Toon posts:

koelers: Ampere+ --> Harder blazen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik was aan het denken, koelers met het zelfde watt gebruik, maar met meer ampere. Blazen die nu harder? Logisch gezien zou dat natuurlijk zo moeten zijn, of niet?

Verwijderd

Volgens mij heeft het meet met de voltage te maken?

Verwijderd

Volgens mij is het de combinatie van bijde =)
Dus het wattage...

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2025
Over dit soort dingen moet je niet klakkeloos denken, maar een oud natuurkunde boek openslaan! De fan motor heeft een koperdraad wikkeling, welke een ohmse weerstand bezit. Afhankelijk van de spanning en weerstand gaat er een stroom lopen.
U=IxR.
Het vermogen is het produkt van de spanning en de stroom. P=UxI
Kortom met de spanning kan je het toerental regelen. Maar als je de spanning te hoog maakt dan gaat er een te hoge stroom lopen zodat je motor wikkeling eruitfikt. Mits geen zekering

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

je kan iets niet zomaar meer vermogen laten dissiperen |:(. Wil je dit wel moet je ff een speol wikkelen. Suc6 :7

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22
Op zaterdag 21 juli 2001 07:32 schreef steeg het volgende:
je kan iets niet zomaar meer vermogen laten dissiperen |:(. Wil je dit wel moet je ff een speol wikkelen. Suc6 :7
Oh jawel hoor :) Doe eens 240 op een weerstand van 1W bij 1 Ohm :)

Ach... doe eigenlijk ook maar niet... :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22
Op vrijdag 20 juli 2001 22:45 schreef Rickysaint het volgende:
Over dit soort dingen moet je niet klakkeloos denken, maar een oud natuurkunde boek openslaan! De fan motor heeft een koperdraad wikkeling, welke een ohmse weerstand bezit. Afhankelijk van de spanning en weerstand gaat er een stroom lopen.
U=IxR.
Het vermogen is het produkt van de spanning en de stroom. P=UxI
Kortom met de spanning kan je het toerental regelen. Maar als je de spanning te hoog maakt dan gaat er een te hoge stroom lopen zodat je motor wikkeling eruitfikt. Mits geen zekering
Hierbij vergeet je even de motorwerking... maar die boeit inderdaad weinig als je weet dat meer stroom -> groter koppel :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1