Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BPTBPTBPT
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:22
Ik wil graag een vervolgstudie doen (2e master) , maar niet veel geld betalen voor een dure opleiding. Zijn er mogelijkheden om alles op eigen houtje te leren (zelfstudie) en vervolgens ergens examen te doen om op die manier het papiertje te bemachtigen?

Zo nee, waarom zou dat niet zo kunnen? Mijn stelling: als iemand glansrijk door een examen (of meerdere deelexamens) kan komen dan beheerst die persoon de studie, en verdient hij/zij het diploma. Het is niet van belang hoe deze persoon zijn/haar kennis heeft verworven.

[Voor 8% gewijzigd door BPTBPTBPT op 05-11-2018 16:22]

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-06 21:25
Veel masters bevatten ook een stage/onderzoek wat begeleid moet worden en daarmee werkt dit niet. Verder denk ik dat veel masters van een niveau zijn waarbij docenten eigenlijk niet meer verwachten dat mensen het met alleen zelfstudie kunnen halen. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar in principe is een master niet zo opgezet.

Misschien heeft de Open Universiteit iets voor jou? Dan hoef je in ieder geval niet fysiek naar een school.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

Croga

The Unreasonable Man

BPTBPTBPT schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:20:
Zo nee, waarom zou dat niet zo kunnen? Mijn stelling: als iemand glansrijk door een examen (of meerdere deelexamens) kan komen dan beheerst die persoon de studie, en verdient hij/zij het diploma. Het is niet van belang hoe deze persoon zijn/haar kennis heeft verworven.
Mijn stelling: Als iemand glansrijk door een examen kan komen zegt dat helemaal niets over hoe hij de stof beheerst, alleen maar over hoe hij examen kan doen. Het kunnen doen van een examen heeft geen enkel verbang met het verwerven of beheersen van kennis.

• BPTBPTBPT
Bedankt Albert,

Stage/onderzoek is inderdaad een punt.
Wat betreft de moeilijkheidsgraad: zelf je master halen moet haalbaar zijn, mits je goed weet wat je moet leren en je goede informatiebronnen hebt.

Fysiek naar school gaan is inderdaad iets wat ik liever vermijd, maar een ander belangrijk voordeel van zelfstudie is dat ik mijn eigen studietempo kan bepalen (en die twee jaar misschien wel in een jaar kan proppen).

@Croga: wat is het nut van het examen?

[Voor 9% gewijzigd door BPTBPTBPT op 05-11-2018 16:33]

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 10:07
Testen hoe goed je informatie uit je leerboeken/colleges kan reproduceren.
Zegt weinig over of je het op de lange termijn ook gaat onthouden, zegt bijzonder weinig over hoe goed je bent in het integreren van de nieuwe kennis met wat je al weet (geleerd hebt bij eerdere vakken) en hoe goed je dat kunt toepassen om in de praktijd vraagstukken op te lossen (en/of nieuwe kennis te genereren).

E.e.a. zal afhangen van het vakgebied waarin je geinteresseerd bent (je geeft ons verder erg weinig informatie). Maar in de biomedische hoek boeit het heel weinig hoe goed je je tentamens maakt tijdens de master, het is wat je tijdens de stages doet waarmee je je diploma (en mogelijk volgende baan, of anders iig een goede aanbeveling) verdient.
Het is namelijk tijdens de stages dat je aantoont dat je de stof beheerst en er wat mee kan.

Edit: om directer te antwoorden op je vraag naar het 'nut' van een tentamen. Een basisniveau 'proberen' te garanderen zodat je zinnig aan een stage kunt beginnen.

[Voor 9% gewijzigd door ImaPseudonym op 05-11-2018 16:38]

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij een master gaat het niet (alleen) om de kennis, maar (ook) om de competenties. En die toon je niet middels een paar digitale vragenlijsten-op-afstand.

Of gaat het puur om het hebben van een papiertje aan de muur en niet om de kennis? Dan zijn er misschien ergens buitenlandse opleidingen. Afhankelijk van of het nodig is, wel op de accreditatie letten.

-

Heeft https://www.ou.nl/opleiding-overzicht?categorieen=Master misschien iets?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Leftblank
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:16
Ik wil graag een vervolgstudie doen (2e master) , maar niet veel geld betalen voor een dure opleiding.
Om je eerste doel in ieder geval te helpen; er zijn een aantal universiteiten die geen verhoogd tarief vragen voor tweede masters. Oa de TU Delft hanteert hier hetzelfde tarief voor als normaal. Je zit dan al snel wel met voor 'n deel het fysiek aanwezig zijn om examen/practica te doen maar er waren in het verleden in ieder geval veel studenten/vakken waarbij de hoorcolleges overgeslagen werden, waardoor je niet zo gek veel aanwezig hoeft te zijn.

