Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 14:38
Gisteravond zat ik een potje BO4 te spelen toen ineens mijn PC ermee kapte. Het leek alsof de stroom uitviel, maar na een paar seconden ga hij automatisch weer aan. Vanaf dat moment heb ik geen beeld meer gekregen dus ik keek in mijn kast om te kijken of ik rare dingen zag. Aangezien mijn videokaart al maanden op 95 graden draait dacht ik dat die haast wel overleden moest zijn. De fans van de GPU draaide niet meer dus ik dacht het probleem gevonden te hebben. Enthousiast haalde ik de GPU eruit om het eens via onboard graphics te proberen. Dat is het moment dat ik erachter kwam dat niet alleen de GPU fans, maar ook de fan van de CPU koeler niet meer draait. Vervolgens kwam de realisatie dat het licht op het moederbord (een enkele oranje trace) niet meer aan gaat.

i5-4690K
Gigabyte GA-Z97-D3H
Scythe Mugen 4 PCGH
16GB DDR3-1600MHz Corsair Vengeance
R9 290 Gigabyte Windforce
Corsair RM650x
En een aantal losse HDD's en SSD's.

Ik heb dus al vanaf onboard graphics geprobeerd op te starten of met de GPU in een ander PCIe slot. CMOS batterij gecleared. Het rare is dat alles behalve de CPU/GPU fan en het licht op het moederbord wel alles gewoon lijkt werken. De frontfans gaan aan, de exhaustfan, de HDD's ratelen en de voeding lijkt zijn werk te blijven doen. Wat ik ook doe, ik krijg geen beeld (niet eens de bios).

Iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe het probleem het beste te isoleren zonder een testbench met extra onderdelen ernaast? Mijn gevoel zegt een kapot moederbord aangezien ik de voeding pas 2 jaar heb en het lijkt me niet dat een voeding in dit segment geen beveiliging heeft tegen wat er dan ook gebeurd is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
*nee* reageer dan niet

[ Voor 67% gewijzigd door br00ky op 05-11-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DonnyL Welke voeding gebruik je merk en type ? overheen gelezen mobiel.

Bouw de boel eens uit en test buiten je kast. heb je recent wat gewijzigd is je systeem ?

[ Voor 56% gewijzigd door Hackus op 05-11-2018 14:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:20:
@DonnyL Welke voeding gebruik je merk en type ?
Lijkt volgens mij in de post te staan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
Zelfs een nieuwe voeding kan kapot.
Blijkbaar heb je maanden je kop in het zand gestoken voor de hoge temperatuur van de videokaart. Kan zijn dat er daardoor kortsluiting is veroorzaakt met als gevolg dat er andere onderdelen defect zijn geraakt. Helaas is zonder reserve onderdelen niet vast te stellen welk(e) onderdeel(en) nog meer defect is/zijn. Testen met een andere voeding is het eerste dat ik zou doen op een zo minimaal mogelijk systeem om in het bios te komen. Als dat al niet werkt is een van die onderdelen defect (moederbord, cpu of ram).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonnyL
Temperaturen van een videokaart heeft niks van doen met een voeding lijkt mij. Het is een R9 290, bekende heethoofden en het zou geen probleem moeten zijn voor die chip (wenselijk is anders natuurlijk). Natuurlijk kan een nieuwe voeding kapot maar dit is niet een voeding die ik voor een tientje van Aliexpress heb gehaald. Hopelijk ziet The Mask dit topic en kan hij misschien aangeven of het een mogelijk scenario is.
Lekker bezig man.
Modbreak:Usermodden is net zo lekker, not. Maak in het vervolg gewoon een TR aan.
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:20:
@DonnyL Welke voeding gebruik je merk en type ? overheen gelezen mobiel.

Bouw de boel eens uit en test buiten je kast. heb je recent wat gewijzigd is je systeem ?
Morgen een vrijwel vrije dag dus dan ga ik hem even demonteren, als het goed is staat er nog een oude PC ergens waar ik de voeding nog wel uit kan trekken. Voor de rest niks gewijzigd de afgelopen tijd, laatste wat ik ingebouwd heb zijn de CPU/Mobo/RAM maar dit is alweer een jaar of 2/3 geleden. De laatste tijd had ik wel steeds vaker een zwart scherm waarna alleen mijn geluid het nog deed (teamspeak werkte gewoon door). Dat laatste schoof ik alleen toe aan een Windows installatie uit 2016 inmiddels maar misschien dat er meer achter zat.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 05-11-2018 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-06 11:26

gbw

Klinkt als een kapotte voeding. Toevallig nog een oude voeding liggen?
Daarnaast zou ik adviseren om dan zo kaal mogelijk op te starten, en steeds meer hardware toe te voegen (zonder GPU en met 1 RAM stick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
DonnyL schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:02:
Temperaturen van een videokaart heeft niks van doen met een voeding lijkt mij.
Waar wordt dat beweerd?
Het is een R9 290, bekende heethoofden en het zou geen probleem moeten zijn voor die chip (wenselijk is anders natuurlijk).
Als de chip 95 graden wordt dan worden de vrm's waarschijnlijk nog veel heter.
Natuurlijk kan een nieuwe voeding kapot maar dit is niet een voeding die ik voor een tientje van Aliexpress heb gehaald.
Dat weet ik ook wel. Het is een goede voeding maar ook goede voedingen kunnen voortijdige aan hun einde komen door een interne of externe oorzaak. Ik heb ook wel eens high-end voedingen van Corsair, Seasonic, Cooler Master en Thermaltake na korte tijd teruggestuurd wegens een defect.
Hopelijk ziet The Mask dit topic en kan hij misschien aangeven of het een mogelijk scenario is.
@-The_Mask- nu zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Nergens, ik zie alleen de connectie niet tussen een warme GPU die een voeding om zeep helpt, maar dat kan ook pure onwetendheid zijn. Ongeveer een jaar geleden ben ik gaan onderzoeken wat er nu precies met de temperaturen van de GPU aan de hand was. Als ik het me goed herinner bleven de VRM's toen nog wel binnen de perken terwijl de chip zelf tegen zijn maximum aankwam. Don't quote me on that though, mijn geheugen laat het nog wel eens afweten. Uiteindelijk het onderzoek maar gestaakt na de koeler losgeschroefd te hebben en er achter te komen dat 1 schroef voor eeuwig vast zit. Het plan was deze gewoon op te gebruiken in verband met de GPU prijzen, zou wel zuur zijn als dat mee uiteindelijk meer heeft gekost dan het me lief is. Laten we hopen dat het gewoon bij de voeding gebleven is. Thanks voor de @.

Net nog even gekeken maar de PC die ik hier nog had staan mist precies de voeding dus dat gaat hem ook niet worden. Vanavond nog even proberen met zo min mogelijk componenten eraan maar daarna wordt het toch tijd voor een reparatiewinkel gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 16:20
DonnyL schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:33:
Nergens, ik zie alleen de connectie niet tussen een warme GPU die een voeding om zeep helpt, maar dat kan ook pure onwetendheid zijn. Ongeveer een jaar geleden ben ik gaan onderzoeken wat er nu precies met de temperaturen van de GPU aan de hand was. Als ik het me goed herinner bleven de VRM's toen nog wel binnen de perken terwijl de chip zelf tegen zijn maximum aankwam. Don't quote me on that though, mijn geheugen laat het nog wel eens afweten. Uiteindelijk het onderzoek maar gestaakt na de koeler losgeschroefd te hebben en er achter te komen dat 1 schroef voor eeuwig vast zit. Het plan was deze gewoon op te gebruiken in verband met de GPU prijzen, zou wel zuur zijn als dat mee uiteindelijk meer heeft gekost dan het me lief is. Laten we hopen dat het gewoon bij de voeding gebleven is. Thanks voor de @.

Net nog even gekeken maar de PC die ik hier nog had staan mist precies de voeding dus dat gaat hem ook niet worden. Vanavond nog even proberen met zo min mogelijk componenten eraan maar daarna wordt het toch tijd voor een reparatiewinkel gok ik zo.
Je kan dan op zijn minst jouw voeding in de andere pc proberen :) en eventueel ook je andere onderdelen (mits ze passen)

Connectie tussen een warme gpu en defecte voeding zal er ook niet zomaar zijn maar ik zie zogauw ook niemand die de connectie maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Axewi op 05-11-2018 16:48 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DonnyL toch niet met speccy gemeten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Nee was gemeten met Afterburner. De oorzaak is gevonden; stof. Na uitgespoten te zijn met perslucht start hij ineens weer door. Nooit gedacht dat stof ervoor kon zorgen dat bepaalde onderdelen wel aangaan en andere onderdelen weer niet. Bedankt voor alle suggesties in ieder geval, ben allang blij dat er niets kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-07 21:29
Wordt je CPU niet gewoon te warm? Je start op, CPU wordt langzaam (te) warm, systeem valt uit, CPU koelt af, je start op, systeem wordt nu sneller warm (want cpu was nog op temperatuur), systeem valt weer uit etc.

Koelpasta?
Pagina: 1