Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Esxi, PfSense en Telfort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• commanderxp
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12-06 18:26
Gisteren "geupgrade" naar het nieuwe netwerk van Telfort... Allemaal leuk en aardig maar nu zit ik dus met de experiabox v10,misschien prima voor de huis tuin en keuken gebruiker, maar als die hard IT-er wil je wat anders ;)
Voorheen gebruik gemaakt van een gevirtualiseerde PfSense machine voor VPN, routing en firewalling en dat werkte prima. Deze verkreeg door middel van DHCP een ip via de NT1

Nu hebben ze dus Vlan tagging toegepast samen met een PPoE tunnel, en dit is waar volgens mij Esxi/PfSense de draad kwijt raakt.
Nu heb ik dus via http://netwerkje.com/ en Venxblog: KPN glasvezel via PFSense een poging gedaan dit in te stellen maar te vergeefs.
De ESXi machine zit direct op de NT1 aangesloten met een Intel PRO 1000GT.

Wat heb ik zelf gedaan?
* Virtuele interfaces Vlan 6 & 4 aangemaakt voor resp internet en IPTV verkeer
* PPoE ingesteld met xx-xx-xx-xx@internet (xx = mac adres experia v10) ingesteld als username
* Virtual Vlan interface als WAN ingesteld ipv de em0
Nog niet getest:
* Een ander eind-device (laptop, router) aan de NT1 gehangen.

Ik maak gebruik van Esxi 6.7 & de nieuwste PfSense.

Wat heb ik gemist?

https://ibb.co/b95mXq

Alle reacties

• davegriffejoen
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:51
Je hebt een configuratie aangemaakt zoals die voor KPN glasvezel wordt gebruikt maar je hebt Telfort.
Bij Telfort krijg je via dhcp een ip adres op vlan34.

• commanderxp
Ik was in de veronderstelling dat dit globaal was en provider onafhankelijk, zal vanavond is even proberen of dit wel werkt (verklaard een hoop natuurlijk).

• buell
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08-06 07:36
en werkt het nu wel? zit met dezelfde uitdaging :)
commanderxp schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:57:
Ik was in de veronderstelling dat dit globaal was en provider onafhankelijk, zal vanavond is even proberen of dit wel werkt (verklaard een hoop natuurlijk).

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

commanderxp schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:53:
Ik maak gebruik van Esxi 6.7 & de nieuwste PfSense.
Semi-offtopic, hoe doe jij de VLAN-config, laat je ESXi de VLAN-toestanden afhandelen of doe je PCI(e)-passthrough om pfSense het af te laten handelen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
davegriffejoen schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:51:
Je hebt een configuratie aangemaakt zoals die voor KPN glasvezel wordt gebruikt maar je hebt Telfort.
Bij Telfort krijg je via dhcp een ip adres op vlan34.
Dit inderdaad, PPPoE wordt niet gebruikt door Telfort.

Gewoon DHCP luisteren op VLAN34 en knallen met die hap :) Geldt voor zowel glasvezel als xDSL.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• commanderxp
Vlan afhandeling laat ik doen door de virtuele machine, maar helaas. Zelfs met DHCP ipv PPoE werkt niet.

• buell
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08-06 07:36
In de ESXI machine moet je het mac adres op de wan adapter even handmatig overnemen van de experiabox. Ook heb ik de adapter gewijzigd naar een VMXNET3. In PF sense heb ik het subnet op 24 gezet van de wan adapter. Deze staat standaard op 32. met deze isntellingen werkt internet hier. Nu aan de slag met het stukje tv
commanderxp schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 01:48:
Vlan afhandeling laat ik doen door de virtuele machine, maar helaas. Zelfs met DHCP ipv PPoE werkt niet.

[Voor 15% gewijzigd door buell op 09-11-2018 13:23]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

buell schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:15:
In de ESXI machine moet je het mac adres op de wan adapter even handmatig overnemen van de experiabox. Ook heb ik de adapter gewijzigd naar een VMXNET3. In PF sense heb ik het subnet op 24 gezet van de wan adapter. Deze staat standaard op 32. met deze isntellingen werkt internet hier. Nu aan de slag met het stukje tv
[...]
Ander (lees: van de EB) MAC adres is (meer) niet nodig, je moet gewoon op VLAN34 een IP adres krijgen. Waar je enkel op moet letten is als je met IPTV (== ook DHCP) in de weer gaat de je hiervoor een ander MAC adres gebruikt dan op VLAN34, anders krijg je maar op 1 interface een IP adres toegewezen door de DHCP server.

www.google.nl

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True