Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bekabeling/netwerk in woning aanleggen. (Glasvezel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:16
Binnenkort wil ik eindelijk ons thuisnetwerk gaan aanpakken. Het Wifi bereik op de slaapkamers is minimaal en de telefoonaansluiting in de woonkamer doet ook wat jaren 70 aan. Ook gaat er volgend jaar een glasvezel abonnement komen, daar wil ik volledig gebruik van gaan maken met een goed bedraad netwerk.

Hier alvast een analoog schemaatje.

In de meterkast zit het Glasvezel aansluitpunt, omdat ik daar niet veel ruimte heb en het vaak vochtig is wil ik een Switch (of modem) in de woonkamer (punt X). In de woonkamer moet natuurlijk ook een goed wifi signaal zijn.
Vanaf X wil ik door naar de voorraadkast op de eerste verdieping voor een tweede wifi punt (punt Y). Wifi is daar eerst voldoende, met een switch kan ik van daaruit naar alle kamers later (als de kinderen wat ouder zijn) UTP trekken.

In de kruipruimte zal ik een 50mm loze leiding aanleggen (daar kan later nog behoorlijk wat doorheen, mocht het nodig zijn) om van het Glasvezel AP naar X te gaan. Daar komt een UTP kabel van ongeveer 8 tot 10 meter in te liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar Cat6. Zijn er goede Cat6 afgeschermde kabels te vinden van 10 meter? Ik wil geen aansluitpunt aanleggen bij X gewoon een connector daar is prima. Het zelfde geld voor Y.

Van X (het modem of de switch loopt dan de bekabeling naar de TV, spelcomputer etc.) dat moet ongeveer een 4 meter overbruggen.

Graag hoor ik of ik iets over het hoofd zie, of onnodig ingewikkeld maak.
Tips voor netwerkkabels?
Ik heb nul komma nul ervaring met netwerken, maar heb zeker geen twee linkerhanden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-06 15:50
Hoe vochtig is het in de meterkast?

Als je apparatuur aan staat hoeft een kleine vochtige ruimte niet direct een probleem te zijn. Tenzij het nat nat is. in je meter kast zit namelijk ook gewoon je stroom aansluiting en die heeft er ook geen last van.

Anders zou je vanuit je NTU idd een kabel naar je woonkamer moet trekken.

Je kan ook kijken of je misschien de modem in de meterkast kan plaatsen vanuit daar dan naar het aansluitpunt in je woonkamer voor je TV??
en door naar boven voor een AP.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Cobb
Ik heb geen probleem met eea in de woonkamer ipv in de meterkast. Ik heb daar een kastje staan voor de stereo waar nog zat ruimte in zit. Zo is het gelijk ook wat beter bereikbaar en kan er wat extra zooi worden gepropt in de meterkast.

Waarschijnlijk komt er aan de wand over een x jaar binnenisolatie, dan kan ik ook gelijk alles mooi in de wand wegwerken.

Ik hoef daar nu ook nergens te boren. Er loopt nu een 110 afvoer van een verplaatste badkamer die ik terug ga brengen naar 50mm. Tegen die 50mm plak ik een tweede loze buis waar ik allerlei bekabeling in kan wegwerken.

Hoe kan ik het allerbeste van de meterkast naar de woonkamer gaan. Welke kabel is daar nu het beste voor geschikt. Misschien overweeg ik in de woonkamer toch wel een contact doos. Maar ik heb geen gereedschap om een stugge kabel aan te sluiten. Zijn er ook contactdozen waarin achter gewoon een rj45 plug gaat?

[Voor 44% gewijzigd door Cobb op 05-11-2018 18:45]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-06 15:50
Ik neem aan dat je kruipruimte droog is?? En de kabel in een afgeslotenbuis gaat,!

Dan zou je gewoon utp neer kunnen leggen zonder aparte mantel. Als je kruipruimte erg nat is en je de kabel niet in de buis leg. Dan zou je een speciale. Buitenkanten moete hebben die tegen vocht kan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Cobb
Nee er ligt doorgaans wel 30cm water in de kruipruimte, vandaar dat ik ook een 50mm buis van de meterkast naar de woonkamer wil leggen. Ik wil zo weinig mogelijk in de kruipruimte zijn. De kabel gaat dus in een afgesloten buis. Denk dat ik wel een afgeschermde UTP kabel neem, mocht er ooit een andere kabel door dezelfde buis moeten.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-06 01:40
@Cobb Een afgeschermde kabel is in principe nergens voor nodig.. en zeker niet als de buis een gesloten geheel is vanaf meterkast naar de plaats waar jij wilt..

Persoonlijk zou ik om het enigszins fail-safe te maken doen als volgt:
Een enkel-poorts? utp-opbouwdoosje in de meterkast als "patchpaneeltje"
vanaf daar natuurlijk je kabel naar je woonkamer
In je woonkamer een dubbel-poorts (opbouw)doosje voor utp. Dan kan je daar de inkomende kabel vanuit de kruipruimte plaatsen, en op het andere poortje de kabel naar boven toe.
Dan boven nog weer een enkel-poorts doosje om daar je aansluiting te maken.

Zo kan je makkelijk als je iets wilt wisselen een langere/kortere kabel in de/het doosjes drukken en dus variëren met je opstelling.

Hoop dat het zo enigszins duidelijk is wat ik bedoel :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:43
Stugge CAt6 kabel nemen en aan beide kanten afmonteren op een wand contactdoos en aansluiten met kant en klare patchkabels.

Zoals al gezegd is afgeschermde kabel onzinnig.
En stugge CAT6 kabel kun je met een simpele punchdown tool erin prikken en heb je geen dure krimptang nodig en je krijgt een veel betere kwaliteit dan dat gepruts met RJ45 connectoren..

Ik gebruik zelf zo'n simpel plastic punchdown tooltje en dat werkt perfect.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cobb
Bedankt. Ik kom alleen stugge Cat6 kabel met koperkern op rol tegen vanaf 50meter. Van Danicom.
Zou dit een geschikt alternatief zijn om te 'versnijden'.
https://www.allekabels.nl...uutp-cat6-grondkabel.html

[Voor 3% gewijzigd door Cobb op 06-11-2018 15:28]

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:43
Als je hem in een buis legt heb je geen grondkabel nodig.
Je kunt gewoon deze nemen, per meter bestellen.

https://www.allekabels.nl...-per-meter-uutp-cat6.html

Denk er wel aan dat je de uitgang van de buis boven de grond laat uitkomen en netjes afkitten.
Ik zou aan beide zijden twee bochtjes van 45 graden nemen en geen haakse, dat werkt veel soepeler als je er later iets bij wilt trekken.

Kruipruimten mogen geen open verbinding met de bouwlagen erboven hebben vanwege potentiele giftige dampen.
En als het vochtig is stinkt het vaak ook nog heel erg.

[Voor 70% gewijzigd door Ben(V) op 06-11-2018 17:27]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cobb
Ik ga deze week twee cat6 kabels trekken/leggen met een vaste kern van de meterkast naar de het aan te leggen utp opbouw doosje. Is het nodig om twee kabels te trekken als ik twee aansluit punten wil hebben in het opbouw doosje?

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-06 01:40
Cobb schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:46:
Ik ga deze week twee cat6 kabels trekken/leggen met een vaste kern van de meterkast naar de het aan te leggen utp opbouw doosje. Is het nodig om twee kabels te trekken als ik twee aansluit punten wil hebben in het opbouw doosje?
Als je beide poortjes op Gbit wilt gebruiken wel ja, het is een passief product hè en geen actief product zoals een switch.

Oftewel ja je moet 2 kabels trekken. Nu beetje moeite misschien maar des te meer profijt ervan later.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:35
Cobb schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:27:
Bedankt. Ik kom alleen stugge Cat6 kabel met koperkern op rol tegen vanaf 50meter. Van Danicom.
Zou dit een geschikt alternatief zijn om te 'versnijden'.
https://www.allekabels.nl...uutp-cat6-grondkabel.html
Nee is CCA meuk!

• Cobb
Bedankt ik heb op Bol 50meter Konig cat6 gekocht met een koperkern.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zeker met de houten vloer zou ik een kabel naar zolder leggen. Dit omdat je vanaf een zolder veel makkelijker naar de onderliggende verdiepingen gaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cobb
Als ik genoeg heb aan die 50 meter maak ik drie aansluitpunten in de meterkast, twee in de woonkamer en trek ik één door naar de bovenverdieping. 3 stuks door één buis.

Iemand nog tips voor fijne opbouw doosjes? Zijn die van de Hornbach okee? Of toolles doosjes van DeLock.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True