Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik was benieuwd naar de meningen over VoltCraft.

Specifiek ben ik aan het denken om een multimeter en/of oscilloscoop te kopen

Echter, ik heb in het verleden heel goedkope Multimeters gehad, waar je eigenlijk al snel spijt van krijgt.

Op het plaatje/specs ziet het beide er qua functies en vorm volledig/prima uit.
Maar vroeg mij af of dit echt een "no-go" is gezien ze toch wel een flink gedeelte (de helft?) goedkoper zijn dan een fluke/Tektronix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53

SA007

Moderator Tweaking
Voltcraft is is een typisch B- merk, weinig mis mee.
Al zijn er best B-merken die een betere prijs/kwaliteit verhouding bieden.

Zou voor de oscliscoop bijvoorbeeld eerder een rigol pakken, zijn denk ik meer waard voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voltcraft is gewoon re-labled spul. als je met google zoekt op de plaatjes kom je ook de originele fabrikanten tegen. Kan weinig zeggen over die scoop maar als de specs voldoen aan hje wensen kan er weinig mis gaan.

Ik heb zelf een VC170 multimeter en die bevalt mij prima, er is (of was) ook een geijkte versie te koop. Over de originele fabrikant zijn sommige tweakers ook goed te spreken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Accretion schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:35:
Maar vroeg mij af of dit echt een "no-go" is gezien ze toch wel een flink gedeelte (de helft?) goedkoper zijn dan een fluke/Tektronix
Voltcraft is inderdaad weinig spannend. Het voordeel van conrad is wel dat je een model krijgt dat 'klopt'. Soms kun je uit China spul bestellen dat erop lijkt, maar dan toch weer een goedkope rip-off is.

Een scope is geen eenvoudig apparaat, maar (en dit is bijna tegenstrijdig) een goedkope Chinese scope is vaak wel vrij uitgebreid, zeker als je die vergelijkt met een instap scope van een 'goed' merk, er moet immers nog wel wat te winnen zijn om daar een duurdere scope te kopen.
Ook moet je even kijken wat je er precies mee wilt. Zelf heb ik een scope rondzwerven, maar voor mij is het leuker/makkelijker/goedkoper om gewoon 3-4 varianten van een Arduino of Pi hat/uitbreiding te kopen en dan te zien wat er werkt. Het daadwerkelijk nog met bijvoorbeeld I2C te gaan lopen kloten... dat was 10 jaar geleden leuk, tegenwoordig is het componentje nog duurder dan het complete bordje van eBay.

Qua multimeter zou ik zeker aanraden om niet te goedkoop te gaan. Ik heb 1 goede multimeter die ik al jaren heb en die ik gebruik als ik serieus aan het werk ben. Dat was 1x een investering, maar het ding is dan ook robuust genoeg om 10+ jaar mee te gaan. Ik zou dan vandaag de dag ook geen moeite hebben om iets meer uit te geven aan een Fluke oid.
Ik heb overigens nog wel een paar goedkope multimeters rondzwerven die praktisch zijn als ik niet in de buurt ben van mijn goede meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:41:
Voltcraft is is een typisch B- merk, weinig mis mee.
Al zijn er best B-merken die een betere prijs/kwaliteit verhouding bieden.

Zou voor de oscliscoop bijvoorbeeld eerder een rigol pakken, zijn denk ik meer waard voor je geld.
Ik zie inderdaad dat een Rigol niet heel veel duurder is, maar het komt me ook veel bekender voor. Het doet me wel wat qua vertrouwen dat Rigol vooral oscilloscopen maakt en niet inderdaad gewoon iets inkoopt en daar een eigen label op plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Grappig, ik heb laatst deze multimeter besteld.
Hij is nog onderweg, dus ik kan er zelf nog niet veel over vertellen.

[ Voor 14% gewijzigd door M!chel op 05-11-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56
Dooddoener: hangt af van wat je verwacht.

Op het werk gebruik ik regelmatig een VC-531 stroomtang / multimeter en gebruik die met name om laad/ontlaad stroom van accu's te meten en hier en daar spanning of weerstand te meten, daarvoor voldoet het ding prima. Verder gebruik ik 'm eigenlijk altijd onderweg, daarvoor is is ie ook fijn: kabels robuust en toch flexibel, knoppen goed te bedienen, display met verlichting.

Voor mijn gebruik een prima meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mocht je nog een Hantek scoop zoeken.
Op dit moment heeft BG er diverse in de aanbieding:

https://www.banggood.com/...k-oscilloscope.html?sbc=1

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

Voltcraft is leuk voor thuis als je niet extreem hoge eisen hebt, of als je het niet heel veel gaat gebruiken. Voor dagelijks gebruik zou ik het niet aanraden; dan kun je beter voor Fluke, LeCroy of Agilent gaan. Maar dan heb je het ook over apparaten die professioneel gebruikt (kunnen) worden, gekalibreerd zijn en je daar dus ook goed voor betaal. Een goede Fluke meter kost honderden euro's. een goede scope kan zomaar over de tienduizend euro gaan. Maar dan heb je het ook over spul dat dagelijks in een lab gebruikt kan worden door veel personen voor 10+ jaren. Een beetje zoals met powertools er DeWalt is als merk.

Voor de hobbyist is het ook leuk spul, maar een beetje onbetaalbaar. Net zoals je geen accuboormachine thuis hebt van 500 euro (maar de bouwvakker op z'n werk weer wel) is het profispul voor thuis wat overdreven. Een merk als Voltcraft is voor de hobbyist goed genoeg. Het doet wat het moet doen en is voor de hobbyist ook nauwkeurig genoeg. Wellicht kun je voor de nieuwprijs van een Voltcraft meter ook een tweedehands Fluke krijgen, al is dit iets wat meer een persoonlijke afweging zal zijn.
Ander detail, een merk als Voltcraft is ook gewoon veilig in gebruik. Je kan er gerust 230 volt mee meten en 380 volt is ook geen probleem. De meter is qua isolatie hiervoor gemaakt en is veilig in gebruik.

Hieronder heb je ook nog een budgetcategorie, vooral de merkloze meters van een tientje uit de graaibak van de bouwmarkt of het merkloze meuk vanuit China. Dit moet je niet willen vooral omdat het onbetrouwbaar is. IN theorie kun je 230 en 380 volt meten, maar ik kan niet garanderen dat er geen doorslag plaatsvindt....

Wil je dagelijks meetapparatuur gebruiken? Ga dan voor het profi spul.
Wil je hobbymatig meetapparatuur gebruiken? Ga dan voor goed hobyspul. Voltcraft is hier een goed voorbeeld van.
Wil je hoogstens 1x per jaar meten of er ergens wel/geen 5 volt op staat? Pak dan een meter uit de graaibak van de bouwmarkt :P

Ik heb thuis een goede Fluke meter die ik ooit tweedehands heb gehaald. Op het werk heb ik het echte profispul staan, maar dat staat er met een reden. Voor thuis zal ik niet snel een scope van meer dan 1.000 euro halen, terwijl op werk ik geen scope zal halen die minder dan 1.000 euro zou kosten :P

[ Voor 7% gewijzigd door Theo op 06-11-2018 10:54 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ooit eens een Voltcraft multimeter gekocht die zelf bepaald of het gelijk- of wisselspanning is. Dat is niet heel handig als je net de andere spanning wil zien.
Fluke doet het over het algemeen wel goed, zijn alleen pittig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:19
Ik zou geen Voltcraft nemen. Dat is namelijk vaak een onbekend Chinees product met een nieuwe sticker. Je kunt beter producten nemen waar daadwerkelijk het Chinese merk op staat.

