Condens binnenkant raam

Pagina: 1
Acties:
  • 11.482 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo allemaal,

Wij hebben erg veel condens aan de binnenkant van ramen (slaapkamers boven en gang).

Hieronder even een omschrijving;

De bovenverdieping heeft een vloeroppervlakte van circa 35m2. Overal zitten kunstofkozijnen met dubbelglas erin (meende HR++). Er zijn grote ramen met kleine kantelbare ramen (zitten geen ventilatieroosters op).

Halverwege september hebben wij de bovenverdieping laten verbouwen. Ze hebben eind september alle muren opnieuw gestuct. Op sommige plekken erg dik aangebracht zodat de muur weer mooi recht is. Alle ramen zijn voorzien van rolgordijnen en we hebben vochtvreters (Action) staan in de slaapkamers.

Overdag hebben we de kantelraam openstaan om zo te laten luchten. Deze ramen doe ik in de ochtend open en begin avond doe ik ze weer dicht en doe ik de rolgordijnen naar beneden. CV staat boven altijd uit omdat we beneden een pelletkachel hebben staan.

Elke ochtend als we wakker worden zit er gewoon een laag water (condens) aan de binnenkant van het glas. Dit voor alle slaapkamers en gang. Nadat ik het raam op kantelstand zet, verdwijnt het weer.

Nu ben ik benieuwd of jullie een idee hebben hoe ik dit probleem kan aanpakken. Heeft dit bijvoorbeeld nog te maken dat de muren een maand geleden allemaal gestuct zijn? Omdat je bij stucen veel water gebruikt? Wat zijn tips die ik kan proberen om dit probleem te verhelpen?

Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ja dat, en dat als de lucht buiten vochtig is, kan het ook weinig vocht opnemen. Veel ventileren is het devies, en toch stoken boven om je muren sneller te laten drogen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Erik_F Luchten, ook als je in bed ligt(slaapt) heb je frisse lucht nodig.

[ Voor 63% gewijzigd door Hackus op 05-11-2018 19:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23

JdM

Humbled

Inderdaad, luchten. En zet een vochtigheidsmeter boven neer, zodat je in de gaten kunt houden of je voldoende lucht. Als je dit laat doorlopen is het wachten op schimmel (boven de 60% luchtvochtigheid gaat dat best hard) Leesvoer: https://www.murenvochtig.nl/luchtvochtigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Dank voor jullie reacties en adviezen. Kort samengevat; omdat de muren recent zijn gestuct moet dit nog beter drogen, hierdoor ontstaat condens op de ramen als de ramen dicht zijn. Ook adviseren jullie om de CV boven aan te zetten. Moet die de hele avond aanstaan of gewoon even een uurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Als ik hier de mechanische ventilatie uitzet krijg ik ook condens op mijn ramen en gaat de verf op de houten kozijnen bladeren door de vocht. Er is gewoon snel teveel vocht in een huis als er geen ventilatie is.

Dat betekent dus 's nachts misschien raam ook een klein beetje open zetten als je huis potdicht zit.

Voor nu idd even stoken in het huis, vooral waar er gestuct is. En ook daarna mogelijk standaard 's nachts wat raampjes open zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
Erik_F schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:27:
Dank voor jullie reacties en adviezen. Kort samengevat; omdat de muren recent zijn gestuct moet dit nog beter drogen, hierdoor ontstaat condens op de ramen als de ramen dicht zijn.
Het lijkt erop dat je dit vooral bevestigd wil zien en in een halve 'ja' dat gevonden hebt.
Echter, voor zover het al een rol speelt heeft het inmiddels meer dan een (warme) maand de tijd gehad.

Waar je aan voorbij gaat is dat mensen zelf vocht produceren. Zie onderstaande pagina voor de hoeveelheid en zie ook het kopje 'slaapkamers'.
http://www.buroepn.nl/ventilatie/vocht-en-ventilatie

Als je 's nachts ventilleert zul je waarschijnlijk nergens last van hebben.
Ook adviseren jullie om de CV boven aan te zetten. Moet die de hele avond aanstaan of gewoon even een uurtje?
Zie ook die pagina. Het ligt genuanceerd en je kunt verwarmen niet los zien van ventileren.

En heel belangrijk: luchten staat niet gelijk aan ventileren.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 05-11-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:06
Bij aanwezigheid van personen moet je altijd ventileren. Overdag dus in de leefruimtes, 's nachts in de slaapkamers.

Nieuw stukwerk bevat wel veel vocht wat er uit moet verdampen, dat klopt. Maar als je 5-6 weken na het stucen nog steeds veel last van vocht hebt, gaat er waarschijnlijk wel ergens iets mis. Zeker gezien het tot half oktober uitstekend weer was met overdag relatief droge lucht. En dus veel vocht kon verdampen uit het stukwerk.

Verwarmen van helpt wel bij het drogen van een ruimte/woning. Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. De vochtige warme lucht moet je dan wel weer afvoeren naar buiten (ventileren), want anders condenseert al het vocht in die warme lucht direct zodra je de verwarming uit zet en het afkoelt in huis.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Erik_F schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:27:
Dank voor jullie reacties en adviezen. Kort samengevat; omdat de muren recent zijn gestuct moet dit nog beter drogen, hierdoor ontstaat condens op de ramen als de ramen dicht zijn. Ook adviseren jullie om de CV boven aan te zetten. Moet die de hele avond aanstaan of gewoon even een uurtje?
Als je gaat slapen lijkt mij een verwarming aan, niet fijn. ik zou ze(radiator) in jouw situatie 2u voor het slapengaan uitdraaien. overdag kun je gewoon luchten en stoken om de boel droog te houden. neem aan dat je ook ventilatieschuiven hebt, of kantel in 2-3 standen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Nogmaals dank voor jullie reacties. Ik zoek idd een bevestiging wat is precies verkeerd doe en hoe ik het anders kan doen.

Helaas heb ik geen ventilatieroosters in het raam zitten, ik snap niet waarom de vorige bewoners dit niet hebben gedaan toen ze kunststofkozijnen gingen plaatsen. Kantelen van het raam kan maar in 1 stand, en dit is niet echt aangenaam tijdens het slapen. Wat ik wel kan doen is op de gang en een andere slaapkamer het raam open laten en de slaapkamer deur waar wij slapen ook open laat, dan zou het voor nu kunnen ventileren. Straks als het gaat vriezen is het een ander verhaal, dan staat de CV meestal even uurtje / anderhalf uur aan om de kou eruit te halen. Ramen zijn dan gesloten en gaan de volgende ochtend pas weer open, anders is het goed koud. Kantelraam en CV aan werkt niet, ruimtes worden dan niet warm omdat kantelraam behoorlijk ver open gaat.

Reden dat de CV maar even kort aanstaat is omdat we beneden een pelletkachel hebben met extra buis naar de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
Als je niet kunt ventileren middels roosters/ramen dan kun je overwegen om actieve ventilatie toe te passen. Als je al mechanische ventilatie hebt (gezien bouwjaar vrijwel zeker het geval) dan kun je eens onderzoeken of door de verdiepingsvloer naar zolder geboord kan worden om een ventiel aan te brengen die vervolgens op de MV unit aangesloten wordt.

Als alternatief kun je natuurlijk ook iets kopen / maken om het kiepraam een klein stukje open te laten staan. Een eenvoudige haak kan al volstaan.

Sowieso is het verstandig niet te denken in onmogelijkheden. Zeker als die voortkomen uit onhandige keuzes die veranderd kunnen worden. Voor bijvoorbeeld de pellet / CV combinatie valt bijvoorbeeld te denken aan het kiezen van een andere referentieruimte waar de thermostaat geplaatst wordt.

edit:
extragratis tip: kierstandhouder

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 05-11-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Erik_F schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:15:
Nogmaals dank voor jullie reacties. Ik zoek idd een bevestiging wat is precies verkeerd doe en hoe ik het anders kan doen.

Helaas heb ik geen ventilatieroosters in het raam zitten, ik snap niet waarom de vorige bewoners dit niet hebben gedaan toen ze kunststofkozijnen gingen plaatsen. Kantelen van het raam kan maar in 1 stand, en dit is niet echt aangenaam tijdens het slapen. Wat ik wel kan doen is op de gang en een andere slaapkamer het raam open laten en de slaapkamer deur waar wij slapen ook open laat, dan zou het voor nu kunnen ventileren. Straks als het gaat vriezen is het een ander verhaal, dan staat de CV meestal even uurtje / anderhalf uur aan om de kou eruit te halen. Ramen zijn dan gesloten en gaan de volgende ochtend pas weer open, anders is het goed koud. Kantelraam en CV aan werkt niet, ruimtes worden dan niet warm omdat kantelraam behoorlijk ver open gaat.

Reden dat de CV maar even kort aanstaat is omdat we beneden een pelletkachel hebben met extra buis naar de badkamer.
Zelf slaap ik ook met het slaapkamerraam dicht, vanwege lawaai.
Ik heb echter wel de slaapkamerdeur open, en eventueel een raam open in één van de andere kamers. Verder alle deuren boven open, gangdeur beneden dicht. Nooit last van vocht, dus in jouw geval zou het ook kunnen helpen. Gewoon proberen.
En vers gestucte muren zouden na een week of twee zéker droog moeten zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
Rukapul, dat is zeker een oplossing z’n kierstandhouder, wel moet ik even zien of dit gaat passen, gezien het feit dat het raam naar binnen gaat en het raam strak tegen het kozijn zit. Wat voor oplossingen zijn er nog meer om het raam op kantelstand te zetten maar niet te ver laten kantelen (naar binnen) maar een stukje zodat je een ventilatiestond creëert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12
Wij hebben ventilatieroosters maar zelfs dan gaat er een raam open 's nachts. Ik vind het verschrikkelijk om in muffe lucht te slapen, en twee volwassenen krijgen de lucht sneller muf dan wat die roosters af kunnen voeren :) Alleen bij -20 blijft het raam dicht...

Maar condens is een teken van te veel vocht in de lucht, gecombineerd met een koud oppervlakte (zoals een raam). Doordat de lucht (lokaal) afkoelt gaat de capaciteit om vocht op te slaan omlaag, tot je oververzadigde lucht hebt waarbij het vocht neer zal slaan. Op een raam zie je dat als condens, maar het is een algemeen verschijnsel. Zo ontstaan hoog in de lucht de wolken (warme stijgende lucht koelt af) of laag op de grond mist 's nachts. Aangezien vocht niet zomaar uit het niets een druppel kan vormen zal er altijd een medium zijn waaraan het zich gaat hechten. Dat kan een raam zijn (een vies raam heeft er sneller last van) of bij wolken kleine minuscule stofdeeltjes.

Een goede ventilatie kan de warme vochtige lucht (samen met huisstof) afvoeren. Balansventilatie kan de warmte terugwinnen, bij ouderwets ventileren (raam open, roosters, mechanische ventilatie) is het pech gehad en ben je de warmte ook kwijt.

Als je een airco installatie hebt kun je die ook gebruiken om te ontvochtigen: de lucht wordt na het koelen (waarbij het condenswater wordt afgevoerd) weer terug opgewarmd zodat je minimaal temperatuur verlies hebt maar wel het vocht kwijt bent. Dit kost wel stroom, een raam open en een lekker dik wollen dekbed is prettiger :)

Dit alles nog los van de oorzaak waar het vocht vandaan komt. Stucwerk zou kunnen, maar simpelweg vocht wat je uitademt 's nachts kan ook al genoeg zijn. Plus nog al het vocht wat je uitzweet tijdens een normale nacht.

Idealiter blijft de relatieve luchtvochtigheid tussen de 40% en 60%. Wij hebben in de winter juist een luchtbevochtiger in de woonkamer, anders zakt de luchtvochtigheid dankzij de ventilatie ruim onder de 40% en dan gaat de houten vloer barsten vertonen. Voor de meubels en piano is het ook funest. Zeker bij vorst zit je al snel onder de 20% luchtvochtigheid in huis. Wij verdampen ongeveer 10 liter per dag dan om de luchtvochtigheid op peil te houden. Dit is koude verdamping zodat je nooit per ongeluk de lucht oververzadigd (Venta LW45). Een bijkomend voordeel is dat de lucht "gewassen" wordt, oftewel hij haalt er best veel stof en viezigheid uit, waardoor het geen kwaad kan als je een paar ventilatieroosters iets verder dicht draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carebrick
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
*knip*
Spam is niet toegestaan zie Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2021 14:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.