automatisch opstarten Raspberry Pi op bepaalde tijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krielhaan
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-12-2019
Goedenavond

Ik heb een raspberry die van 's morgens 8 tot 's middags 17 uur aan moet staan.
Bestaat er een script om een raspberry op een bepaalde tijd aan en uit te zetten?
Ik had al gelezen dat er geen batterij in zat, maar als je er een losse SHIM RTC in zet zou het toch mogelijk moeten zijn?

Bedankt alvast

Gr
Bossie

Beste antwoord (via krielhaan op 05-11-2018 23:30)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
De enige reden om dit te willen die ik kan bedenken is als je beperkt stroom beschikbaar hebt, bijvoorbeeld een toepassing op accu's.

Wat je zou kunnen doen is inderdaad een RTC in combinatie met een microcontroller (Arduino bijvoorbeeld) en een Mosfet of SSR gebruiken om de stroom op het juiste moment in te schakelen. Die microcontroller laat je dan lekker hybernaten, dan is zijn stroomverbruik praktisch 0. En evt kun je ook een interrupt gebruiken om de stroom uit te schakelen direct nadat de rpi uitgaat.

Misschien kun je ook wel een RTC vinden die zelf wat GPIO mogelijkheden heeft om de Mosfet te schakelen, zou nog mooier (en zuiniger) zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:08
Een pi verbruikt zeer weinig stroom. Ik vraag me af of het nut heeft om moeilijk te gaan doen op die paar uur dat de pi uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 10:20
Wake up on power aan en tijdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heel simpel zo'n lampschakelaar op tijd, alleen even zorgen dat je een cronjob maakt om de RPi uit te schakelen een kwartier van te voren, zomaar de stroom van een RPi uitschakelen is funest voor de SD-kaart.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

SA007

Moderator Tweaking
Dat kan niet met een script, een raspi heeft in de basis geen klok die beschikbaar is als hij uitstaat.

Denk dat je dan snel bij een stopcontact tijdschakelaar uitkomt.

Of via een script de raspi niet uitzetten, maar de functies ervan wel, verbruik van zo'n ding is niet heel hoog dus dat kan een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-07 22:28
En hoeveel stroom neemt die tijdschakelaar op?

Een Raspberry die idle is snoept 1-2 watt. Waarom die moeite doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

Cyphax

Moderator LNX
Je zou kunnen proberen de Pi op een bepaalde tijd uit te zetten (shutdown), en daarnaast een tijdschakelaar om die tijd + een minuut ofzo de stroom eraf laten halen, en dan diezelfde tijdschakelaar de Pi weer aan laten zetten op de door jou gewenste tijd (de stroom moet er na een shutdown volgens mij vanaf en weer op om de netwerkinterface weer aan te zetten). Dat laatste boot 'm dan automatisch als het goed is wel.

Maar zoals iedereen hierboven al suggereert: als het kan, laat 'm dan vooral draaien. Voor het geld dat je steekt in een tijdschakelaar (8 euro ofzo) kan je je Pi het eerste jaar ook laten draaien, en de tijd die je kwijtbent krijg je gewoon nooit meer terug. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
De enige reden om dit te willen die ik kan bedenken is als je beperkt stroom beschikbaar hebt, bijvoorbeeld een toepassing op accu's.

Wat je zou kunnen doen is inderdaad een RTC in combinatie met een microcontroller (Arduino bijvoorbeeld) en een Mosfet of SSR gebruiken om de stroom op het juiste moment in te schakelen. Die microcontroller laat je dan lekker hybernaten, dan is zijn stroomverbruik praktisch 0. En evt kun je ook een interrupt gebruiken om de stroom uit te schakelen direct nadat de rpi uitgaat.

Misschien kun je ook wel een RTC vinden die zelf wat GPIO mogelijkheden heeft om de Mosfet te schakelen, zou nog mooier (en zuiniger) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krielhaan
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-12-2019
Beste mc David, het is inderdaad de bedoeling dat hij op een compacte accu gaat draaien icm een zonnepaneel. Maar wat jij nu allemaal schrijft gaat boven mijn pet :) Ik ga nog eens puzzelen. Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
In dat geval zou ik gewoon een arduino pakken. Wat je wilt is in principe redelijk basic. In [Discussie] Arduino-topic vind je alle info en hulp die je nodig hebt om aan de slag te gaan. Een RTC aansluiten, hibernate gebruiken, een SSR schakelen, zijn allemaal tientallen voorbeelden van online te vinden, je hoeft ze alleen in de goeie volgorde aan elkaar te hangen ;)
Pagina: 1