Netwerk conflict door dubbele ip adressen en geen acces

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-05 16:58
Ik kom er niet meer uit vandaar dat ik mijn vraag hier stel in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb hier een vrij uitgebreid netwerk thuis, over het algemeen geen klagen alles loopt goed de meeste apparaten in huis hebben prima verbinding met internet, máár bijv mijn ICS 2000 van klikaanklikuit (voor lampen in te timen en te schakelen o.a. via onze mobiel) centrale wordt elke keer als hij een keer online is weer uit mijn netwerk "gegooid". Ik ben al een half jaar bezig ongeveer om het werkend te krijgen. Ik heb contact hierover gehad met Ziggo, met klikaanklikuit en de zaak waar ik het apparaat gekocht heb. Ik heb inmiddels zelfs een nieuwe opgestuurd gekregen maar daar hetzelfde probleem. Het extra frustrerende is dat ik bij een maat van me, hem ook getest heb in zijn netwerk van Ziggo werkte hij direct out of the box als een zonnetje. Inmiddels heeft hij zelf 1 gekocht en hij is er enorm blij mee, zonder dat hij wat bijzonders ingesteld heeft.
Ik ben nu mijn netwerk aan het analyseren in de hoop het probleem te vinden en dan valt mij op dat er meer IP conflicten zijn, zo heeft de onlangs aangesloten digitale thermostaat hetzelfde Ip adres als de PS4 van mijn zoon gekregen, waarbij de laatste al langer een vast ip adres heeft. Onlangs heb ik een Google home gekocht werkte aanvankelijk als een zonnetje, maar nadat ik de router opnieuw opgestart had, om iets nieuws te proberen, blijkt de Google home zelfde ip adres als een web camera hier in huis te hebben gekregen die al jaren een zelfde vast ip adres heeft. Hoe kan dit ???

Ik heb al eens het hele netwerk, speciaal voor klikaanklikuit centrale werkend te krijgen, opnieuw opgebouwd, alles terug naar fabrieksinstellingen, ging 3 a 4 dagen goed en toen werd wederom de klikaanklikuit centrale eruit gewerkt en zo heb ik er dus niets aan. Waarom werkt die bij die maat van me dan wel? aan het apparaat zelf kan het dus niet liggen.

Mijn netwerk situatie uitgelegd: het begint met een Ziggo connect box, deze staat als enige op DHCP, hierna komen 2 Asus routers (1 boven en 1 beneden) die als Accespoint (AP) ingesteld staan (op een vast ip adres om makkelijk bij instellingen te kunnen) en dan nog 2 Linksys bridges (1 van 5 poort en ander 8 poort, kan ik verder niets aan instellen). Ik heb diverse apparaten binnen dit netwerk een vast ip adres gegeven zodat ik deze makkelijker kan benaderen, maar blijkbaar ontstaan er conflicten doordat via wifi sommige apparaten zo blijkt nu een dubbel ip adres krijgen. Maar dat snap ik niet omdat Ziggo de enige is die via DHCP ip adressen uitdeelt.

Grootste probleem voor mij is nu dus dat de klikaanklikuit centrale helemaal niet werkt en de Google home ook problemen heeft met netwerk door conflicten. Verder werkt eigenlijk alles naar behoren.

Ik heb ook al op de Ziggo router het MAC adres van de klikaanklikuit centrale gekoppeld door middel van een reservering op IP adres, maar ook dat werkt dus blijkbaar niet.

Iemand een idee of tip over iets wat ik over het hoofd zie?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
zo heeft de onlangs aangesloten digitale thermostaat hetzelfde Ip adres als de PS4 van mijn zoon gekregen, waarbij de laatste al langer een vast ip adres heeft.
Hoe heb je de fixed ip adressen uitgedeeld? Vallen deze wel buiten je dhcp scope? Of zitten die er gewoon midden in?

[ Voor 52% gewijzigd door HKLM_ op 05-11-2018 21:40 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Beyond

Dussssss.......

Laat je DHCP eens ip adressen uitdelen vanaf bv 192.168.1.50 tm 192.168.1.254

Alle vaste ip’s zet je lager dan die 192.168.1.50. Zoals HKLM_ eigenlijk ook bedoelt.

Weet je ook zeker dat die Asus routers geen DHCP doet? Meerdere kapiteins op een schip gaat ook niet goed.

Al het goeie.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:51
Als jij apparaten zelf handmatig een vast IP geeft, heeft je DHCP server daar geen weet van, en deelt ze vrolijk opnieuw uit. Je kan in een DHCP vaak server wel een IP reserveren voor een specifiek MAC adres, dan deelt hij dus altijd hetzelfde IP aan hetzelfde apparaat uit, en dan dus niet opnieuw aan een ander. Het verschilt een beetje per router of deze reserveringen binnen of buiten de DHCP range moeten worden ingesteld. Dat moet je even uitvogelen. Maar de handigste manier is dus al je apparaten via DHCP een IP te laten verkrijgen. Wil je dat ze een vast IP krijgen, dan toevoegen als reservering op de DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 18:56

lier

MikroTik nerd

Welke DHCP scope staat in de Connectbox?
Welke vaste IP adressen heb je uitgedeeld?
Zie je bij alle apparaten (die automatisch een IP adres krijgen) hetzelfde DHCP server IP adres staan?
Waarom maak je gebruik van vaste IP adressen (in plaats van dit door je DHCP server te laten doen)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat ik vooral mis in je verhaal: je stelt vast dat er ip-adressen twee keer worden uitgegeven maar je zoekt niet uit wie die ip-adressen heeft uitgegeven. Alle zichzelf respecterende OS-en hebben minstens één methode om vast te stellen van welk ip-adres ze hun dhcp-adres hebben ontvangen. Zoek uit welk apparaat dat is, zou 'k zeggn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als jij apparaten zelf handmatig een vast IP geeft, heeft je DHCP server daar geen weet van, en deelt ze vrolijk opnieuw uit
Maar als het goed is, vind er nog een arp check plaats, dus tenzij die NIC offline is, leidt dat tot een nieuwe poging, ipv. uitdelen van het gebruikte adres.

Klinkt eerder alsof er meerdere DHCP-servers aktief zijn, die niet de juiste instellingen meegeven (en/of afwijkend DNS).

Twee mogelijke oplossingen:
De range van je DHCP verkleinen en de vaste apparaten een adres binnen hetzelfde netwerk, maar buiten de DHCP-range geven.
Alles op DHCP, maar je DHCP-server (op basis van MAC) bepaalde apparaten altijd eenzelfde adres laten geven.

Soms is het wat frommelen, maar praktisch elke DHCP-server heeft die mogelijkheden in een vorm*.

*Dit is de plek waar Keypunchie gefrustreerd raakt over zijn Fritz!box, waar het wel mogelijk is om vaste IP-adressen uit te laten delen, maar zeker niet makkelijk
Alle zichzelf respecterende OS-en hebben minstens één methode om vast te stellen van welk ip-adres ze hun dhcp-adres hebben ontvangen
Meestal niet zo makkelijk te checken, volgens mij? Mijn tip hiervoor: wijzig je DNS-server die de DHCP uitdeelt naar bijvoorbeeld 9.9.9.9 of 1.1.1.1, als bij een herstart een apparaat die gegevens niet oppakt, dan weet je dat hij ergens anders zijn adres ophaalt. (bij een reboot *moet* een nieuwe lease worden aangevraagd!)

[ Voor 71% gewijzigd door Keypunchie op 06-11-2018 13:39 ]

Pagina: 1