Toon posts:

Lewisvloertje storten op zolder voor wasmachine (en droger)

Pagina: 1
Acties:

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:46

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
In mijn nieuwe huis wil ik de wasmachine en droger op zolder plaatsen. De vloer van de zolder bestaat uit houten vloerdelen van zo'n 3 centimeter dik die over balken van een centimeter of 40 dik zijn gelegd. Het huis is gebouwd in 1906.

Om niet op de benedenverdieping te genieten van het gedaver van een draaiende wastrommel, wil ik een lewisvloer storten. Daarvoor heb ik een tweetal lewis zwaluwstaartplaten van 155 cm lang en 60 cm breed over elkaar gelegd. De ruimte waarin dat moet komen is 166 cm breed.

De houten vloer onder de lewisvloer heb ik verstevigd met extra balken en schroeven. Die is nu overal goed vastgeschroefd en ik voel nergens speling of hoor nergens kraken.

Mijn idee is om met balken van 69mmx48mm een bekisting te maken. De bekisting wordt dus vanaf de vloer 69mm hoog. Ik wil de zwaluwstaartplaten voor een groot deel overlappend maken zodat ik een oppervlak overhoud (excl bekisting) van 155x80cm. De platen boor ik met een metaalboor en schroef ik met gegalvaniseerde schroeven van 40mm lengte vast. Ik plaats de lewisplaten haaks op de draagbalken, maar in de lengte van de vloerplanken. Een paar vragen:
  • Wordt de lewisvloer dik genoeg met de bekisting van 69mm om de trillingen goed op te kunnen vangen?
  • Is het een goed idee om de platen in de lengterichting van de vloerplanken vast te schroeven of moet ik dat liever haaks op de planken doen? Dan heb ik het over de groeven die in de platen zitten.
  • Is het een must om de vloer te wapenen of kan ik er gewoon beton in storten en klaar?
  • Moet ik er plastic in leggen om doorlekken tegen te gaan of zal dat niet gebeuren (ik gebruik zo'n 2 liter water per 20kg beton.
  • INog andere tips die handig zijn om te weten?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 14:34
Het is wel even een paar jaar geleden dat ik zo'n vloertje gestort heb, maar uit het blote hoofd:
-Dikte vind ik moeilijk te schatten. Ik dacht dat die van mij ongeveer 6cm was in een douche.
-De platen moet je haaks op de vloerbalken doen (dus precies wat je beschrijft in je post)
-Wapenen heb ik niet gedaan.
-Doorlekken lijkt mij niet zo'n probleem, ik zou niet gaan klooien met plastic

Andere tips:
-Ik heb eerst beton gestort en later egaline erop om het mooi egaal te maken. Kan je het makkelijk betegelen.
-Vergeet niet de lewisplaat te aarden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Hoe meer massa hoe minder trillingen. Een dikkere vloer dempt dus beter, maar belast de onderliggende vloer natuurlijk wel meer.

Ik zou het vloertje zeker wapenen. Kost nauwelijks tijd of geld en verkleint de kans op scheuren aanzienlijk. Een paar staven rond 6 of een stukje net is dan ruim vlodoende, zorg wel voor voldoende dekking (min 2,5cm)

[Voor 23% gewijzigd door lithoijen op 06-11-2018 11:35]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
1. Geen idee, kijk hier eens voor verwerkings tips en dikte adviezen.
2. Moet haaks op de balken inderdaad, zie ook bovenstaande link.
3. In principe is de Lewis plaat de bewapening. Vaak worden wel krimpmatten toegepast, zo'n mat van 1 bij 2 meter kost erg weinig, en maakt het geheel, zeker bij die dikte, wel een stuk sterker.
4. Nee, er zal geen water uit de mortel lekken
5. Als je geluid (trillingen) wilt dempen, kun je de lewisplaten ook op 20mm dikke oplegstroken leggen (100x1000mm), ook van Lewis. Als je de bekisting laat zitten, kun je ook randstroken tussen de bekisting en het beton aanbrengen. Hierhoor heb je al veel minder overdracht van trillingen aan je huis.

Ps. Als je de vloer zwevend monteert op oplegstroken, dan niet vast schroeven aan de vloer/balken. De platen kan je eventueel met zelfborendeparkers aan elkaar vastmaken.

[Voor 17% gewijzigd door Nivado op 06-11-2018 11:53]

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:46

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Jongens en meisjes, bedankt. Het is mij redelijk gelukt gisteren. Wel wat hobbeltjes (letterlijk en figuurlijk) in de vorm van een doorgebrande boormachine bij het mengen en een ietwat ongelijke verdeling, maar niets dat een laag egaline niet kan oplossen. :)

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee