Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1134951

Topicstarter
Hallo,
Wij zijn net begonnen met bouwen van een huis en krijgen nu een heleboel keuzes voorgeschoteld rond elektriciteit en verlichting.
Onze architect is nogal een fan van domotica. Hij geeft ons de keuze tussen dure complexe systemen als knx of meer simpele systemen als Qbus of Niko home controle.
Zelf zouden we hier niet superveel functionaliteiten van gebruiken, behalve lichtscenes in de leefruimte (living, eetruimte en open keuken) omdat we daar nogal veel verschillende lichtkringen hebben en het anders een paleis van lichtknopjes en dimmers wordt waar we niet meer aan uit kunnen. Ook zaken als een alles-uit knop lijkt ons interessant.
Wij kennen er allemaal niet zoveel van maar hebben wel gemerkt dat de combinatie van busbekabeling, slimme schakelaars en elektriciteitskast modules best veel kost om alleen voor verlichting te gebruiken.

Na wat zoekwerk zagen we als alternatief dan misschien een smart lighting systeem zoals Philips Hue maar dan met traditionele elektriciteitsbekabeling. Dit leek ons zelfs op een aantal vlakken al verder te staan dan sommige domotica-oplossingen waar bv aansturing met Amazon echo nog niet altijd voor bestaat... en misschien ook gemakkelijker in te stellen en te programmeren (wij kennen hier letterlijk niets van en willen niet elke twee maand onze elektricien moeten bellen).

De vraag is dus of dit een waardige vervanger voor de lichtsturing met domotica kan zijn of niet? Of werkt het net best in combinatie met een domoticasysteem? Als we sferen willen koppelen met zaken als verwarming of muziek, kan dat ook met ifttt en is daar niet perse domotica voor nodig of wel?

Indien philips Hue een goed idee is, moeten we dan überhaupt nog bekabelde lichtknoppen voorzien in ons elektriciteitsplan of kunnen we evengoed alles met draadloze Hue Tap of dimmers doen? Kwestie van dubbele kost te vermijden.

Wat zijn de nadelen van dit systeem? Werkt de tap bv ook als de wifi uitligt? Of werken vijf verschillende dimmers naast elkaar bv? Moet je alles opnieuw instellen als er eens een lamp kapot springt? ...

Is er iemand hier die dezelfde keuze heeft overwogen? Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:55
Als het puur gaat om verlichting, dan is Hue, Ikea Tradfri en zelfs klik-aan-klik-uit zelfs een goede optie.
Hue heeft wat voordelen, Ikea is goedkoper.. ik heb zelf de Hue bridge en voeg daar mijn Ikea lampen aan toe.. dat werkt prima vanaf een bepaalde software versie.
Als het nog iets slimmer moet, kan je met een Raspberry Pi met bv Home Assistant of Domoticz slimme schakelingen maken.
ik dacht zelfs dat een lichtknop zelfs moet omdat er anders altijd spanning op staat maar misschien heeft iemand anders nog een mening over. Bij mij staan de schakelaars gewoon 'aan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 14:30
Anoniem: 1134951 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:21:Hij geeft ons de keuze tussen dure complexe systemen als knx of meer simpele systemen als Qbus of Niko home controle.
Alle 3 deze systemen zijn vergelijkbaar qua prijs en complexiteit. Al zit je bij KNX niet gebonden aan 1 fabrikant zoals bij NHC en Qbus, wat uiteindelijk resulteert in veel meer flexibiliteit en mogelijkheden.
Wij kennen er allemaal niet zoveel van maar hebben wel gemerkt dat de combinatie van busbekabeling, slimme schakelaars en elektriciteitskast modules best veel kost om alleen voor verlichting te gebruiken.

Na wat zoekwerk zagen we als alternatief dan misschien een smart lighting systeem zoals Philips Hue maar dan met traditionele elektriciteitsbekabeling.
De bekabeling is zeker de grote kost niet. De meeste kosten zitten in de drukknoppen die, omdat ze aan de bus moeten hangen, allemaal voorzien moeten zijn van een microcontroller.
Systemen als Hue zijn al zeker niet van de goedkoopste. Daarbij komt dat dit relatief nieuwe systemen zijn waarvan ik voorspel dat je er over 10 jaar geen of nauwelijks vervangproducten meer voor vindt.
En draadloze budgetsystemen als KaKu... dat wil je echt vermijden bij een nieuwbouw. Denk er hier ook even aan dat het toch wel een jaar of 20-30 moet mee gaan. Die zekerheid heb je bij een 'echt domoticasysteem' veel meer.
Dit leek ons zelfs op een aantal vlakken al verder te staan dan sommige domotica-oplossingen waar bv aansturing met Amazon echo nog niet altijd voor bestaat...
Vaak is het inderdaad lang wachten op echte integraties van een 'traditioneel' domoticasysteem met het nieuwste van het nieuwste. Maar een beetje tweaker hoeft daar ook niet op te wachten. Er zijn tig manieren om allerlei systemen aan andere systemen te koppelen. Van Qbus en NHC ben ik niet zo op de hoogte, maar mijn KNX installatie koppel ik bv met OpenHAB waardoor het bijgevolg gekoppeld kan worden met alles dat door OpenHAB ondersteund wordt.