Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitwisselpunt Foto's voor op evenementen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcerasmus
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-06 10:29
Hi Tweakers,
Ik ben al even op zoek naar een apparaat dat foto's (en soms video's) kan uitwisselen tussen verschillende apparaten. Ik heb vragen waar ik tegen aan loop onderstreept.
Het apparaat waar ik naar zoek zal in het topic "Het Uitwisselpunt" genoemd worden.

Het probleem is dat er veel foto's worden gemaakt op verschillende camera's (pak hem beet een stuk of 2000 foto's op een dag). Deze foto's moeten na de fotosessie maar op locatie uitgewisseld kunnen worden tussen ongeveer 4 laptops en meerdere telefoons. Het zijn scherpe en daarmee vrij opslag-vergende foto's.
Het uitwisselpunt moet (in het beste scenario) Wifi- en 4 USB aansluitingen hebben. Het uitwisselpunt moet compatibel zijn met Apple OS X, IOS, Android en Windows. Vanwege het vele verplaatsen moet het uitwisselpunt ook draagbaar zijn. Ik wil proberen de kosten onder de €250 te houden.

Ik heb al gekeken naar een Wifi-eHDD, maar ik denk zelf dat het te langzaam is, omdat er gebruik gemaakt kan worden van slechts 1 usb- aansluiting en/of wifi. Kan ik hier gewoon een hub tussen plaatsen van 1 naar 4 usb-poorten of is dat niet mogelijk met een eHDD/SSD?

Wat ik zelf al heb onderzocht:
SATA-schijven kunnen niet tegelijk schrijven als lezen, NVMe SSD's met PCI-aansluiting kunnen dat wel.
USB-3.0/3.1 is vele malen sneller dan ethernet of wifi.

Wat ik denk dat mogelijke oplossingen zijn:
Een klein portable lokaal netwerk maken d.m.v. een router met Wifi. Laptops aansluiten via Ethernet, hier bestanden openzetten voor het netwerk zodat iedereen in het netwerk erbij kan. Werkt dit/ is dit snel?
Wifi-eHDD, alleen gebruik maken van Wifi. Is dit te traag of valt dat wel mee?
eSSD met USB3.0/3.1 hub Werkt dit?

Mochten jullie vragen, compleet andere ideeën hebben, slaan mijn potentiële oplossingen nergens op? Laat het weten. Brainstormen mag ;)

Edit: Wat extra info
Er zijn ongeveer 4 fotografen met allen een eigen laptop. De foto's worden op locatie bewerkt op elk een eigen laptop. De foto's moeten na het bewerken in een gezamenlijk map geplaatst kunnen worden. De gezamenlijke map moet voor telefoons en laptops te bereiken zijn om mooie plaatjes vanaf te kunnen pikken. Het moet portable zijn omdat er vaak wordt gefotografeerd op bijvoorbeeld roeiwedstrijden, waardoor je best wat moet lopen/sjouwen ermee. Iets op accu of stroom via de laptop zou daarom ideaal zijn. Na elke wedstrijd moeten de foto's kunnen worden uitgewisseld, waarna er weer verplaatst moet worden naar de volgende locatie.

[Voor 16% gewijzigd door mcerasmus op 05-11-2018 14:20]

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Beste antwoord (via mcerasmus op 05-11-2018 17:19)

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Het moet portable zijn omdat er vaak wordt gefotografeerd op bijvoorbeeld roeiwedstrijden, waardoor je best wat moet lopen/sjouwen ermee. Iets op accu of stroom via de laptop zou daarom ideaal zijn.
Dan moet je niet met een NAS of een switch gaan klooien. Ik zou alle foto's uitwisselen, en dan thuis pas uitzoeken welke je wilt houden.
Laat ik even uitgaan van 100 GB aan foto's en vier fotografen. Met een portable ssd haal je 500 MB/s bij zowel lezen als schrijven. Elke foto moet er 1x worden opgezet en 3x worden gelezen, dus dat duurt minimaal 800 seconden als iedereen een laptop met een SSD en USB3 heeft. Praktisch gezien moet de portable ssd (bijna) twee rondjes worden doorgegeven om alle foto's bij iedereen te krijgen, waarbij iedereen een synchronisatie-actie uitvoert. Daarvoor is voldoende software voor Windows en Mac te vinden.

Bij een groter aantal fotografen kan het lonen om een switch neer te zetten, omdat dan elke laptop tegelijkertijd met 1 Gbps kan lezen en schrijven (praktisch zo'n 200 MB/s op elke laptop tegelijkertijd). Resilio (of het gratis syncthing) werkt goed in zo'n mesh structuur. Een NAS werkt aanzienlijk minder goed omdat de 1 Gbps verbinding van de NAS dan een bottleneck is. Het nadeel van een switch is dat je stroom en kabels nodig hebt.

Je zou er ook nog aan kunnen denken om één laptop uit te rusten met een aantal usb3 gbit-netwerkadapters. Het is even wat instelwerk met een dhcp-server, maar je hebt dan geen switch nodig.

[Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 05-11-2018 15:17]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Alle reacties

• ytterx
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een aantal vragen voor je:
  • Hoeveel fotograven?
  • Hoeveel camera's totaal? 2? 100?
  • Je zegt dat foto's naderhand moeten worden uitgewisseld, dus niet tijdens de dag zelf?
  • 2000 foto's (raw?) ~ 50 mb each is ongeveer 100 GB, ongeveer 15 minuten kopieer tijd met 1 Gbit netwerk
  • Wat is draagbaar? Waarom verplaatsen? Elke 10 minuten? Spreekt je "naderhand" tegen...
  • Wat is het gebied? Mogelijkheid tot een centraal punt voor uitwisseling foto's (eind van de dag?)?
Kortom, wat wil je bereiken? Dat iedereen met alle foto's aan het eind naar huis kan?
Dat photoshoppers tijdens de dag foto's uitzoeken en bewerken en door kunnen sturen?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 24-06 09:20
Volgens mij kan bijna alles wat je wil met een NAS (bijv. Synology), bijv:

- Synology DS218 kost ~260 euro (pricewatch: Synology DiskStation DS218)
- Kan als router worden ingezet, om zo een lokaal WiFi netwerk te kunnen maken (https://www.synology.com/...ter/connection_network_ap)
- Heeft 2 (niet 4...) USB poorten pricewatch: Synology DiskStation DS218
- Compatibel met allerlei OSen

Maar veel hangt af, zoals hierboven ook gesteld, van wat je nu precies voor elkaar probeert te krijgen.

• enverlin
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:59:
Volgens mij kan bijna alles wat je wil met een NAS (bijv. Synology), bijv:

- Synology DS218 kost ~260 euro (pricewatch: Synology DiskStation DS218)
- Kan als router worden ingezet, om zo een lokaal WiFi netwerk te kunnen maken (https://www.synology.com/...ter/connection_network_ap)
- Heeft 2 (niet 4...) USB poorten pricewatch: Synology DiskStation DS218
- Compatibel met allerlei OSen

Maar veel hangt af, zoals hierboven ook gesteld, van wat je nu precies voor elkaar probeert te krijgen.
Maar niet erg draagbaar/mobiel.

Misschien van een imagetank?
A la: https://www.mobile-harddi...e0ng682fkusqrnrkj5uvfqhb7

Zullen vast ook modellen zijn met nog meer USB aansluitingen.

• mcerasmus
ytterx schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:51:
Ik heb een aantal vragen voor je:
  • Hoeveel fotograven?
  • Hoeveel camera's totaal? 2? 100?
  • Je zegt dat foto's naderhand moeten worden uitgewisseld, dus niet tijdens de dag zelf?
  • 2000 foto's (raw?) ~ 50 mb each is ongeveer 100 GB, ongeveer 15 minuten kopieer tijd met 1 Gbit netwerk
  • Wat is draagbaar? Waarom verplaatsen? Elke 10 minuten? Spreekt je "naderhand" tegen...
  • Wat is het gebied? Mogelijkheid tot een centraal punt voor uitwisseling foto's (eind van de dag?)?
Kortom, wat wil je bereiken? Dat iedereen met alle foto's aan het eind naar huis kan?
Dat photoshoppers tijdens de dag foto's uitzoeken en bewerken en door kunnen sturen?
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb in de edit alle informatie gezet waar je om hebt gevraagd.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• mcerasmus
enverlin schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:08:
[...]

Maar niet erg draagbaar/mobiel.

Misschien van een imagetank?
A la: https://www.mobile-harddi...e0ng682fkusqrnrkj5uvfqhb7

Zullen vast ook modellen zijn met nog meer USB aansluitingen.
Hmm nog nooit van gehoord, daar ga ik even naar kijken. Bedankt voor je reactie! :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• AjDuLion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-06 01:03
Dit los je allemaal op door middel van een nas neer te zetten, veel events doen dit al standaard met hun huis fotografen, vaak krijg (en wil) je als organisator niet de raw files en krijg je van de fotografen dus alleen hun edits.

Pak een synology/q-nap nas, zorg voor wifi/ethernet switch en je bent klaar..

Facebook - Twitter - Renderbeast- Twitch.tv - PSN

• ytterx
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:02
@mcerasmus Een oplossing kan zijn:
https://www.resilio.com/
Hebben wij ook al eens met succes gebruikt (ook zonder internet).
Hoeven de laptops alleen verbonden te zijn met het zelfde netwerk (of het internet).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Het moet portable zijn omdat er vaak wordt gefotografeerd op bijvoorbeeld roeiwedstrijden, waardoor je best wat moet lopen/sjouwen ermee. Iets op accu of stroom via de laptop zou daarom ideaal zijn.
Dan moet je niet met een NAS of een switch gaan klooien. Ik zou alle foto's uitwisselen, en dan thuis pas uitzoeken welke je wilt houden.
Laat ik even uitgaan van 100 GB aan foto's en vier fotografen. Met een portable ssd haal je 500 MB/s bij zowel lezen als schrijven. Elke foto moet er 1x worden opgezet en 3x worden gelezen, dus dat duurt minimaal 800 seconden als iedereen een laptop met een SSD en USB3 heeft. Praktisch gezien moet de portable ssd (bijna) twee rondjes worden doorgegeven om alle foto's bij iedereen te krijgen, waarbij iedereen een synchronisatie-actie uitvoert. Daarvoor is voldoende software voor Windows en Mac te vinden.

Bij een groter aantal fotografen kan het lonen om een switch neer te zetten, omdat dan elke laptop tegelijkertijd met 1 Gbps kan lezen en schrijven (praktisch zo'n 200 MB/s op elke laptop tegelijkertijd). Resilio (of het gratis syncthing) werkt goed in zo'n mesh structuur. Een NAS werkt aanzienlijk minder goed omdat de 1 Gbps verbinding van de NAS dan een bottleneck is. Het nadeel van een switch is dat je stroom en kabels nodig hebt.

Je zou er ook nog aan kunnen denken om één laptop uit te rusten met een aantal usb3 gbit-netwerkadapters. Het is even wat instelwerk met een dhcp-server, maar je hebt dan geen switch nodig.

[Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 05-11-2018 15:17]

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:47

M2M

medicijnman

Zou een oude laptop niet volstaan? Solid state disk erin (4 tientjes) en je hebt een accu, beeldscherm toetsenbord, trackpad, OS en storage in 1.

-_-

• mcerasmus
M2M schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:14:
Zou een oude laptop niet volstaan? Solid state disk erin (4 tientjes) en je hebt een accu, beeldscherm toetsenbord, trackpad, OS en storage in 1.
Hij heeft dan natuurlijk wel 4x USB 3.0-poorten nodig, en die heb je niet zo gauw met een oude laptop :'(

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

mcerasmus schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:16:
[...]

Hij heeft dan natuurlijk wel 4x USB 3.0-poorten nodig, en die heb je niet zo gauw met een oude laptop :'(
Je kunt elke fotograaf zijn foto's toch eerst van de telefoon op zijn laptop laten zetten?

• M2M

M2M

medicijnman

mcerasmus schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:16:
[...]

Tja, 30MB/s is niet snel genoeg voor 100GB aan foto's. Een nieuwere laptop met USB-C hub of meerdere USB3 aansluitingen zou wellicht wel een optie zijn?
Anders wordt het inderdaad lastig om aan de eisen te voldoen. 250 Euro is dan al snel te weinig budget...

Edit:
pricewatch: Asus VivoBook X207NA-FD053T

In combinatie met:

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

in een externe enclosure?

USB3 hub erbij en nieuwe producten binnen budget? Dat de laptop niet geupdate kan worden mag de pret natuurlijk niet drukken. Linux erop een gaan :)

[Voor 44% gewijzigd door M2M op 05-11-2018 15:21]

-_-

• mcerasmus
M2M schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:18:
[...]

Tja, 30MB/s is niet snel genoeg voor 100GB aan foto's. Een nieuwere laptop met USB-C hub of meerdere USB3 aansluitingen zou wellicht wel een optie zijn?
Anders wordt het inderdaad lastig om aan de eisen te voldoen. 250 Euro is dan al snel te weinig budget...

Edit:
pricewatch: Asus VivoBook X207NA-FD053T

In combinatie met:

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

in een externe enclosure?

USB3 hub erbij en nieuwe producten binnen budget? Dat de laptop niet geupdate kan worden mag de pret natuurlijk niet drukken. Linux erop een gaan :)
Zou iets dat lijkt op een Raspberry niet volstaan? Iets met 5x USB 3.0 (een voor eHDD en 4 voor de apparaten). Lattepanda maakt wel van deze dingen, maar zijn hier nog niet leverbaar.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• M2M

M2M

medicijnman

Er zijn wel meer van dat soort plankjes, maar dan heb je nog een behuizing nodig en bijvoorkeur een accu, een scherm, toetsenbord, muis etc. Toch allemaal minder praktisch dan een laptop op locatie.

-_-

• mcerasmus
M2M schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:24:
Er zijn wel meer van dat soort plankjes, maar dan heb je nog een behuizing nodig en bijvoorkeur een accu, een scherm, toetsenbord, muis etc. Toch allemaal minder praktisch dan een laptop op locatie.
Een raspberry kan aangesloten worden op stroom vanaf de laptop, een toetsenbord muis en beeldscherm zijn dan opzich niet nodig als je het alleen als doorlusapparaat gebruikt. Al die apparaatjes blijven inderdaad wel een beetje omslachtig.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:50
5x USB 3.0 over 1 USB controller schiet je alsnog vrij weinig mee op...

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:02
Hoe portable moet portable zijn? In een rugzak portable of in de kofferbak van een auto portable?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mcerasmus
MewBie schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:31:
Hoe portable moet portable zijn? In een rugzak portable of in de kofferbak van een auto portable?
In een rugzak :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True