[Voor 24% gewijzigd door Leftblank op 05-11-2018 16:45. Reden: Toelichting fysieke aanwezigheid]

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-06 21:25
BPTBPTBPT schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:30:
Fysiek naar school gaan is inderdaad iets wat ik liever vermijd, maar een ander belangrijk voordeel van zelfstudie is dat ik mijn eigen studietempo kan bepalen (en die twee jaar misschien wel in een jaar kan proppen).
Het lijkt erop dat je er overheen hebt gelezen :) maar ik stelde voor om even bij de Open Universiteit te kijken. Mijn vader heeft daar met thuisstudie een bachelor informatica gehaald, in zijn eigen tempo naast een baan, en dat beviel goed. (Sterker nog, dat ik hem hierop zag studeren is één van de redenen dat ik in de IT terecht ben gekomen.)

[Voor 10% gewijzigd door AlbertJP op 05-11-2018 16:44]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Als je in de buurt van Duitsland woont zou je je daar in kunnen schrijven, de Uni is daar vaak gratis en anders maximaal 500 euro per jaar.

• ZieglerNichols
  • Registratie: mei 2015
  • Niet online
BPTBPTBPT schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:20:
Ik wil graag een vervolgstudie doen (2e master) , maar niet veel geld betalen voor een dure opleiding. Zijn er mogelijkheden om alles op eigen houtje te leren (zelfstudie) en vervolgens ergens examen te doen om op die manier het papiertje te bemachtigen?
Je kan veel zelf doen, maar in veel masters zit ook wel iets van een stage of een groepsproject wat je niet van huis uit kan doen. Overigens betaal je niet minder als je besluit om de colleges te skippen. Er wordt namelijk niet gecontroleerd per student of je wel en niet op college komt.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ZieglerNichols schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:55:
[...]

Je kan veel zelf doen, maar in veel masters zit ook wel iets van een stage of een groepsproject wat je niet van huis uit kan doen. Overigens betaal je niet minder als je besluit om de colleges te skippen. Er wordt namelijk niet gecontroleerd per student of je wel en niet op college komt.
En verder nog presentaties, en afspraken met begeleiders voor scripties/onderzoekjes.

Maar los daarvan: niet elk vak gebruikt literatuur, compleet genoeg om alles duidelijk te krijgen. Soms is het er alleen ter ondersteuning en geeft het college een beter begrip. Of de literatuur is juist te uitgebreid en bij het college wordt het relevante deel behandeld. Dit zal misschien per vak/studie verschillen, maar ga dus alleen uit van mogelijkheid tot zelfstudie als dat ook expliciet wordt ondersteund.

[Voor 3% gewijzigd door bwerg op 05-11-2018 17:39]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• BPTBPTBPT
Duidelijk, goede antwoorden. Het praktijkgedeelte zal inderdaad lastig worden als je alles op eigen houtje gaat doen. Iemand moet immers de resultaten daarvan beoordelen.

Een Duitse studie zou misschien een optie zijn, als de lesstof in het Engels is :) Ik ga eens op onderzoek uit.
Open Universiteit ga ik ook bekijken.
Nog meer tips?

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Zeg eens eerst welke studie je zou willen doen....

Een studie in talen, rechten, geschiedenis is veel makkelijker te doen zonder veel fysieke aanwezigheid dan pakweg geneeskunde of ingenieur.

Ook in België is een jaar universiteit niet zo duur (ca 1000€), maar je wordt niet zomaar toegelaten in eender welke studie, dat hangt van je vooropleiding af.

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:06
Een baas zoeken die je (deeltijd) opleiding wil bekostigen?

I don't know karate, but I know ka-razy

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En de belastingdienst raadplegen. Als jij studiekosten maakt mag je die boven een bepaalde drempel aftrekken. Afhankelijk van je inkomen kan je dat bijna 50% schelen.

Verder mag je imho niet klagen over het collegegeld in NL. Ga eens kijken wat de gemiddelde universiteit in de UK of US per jaar kost. Kun je een mooi aangeklede 3 serie of hoger van rijden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb me ingeschreven voor een aantal 'distance learning' masters in Zweden.
Vorig jaar ook geprobeerd, maar toen kreeg ik mijn officieel vertaalde cijferlijsten te laat binnen en werd ik geweigerd.

Voor de masters die in het najaar beginnen heb je tot 15 januari de tijd om je aan te melden. Er is ook nog een 2e aanmeldronde, maar geen idee of die enkel is voor opleidingen die dan nog niet vol zitten.
Voor masters die in het voorjaar beginnen heb je tot mid oktober de tijd, maar dit zijn vrij weinig opleidingen.
EU stands for European Union and EEA for European Economic Area. Students with citizenship from one of these countries are not required to pay fees and do not need a residence permit to apply for studies in Sweden.
Als het dus allemaal goed gaat ben je enkel geld kwijt aan al je documenten legaliseren (voornamelijk DUO + rechtbank), vertalen en een TOEFL/IETS toets om je niveau van Engels te bewijzen.

Zie ook: https://www.universityadmissions.se/intl/start

Je zou ook bij andere landen kunnen kijken die geen collegegeld vragen.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een master in Zweden, omdat in het geringe 'distance learning' aanbod daar nog wel iets tussen zit dat me aanspreekt.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:20

t_captain

Moderator General Chat
Volgens mij heb je de mogelijkheid om in te schrijven als extraneus. Dat collegegeld is een stuk lager.

• theturtle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:11
drooger schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:32:
Ik heb me ingeschreven voor een aantal 'distance learning' masters in Zweden.
Vorig jaar ook geprobeerd, maar toen kreeg ik mijn officieel vertaalde cijferlijsten te laat binnen en werd ik geweigerd.

[...]

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een master in Zweden, omdat in het geringe 'distance learning' aanbod daar nog wel iets tussen zit dat me aanspreekt.
Ik ben wel benieuwd voor welke master je je ingeschreven hebt. Ik studeer als het goed is eind dit jaar af aan Stockholm University, master open eGovernment (informatiekunde voor de overheid). Vier jaar over de tweejarige opleiding gedaan, naast werk en gezin. Wel een hele ervaring maar vergt behoorlijk wat zelfdiscipline en planningsvermogen.

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:57

drooger

Falen is ook een kunst.

theturtle schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:46:
[...]

Ik ben wel benieuwd voor welke master je je ingeschreven hebt. Ik studeer als het goed is eind dit jaar af aan Stockholm University, master open eGovernment (informatiekunde voor de overheid). Vier jaar over de tweejarige opleiding gedaan, naast werk en gezin. Wel een hele ervaring maar vergt behoorlijk wat zelfdiscipline en planningsvermogen.
Die staat ook op het lijstje. :)
You have applied for the following courses and/or programmes:

1. HS-41249 - Privacy, Information and Cyber Security - Master´s Programme 60cr BLA,
Distance learning, 100%, Study programme,
University of Skövde, Location: Ortsoberoende

2. LNU-F0172 - Information Systems, Master Programme 60cr BLA,
Linnaeus University, Location: Ortsoberoende

3. SU-43358 - Master´s Programme in Open eGovernment 120cr DAG,
Stockholm University, Location: Ortsoberoende

4. SU-43367 - Master¬s Programme in Decision analysis and Data science 120cr DAG,
Stockholm University, Location: Ortsoberoende

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:09:
En de belastingdienst raadplegen. Als jij studiekosten maakt mag je die boven een bepaalde drempel aftrekken. Afhankelijk van je inkomen kan je dat bijna 50% schelen.

Verder mag je imho niet klagen over het collegegeld in NL. Ga eens kijken wat de gemiddelde universiteit in de UK of US per jaar kost. Kun je een mooi aangeklede 3 serie of hoger van rijden.
Volgens mij is dat dit jaar voor het laatst en kan dit volgend jaar niet meer.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:10

Zenix

BOE!

Weet niet waar je Master wilt gaan doen, of wat voor master, maar online is genoeg te vinden.
Bijvoorbeeld: https://www.edx.org/masters

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Fable schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:33:
[...]

Volgens mij is dat dit jaar voor het laatst en kan dit volgend jaar niet meer.
offtopic:
Dat was het geval, maar in de miljoenennota staat dat ze het wéér een jaar voor zich uit hebben geschoven.
Zenix schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:35:
Weet niet waar je Master wilt gaan doen, of wat voor master, maar online is genoeg te vinden.
Bijvoorbeeld: https://www.edx.org/masters
Vanaf $9900,-
Nu is het natuurlijk subjectief wat een 'dure opleiding' is, maar ik vermoed dat de TS iets anders zoekt :)

[Voor 38% gewijzigd door anandus op 05-11-2018 20:40]

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:10

Zenix

BOE!

anandus schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:37:
[...]
offtopic:
Dat was het geval, maar in de miljoenennota staat dat ze het wéér een jaar voor zich uit hebben geschoven.

[...]
Vanaf $9900,-
Nu is het natuurlijk subjectief wat een 'dure opleiding' is, maar ik vermoed dat de TS iets anders zoekt :)
Een 2e master kost in Nederland meer: https://www.utwente.nl/nl...ijke-tarieven-collegegeld

2e master = instellingstarief per jaar.. Dat is per jaar hetzelfde bedrag dat je voor de hele master bij edx betaald. Kortom het is niet duur. Sommige Universiteiten in Nederland hebben geen instellingstarief, dat kan wel weer aantrekkelijker zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Zenix op 05-11-2018 20:48]

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BPTBPTBPT schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:46:
Duidelijk, goede antwoorden. Het praktijkgedeelte zal inderdaad lastig worden als je alles op eigen houtje gaat doen. Iemand moet immers de resultaten daarvan beoordelen.

Een Duitse studie zou misschien een optie zijn, als de lesstof in het Engels is :) Ik ga eens op onderzoek uit.
Open Universiteit ga ik ook bekijken.
Nog meer tips?
Houd er wel rekening mee dat de Duitse studie mentaliteit & verwachting over het algemeen heel anders is dan in Nederland. Een stuk stricter, Vaak meer aanwezigheid en imho een stuk schoolser (hoewel we in Nederland daar ook hard naar opweg gaan). Zorg dat je je daar dus ook in verdiept.

• gooddaddy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-06 13:01
The Eagle schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:09:

Dat laatste is natuurlijk geen argument. Zoals eerder hierboven al is vermeld is een universitaite studie in bijvoorbeeld Duitsland gewoon gratis. Dus wat dat betreft zijn wij reteduur
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True