Toon posts:

VA scherm voor shooters?

Pagina: 1
Acties:

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-11-2021
Hai!
Ik ben op zoek naar een nieuw 144Hz 1080p scherm. Op dit moment heb ik een Asus VS247H (1080p 60Hz). Ik heb zelf deze monitor gevonden: pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart, en die zag er wel heel goed uit. Ik ga hem vooral gebruiken voor gaming, veel shooters als Overwatch, Fortnite en CS:GO, maar ook voor games als Forza Horizon 4, waar het toch wel belangrijk is dat het er mooi uitziet. Mijn budget ligt op maximaal €250, maar als het lager kan is het beter, daarom vond ik deze wel goed. Curved is een plus maar niet per se nodig. Wat vinden jullie van deze monitor? Ik weet niet precies wat nou echt het verschil is tussen IPS, VA en TN, het enige wat ik weet is dat IPS en VA mooiere kleuren hebben tov TN. Ik vind het belangrijk dat de kleuren er mooi uitzien, maar dat hij toch 144Hz is met een lage responstijd. Mijn specs zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 152,-€ 152,-
1ASRock AB350M Pro4€ 70,30€ 70,30
1MSI GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 58,-
1NZXT H500 Wit€ 74,95€ 74,95
1be quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 8,65€ 8,65
1Trust GXT 890 Cada (Qwerty US)€ 70,20€ 70,20
1Sharkoon 1337 Gaming Mat XL€ 9,99€ 9,99
1Crucial CT8G4DFD8213€ 79,-€ 79,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 68,50€ 68,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,59

Als jullie deze monitor afraden, welke zouden jullie dan wel aanraden? Ik kijk niet vaak films of hoge kwaliteit beeld behalve games met mooie graphics, dus de beste kleuren is ook weer geen must.

:)

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:41
Je moet kijken wat de grey to grey response is van de pixels van dat scherm, dan kom je erachter of ze evensnel zijn als tn, of dat je ze beter links kan laten liggen voor gaming.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 20:43
Eigenlijk ligt een VA paneel vaak in alle opzichten wel ergens tussen IPS en TN in. Responsetijd dus ook. Sneller dan IPS, maar langzamer dan TN.

Ik zou als je competitief counterstrike op hoog niveau of een andere snelle shooter speelt voor TN gaan, en anders gewoon voor een VA. Ben zeer blij met mijn VA monitor in ieder geval, blijer dan ik tot nu toe van IPS en TN panelen geworden ben

Share and Enjoy!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Het is ook maar net hoe gevoelig je bent en hoe erg je je er aan stoort. Ik heb zeker niet het snelste scherm, soms zie dat ook echt, maar het boeit mij niet echt. Kleur en contrast is voor mij belangrijker.

De TN van een neefje heeft inderdaad minder ghosting, maar de kleuren zijn ruk en het contrast zuigt, en daar erger ik me wel echt aan.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 14:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:30:
Je moet kijken wat de grey to grey response is van de pixels van dat scherm, dan kom je erachter of ze evensnel zijn als tn, of dat je ze beter links kan laten liggen voor gaming.
Geen enkel VA-paneel gaat even snel zijn als TN.

Dat betekent echter niet dat je ze meteen moet afschrijven voor gaming. Zoals @RobinHood al zegt komt het erop neer wat je het belangrijkste vindt aan een monitor. Als je geen TN wilt vanwege de slechte kleuren/kijkhoeken, geen IPS wilt vanwege IPS glow dan kom je op VA uit.

GreNade schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:35:
Eigenlijk ligt een VA paneel vaak in alle opzichten wel ergens tussen IPS en TN in. Responsetijd dus ook. Sneller dan IPS, maar langzamer dan TN.
Dat zou ik niet zeggen, het ligt wat ingewikkelder.

- VA heeft over het algemeen tragere response times dan IPS, maar dit geldt heel specifiek voor GtG. "Makkelijkere" transities kunnen wel sneller zijn dan IPS.
- VA heeft betere contrastwaarden dan IPS en geen glow. Wel is er zoiets als "VA gamma shift".

[Voor 60% gewijzigd door Compizfox op 06-11-2018 23:23]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:41
Inderdaad als je schuin voor je monitor gaat zitten kan je beter voor de va gaan, maar voor mensen die recht voor hun scherm zitten, zou ik dan toch voor tn gaan voor snelste pixelresponse, het is niet alleen de hz die een scherm '' snel'' maken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk sowieso dat response time veel minder relevant is voor je beleving dan input lag.

Als response time aan de hoge kant is krijg je ghosting. Dat is cosmetisch misschien minder, maar je ziet nog altijd haarfijn waar iets is. Waar je echt last van hebt is input lag - dus vertraging tussen PC die iets tekent en wanneer dat op het scherm getoont wordt, en dat heeft veel minder met paneeltype en veel meer met gebruikte electronica achter het paneel. Je gamet echt liever op een trage VA of IPS paneel met lage input lag dan op een bliksemsnelle TN paneel met hoge input lag. Geen enkele fabrikant geeft input lag op, dus daarvoor ben je aangewezen op goede reviews.

Soittakaa Paranoid!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 14:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:24:
Inderdaad als je schuin voor je monitor gaat zitten kan je beter voor de va gaan, maar voor mensen die recht voor hun scherm zitten, zou ik dan toch voor tn gaan voor snelste pixelresponse, het is niet alleen de hz die een scherm '' snel'' maken.
TN is ook lelijk als je er recht voorzit. Maar zoals ik al zei, het is een afweging, en de keuze is volledig afhankelijk van wat je het meest irriteert: ghosting, of mindere beeldkwaliteit.

dion_b schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:17:
Bedenk sowieso dat response time veel minder relevant is voor je beleving dan input lag.

Als response time aan de hoge kant is krijg je ghosting. Dat is cosmetisch misschien minder, maar je ziet nog altijd haarfijn waar iets is. Waar je echt last van hebt is input lag - dus vertraging tussen PC die iets tekent en wanneer dat op het scherm getoont wordt, en dat heeft veel minder met paneeltype en veel meer met gebruikte electronica achter het paneel. Je gamet echt liever op een trage VA of IPS paneel met lage input lag dan op een bliksemsnelle TN paneel met hoge input lag. Geen enkele fabrikant geeft input lag op, dus daarvoor ben je aangewezen op goede reviews.
Dat klopt, maar input lag is voornamelijk een probleem bij TVs. Monitoren hebben hier zelden echt last van, en bij 144 Hz monitoren (die gericht zijn op gamers) is dat al helemaal bijna nooit een issue.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee