Toon posts:

ontwikkel/gaming/audio-bewerking laptop ~2K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:39
Ik ben zzp-er en vind de performance van mijn huidige Dell E5570 tegenvallen (6th gen dual core i7 U-processor + Radeon R7 M360).
Aangezien ik dit jaar al wat investeringen heb gedaan zou ik dit jaar makkelijker aan de drempel van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) kunnen komen dan volgend jaar (voor de leek: KIA levert netto ca 10-15% extra voordeel op), dus daarom besloten om dit jaar te upgraden.

Ik ben op zoek naar een laptop voor zowel zakelijk als privé gebruik (verhouding zal rond 85/15% liggen).

Wat ga je met je laptop doen?

zakelijk:
Software ontwikkelen (Java), waarbij ik afhankelijk van het project ook met VM's werk (Docker, lokale databases etc). Verder wil ik de komende jaren in de avond uren en op mijn parttime dag experimenteren met machine-learning en VR.
Verder uiteraard administratieve zaken enz.

privé:
vnl audiobewerking & gaming

Hoewel ik thuis een nette game-pc heb (ryzen 1600 + gtx 1070), mis ik wat mobiliteit, vooral omdat ik geen vaste plek heb voor de pc en hem steeds moet op/afbouwen op de eettafel. In het weekend doe ik dat wel, maar doordeweeks vind ik het toch te veel gedoe om voor een uurtje of twee, een kwartier bezig te zijn met opbouwen/opruimen en vul ik mijn tijd met mindere games die nog wel draaien op m'n Dell of ik zit te prutsen met C-keuze audio programma's, omdat de betere er slecht op draaien.
Een wat meer potente laptop geeft me wat meer vrijheid om op een doordeweekse avond tussendoor nog even te gamen of wat audio-ideëen uit te werken.

voor mijn audio-hobby gebruik ik Cubase met een stapel virtuele instrumenten. Veel cores en werkgeheugen en voldoende SSD schijfruimte zijn dan het devies. Mijn 'vaste pc' heeft 6 cores/12 threads en 32GB ram, omdat ik graag alles paraat wil hebben in mijn templates. Voor de laptop zal ik aan 16GB ram genoeg hebben, omdat ik daarop een selectie van de virtuele instrumenten wil gebruiken. Voor de samples zal ik dan ook nog wel 200-300GB aan schijfruimte nodig hebben

Qua games speel ik graag Star Citizen, wat nogal veeleisend is, dat doe ik nu dus af en toe in het weekend, maar zou ik doordeweeks wat vaker willen doen dan de spellen die ik tussendoor op mijn Dell speel op lage settings (World of Tanks, Path of Exile ed).

Samengevat kom ik dan op de volgende specs:
CPU: i7-8750H
GPU: GTX 1060 of beter
SSD: Totaal minimaal 1TB. Dus naast een OS schijf van 256/512GB wil ik er nog een 1TB SSD bij kunnen plaatsen
RAM: 16GB
scherm: Full HD IPS (bij voorkeur 144Hz)

Wat is je budget?

als zzp-er zijnde kan de ik de aankoop voor een groot deel aftrekken van mijn inkomstenbelasting en ook een groot deel van de BTW terugvragen (op een privé deel na dan), dus netto vallen de kosten snel mee (lees: ca 55-65%). Toch heb ik gevoelsmatig een barrière bij het uitgeven van meer dan 2k aan een laptop.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

laptop gaat dagelijks mee in een rugtas naar de klant, dus moet wel een beetje stevig zijn.
Mijn huidige Dell E5570 is ca 2,5cm dik en weegt zo'n 2,1kg en bevalt me wat dat betreft wel. Dus qua bouwkwaliteit, afmetingen en gewicht iets vergelijkbaars

De laptop zal voornamelijk aan de lader liggen, maar sporadisch kampt de NS met grote vertragingen en dan moet ik me wel 3 uur zien te vermaken (Netflix oid)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

GPU: Ik twijfel over 1060 of 1070, al neig ik naar de 1070 voor de zekerheid dat VR te doen is en omdat het financieel kan
Thermals: mijn huidige Dell wordt bij een beetje load al gloepersheet (met boost modus al snel boven 90 graden (CPU), zonder boost modus laag in de 80 graden), dus ik ben wel wat gewend, maar moet ook weer niet te heet worden.
Uiterlijk: een beetje gamerig vind ik niet erg. De MSI Stealth en Asus Zephyrus M vind ik persoonlijk ook wel stijlvol, daarnaast zie ik genoeg ontwikkelaars om me heen met een alienware, MSI Stealth (Pro) of een laptop volgeplakt met allerlei stickers. Extreem schreeuwerig vind ik weer te en twijfel daarom een beetje over HP Omen, maar die heb ik nog niet in levende lijve gezien.

In het segment met een GTX 1070 is er niet heel veel keuze, omdat Razor Blade en Gigabyte niet echt verkrijgbaar zijn in Nederland. Inmiddels is de Asus Zephyrus M hier en daar wel te vinden (Alternate), maar in de Pricewatch is het toch vnl MSI en wat HP Omen's.

Op mijn shortlist staan vooralsnog:
ASUS ROG Zephyrus M GM501GM-EI005T (€ 1899 bij Alternate, niet in Pricewatch). 1060, 144Hz G-sync, 16GB 2666Mhz Ram, 256GB PCIe SSD + 1TB SSHD.
ASUS ROG Zephyrus M GM501GS-EI003T (€ 2099 bij Alternate, niet in Pricewatch). 1070 max Q, 144Hz G-sync, 16GB 2666Mhz Ram, 256GB PCIe SSD + 1TB SSHD.
pricewatch: Asus ROG Strix GL504GS-ES056T € 1849, 1070, 144Hz G-sync, 16GB 2666Mhz Ram, 256GB SSD + 1 TB SSHD
pricewatch: MSI P65 Creator 8RE-028NL € 1799, 1060 max Q, 60Hz, 16GB 2666Mhz Ram, 512 GB PCIe SSD
pricewatch: MSI P65 Creator 8RF-456NL € 2199, 1070 max Q, 144Hz, 16GB 2666Mhz Ram, 512 GB PCIe SSD
pricewatch: MSI GS63 8RE-005NL Stealth € 1999, 1060 max Q, 120Hz TN?, 16G ram, 256 GB SSD, 1TB HDD
Clevo P950EP6 € 1704, 1060, 144Hz, 16GB 2400Mhz Ram, 2x 1TB SSD
Clevo P950ER € 1854, 1070 max Q, 144Hz, 16GB 2400Mhz Ram, 2x 1TB SSD
Alienware 15m (nieuw model) 1060 OC (€1899)/1070 Max Q (€ 2149), 144Hz, 16GB 2666Mhz Ram, 256 PCI-e SSD

@ASUS Zephyrus: relatief lage batterij duur, wel Gsync en mogelijk betere thermals
@ASUS Strix: afgezien van de camo print, vind ik hem qua uiterlijk wel netjes en voor die bol.com prijs wel erg interessant.
@MSI: lijkt me lastig te upgraden
@Alienware: zou paar tientjes goedkoper kunnen als ik minder opties vooraf kies en zelf de laptop verder uitbreid (Dell upgrades zijn behoorlijk aan de prijs)
@alles behalve Clevo: Ik zou nog los een extra 1TB SSD moeten kopen en inbouwen dus reken er ca € 160 bij

Waar ik over twijfel (bouwkwaliteit/uiterlijk):
HP Omen (€ 1799-1899), 1070, 144Hz, 16GB 2666Mhz Ram, 256 SSD + 1 TB HDD
MSI GE reeks 120 Hz, 16GB ram, 256 GB SSD + 1TB HDD (1070 versie kost 1999, 1060 versie kost 1799) (behoorlijk dik)

Gezien mijn wensen en mentale barrière over laptop prijzen >2K kom ik zelf al snel uit bij Aluminium Clevo's P950EP6 (1060) of P950ER (1070 max-Q), met een voorkeur voor de laatste want die kost bruto maar € 150,- meer bij laptopparts4less en netto nog minder. Nadelen van de Clevo lijken me wat minder goede warmte afvoer (undervolten is bij de 1070 wel aan te raden) en garantie.
Qua prijs zou HP Omen een directe concurrent kunnen zijn, maar mijn beeld is dat die minder geschikt is om dagelijks mee te nemen en op het oog vind ik hem iets te gamerig.

Maar over 2 weken komt ook het Black Friday/Cyber Monday weekend aan en misschien kom ik wel wat andere interessante aanbiedingen tegen in ons kikkerlandje.

Ik ben vooral op zoek naar ervaringen van anderen met een van de genoemde laptops (met name de huidige HP Omen generatie, de Asus Zephyrus M en de Asus ROG Strix Scar II)
Ook ben ik benieuwd naar ervaringen met VR icm de 1060 max Q/1060 danwel 1070 max Q

edit:
Uiteindelijk is het de Gigabyte Aero 15X geworden, die ik vanuit Engeland heb geïmporteerd tijdens het Black Friday weekend. Die kostte toen 2200 euro incl een Acer Mixed Reality Headset (ik was al naar het kijken naar Oculus Rift/HTC Vive of de Samsung Odyssey, maar voor mijn eerste introductie in VR zal die van Acer ook wel voldoende zijn. De laptop heb ik naderhand nog uitgebreid met 16GB extra werkgeheugen (zat nl 1 latje van 16GB in) en een 2e M.2 SSD van 1 TB.
Ben aardig tevreden over die laptop. Wordt wel heet bij standaard settings (90-93 graden), maar na een undervolt en beperken van de max turbo met Throttlestop liggen de CPU temps bij full load rond de 80.

[Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 13-12-2018 09:42]

Star Citizen Referral Code

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee