Beste GoT'ers,
ik heb een database structuur voor prive berichten. Hier staan een paar miljoen berichten in. Het is vrij simpel:
Table `messages` bevat een paar velden waaronder:
Afzenderid
Ontvangerid
Onderwerp
Bericht
Timestamp
Etc en wat andere velden, de id's wijzen naar een gebruikers tabel.
Op dit moment worden gewoon alle berichten onder elkaar weer gegeven die een gebruiker ontvangt. Het is dus niet 'gebundeld' per afzender. Ik wil dit upgraden (van berichtweergave naar gespreksweergave), en dus met wat aanpassingen / een query een overzicht krijgen van alle gesprekspartners.
Er zijn diverse aanpakken hiervoor, maar wat is de 'best practice'? Zonder structuur aanpassing kom ik er sowieso niet denk ik:
Dit is een wat versimpelde versie van de query die ik bedacht had op de huidige structuur. groupConversationIndex is het resultaat van het afzenderid + ontvangerid.
Deze query duurt te lang, ook met het gebruik van de juiste indexes.
Ik heb een andere oplossing in gedachten (dmv 2 extra tabellen), maar weet niet of dit de beste optie is. Hebben jullie suggesties?
ik heb een database structuur voor prive berichten. Hier staan een paar miljoen berichten in. Het is vrij simpel:
Table `messages` bevat een paar velden waaronder:
Afzenderid
Ontvangerid
Onderwerp
Bericht
Timestamp
Etc en wat andere velden, de id's wijzen naar een gebruikers tabel.
Op dit moment worden gewoon alle berichten onder elkaar weer gegeven die een gebruiker ontvangt. Het is dus niet 'gebundeld' per afzender. Ik wil dit upgraden (van berichtweergave naar gespreksweergave), en dus met wat aanpassingen / een query een overzicht krijgen van alle gesprekspartners.
Er zijn diverse aanpakken hiervoor, maar wat is de 'best practice'? Zonder structuur aanpassing kom ik er sowieso niet denk ik:
SQL:
1
2
3
4
5
6
| SELECT `afz`.`username` as `afzusername`,`afz`.`id` as `afzid`,`ontv`.`username` as `ontvusername`,`ontv`.`id` as `ontvid`, MAX(`timestamp`) AS `last` FROM `messages` LEFT JOIN `users` as `afz` ON `from` = `afz`.`id` LEFT JOIN `users` as `ontv` ON `to` = `ontv`.`id` WHERE `from` = :userid OR `to` = :userid GROUP BY `groupConversationIndex` ORDER BY `last` DESC |
Dit is een wat versimpelde versie van de query die ik bedacht had op de huidige structuur. groupConversationIndex is het resultaat van het afzenderid + ontvangerid.
Deze query duurt te lang, ook met het gebruik van de juiste indexes.
Ik heb een andere oplossing in gedachten (dmv 2 extra tabellen), maar weet niet of dit de beste optie is. Hebben jullie suggesties?