Coax-kabels/netwerk netjes wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 16:59
In ons nieuwe klushuis komt de groene kabel van Ziggo in hoek A van de woonkamer binnen, waar ook het AOP en modem komen te zitten.Ook de gasmeter zit in deze hoek. Wij willen echter de TV in hoek B van de woonkamer zetten. We gaan een voorzetwand plaatsen, dus de groene kabel is reeds verlengd (door een Ziggo monteur) en het AOP komt ergens in de buurt van hoe het op onderstaande tekening is aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bEa2KhZ.jpg

Nu zat ik te denken om een coax WCD in de andere hoek te plaatsen, zodat er geen losse kabels door de woonkamer lopen (of achter plinten langs). De muur hoeft dan maar een klein horizontaal stukje ingefreesd te worden, de leiding kan vervolgens achter de voorzetwand langs.

De vraag is hoe ik dit nu allemaal netjes met elkaar verbind. Kan ik nog een WCD in de buurt van het AOP plaatsen en die verbinden met de WCD in de andere hoek? Op die manier kan ik middels een korte coax-kabel doorlussen vanaf het AOP, zoals hieronder weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SH3M9ST.jpg

Of is het beter om de coax-kabel die verbonden is met de WCD in de TV-hoek van een connector te voorzien en die meteen op het AOP/splitter aan te sluiten? Op die manier komt er wel een kabel zomaar uit de muur, wat niet heel netjes oogt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7QqyMwa.jpg

Of zijn er nog betere oplossingen? Wie-o-wie kan me hiermee op weg helpen? _/-\o_

Beste antwoord (via Tommert38 op 07-11-2018 22:46)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:19
Tommert38 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:54:
De voorkeur gaat inderdaad uit naar 2 wcd's, liever geen losse kabel met connector. Er komt sowieso al een kleine ombouw met deurtje om de gasmeter. Ik kan inderdaad even kijken of ik het AOP en de WCD daar nog in kan proppen, dan is het in ieder geval uit het zicht.

2 wcd's aan elkaar verbinden levert geen problemen op met het signaal? Te veel demping misschien? Het zijn niet hele grote afstanden. Kan ik dan wel 2 exact dezelfde wcd's gebruiken?
Je hebt het over Ziggo hè, neem aan dat je hun ook als ISP neemt...

Dan krijg je tegenwoordig meen ik van hun een 2-weg splitter met zoals @Ben(V) al noemt F-connectoren.
Dan zou ik helemaal kabel met f-connector maken naar je wcd toe en op de andere uitgang van de splitter je modem.

Iedere extra overgang (kan) demping veroorzaken en dus leiden tot een slecht(er) signaal.
Als je alsnog een 2e wcd wilt voeg je al weer 2 extra overgangen toe die niet nodig zijn. En als je ze indd zoals genoemd achter een luikje plaatst zie je er helemaal niets van.

En gebruik zoals gezegd al goede kabels en connectoren van Hirschmann bij voorkeur.
KOKA 9TS + bijbehorende connectoren en als doos in de wand de EDC1000

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:07

ThePsycho

Biertje?

Edit: Het netjes ogen van de losse kabel die de muur in gaat is eigenlijk wel een goed punt. Ik zou een 2e wcd plaatsen. Nette afwerking en weinig kans op kabelschade naar de extra wcd,

Het is maar net waar je voorkeur ligt.
Als toegang tot de AOP van ziggo niet uitmaakt kan je die zelfs in de wand wegwerken. (maar dit lijkt me niet slim :p)

[ Voor 70% gewijzigd door ThePsycho op 05-11-2018 23:47 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Tommert38 Ik zou denk ik de kabel uit een buisje laten kopen en er een connector op zetten..
Hoe denk je dat 2 (opbouw)doosjes naast elkaar staan met een klein stukje kabel ertussen?

Dan krijg je b.v. zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/45299877_1705317066246788_8615961870475460608_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=14cbc112f8a6fdf289e86190c4554f8b&oe=5C7C5918

Dit is dan in een gevalletje met elektra maar zoiets krijg je dus als je een doosje naast je AOP plaatst.
Een los klein stukje kabel + connector valt imho veel minder op dan 2 van die dozen naast elkaar..

Evt. kan je ook d.m.v. je voorzet wand het anders doen..
Plaats de AOP gewoon op de muur (waar deze ook zat), en maak in de voorzetwand een inspectie/toegangsdeurtje voor je gasmeter en AOP.
Dan is de AOP uit het zicht + de gasmeter, en je kunt alles verder netjes aansluiten en de evt. restkabel daar achter laten liggen uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
De voorkeur gaat inderdaad uit naar 2 wcd's, liever geen losse kabel met connector. Er komt sowieso al een kleine ombouw met deurtje om de gasmeter. Ik kan inderdaad even kijken of ik het AOP en de WCD daar nog in kan proppen, dan is het in ieder geval uit het zicht.

2 wcd's aan elkaar verbinden levert geen problemen op met het signaal? Te veel demping misschien? Het zijn niet hele grote afstanden. Kan ik dan wel 2 exact dezelfde wcd's gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Persoonlijk zou ik bij het AOP gewoon een F-connector op de kabel monteren en die op de AOP schroeven.
Een wcd daar lijkt me volkomen overbodig.

Wel goede kwaliteit coax nemen (dikke centrale geleider) en want die bouwmarkt rotzooi kun je geen F-connector op monteren en die geeft ook te veel demping.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Tommert38 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:54:

Je hebt het over Ziggo hè, neem aan dat je hun ook als ISP neemt...

Dan krijg je tegenwoordig meen ik van hun een 2-weg splitter met zoals @Ben(V) al noemt F-connectoren.
Dan zou ik helemaal kabel met f-connector maken naar je wcd toe en op de andere uitgang van de splitter je modem.

Iedere extra overgang (kan) demping veroorzaken en dus leiden tot een slecht(er) signaal.
Als je alsnog een 2e wcd wilt voeg je al weer 2 extra overgangen toe die niet nodig zijn. En als je ze indd zoals genoemd achter een luikje plaatst zie je er helemaal niets van.

En gebruik zoals gezegd al goede kabels en connectoren van Hirschmann bij voorkeur.
KOKA 9TS + bijbehorende connectoren en als doos in de wand de EDC1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:04
Ik zou nog een graadje beter gaan: KOKA 9 Eca, connectoren: KOSWI 5 / KOKWI 5, KOK 5 / KOS 5, QFC 5 / QFA 5 of krimp F-connectoren. AOP en WCD's van Braun omdat die tot 2GHz frequentiebereik hebben (Braun Telecom btv 1IEC-NL, Braun Telecom btv-01-SET)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
Bedankt voor alle suggesties. :)

Momenteel zit ik nog even vast aan een jaarcontract bij NLEx, dus een Ziggo splitter heb ik nog niet. Die kan ik natuurlijk ook zelf aanschaffen, zodat ik naar de Formule 1 kijken (als ik geluk heb :P). Het wordt dus een losse kabel met F-connector. Het geheel zit toch niet in het zicht, en ik wil natuurlijk zo min mogelijk demping.

Ik zag dat de KOKA9 Eca inderdaad de opvolger van de TS was, dus die stond sowieso al op het lijstje. Daarnaast is de EDC 1000 E de opvolger van de EDC 1000, dus die staat ook genoteerd. De Ziggo monteur die de groene kabel heeft verlengd, heeft als AOP de Braun Telecom BTV 01-SET geïnstalleerd, dus dat zit ook wel snor. En dat helemaal gratis, terwijl ik geen klant ben! Nu alleen nog even navragen wat voor splitter ze aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het een huis is bestaat de kans dat er een kruipruimte is... dus ik probeer het maar: trek die kabel door de kruipruimte naar de andere kant van de kamer. Verlengen kun je dan netjes onder de vloer doen met F-connectors.

Voordeel is dat het eerste lelijke kastje weg kan en dat je op een gewenste plek dat kastje weer kunt installeren.

Wél eerst controleren of je de kabel kunt vinden in de kruipruimte. Bij ons gaat die schuin door de fundering meteen naar de straat, dus ik kan 'm niet naar beneden trekken zonder hak- en breekwerk.
Pagina: 1