Voorbeelden:
Rigol DS1054Z, die heeft het kudde voordeel. Langer software support en meer pc-applicaties dan een Voltcraft.
Als meter iets van UNI-T of Brymen. Op zijn minst 6000 count TrueRMS. Een bar-graph is een goede indicatie dat het een vlotte meter is, maar ik weet niet of dat onder de 50 euro lukt.

Als je voor je meter wat meer geld wil uitgeven: de 121GW van EEVblog is een leuke meter die veel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:19:
Ik zou geen Voltcraft nemen. Dat is namelijk vaak een onbekend Chinees product met een nieuwe sticker. Je kunt beter producten nemen waar daadwerkelijk het Chinese merk op staat.
Dit klinkt echt als het advies van een ervaringsdeskundige. Alsof per definitie "onbekende" Chinese merken slecht zijn. Heb je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@memphis met name met labvoedingen.
Over het algemeen hebben merken die hun naam op de producten adverteren meer zorg voor de kwaliteit. Ik geloof niet dat Voltcraft daadwerkelijk alles zelf test. Zelfde voor Velleman. Het kan wel goed zijn, maar die garantie is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar hoe kun je iets oordelen als je er zelf geen ervaring mee hebt? Omdat anderen of bv de "geprezen" EEVblog het zegt? Nee, dat geeft een duidelijk oordeel.....

Je kunt wel over slechte/gevaarlijke Chinese voedingen praten en zo maar een bedrijf als de Conrad moet zijn apparatuur gewoon voor binnen de EU certificeren en ondergaat een complete CE test (nee, geen Chinese Export)

Boeit het je of een scope niet zuiver genoeg is? Een scoop is om signalen zichtbaar te maken, zelfs dat Gearbest 25 dollar kitje van een DSO scope doet dat en die Voltcraft multimeters kan ik uit ervaring spreken dat ze prima voldoen. En als je even zoekt zijn div Tweakers tevreden over het originele merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik bezit de Rigol DS1104Z-S, EEVBlog 121GW, een inmiddels defecte Voltcraft voeding en een UNI-T stroomtang en omgevingsmeters...
Boeit het je of een scope niet zuiver genoeg is?
Ja. De bandbreedte, geheugendiepte en zelfs de manier van meten is essentieel bij het gebruik van een scoop.
64 Kpts vergeleken met 24 Mpts is een enorm verschil.

De scoop in kwestie is overigens ook te koop als Hantek DSO4004B.
http://www.hantek.com/en/ProductDetail_12166.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat je een defecte voltcraft voeding hebt wil niet zeggen dat het per definitie een slecht product is, dat kan pas bij grotere aantallen bepaald worden.

Natuurlijk is bandbreedte bij een scoop belangrijk als je hoge frequentiesignalen wilt meten. Ik heb zelf een DS202 pocket ding naast een Hameg 604 en eerlijk, die DS doet het prima om signalen te volgen en signaalniveau's te controleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:13
Ik heb jaren geleden een Rigol DS1052E gekocht en met een firmware "hack" is deze scope om te zetten naar een 100MHz versie ;de Rigol DS1102E (YouTube: EEVblog #70 - Turn your Rigol DS1052E Oscilloscope into a 100MHz DS1...). Voor mijn hobby een prima ding, professioneel is het niet.
Ook heb ik een inmiddels niet meer te krijgen Voltcraft meter, de VC820 en die bevalt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Ik zou persoonlijk liever iets tweedehands kopen, dan nieuw net niet.
Zo heb ik enkele jaren geleden bij een pawnshop een als nieuw fluke multimeter gekocht voor 65 euro met een jaar garantie,
En voor 350 euro kun je vast een zeer goede oscilloscoop vinden, die beter is dan die "voltcraft"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:13
Ik zag net deze scoop op circuitsonline, misschien is dat wat voor je: https://www.circuitsonlin...4-kanaal-osciloscoop.html
Pagina: 1