Toon posts:

Vraagje over Shielded netwerkbekabeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• excaliburvii
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-02 13:45
Hoi allemaal,

Voor mijn werkgever heb ik alle bekabeling in het pand vervangen van Cat5 naar Cat6A shielded.
Nu lees ik op verschillende plekken iets over lussen die kunnen ontstaan als de aarde niet goed is gemonteerd.
Wat houd dit in? en hoe weet ik of de alles goed heb afgemonteerd?

momenteel is de shielded kabel vanaf de switch welke met een 3 aderige kabel (dus ook aarde) is aangesloten aan het geaarde net, volledig shielded aangesloten op de werkstations. is dit voldoende? of moet ik de patchpanels ook shielded hebben en deze op de aarde aangesloten hebben?

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Met aarding is er niet een enkele goede manier, je hebt vaak meerdere opties en in de ene situatie werkt de ene en in de andere werkt een andere.

Maar over het algemeen aard je de shielding voor netwerk kabels alleen aan de patch paneel kant en niet aan de WCD kant.
Je moet daar voor dus een patch paneel hebben dat er geschikt voor is en je moet de aarding van het patch paneel ook aansluiten. Je kunt niet vertrouwen op de aarding van de switch met behulp van shielded patch kabels. Volgende week kan immers iemand de patch kabel vervangen voor 1 zonder shielding.

Een volleding ononderbroken verbinding van je shielding wil je juist voorkomen omdat dit kans oplevert dat je switch als pad naar aarde gebruikt wordt bij een kortsluiting naar aarde in een computer die niet goed geaard is, met alle gevolgen van dien.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:04
Waarom moest de bekabeling vervangen worden en waarom had je überhaupt shielded kabels nodig?

Ik begrijp dat je de werkstations d.m.v. één enkele (shielded) patchkabel aansluit op de betreffende switch? Dit is dus een tafelmodel o.i.d. dat gewoon ergens staat?

Misschien heb je een hele bijzondere werkomgeving, maar ik zie het nut er nou niet bepaald van in eerlijk gezegd...

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:13
Je dient ze of aan de cliënt kant te aarden of aan de patchpanel kant. Makkelijkste is de patchpanel te aarden maar die moet dan ook 6a gecertificeerd zijn.

Moet rechtsreeks met een kabel naar het aard punt gebracht te worden. Het doorpatchen naar de aarde van je stopcontact mag (officieel) niet.

• excaliburvii
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-02 13:45
bedank voor jullie reacties,
de bekabeling is wel wat langer en loopt via kabels met keystones door de muren naar de werkplekken, hier lopen alleen ook 230V kabels doorheen naar andere apparatuur, tevens heb ik op een aantal plekken in het pand netwerkkabels lopen langs 600V 200A bekabeling lopen ivm machines. vandaar dat ik er voor gekozen heb ik het hele pand 6A shielded aan te leggen, 1 standaard.wat ik begrijp is dat het dus verstandig is een aarde aan te leggen naar de patchkast om de patchpanels daar op aan te sluiten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je mag in goten waar 230V of hoger in liggen helemaal geen netwerkkabels leggen dat is verboden en als je controle van bijvoorbeeld de brandweer krijgt heb je een probleem.

Verder is het weer eens een zinloze actie geweest, shielded netwerkkabel is alleen nodig als je bundels netwerkkabels hebt (meer dan tien kabels) die elkaar kunnen beinvloeden en dan eigenlijk alleen nog als je meer dan 1Gbps snelheid gaat gebruiken.

Die 50Hz van stroomkabels heeft ongeacht de hoeveelheid amperes en piekstromen geen enkele invloed daar zorgt de twist voor.

De simpelste manier om problemen te voorkomen was geen shielded kabel te gebruiken
Aardlussen ontstaan doordat er common mode spanningen ontstaan omdat de aardstromen via verschillende wegen wegen kunnen lopen.

Aarden doe je dus als het kan centraal bij je patchpanel en daarna zorg je ervoor dat alle patchkabels geen shielding hebben, dan voorkom je aardlussen, want apparatuur kan aan de randaarde van je spanningsnet liggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee