Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Information overload

Pagina: 1
Acties:

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 31-05 22:03
Hallo,

Misschien een gek topic maar het is toch iets dat mij bezighoudt. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

Tegenwoordig is er een overdaad aan informatie. Althans, het is ontzettend toegankelijk en in hap-klare brokken. Je hoeft vaak niet meer echt "opzoek" naar informatie. Met een simpele zoekopdracht heb je vaak al precies dat wat je wilde weten/leren. Dit is opzich ideaal want het scheelt een hoop tijd.

YouTube bijv. is zo ontzettend gepersonaliseerd geworden dat het bijna kan ruiken wat jij wil zien/weten/leren. Als ik de YouTube app open, weet ik van ellende niet eens waar ik op moet klikken. Het is allemaal interessant voor mij, want YouTube weet dat inmiddels haarfijn (nee, ik heb het niet over de vlogs van rapper Boef). Statement: YouTube is allang geen simpel entertainment platform meer, maar een schat aan informatie.

Ik merk hierdoor een aantal dingen:

1. Ik heb dus last van een soort "keuze stress". Soms weet ik niet eens wat ik wil leren. Het is bijvoorbeeld "leuk om te weten", maar dat is het hem juist, er is tegenwoordig zoveel dat "leuk is om te weten". En het lijkt wel alsof niet jij, maar in dit geval dus YouTube e.d. bepalen wat jij die dag hebt geleerd.

2. Daarnaast ben ik een beetje "lui" geworden door informatie naar mijn brein te "streamen" en dat zelfs on-demand. Een simpel voorbeeld:

Stel je wil de versnellingen van je racefiets juist afstellen. Natuurlijk ga je geen boek raadplegen waar de mechanics worden uitgelegd en hoe je je rear derailleur afstelt. Nee, je zet je laptop/tablet gewoon in de garage en je streamt een video "how to adjust rear derailleur" terwijl je de stappen parallel aan de video uitvoert.

Ik kwam laatst op een site waar self-development boeken worden "vertaald" naar video's. De auteur vertelt simpelweg de inhoud van zijn boek in een video. Hoe bedoel je zelf lezen en interpreteren? Daar hebben we geen tijd meer voor..

3. Per week leer ik (onbewust) zoveel nieuwe dingen/feitjes dat ik niet eens meer wat ik geleerd heb. Dit kan gaan over technologie, geschiedenis, wetenschap, enz. En dan nog het alledaagse nieuws / wereldzaken.

Dit heb je bijvoorbeeld ook als je een nieuwe taal leert. Je leert 100 nieuwe woorden. Overhoor je jezelf later, dan scoor je vaak goed op Spaands > Nederlands. Maar Nederlands > Spaans zit je toch vaak met het fenomeen klok/klepel. M.a.w.: de informatie zit wel in je hoofd, maar je weet alleen niet precies wat.

4. We moeten dus selectiever zijn met wat we willen weten en waar we ons brein mee willen belasten of zelfs vervuilen.

Mijn vraag is dus: hoe houd je track op al die kennis die je hebt opgedaan, en hoe filter je wat wel/niet relevant is ? We maken bijna geen notities meer dus weet je vaak ook niet meer wat je de vorige week/dag aan nieuwe kennis hebt opgedaan. Dat vind ik best bijzonder.

Is dit iets wat jullie herkennen?

[Voor 9% gewijzigd door Aviv1 op 06-11-2018 10:50]

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18:11

LankHoar

Professionele amateur

Het boek Getting Things Done van David Allen heeft mij enorm geholpen om dit fenomeen te bestrijden. Ik heb bijna niets in gedachten, en vergeet ook bijna niets. Heerlijk zo'n systeem waar je op kunt vertrouwen.

Indien je aandachtspanne het lezen van een boek niet aan kan, zul je vast een samenvatting kunnen vinden op die website van je.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 31-05 22:03
Ik denk dat je de essentie mist van wat ik bedoel. GTD heb ik ook gelezen. Flutboek.

Ik heb het niet over zaken voor elkaar krijgen, maar over het aanbod van informatie vandaag de dag en diens vorm. Hoe wij als mens hiermee omgaan. Zelfstudie en MOOC nemen in rap tempo toe. In opkomende econiemen zie je dat dit enorm bijdraagt. Ook wordt het steeds moeilijker voor overheden om mensen te onthouden van informatie/kennis. Een volk houd je niet langer meer dom.

De manier en frequentie waarop wij informatie tot ons nemen verandert.

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09-06 12:42

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik vind al die informatie heerlijk om tot mij te nemen. Ik kan wel zeggen dat ik verslaafd ben aan al die informatie. Dus niet alleen overload, maar ook verslaafd aan informatie kunnen zijn. Wat mij een beetje frustreert is dat ik liefst een toepassing wil hebben voor al die informatie. Dus echt actief aan de slag gaan met die opgedane kennis.

...en waarom?

• Tranzity
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Herkenbaar!

Ik gebruik mindmap en een todo/afvink lijst.
Daarbij probeer ik wel wat selectief te zijn, maar soms vind je iets waardoor er nog meer interessante informatie te absorberen is, het op een lijstje te zetten of te mindmappen werkt voor mij.
Qua youtube/ted/vimeo, probeer ik de langere filmpjes wat te filteren, alleen korte bekijken of doorzappen (of gewoon sneller zetten)

Zelf lezen is beter, ik doe wel luisterboeken in de auto, maar gewoon lezen is beter om te onthouden. Zelfde met noteren, daarbij gaat het niet om later terug te lezen, maar om de info beter op te slaan in je geheugen.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Blijf inderdaad liever weg van YT en andere filmpjes. Lees. Dat kan in een stuk hoger tempo. Veel YT filmpjes van een half uur zijn samen te vatten in een paar pagina's tekst. Je kunt ook veel makkelijker filteren door onzinnige delen over te slaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12-06 14:31

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Ik kan me vinden in het verhaal van de TS. Nu ben ik sowieso relatief snel overprikkeld en informatie opnemen is gewoon lastig, zeker wanneer je bestookt wordt door 1001 mogelijkheden via net zoveel wegen zoals YT/FB/Instagram/Pinterest/Bing/Google/etc.

De enige manier die ik heb kunnen vinden is afstand nemen en niet meer gebruiken. Alle social media heb ik al de deur uitgedaan en YT gebruik ik amper. Het enige online medium waar ik nog informatie vandaan haal is wikipedia.

Om in het voorbeeld te blijven. Als ik mijn derailleur moet afstellen ga ik of naar de fietsenmaker (omdat ik me er niet in wil verdiepen en vaak zijn dat soort dingen gratis en willen ze het nog uitleggen ook) of gewoon wel dat boek bij de bieb halen en rustig doorbladeren.

Het nadeel van YT en andere media vindt ik dat het enorm schreeuwt, je 10.000 keuzes moet maken en er vrijwel altijd een verborgen agenda achter zit zoals likes/views scoren of gewoon regelrechte reclame die je tot van alles en nog wat probeert te verleiden.
LankHoar schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:55:
Het boek Getting Things Done van David Allen heeft mij enorm geholpen om dit fenomeen te bestrijden. Ik heb bijna niets in gedachten, en vergeet ook bijna niets. Heerlijk zo'n systeem waar je op kunt vertrouwen.
...
Die heb ik ook al 10 jaar in mijn kast staan, moet hem nog steeds een keer lezen :')

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Ik wil ook altijd alles weten en kan dan ook uren filmpjes kijken op youtube over erg uiteenlopende dingen waar ik eigenlijk niks tot heel weinig aan heb en ook niet echt in mijn geheugen vast hou.
Maar is je doel om iets te leren of is het doel entertainment? Ik vind een youtube filmpje over iets onzinnigs vaak een stuk leuker dan een willekeurig programma op TV en zie het dan ook voornamelijk als entertainment.
De dingen die ik echt wil leren, leer ik vaak ook via youtube of andere online platformen, maar dan ga je er echt voor zitten en ga je actief meedoen ipv passief filmpjes kijken.

Verder zorg ik dat ik zo min mogelijk alledaags nieuws meekrijg, ik kan er vaak toch niks aan doen, en mijn leven wordt er niet beter van als ik hoor dat er weer eens ergens een plofkraak is geweest of dat er een politicus gefaald heeft. Het echt belangrijke nieuws krijg je toch wel via via te horen en de dingen die ikzelf interessant vind zoek ik gewoon zelf op.

Enige nadeel is dat ik qua smalltalk niet zoveel in te brengen heb op feestjes en dat soort dingen.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Aviv1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:38:
Ik denk dat je de essentie mist van wat ik bedoel. GTD heb ik ook gelezen. Flutboek.
En toen stopte ik met lezen. Ja er zijn meerdere manier om de constante stroom van informatie te verwerken, echter is GTD in mijn ervaring een steengoede, allesomvattende methodologie. Dat dan "flut" noemen.. Nope, wij verschillen op dit vlak waarschinjnlijk nogal :+

[Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 06-11-2018 14:55]

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 00:11
Youtube als serieuze informatievoorziening? Nou, nee dankje :). Ik kom die filmpjes wel eens tegen als ik aan het rondneuzen ben naar -iets-; maar vaak is de informatie of methode niet volledig, onjuist, gewoonweg verouderd of veeeeel te langdradig voor dat kleine dingetje (en precies dat stukje wat je nodig hebt, dat skippen ze of rennen ze overheen - kan je drie keer terug scrollen ><). Uiteindelijk willen ze natuurlijk gewoon zoveel mogelijk clicks verzamelen en zoveel mogelijk reclame tonen... Ik skip ze dus structureel. Youtube is voor mij uitsluitend en alleen entertainment (muziek/trailers/etc..).

Daarnaast is het heel verleidelijk om -iets- over van alles en nogwat te willen weten, maar uiteindelijk als het erop aan komt weet je dan van alles -net niets-. Ik heb daar zelf in ieder geval niet veel aan.

Als ik serieus informatie nodig heb dan pak ik dat over het algemeen net iets breder aan dan eigenlijk nodig is om het probleem op te lossen. Dan blijft de informatie bij mij tenminste wel goed hangen en heb ik er ook wat aan.
We maken bijna geen notities meer dus weet je vaak ook niet meer wat je de vorige week/dag aan nieuwe kennis hebt opgedaan.
Dat is een stellige aanname dat iedereen zo werkt. Misschien moet je daar eens mee beginnen ;).

Verder gewoon heel rustig onnodige bronnen en informatie wegfilteren :P (negeren)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:14

Croga

The Unreasonable Man

Aviv1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:38:
De uitdagingen die jij beschrijft worden juist exact aan gehaald in GTD; als je het tenminste leest...... Dus niet het Youtube filmpje kijkt of het luisterboek maar gewoon echt lezen....

1. Keuze stress
Heel eenvoudig op te lossen door jezelf een doel te stellen en alles wat niet tot dat doel leidt te negeren. Zie GTD.

2. Luiheid
Realiseer je dat je de keuze hebt. Als je je derailleur af wilt stellen kun je kiezen om dat te leren of kiezen om dat te doen. Die keuze bepaalt je beste pad.

3. Onbewust "leren"
Dat is dus geen leren. Leren kun je alleen bewust doen, zie GTD.

Alles staat of valt met bewustzijn en focus. Als je je leven laat leiden door YT en FB dan krijg je wat je beschrijft. Door zelf de controle over je media te nemen verdwijnt dat probleem.

Het probleem zit hem dus niet in de verandering. De verandering geeft je meer keuze. Het probleem zit hem in het aanbrengen van focus. Breng je die focus aan dan zal de veranderende toestroom van gegevens (níet informatie!) alleen maar voordelen opleveren. Breng je zelf die focus niet aan dan zul je inderdaad data-overload krijgen (dus níet information-overload!) GTD geeft een berg informatie over hóe je dat doet. Dat afschilderen als een flut boek is niet heel erg zinnig.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12-06 13:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Stress kun je in je vrije tijd missen als kiespijn.

Ook ik had vroeger last van alles leuk vinden en van alles willen doen.
Simpelweg accepteren dat dat niet lukt helpt je al een stuk verder.

Realiseer je ook dat van al die filmpjes die je kijkt nauwelijks iets onthoudt.
Focus je op minder zaken waar je meer vanaf wil weten. Niet álles dus, maar een paar dingen.

Over to-do lijstjes: Dat is leuk voor op kantoor.
In je vrije tijd leven van lijstjes en planningen is in mijn optiek not done. Dan wil je simpelweg té veel doen. Ontspanning is in je vrije tijd erg belangrijk, en allerlei lijstjes waar dingen op staan die je zogenaamd 'moet' doen werken alleen maar stress in de hand.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Nyarlathotep schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:41:
In je vrije tijd leven van lijstjes en planningen is in mijn optiek not done. Dan wil je simpelweg té veel doen. Ontspanning is in je vrije tijd erg belangrijk, en allerlei lijstjes waar dingen op staan die je zogenaamd 'moet' doen werken alleen maar stress in de hand.
Dat heb ik heel lang ook gedacht, ook wat betreft een agenda. Na ruim 4 jaar GTD te gebruiken kan ik niet anders zeggen dan dat ik er compleet naast zat, en je juist met behulp van o.a. die lijstjes een heleboel rust creëert. Indien je daar stress door ervaart, vermoed ik dat dat meer aan je (ondoordachte?) implementatie van die lijstjes ligt.

Er is niets fijner dan een of meerdere lijstjes te hebben met allemaal dingen die je niet hoeft te doen, en ook niet te onthouden :+ Maar wel kan doen indien je dat wilt. Heerlijk!

Overigens kun je ook met lijstjes en GTD implementatie nog steeds teveel op je bord hebben, echter kun je dat dan makkelijker identificeren, en kun je betere beslissingen nemen over wat er voor jou echt toe doet, en wat minder (immers heb je een totaaloverzicht).

[Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 06-11-2018 16:13]

• break1146
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 02-05 10:31
Dat voorbeeld over Youtube begin ik juist zo te missen. Het algoritme bij mij, nadat deze herzien is, stelt eigenlijk alleen nog maar video's voor die ik, of al gezien heb, of eigenlijk niet zo heel interessant vind. Dan ben ik wel op deze kanalen geabonneerd voor wanneer zij wel iets leuks posten.

Ik merk daarnaast wel dat ik selectiever ben geworden in wat ik wil kijken, maar des te minder selectief over de onderwerpen waar ik over wil leren. Gamevideo's en hersendodende top tien video's zijn in mijn ogen tegenwoordig gewoon rommel (no offense to the creators).

Het werkt als een soort verslaving, waar zodra ik deze video's kijk even weg ben van mijn eigen werkelijkheid. Maar de kwaliteit video's die ik over het algemeen zoek zijn schaars (deze kanalen uploaden vaak eens per maand over zelfs nog minder vaak). Hierdoor voel ik me vaak rusteloos, aangezien ik niks te kijken heb, hoe erg dan ook. De meeste series die ik interessant vindt op Netflix ben ik ook al doorheen (recommendations zijn welkom, zeker).

Ik voel dat ik lijdt aan een dull information overload, snakkend naar wat meer diepgang in het dagelijks leven, maar toch te verslaafd om een boek te pakken. Dat is mijn visie hierop.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

F_J_K schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:27:
Blijf inderdaad liever weg van YT en andere filmpjes. Lees. Dat kan in een stuk hoger tempo. Veel YT filmpjes van een half uur zijn samen te vatten in een paar pagina's tekst. Je kunt ook veel makkelijker filteren door onzinnige delen over te slaan.
Dat stoort me ook altijd enorm. Waarom duren die filmpjes altijd zo lang, ik zit altijd maar weer te scrollen, maar dit gaat veel beter met een stuk tekst.

Ook erg irritant dat soms artikeltjes alleen in "film"vorm zijn, in plaats van tekst. Vaak dat ik dan denk, weet je, laat ook maar. Ik lees liever dan dat ik weer als een passieve aap zo'n debiel filmpje moet afkijken.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:14

Croga

The Unreasonable Man

Lijstjes met dingen die je moet doen zijn inderdaad killing. Lijstjes met dingen die je graag wilt doen zijn enorm handig.....

Mijn leven zit vol met lijstjes. En iedere keer dat ik even niks te doen heb en zin heb om aan een lijstje te werken is dat lijstje verrekkes handig. Zo hoef ik maar één keer na te denken over wat er allemaal nodig is om die nieuwe TV te regelen. Ik moet dan het oude TV kastje leeg halen, eigenlijk ook een ander kastje leeg halen, de apparatuur die aan de TV hangt voorbereiden, een plekje regelen voor al die apparatuur (omdat ik ook de kast weg wil hebben), daarvoor moet ik de data van de oude naar de nieuwe NAS zetten, de nieuwe NAS plaatsen, de TV en XBox en beugel kopen, beugel voor de oude TV op zijn nieuwe plaats kopen. Beugel ophangen, TV ophangen, alle appratuur aansluiten (en vast nog van alles wat ik vergeten ben). En wanneer ik even tijd heb ga ik dus werken aan het leeg halen van die kastjes. Zonder lijstje zou ik dat lijstje iedere keer weer opnieuw moeten bedenken en er dus nooit aan toe komen...... Maar in het dagelijks leven doe ik helemaal niets met dat lijstje. Nog sterker; door het hebben van dat lijstje is "Nieuwe TV" rustig weg gestopt in zijn hokje, hoef ik er nooit over na te denken.....

Lijstjes zijn bedoelt om je hoofd leeg te maken. Alles wat je niet opschrijft vergeet je, óf maak je je af en toe zorgen over. Het lijstje zorgt er voor dat je het kúnt vergeten zonder je ooit nog zorgen te hoeven maken.....

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online

Niet mee eens. Juist in mijn prive leven maak ik lijstjes. Door lijstjes te maken vergeet ik niet dingen die ik nog moet doen, en kan ik structuur aanbrengen door prioriteiten te stellen. Bijvoorbeeld als ik in het weekend de was moet doen, stofzuigen, opruimen dan zorg ik dat ik eerst de was inzet, tijdens het wassen ga ik stofzuigen en opruimen en als ik daarmee klaar ben is de was klaar, die ik dan weer op kan hangen. Dan ben ik veel efficienter met de 'moetjes' en heb ik veel meer vrije tijd over. Dat geeft me juist rust, ipv stress. Daarnaast ben ik vergeetachtig. Als ik aan het fietsen ben en merk dat ik mijn remmen moet afstellen, ben ik dat alweer vergeten als ik in de lift naar boven sta. Wanneer ik het bij het afstappen direct op m'n lijstje zet, kan ik het inplannen en zorgen dat het gebeurt.

Daarnaast schrap ik dingen niet direct van mijn todo lijstjes als ze gedaan zijn. Ik verschuif ze naar onder, met DONE - ervoor. Dit geeft een enorm tevreden gevoel als ik aan het einde van de week een mooi lijstje heb met dingen die ik gedaan heb.

• Wouterkaas
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:45

Is van alle tijden :D
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True