ecolution naar buiten blaast is natuurlijk gewoon de temperatuur van je huis kamer als hij uit staat. :-(
staat hij aan dan blaast hij (als hij perfect is afgesteld) een graad of 2 tot 4 naar buiten.
(kouder kan niet dan bevriest het condens water.)
stiekem zijn er veel dagen overdag in de winter dat het boven de 2 tot 4 graden is.
en dan verwarmt hij je huis.
in de nacht is het dan kouder, maar doordat je een buffer hebt opgebouwd kun je dan vaak de nacht door komen zonder gas te gebruiken.
je gebruikt je goed geïsoleerde huis dan als buffer. ;)
(het is echt een verschrikkelijke straf om het soms in november het nog steeds 22 graden te hebben in huis.
verschrikkelijk die luxe. >:)
ook die vloerverwarming altijd lekker warm, hé ba, zou verboden moeten worden. :+ )
deel je je huis in zonne op dan heb je gewoon minder buffer. :-(
(heb er geen problemen mee, vind het alleen erg onzinnig als je een ecolution gebruikt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@sdop
even een losse tip, gewoon omdat je dan eens kunt experimenteren.

uit de ecolution komen 2 draden voor de thermostaat.
als je die los maakt en gewoon door verbind. (natuurlijk je gasketel wel loskoppelen van de ecolution, de gas ketel aan de normale thermostaat hangen ;) .)
dan denkt de ecolution dat de thermostaat warmte vraagt.
hij gaat dan 24x7 gewoon verwarmen.

dit zou je nu gewoon kunnen doen, en pas in maart begint hij te veel warmte te leveren.
ik draai nu al bijna 24x7 met mijn ecolution en zal dat doen tot aan maart.

gewoon om aan te geven dat het echt niet heel ingewikkeld is.
dan kun je een experiment uit voeren zonder een thermostaat te hoeven kopen.
(heb ik het eerste jaar ook zo gedaan.)

in theorie heb je eigenlijk geen thermostaat nodig met een ecolution.
een schakelaar is eigenlijk al voldoende om de 2 draden door te verbinden.
(thermostaat is wel een lekkere luxe, dan hoef je er helemaal niet aan te denken.)

[Voor 15% gewijzigd door migjes op 09-11-2018 12:06]

• sdop
@migjes
Ik heb het even gecheckt.
Thermostaat boven (modulerend) zit rechtstreeks aangesloten op thermostaat aansluiting 1 van de ketel.
Thermostaat beneden (on/off) gaat naar de Ecolution. Vanuit de Ecolution gaat een signaalkabel naar een klein kastje met Danfoss erop. Vanuit dit kastje loopt een kabel naar een automatische schakelaar voor de vloerverwarming. Ook vanuit dat kastje loopt een signaalkabel terug naar de ketel naar thermostaat aansluiting 2.
Weet jij zo genoeg? Ik zou nog later een keer foto's kunnen toevoegen ter verduidelijking!
Alvast bedankt!

• sdop
Ik heb even schematisch getekend hoe de thermostaten aangesloten zijn:
https://www.dropbox.com/s/qsbscqnzyr03kji/2018-11-10%2014.28.15.jpg?dl=0

En hier wat foto's van de ketel en de Ecolution:
https://www.dropbox.com/s/kz7g3c5w17ofwur/2018-11-10%2014.21.25.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/176m0w71m28o9ji/2018-11-09%2017.22.50.jpg?dl=0

Heb je nu een idee hoe het aangesloten zit?

[Voor 23% gewijzigd door sdop op 12-11-2018 08:56]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True