Voltcraft is leuk voor thuis als je niet extreem hoge eisen hebt, of als je het niet heel veel gaat gebruiken. Voor dagelijks gebruik zou ik het niet aanraden; dan kun je beter voor Fluke, LeCroy of Agilent gaan. Maar dan heb je het ook over apparaten die professioneel gebruikt (kunnen) worden, gekalibreerd zijn en je daar dus ook goed voor betaal. Een goede Fluke meter kost honderden euro's. een goede scope kan zomaar over de tienduizend euro gaan. Maar dan heb je het ook over spul dat dagelijks in een lab gebruikt kan worden door veel personen voor 10+ jaren. Een beetje zoals met powertools er DeWalt is als merk.
Voor de hobbyist is het ook leuk spul, maar een beetje onbetaalbaar. Net zoals je geen accuboormachine thuis hebt van 500 euro (maar de bouwvakker op z'n werk weer wel) is het profispul voor thuis wat overdreven. Een merk als Voltcraft is voor de hobbyist goed genoeg. Het doet wat het moet doen en is voor de hobbyist ook nauwkeurig genoeg. Wellicht kun je voor de nieuwprijs van een Voltcraft meter ook een tweedehands Fluke krijgen, al is dit iets wat meer een persoonlijke afweging zal zijn.
Ander detail, een merk als Voltcraft is ook gewoon veilig in gebruik. Je kan er gerust 230 volt mee meten en 380 volt is ook geen probleem. De meter is qua isolatie hiervoor gemaakt en is veilig in gebruik.
Hieronder heb je ook nog een budgetcategorie, vooral de merkloze meters van een tientje uit de graaibak van de bouwmarkt of het merkloze meuk vanuit China. Dit moet je niet willen vooral omdat het onbetrouwbaar is. IN theorie kun je 230 en 380 volt meten, maar ik kan niet garanderen dat er geen doorslag plaatsvindt....
Wil je dagelijks meetapparatuur gebruiken? Ga dan voor het profi spul.
Wil je hobbymatig meetapparatuur gebruiken? Ga dan voor goed hobyspul. Voltcraft is hier een goed voorbeeld van.
Wil je hoogstens 1x per jaar meten of er ergens wel/geen 5 volt op staat? Pak dan een meter uit de graaibak van de bouwmarkt
Ik heb thuis een goede Fluke meter die ik ooit tweedehands heb gehaald. Op het werk heb ik het echte profispul staan, maar dat staat er met een reden. Voor thuis zal ik niet snel een scope van meer dan 1.000 euro halen, terwijl op werk ik geen scope zal halen die minder dan 1.000 euro zou kosten
[
Voor 7% gewijzigd door
Theo op 06-11-2018 10:54
]